Világgazdaság, 2011. május (43. évfolyam, 83/10598-104/10619. szám)

2011-05-25 / 100. (10615.) szám

81 VILÁGGAZDASÁG VÁLLALATOK ÉS PIACOK 2011. május 25., szerda CÉGSOROK Nemzetközi italvásár lesz Nürnbergben Az italgyártók idei legna­gyobb technológiai szakvá­sárát Nürnbergben tartják, november 9-11. között. Az ezerháromszáz kiállító 40 százalékát, illetve a mintegy 32 ezer látogató egyharma­­dát Németországon kívülről várják a szervezők, akik tegnap Budapesten ismer­tették az italpiac legfonto­sabb trendjeit. Az Európá­ban korábban tipikus vod­ka-, sör- és borfogyasztási zónák felbomlottak. Az északi országok lakói egyre jobban kedvelik a bort, míg délen kevesebb bort isznak, és egyre nagyobb teret nyer a sör. Két számjegyű növekedés jellemzi az ener­giaitalok piacát, és a palac­kozott víz is figyelemre mél­tóan terjed. Ma már az alko­holmentes italok fogyasztá­sából 30 százalék jut cso­magolt vízre. i VG A Skype-pénzből vásárolna az eBay Az inter­netes te­­lefontár­­saság­­ban, a Skype­­ban lévő 30 száza­lékos ré­szesedé­sért járó 2,4 milliárd dollár­ból az eBay maga is továb­bi felvásárlásokat tervez - jelentette ki John Donahoe, a cég vezérigaz­gatója az AFP-nek adott in­terjújában. (Mint ismert, a Skype-ot 8,5 milliárd dollá­rért az amerikai szoftveróri­ás, a Microsoft vásárolja meg.) A cégvezető hozzá­tette, a részvényeseknek is visszajuttatnak belőle vala­mennyit részvény-visszavá­sárlás útján. Az e-kereskedő cég a jövőben a mobilpiaci megoldások, azon belül is főként az okostelefonos al­kalmazások felé kíván job­ban nyitni. i VG A Budapest Kártyára építenek A fővárosba látogató turisták eligazodását hamarosan egy hivatalos turisztikai várostérkép segíti Mindinkább piaci bevételekre alapozná a működését a főváros turisztikai marketingszerveze­te, a BTSZK, amely az idén a ta­valyinál mintegy 60 százalék­kal kevesebb költségvetési tá­mogatást kap. A legtöbb pénzt - ez évben körülbelül 550 mil­lió forintot - a Budapest Kártya értékesítésétől várják. Németh Márk „Bár az idén közel 60 százalék­kal csökkent a főváros turiszti­kai marketingszervezetének, a Budapesti Turisztikai Szolgálta­tó Központnak (BTSZK) a költ­ségvetési támogatása, költség­hatékonysági intézkedésekkel és a piaci tevékenységének erő­sítésével sikerült stabilizálni a társaság működését, a jövőben pedig a tevékenységük további fejlesztése várható” - mondta tegnap sajtótájékoztatón Molnár József, a BTSZK ügyvezető igaz­gatója. A részleteket ismertetve közölte, hogy a tavalyi 430 mil­lió forintos költségvetési támo­gatás az idén 200 millióra csök­kent, és a Magyar Turizmus Zrt. is felmondott egy évi 30 milliós szerződést, amely a budapesti Tourinform irodák tevékenysé­gének támogatását szolgálta. Mindezek ellenére az idén sem csökkent egymilliárd forint alá a költségvetésük, hiszen már ko­rábban is 60-70 százalék volt a büdzséjükön belül a saját bevé­teleik aránya. Piaci bevételeik túlnyomó ré­szét az 1997 óta létező, de ez év áprilisában megújult Budapest Kártya jelenti - ez tulajdonkép­pen egy „turistabérlet”, amely az ingyenes tömegközlekedés mellett több mint százötven ked­vezményt kínál a vendégeknek különböző turisztikai