Világgazdaság, 2011. november (43. évfolyam, 212/10727-232/10747. szám)

2011-11-30 / 232. (10747.) szám

8 2011. NOVEMBER 30., SZERDA VÁLLALATOK ÉS PIACOK raimii Forradalmi hazai szivattyútechnológia keringőlapátos kompresz­­szort fejleszt a magyar Smartsol Engineering Kft. A hőszivattyúkhoz készülő szerkezet a cég várakozásai szerint hatékonyabb és csendesebb lesz a ma hasz­nált eszközöknél, ezért­­ az alapját képező, díjnyertes magyar találmánnyal - je­lentős nemzetközi üzleti karrierre számíthat. Kifej­lesztője, Nádas Béla Tibor tavaly a Magyar Feltalálók Egyesületétől az Év feltalá­lója díjat is megkapta. Most a Smartsol Engineering Kft. több mint 97 millió forintot költ az újítás alapján egy hőszivattyú- és kompresz­­szorrendszer kifejlesztésé­re, amelyhez 45 százalékos, azaz 44 millió forintos uni­ós támogatást kapott. ■ VG Hilton: nyitási láz Európában az amerikai székhelyű Ha­ton Worldwide 110 új hotelt tervez nyitni Európában 2014-ig, mintegy 8500 új munkahelyet teremtve kon­tinensünkön. Ezek főleg Nagy-Britanniában (több mint húsz), valamint Né­metországban és Lengyelor­szágban várhatók, ám Oroszországban és Törökor­szágban is jó lehetőségeket látnak a további terjeszke­désre - jelentette a BBC Online. A csoport még az idén megduplázza a törökor­szági szállodakapacitását 12 új egység átadásával. ■ VG A Maybach megy, az S-Klasse jön A daimler AG két év múlva megszünteti ráfizetéses ult­raluxus márkáját, a Maybachot, az akkorra el­készülő ötödik generációs Mercedes-Benz S-Klasse lesz a konszern zászlósha­jója. A Maybach egyszer sem hozott profitot azóta, hogy Stuttgart 2002-ben felélesztette a harmincas évek nagy nevét. Míg 2003- ban még 600 Maybach ta­lált gazdára, tavaly már csupán 200, míg a BMW csoporthoz tartozó Rolls- Royce 2700, a VW AG által megszerzett Bentley pedig 5100 modellt adott el. ■ VG A jövőbe invesztál a Velux •• építőipar Ötmilliárd forintos fejlesztéssel bővít a társaság A következetes beruhá­záspolitika révén tudta megőrizni pozícióit a tető­téri ablakok gyártásának egyik jelentős szereplője, a Velux. A cég az idén is 1,8 milliárd körüli adózott eredményre számít. Bisztricsány Julianna Az idén és jövőre összesen 5 mil­liárd forintos beruházással kor­szerűsíti tevékenységét, fejleszti termékeit a Velux Magyarország Kft. Mint Vincze Zoltán ügyveze­tő igazgató elmondta, az idén ép­pen 25 éves cégnek viszonylag kis vérveszteséggel sikerült át­vészelnie az építőipart igencsak megtépázó válságot, így tavaly közel négy százalékkal bővíteni tudták a gyártásukat. Az első­sorban tetőtéri ablakairól ismert társaság nettó árbevétele kétmil­liárddal nőtt, így elérte a 32 mil­liárd forintot. Igaz, a gazdasági válság fellángolása előtti évben több mint 34 milliárdot realizál­hatott a cég. A dán tulajdonosi hátterű tár­saság az elmúlt két és fél évtized­ben folyamatosan fejlesztette te­vékenységét, befektetéseinek összértéke meghaladja a 25 mil­liárd forintot. „Éppen a követke­zetes beruházáspolitikánknak köszönhetjük, hogy viszonylag a jó a válságtűrő képességünk” - fogalmazott az ügyvezető. Ugyancsak fontos ebből a szem­pontból az is, hogy a jövőre néz­ve mindig többféle forgatóköny­vet dolgoznak ki, így felkészülten tudnak alkalmazkodni az új helyzetekhez. Jó alapot adnak mindehhez a dán anyacég 70 éven át felhalmozott tapasztala­tai. Vincze Zoltán példaként em­lítette, hogy az elsők között vezet­ték be Magyarországon a recesz­­szió idején, 2008-ban a négyna­pos munkahetet, így meg tudták őrizni munkatársi gárdájukat. A magát a hazai építőipar har­madik legeredményebb cége­ként aposztrofáló társaság ta­valy 1,8 milliárd forint nyeresé­get ért el, az ügyvezető remé­nyei szerint ezt az eredményt az idén is meg tudják ismételni. Nagy szerepe van ebben az ex­portnak, hiszen termékeik dön­tő hányadát, 90 százalékát kül­földön értékesítik. A cégcsoport speciális munkamegosztása folytán a teljes export az anya­­vállalaton keresztül bonyolódik le, a magyar társaságnak nincs közvetlen kapcsolata az impor­tőrökkel. A legnagyobb felvevő­piac