Világgazdaság, 2011. augusztus (43. évfolyam, 147/10662-169/10684. szám)

2011-08-02 / 148. (10663.) szám

2­I VILÁGGAZDASÁG VILÁGGAZDASÁG ONLINE Nincs esély szíriai beavatkozásra Soha nem látott hevességű összecsapások folynak napok óta Szíriában a kormányerők és a lázadók között. A Basar el- Asszad szír elnökhöz hű had­sereg tüzérséggel és harcko­csikkal támadja a tüntetőket. Emberi jogi szervezetek szerint 150 körül van a halottak szá­ma. Bár a nyugati országok egymás után ítélték el a rezsim módszereit és a civilekkel szem­beni brutális fellépést, nincs reális esélye annak, hogy a libáihoz hasonló katonai be­avatkozásra sor kerüljön. A har­cok elhúzódása viszont drágít­hatja a nyersolajat a világpiacon. www.vg.hu/sziria RÖVIDEN Olcsóbb lesz a tankolás Csökkenti bruttó 2 forinttal a gázolaj literenkénti nagyke­reskedelmi árát holnap a Mal Nyrt., a benziné nem változik - értesült piaci forrásokból az MTI. A változással a gázolaj átlagára 373 forintra csökken, míg a benziné 388 forint ma­rad. A Mol egy hete bruttó 3, illetve 4 forinttal emelte a 95- ös benzin, valamint a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát, így a mostani csökken­tés mérsékelt korrekciónak tekinthető.­­ MTI Új vasútfejlesztési pályázat két szakaszban, két közbe­szerzéssel folytatja a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a Budapest-Esztergom közötti vasútvonal felújítását. A má­sodik szakasz, a Pilisvörös­­vár-Esztergom közötti mint­egy 30 kilométeres vonal be­csült költsége 19,9 milliárd fo­rint - a nyílt közbeszerzési fel­hívások a Közbeszerzési Ér­tesítőben jelentek meg. Az ajánlattételi határidő mindkét szakaszra szeptember 22. A projekt uniós támogatása 85 százalék, a maradék 15 szá­zalék a saját erő.­­ MTI Támogatás a fagykár miatt Az idei májusi, legalább 70 százalékos fagykár után cse­kély összegű (de minimis) tá­mogatást kaphatnak a sző­lősgazdák, a rendelkezésre álló összeg 1,27 milliárd fo­rint - a vidékfejlesztési mi­niszter erről szóló rendelete a legutóbbi Magyar Közlöny­ben jelent meg. A rendelet szerint a 70 százalékos fagy­kárt az előző három év átlag­hozamához kell mérni. Támo­gatást csak regisztrált terme­lő igényelhet, és csak akkor, ha a károsodott ültetvényé­nek nagysága eléri a 0,3 hektárt.­­ MTI @IDŐJÁRÁS Folyamatosan frissülő, helyfüggő előrejelzés a T-Mobile wap­­portálján. http://wap.t-zones.hu HIRDETÉS A QUANTIS Investment Management Zrt. (székhely: 1051 Budapest, József nádor tér 5.; a továbbiakban: „Alapkezelő”) tájékoztatja a Tisztelt Befektetőket, hogy az Alapkezelő által kezelt befektetési alapok 2011. I. félévre vonatkozó jelentései a www.quantis.hu honlapon, valamint az Alapkezelő székhelyén és a forgalmazóknál - megtekinthetők. BELFÖLD Tovább nő a CET-káosz A főváros és a számvevőszék után a fejlesztő is feljelentést tett Újabb feljelentést tettek a Du­­na-parti CET-beruházás ügyé­ben: ezúttal a fejlesztést végző cég fordult a Nemzeti Nyomo­zóirodához. A feljelentések so­rozata már így is tekintélyes, a főváros és a számvevőszék is vizsgálatot kért már. Az épület átadása pedig tovább csúszik. Sztojcsev Iván Tovább bonyolódik a budapesti Közraktárak projekt, ismertebb nevén a CET ügye. A főváros után immár a fejlesztést végző Porto Investment is a jogi utat választotta, különösen nagy, kárt okozó csalás és hivatali vissza­élés bűntettének alapos gyanúja miatt tettek feljelentést. Azt ezt bejelentő közleményükben isme­retlen tettesről írtak ugyan, ám a magyarázatban szokatlanul éles kommentárral nevesítették, ki­ket tartanak hibásnak a Városhá­záról. A két fél vitája egyre heve­sebb, a főváros az előző városve­zetést is vádolja, az Állami Szám­vevőszék is megtette már a maga feljelentését - az egyre kaotiku­sabb helyzetben pedig már az is bizonytalan, hogy az elvileg kész épület műszaki átvétele mikor kezdődhet meg. A fejlesztő kifogásai az év ele­jéig nyúlnak vissza. A Fővárosi Önkormányzat január 19-én hív­ta le a projekt