szolgálta­tóknál -, amelynek értékesítésé­ből az idén 550 millió forintot remélnek. Az ügyvezető igazga­tó szerint nagy népszerűségnek örvend a megújult kártya, a sa­ját hálózatukban mintegy 50 százalékkal nőtt az eladás az év első négy hónapjában. Megemlí­tette azonban, hogy a hotelek­ben történő értékesítés vissza­esett egy konkurens kedvez­ménykártya megjelenése követ­keztében. A Budapest Kártya ér­tékesítési anomáliáinak feltárá­sa céljából egyébként néhány hete „közterületi informátorok” dolgoznak a BTSZK-nak, ők pró­bavásárlások során az egyes vi­szonteladóknál és a Tourinform irodákban tesztelik a kártya árusításának, illetve az elfoga­dóhelyen a használatának körül­ményeit. Az elmúlt időszakban sikerült bővíteni a Budapest Kártya vi­szonteladóinak a körét - többek közt az Orangeways Zrt., vala­mint egy pénzváltó cég is csatla­kozott hozzá -, s további megál­lapodások vannak folyamatban. Az eladások élénkítése érdeké­ben új értékesítési és ösztönző rendszer kidolgozását kezdték meg. Szintén szélesítenék a kár­tyával kedvezményesen elérhető szolgáltatások körét, szeretné­nek például többek között egy taxitársasággal is megállapodni az elfogadásáról, városnéző hajó­túrát is bevonnának a kínálatba, és küszöbönáll a megállapodás az Országgyűlés Hivatalával is arról, hogy a parlamenti látoga­tásoknál elsőbbségben részesül­hessenek a kártyatulajdonosok (azaz kihagyhassák a sorban ál­lást). Természetesen mind az ér­tékesítés, mint az elfogadás te­kintetében várják új szolgáltatók jelentkezését is. Molnár József elmondta, hogy a Fővárosi Ön­­kormányzat rendeletben fogja szabályozni a Budapest Kártya működését, ennek megszületése még az idén várható. Bevételeik növelése érdekében ezenkívül tervezik egy hivatalos turisztikai várostérkép piacra dobását, amely egyben kommunikációs felületként is szolgálna, és Buda­pest márkával ellátott, válogatott minőségű termékeket tartalma­zó ajándékcsomaggal is megje­lennének. Az elmúlt negyedévben válto­zott a BTSZK marketingkommu­nikációja is, ennek legszembe­tűnőbb újdonsága a megújult Budapest-arculat és tájékoztató honlap (www.budapestinfo.hu), utóbbi mától érhető el. A jövő­ben változatlanul elsősorban az online irányába fejlesztenének, tervezik többek között egy inter­netes hotelszoba-foglalási rend­szer indítását az oldalon. Emel­lett folyamatban van a Magyar Turizmus Zrt.-vel a közös mar­ketingstratégia kidolgozása, en­nek megszületése az év végéig várható. Ennek az a célja, hogy megszüntessék a párhuzamos­ságokat és az átfedéseket, s erő­sítsék egymás tevékenységét. A közeljövő egyik legfonto­sabb feladatának a fővárosi tu­risztikai desztinációmenedzs­­ment­ (TDM) szervezet létreho­zását tartja Molnár József; meg­látásuk szerint az optimális az lenne, ha ez a BTSZK-n belül egy szervezeti egység formájában valósulna meg. Bíznak abban, hogy a Nemzetgazdasági Mi­nisztérium elfogadja ezt a kon­cepciójukat. Várhatóan szeptem­berig döntenek erről. Budapesti vendégéjszakák (millió fő) B­c 6,473 BUDAPEST-KONFERENCIÁT SZERVEZNEK Mostantól minden évben konferenciát rendez Budapest turizmusáról a BTSZK. Az el­sőt június 7-én tartják meg többek között a diplomáciai képviseletek illetékeseinek, a piaci szereplőknek és a part­nercégek képviselőinek a részvételével, összesen mint­egy háromszáz résztvevőt vár­nak az eseményre. A konfe­rencia elsődleges célja, hogy az érdekelteket közös gondol­kodásra késztetve hozzájárul­jon a főváros turizmusának a fejlődéséhez. HIRDETÉS VILÁGGAZDASÁG K­IS- ÉS KÖZÉPVÁLLALKOZÁS KONFERENCIÁK Időpont: 2011. június 1. 