egyébként Németország - mondta Vincze Zoltán. A belföldi piac az ismert okok miatt kissé visszaesett, a vártnál egy százalékkal lesz kisebb az idei értékesítés. Ám annak fényé­ben, hogy a hazai építőpari cé­gek némelyike 30-50 százalékos zuhanást kénytelen elkönyvelni, a Velux vezetői megfelelőnek tartják ezt az eredményt is. Mint Őz Beáta, a kft. értékesítési vál­lalatának ügyvezetője elmondta, termékeikkel igyekeznek folya­matosan alkalmazkodni a piaci igényekhez. Elsősorban tetőfelú­jítási, ráépítési, renoválási mun­kákhoz kapcsolódóan kapnak megrendeléseket. Tapasztalata­ik szerint nő a kereslet a maga­sabb hozzáadott értéket képvise­lő, az energiatakarékossági, kör­nyezetvédelmi szempontoknak megfelelő termékei iránt. Ezt az igényt egyébként maximálisan figyelembe veszik a termékfej­lesztés során, sőt elébe is men­nek, új, innovatív kategóriákkal próbálnak előnyre szert tenni a piacon. Ilyen példáil a szolárkol­­lektorok, illetve az úgynevezett fénycsatorna-termékcsalád fej­lesztése. Külföldön pedig a Model Home 2020 projekt kere­tében már a jövő építészetét gya­korolják, ennek jegyében hat he­lyen épít és tesztel Európában aktív házat, olyat, amely a beépí­tett megújuló energiára épülő technológiák révén több energi­át termel, mint amennyit felhasz­nál, egészséges belső klímát te­remt és szén-dioxid-semleges. A közeljövőben tervezett beruházá­sokkal a társaság további haté­konyságnövelést kíván elérni, egyúttal bővíti a hőszigetelt üve­get előállító üzemét, és korszerű­síti az alumínium és fa alkatré­szek gyártását. Mint Vincze Zol­tán megemlítette: terveik közé tartozik az is, hogy a cégcsopor­ton belüli napkollektorgyártás fejlesztését Magyarországra hoz­zák. A csoport globális fejlesztő­­központja egyébként Dániában van, de sokban támaszkodnak az itteni cég tapasztalataira. Velux Magyarország Kft. (millió forint) PO­N esies n on esir­i esi en­esi értékesítés belföldi export­nettó értékesítés értékesítés árbevétele nettó árbevétele nettó árbevétele 12008 2009 12010 Velux Magyarország Kft. 2009 2010 Árbevétel 30 284 32 225 Üzemi eredmény 1444 895 Adózás előtti eredm. 2 651 1821 Adózott eredmény 2 544 1821 Mérleg szer. eredm.0 0 Saját tőke 25 296 23 084 Hosszú lej. köt.0 0 Mérlegfőösszeg 30 177 29 204 MILLÓ FORINT FORRÁS: KIM A cégcsoport a veluxot 70 évvel ezelőtt ala­pította Villum Kann Rasmus­sen dán feltaláló. Ma már a cégcsoport a világ negyven or­szágában van jelen értékesíté­si és marketing-képviseletek­kel, s 11 országban - köztük Magyarországon - folyik gyár­tási, összeszerelési tevékeny­ség. Nálunk van a csoport egyik legjelentősebb gyártóbá­zisa. A Fertődön és Fertőszent­­miklóson 1986 óta működő és folyamatosan bővülő gyár, va­lamint a budapesti székhelyű értékesítővállalat együttesen több mint 1000 munkaválla­lót foglalkoztat. A lassuló Kínában bízik a Renault-Nissan autóipar Nehéz 2012-es évre számít Carlos Ghosn, a Re­nault-Nissan csoport vezetője, ezért kijelentette: „Szigorítjuk a befektetéseket, szigorítjuk a létszámpolitikát, szigorí­tunk a fizetéseken.” A cégve­zér Kínában terjeszkedne, ám már ott is lassulás tapasztal­ható. „Kétségtelen, hogy az európai autópiac visszaesik jövőre, már csak az a kérdés, mennyivel? Ezért különösen óvatosnak kell lennünk” - mondta az Automotive Newsnak adott interjúban, hozzátéve: a csoport számára fontosabb hogy Kínában fej­lődjön, mint hogy a Renault belépjen az amerikai piacra. . A cégvezér Kínában terjeszkedne, de ott is lassulás tapasztalható. A legfrissebb kínai adatok szerint a Volkswagen 1,3 mil­lió darabbal és közel 19 száza­lékos növekedéssel vezeti a márkák kilenchavi eladási lis­táját, a Nissan a második he­lyen áll 606 ezer darabbal és 18 százalékos forgalombővü­léssel. A kínai személyautó­piac az első autójukat vásár­lók révén a jelenlegi 5 száza­léknál nagyobb mértékben, 10 százalékkal is bővülhet jövőre a General Motors, a VW és a Honda szerint. A helyi autóipari szövetség ugyanakkor figyelmeztet, hogy az idei 5 százalékos piac­bővülés a legalacsonyabb az elmúlt 