teljesítési bankga­ranciájának teljes összegét, sze­rintük jogellenesen, a projekt tulajdonosi jogait gyakorló Fővá­rosi Közgyűlés engedélye nél­kül. Ezek után április 6-án Bagdy Gábor főpolgármester-he­lyettes egy olyan határozati ja­vaslatot nyújtott be a közgyűlés­nek, amely utólagos beleegye­zést adott a bankgarancia lehí­vásához. A Porto Investment szerint ez az előterjesztés nem tartalmazott teljes körű informá­ciókat. Bagdy mellett két embert ne­vesített a cég azok közt, akik szerintük „bizonyíthatóan nem működnek együtt a kulcsrakész CET megnyitásában”. Baross Pált, a bérbeadást felügyelő in­gatlanszakértőt, valamint Nagy­­unyomi-Sényi Gábort, a Buda­pestet műszaki kérdésekben képviselő Fővárosi Ingatlanke­zelő Műszaki Vállalkozói Zrt. (Fiműv) vezérigazgatóját. A leg­keményebben mégis Bagdyval kapcsolatban fogalmaznak: a közleményben arról írnak, kí­váncsiak arra, Tarlós István fő-A CET-projekt • 31 000 négyzetméter összterületű épület • 12 500 négyzetméter hasznosítható • 1050 fős, multifunkcio­nális termet szánnak a középpontjába • 8,5 milliárdos költ­séggel épült • 31 milliárdot kell a fővá­rosnak fizetnie 2036-ig polgármester meddig nézi el he­lyettese „ámokfutását”. A főváros vezetői, ahogy az ÁSZ is, a még az előző városve­zetés idején megkötött szerző­dés részleteit támadják. A Főpol­gármesteri Hivatal fehér köny­ve, amelyet a Demszky-korszak örökségéről állítottak össze, ki­emelten foglalkozik a CET-tel, és nonszensznek nevezi, hogy egy 8,5 milliárd forintos beruházá­sért a fővárosnak több mint 31 milliárdot kell fizetnie 25 év alatt. A Porto Investment erre úgy reagált: egy ugyanekkora banki hitel után nagyjából 42 millárdot kellene Budapestnek visszafizetnie. A PPP-konstruk­­cióban, azaz a magán- és a köz­szféra közös finanszírozásában készülő beruházásoknál, amely­ben a CET is épül, ez az arány nem kiugró. A hasonló nagyság­­rendű PPP-projektek közül pél­dául a CET-nél 1,2 milliárddal ol­csóbb szombathelyi börtönért 55 milliárdot kell visszafizetni. Ráadásul a teljes összeg szinte minden PPP-szerződésben tar­talmazza a felújítások, az üze­meltetés és a karbantartási munkák költségeit is. A CET esetében az jelentheti a problé­mát, hogy a már meglévő szer­ződést egyszer módosították: az önkormányzat kezességet vál­lalt, ha a vállalkozó csődbe men­ne, a városháza feladata lenne visszafizetni a hitelt a projektet finanszírozó MKB Banknak. FÉLKÉSZ. Az épületet már tavaly nyáron meg kellett volna nyitni, de a mai napig csak feljelentésekről esik szó, az átadás dátumáról nem TAVALY KELLETT VOLNA ÁTADNI Az eredeti tervek szerint az augusztus 20-i ünnepsé­gekre ugyan nem biztos, hogy át tudták volna adni a CET-et, a hónap végéig azonban mindenképp­­ apró szépséghiba, hogy nem az idén, hanem 2010-ben. Az első nagyobb csúszást a ta­valyi árvizekkel indokolták: egy miskolci beszállító a Porto szerint ezért nem tudta időre szállítani a fémszerke­zeteket. Később, ez év ele­jén a főváros a közműszerző­­déseket kritizálta, ekkor már egy 2011. nyári átadás tűnt valószínűbbnek. Alig egy hónapja még úgy tűnt, közel a megállapodás, a július 14-i dátulyot már ki is tűzték a műszaki átadásra. A főváros ebből azonban kihát­rált. Bagdy Gábor ezt azzal in­dokolta, hogy a Porto nem adta át maradéktalanul a kivi­teli terveket és a kiviteli szer­ződést. A terv így már szinte biztos, hogy egy évnél többet csúszik. ­ Nem menekülhetnek a felelősök? Rossz gazdaságpolitikáért akár börtön is járhatna a Fidesz politikusai szerint ÁLLAMADÓSSÁG. Bár a bün­tetőjog alapvető szabálya, hogy visszamenőleges hatályú jogal­kotás nem lehetséges, a Fidesz mégis megvizsgáltatná a parla­ment alkotmányügyi bizottságá­val: a jelenlegi jogszabályi kör­nyezet lehetőséget ad-e az ál­lamadósság növelése esetében a jo­gi felelősség megállapítására. Ugyanis a kormánypárt szerint a múltban elkövetett, de hosszú távú hatásokkal járó bűnről van szó. „Viselniük kell a következ­ményeket azoknak az