9:30-13:30 Helyszín: Kecskemét, Árpád krt. 4. Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Kiemelt támogató: EULER HERMES­Z Hitelbiztosító A siker titka a tudás! Megalapozott döntés - kiszámíthatóbb holnap ■ Regionális lehetőségek kkv-k számára - Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara ■ Miben segít az új Széchenyi terv? - MAG Zrt. ■ Vállalkozás­fejlesztés a gyakorlatban, Vérségi János, a VOSZ Bács-Kiskun megyei elnöke, a Ver-Bau Kft. tulajdonosa ■ Biztonságos értékesítés és pénzügyi stabilitás a hitelbiztosítás segítségével Merész István kereskedelmi igazgató - Euler Hermes Magyar Hitelbiztosító Zrt. ■ Lánctartozások megelőzése céginformációval - PartnerControll.hu A rendezvényen való részvétel díjmentes! Információ és jelentkezés: telefon: (+36-1) 489-1115, fax: (+36-1) 489-1169, www.vg.hu/rendezveny, e-mail: konferencia@vg.hu \ VII . \­ K ■ \/D\S \(i kiadójának üzleti ítöríték­ójei: VILÁGGAZDASÁG manager magnói \ \ Li K I Harvard W Business ♦ Review VG.HU IffiüBMBBaMi Velux: egymillió eurós beruházás FEJLESZTÉS. Egymillió euró értékű beruházással fejlesztette tovább napkollektorgyártását a Velux Magyarország Kft. Ennek köszönhetően a napkollektorok­hoz szükséges napfényelnyelő elemet, az abszorbert is helyben, a fertőszentmiklósi egységben ál­lítják elő. A bővítés gyorsabb és hatékonyabb munkavégzést, az előállítási költségek csökkentését teszi lehetővé. A vállalat - melynek nettó ár­bevétele tavaly közel kétmilliárd forinttal bővülve meghaladta a 32 milliárdot - 2008 óta vesz részt a napkollektorgyártásban. Azóta folyamatosan bővült az ál­taluk előállított alkatrészek szá­ma - ennek a folyamatnak volt az utolsó része az abszorber­­gyártás megvalósítása. A gyártó­sor bővítése az utóbbi hónapok második jelentős beruházása volt a vállalat gyártóegységénél: ko­rábban az egyik faforgácselszívó berendezést telepítették újra 1,5 millió euró ráfordításával, jelen­tős - 40 százalékos - éves ener­giamegtakarítást eredményezve. „A napkollektorok gyártását a fenntarthatóság jegyében kezdte meg a Velux cégcsoport, hiszen ez egy olyan építészeti elem, amely hatékonyan járul hozzá a széndioxid-kibocsátás csökken­téséhez” - mondta Vincze Zol­tán, a Velux Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. Mint hoz­zátette: a folyamatos fejlesztés és az új technológiák bevezetése fő célkitűzéseik között szerepel. „Ezek a projektek azért is fonto­sak, mert általuk hatékonyabban és gazdaságosabban állíthatjuk elő termékeinket, ugyanakkor fo­lyamatosan csökkentjük a kör­nyezetre rótt terhelést is” - hang­súlyozta. A cég az elkövetkező években 52 millió euró ráfordítá­sával teszi fenntarthatóbbá mű­ködését és termékeit. ■ VG ■ Vincze Zoltán: Az új pro­jektek ré­vén hatéko­nyabbá, gazdaságo­sabbá válik a gyártás

Next