13 év alatt. A People’s Bank of China az idén öt alka­lommal emelte a kamatlábat, a hitelhez szükséges önerő arányát kilencszer növelte az infláció lassítása érdekében. Sikerrel, hiszen az augusztusi és szeptemberi 6,2, illetve 6,1 százalékot követően októberre már csak 5,5 százalékos inflá­ciót jelentett Peking. Ennek ellenére a szeptemberi 1,32 millióval szemben a múlt hó­napban már csak 1,22 millió autó talált gazdára. Gordon Chang, a Forbes külső tudósítója szerint a kí­nai csoda, a gazdasági fejlő­dés elérte lehetőségei határát, sőt, onnan ezentúl rossz híre­ket is várhatunk. ■ D. K. TOVÁBBI RÉSZLETEK WWW.VG.HU/GHOSN Akár 10 százalékkal is drágulhatnak a csomagolóanyagok változás Túl rövidnek tartja a szakma az új környezetvédelmi termékdíjrendszerre való felkészülési időt Aggódik a szakma az új környe­zetvédelmi termékdíj-szabályo­zás miatt, amelyről hétfő este sza­vazott a parlament. „Az idei év második felében - a korábbi félel­mekkel szemben - a világpiacon nem folytatódott a papírárak drasztikus növekedése, ennek jó­tékony hatása azonban a gyen­gélkedő forint miatt a hazai pia­con nem érezteti hatását. Ugyan­akkor az új környezetvédelmi ter­mékdíjtörvény egyértelmű ár­emelkedést és a felkészülési idő szűkössége miatt komoly nehéz­ségeket okozhat” - nyilatkozta Panyi László, a Magyar Hullám­termékgyártók Szövetsége Egye­sülés (Mahusz) elnöke az ágazat helyzetét áttekintve. A termékdíjrendszer változása - többek között - nemcsak a bel­földön kibocsátott csomagolóesz­közök és -anyagok körét érinti, hanem jelentősen átalakítja a hulladékpapír-visszagyűjtés és -hasznosítás területét is. Jövőre az eddigi koordináló szervezetek szerepét centralizált módon az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) veszi át, amely központi irányítással felügyelné a hulladékhasznosítás működését Magyarországon, mind az ipari­kereskedelmi, mind a kommuná­lis hulladék területén. A rendszer átalakításának cél­ja egyrészt a kötelezettség követ­kezetes érvényesítése, a haté­konyság növelése a termékdíj be­gyűjtése terén, másrészt az ad­minisztrációs terhek csökkenté­se volt. Panyi László aggasztónak tartja azonban, hogy csak novem­ber végére vált ismertté a január­ban életbe lépő törvény végleges szövege, illetve nem ismertek a végrehajtási rendeletek, amelyek szabályozzák, hogy a cégeknek hogyan kell megfelelniük a tör­vénynek. „Nagyon szűk a felké­szülési idő a törvény hatálya alá eső cégek számára, hiszen nem­csak fejben kell felkészülni, ha­nem a teljes rendszert, szoftvere­ket, nyilvántartásokat, számlázá­si, kalkulációs metódust kell mó­dosítani, és mindennek január 1-jére el kellene készülnie” - hangsúlyozza a Mahosz elnöke, aki attól tart, mindennek az amúgy is megfeszített munka, i­­letve a szabadságolások idősza­kának számító december hónap­ban kellene megtörténnie. Az új díjrendszer miatt az árak emelkedése elkerülhetetlen lesz, és ezt végső soron a fogyasztók­nak kell megfizetniük. A megál­lapított termékdíjat - a papír ese­tében ez kilogrammonként 20 fo­rint - minden belföldi forgalom­ba kerülő csomagolóeszköznél be kell építeni a termék nettó árá­ba, amely így még az áfaalapot is növeli. Ennek következménye egyértelmű és látványos áremel­kedés lesz, ugyanis a termékdí­jat a cégeknek kötelezően be kell fizetniük az adóhatóságnak, és mivel ennek költséghatását nem tudják, átvállalni, értelemszerű­en beépítik az árakba. „A mai rendszerben is van termékdíj-fi­zetési kötelezettség, ám ez a ko­ordinációs hálózaton keresztül licencdíjjá szelídül, és mértéke papír esetén körülbelül fele a jö­vőre tervezett díjtehernek. A hul­lámtermékek felhasználóinak szembesülniük kell az ezáltal be­következő áremelkedéssel. A ter­mékdíj belépése a hullámdoboz csomagolótermékek esetében a hullámtermék értékétől függően 7-8 százalékos nettó árnöveke­dést jelenthet, de ennek mértéke akár a 10 százalékot is elérheti alacsonyabb értékű termékeknél ” - véli Panyi László. ■ VG Akár 10 százalékos áremelést is hozhat az új rendszer. PANYI LÁSZLÓ, A MAHOSZ ELNÖKE

Next