emberek­nek, akiknek a múltbeli dönté­sei miatt jelentősen megnőtt Magyarország államadóssága” - jelentette ki Szijjártó Péter. A 2002-10 közötti államadósság növekedésének okait vizsgáló albizottság elnöke szerint bebi­zonyosodott, hogy az elmúlt nyolc év szocialista-szabad de­mokrata kormányai eladósítot­­ták az országot elhibázott, rossz gazdaságpolitikai dönté­seikkel, így az államadósság mértéke 2010-re a korábbi GDP-arányos 53 százalékról 80- ra emelkedett. A felelősök kö­zött név szerint említette Medgyessy Péter, Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon volt kormányfőket és az akkori pénzügyminisztereket. „Tíz adó­forintból hetet elvisz az adós­ságtörlesztés, az adóbevételek­ből így nem a magyar gazdaság gyarapszik, hanem a külföld” - fogalmazott Szijjártó Péter. Tudni kell: a rendszerváltás óta mindössze hat olyan év volt, amikor Magyarország állam­­adóssága a maastrichti szint, vagyis a GDP 60 százaléka alá süllyedt volna. A rendszervál­táskor ez a GDP 73 százalékát tette ki, ez eleve igen magas szintet jelentett. 1989 végétől 1994 végéig emelkedő tendencia érvényesült: az adósság 90 szá­zalékra növekedett. A privatizá­ciós bevételek és a Bokros-cso­mag miatt 2001 végére 52 szá­zalékra esett az adósság mérté­ke. Az államadósság 2007 végé­re visszanőtt 66 százalékra. A negyedik szakaszban, 2007 vé­gétől 2010 végéig az adósságráta 80 százalékra emelkedett. A Fi­desz szerint mindez szándékos költségvetési hibák és egyéni ér­dekek miatt történt, míg például a GKI Gazdaságkutató Zrt. in­kább alapvetően a világgazdasá­gi válság következményének tudja be. „A Fidesz vádjaival szemben a valóság az, hogy nem a jobbol­dali kormányok csökkentették az államadósságot korábban sem, és nem csak a szocialista­liberális kormányok növelték” - magyarázta Szekeres Imre. Az MSZP gazdaságpolitikai kabi­netjének a vezetője emlékezte­tett: 1990-94 között a jobboldali kormány alatt nőtt az állam­­adósság 90,7 százalékra. Szerin­te a parlamenti albizottság jelen­tése alátámasztja, helyesen dön­tött az LMP és az MSZP, hogy nem vett részt a testület munká­jában. Az egyik fő bűnösnek kikiál­tott Medgyessy Péter visszauta­sította, hogy kormányfősége ide­jén kezdett elszabadulni az ál­lamadósság. A volt miniszterel­nök elmondta: a 2002-ben 50 százalékkal megemelt közalkal­mazotti bérekre, a 13. havi nyug­díjra volt pénz a költségvetés­ben. A gazdasági csomag „mind­össze” 200 milliárdos kiadást je­lentett, és a Fidesz is megsza­vazta. Medgyessy Péter szerint az államadósság Gyurcsány Fe­renc miniszterelnöksége alatt ugrott meg. Utóbbi elismerte a felelősségét, de csak elődeivel közösen. Gyurcsány Ferenc úgy kalkulált: az Orbán-kormány in­tézkedései 570, a Medgyessy­­kabinet kétszer száznapos prog­ramja 817, a Gyurcsány-kor­­mány 2005-06-os lépései pedig 512 milliárd forintos kiadást okoztak. ■ Vég Márton Államadósság (a GDP százalékában) „„„ •• «ip 65,7 66J ■ 54,9 52,0 55,6 68£ « I 72,3 78,4 6U) 80,2 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 VG-GRAFIKA Forrás: Eurostat 2011. augusztus 2., kedd NINCS JOGALAP? „Az államadósság kérdé­sében a kormány nyilvánvaló­an torzít, félretájékoztat és fél­revezet” - írta Oszkó Péter a Világgazdaság Online üzleti blogján. A Bajnai-kormány pénzügyminisztere szerint a válságkezelő kabinet nem­hogy nem hibáztatható bármi­lyen arányú államadósság-nö­vekményért, hanem bárki másnál többet tett azért, hogy az ország adósságproblémái mielőbb megoldódjanak. Oszkó Péter elismeri ugyan, hogy a Medgyessy-kormány 100 napos programjai fokoz­ták az államadósságot, de ab­ban a Fidesznek is szerepe volt. „2006-ot követően pedig minden eszközzel akadályoz­ták a konszolidációt és az adósságcsökkentést, ideértve példának okáért a szociális népszavazást" - fogalmazott. Oszkó Péter szerint az Orbán­­kormánynak mára nemcsak jogi, de szakmai és erkölcsi alapja sem maradt a felelős­ségre vonásra. További részletek oszkopeter.blog.vg.hu

Next