Világgazdaság, 2011. november (43. évfolyam, 212/10727-232/10747. szám)
2011-11-30 / 232. (10747.) szám
8 2011. NOVEMBER 30., SZERDA VÁLLALATOK ÉS PIACOK raimii Forradalmi hazai szivattyútechnológia keringőlapátos kompreszszort fejleszt a magyar Smartsol Engineering Kft. A hőszivattyúkhoz készülő szerkezet a cég várakozásai szerint hatékonyabb és csendesebb lesz a ma használt eszközöknél, ezért az alapját képező, díjnyertes magyar találmánnyal - jelentős nemzetközi üzleti karrierre számíthat. Kifejlesztője, Nádas Béla Tibor tavaly a Magyar Feltalálók Egyesületétől az Év feltalálója díjat is megkapta. Most a Smartsol Engineering Kft. több mint 97 millió forintot költ az újítás alapján egy hőszivattyú- és kompreszszorrendszer kifejlesztésére, amelyhez 45 százalékos, azaz 44 millió forintos uniós támogatást kapott. ■ VG Hilton: nyitási láz Európában az amerikai székhelyű Haton Worldwide 110 új hotelt tervez nyitni Európában 2014-ig, mintegy 8500 új munkahelyet teremtve kontinensünkön. Ezek főleg Nagy-Britanniában (több mint húsz), valamint Németországban és Lengyelországban várhatók, ám Oroszországban és Törökországban is jó lehetőségeket látnak a további terjeszkedésre - jelentette a BBC Online. A csoport még az idén megduplázza a törökországi szállodakapacitását 12 új egység átadásával. ■ VG A Maybach megy, az S-Klasse jön A daimler AG két év múlva megszünteti ráfizetéses ultraluxus márkáját, a Maybachot, az akkorra elkészülő ötödik generációs Mercedes-Benz S-Klasse lesz a konszern zászlóshajója. A Maybach egyszer sem hozott profitot azóta, hogy Stuttgart 2002-ben felélesztette a harmincas évek nagy nevét. Míg 2003- ban még 600 Maybach talált gazdára, tavaly már csupán 200, míg a BMW csoporthoz tartozó Rolls- Royce 2700, a VW AG által megszerzett Bentley pedig 5100 modellt adott el. ■ VG A jövőbe invesztál a Velux •• építőipar Ötmilliárd forintos fejlesztéssel bővít a társaság A következetes beruházáspolitika révén tudta megőrizni pozícióit a tetőtéri ablakok gyártásának egyik jelentős szereplője, a Velux. A cég az idén is 1,8 milliárd körüli adózott eredményre számít. Bisztricsány Julianna Az idén és jövőre összesen 5 milliárd forintos beruházással korszerűsíti tevékenységét, fejleszti termékeit a Velux Magyarország Kft. Mint Vincze Zoltán ügyvezető igazgató elmondta, az idén éppen 25 éves cégnek viszonylag kis vérveszteséggel sikerült átvészelnie az építőipart igencsak megtépázó válságot, így tavaly közel négy százalékkal bővíteni tudták a gyártásukat. Az elsősorban tetőtéri ablakairól ismert társaság nettó árbevétele kétmilliárddal nőtt, így elérte a 32 milliárd forintot. Igaz, a gazdasági válság fellángolása előtti évben több mint 34 milliárdot realizálhatott a cég. A dán tulajdonosi hátterű társaság az elmúlt két és fél évtizedben folyamatosan fejlesztette tevékenységét, befektetéseinek összértéke meghaladja a 25 milliárd forintot. „Éppen a következetes beruházáspolitikánknak köszönhetjük, hogy viszonylag a jó a válságtűrő képességünk” - fogalmazott az ügyvezető. Ugyancsak fontos ebből a szempontból az is, hogy a jövőre nézve mindig többféle forgatókönyvet dolgoznak ki, így felkészülten tudnak alkalmazkodni az új helyzetekhez. Jó alapot adnak mindehhez a dán anyacég 70 éven át felhalmozott tapasztalatai. Vincze Zoltán példaként említette, hogy az elsők között vezették be Magyarországon a receszszió idején, 2008-ban a négynapos munkahetet, így meg tudták őrizni munkatársi gárdájukat. A magát a hazai építőipar harmadik legeredményebb cégeként aposztrofáló társaság tavaly 1,8 milliárd forint nyereséget ért el, az ügyvezető reményei szerint ezt az eredményt az idén is meg tudják ismételni. Nagy szerepe van ebben az exportnak, hiszen termékeik döntő hányadát, 90 százalékát külföldön értékesítik. A cégcsoport speciális munkamegosztása folytán a teljes export az anyavállalaton keresztül bonyolódik le, a magyar társaságnak nincs közvetlen kapcsolata az importőrökkel. A legnagyobb felvevőpiac egyébként Németország - mondta Vincze Zoltán. A belföldi piac az ismert okok miatt kissé visszaesett, a vártnál egy százalékkal lesz kisebb az idei értékesítés. Ám annak fényében, hogy a hazai építőpari cégek némelyike 30-50 százalékos zuhanást kénytelen elkönyvelni, a Velux vezetői megfelelőnek tartják ezt az eredményt is. Mint Őz Beáta, a kft. értékesítési vállalatának ügyvezetője elmondta, termékeikkel igyekeznek folyamatosan alkalmazkodni a piaci igényekhez. Elsősorban tetőfelújítási, ráépítési, renoválási munkákhoz kapcsolódóan kapnak megrendeléseket. Tapasztalataik szerint nő a kereslet a magasabb hozzáadott értéket képviselő, az energiatakarékossági, környezetvédelmi szempontoknak megfelelő termékei iránt. Ezt az igényt egyébként maximálisan figyelembe veszik a termékfejlesztés során, sőt elébe is mennek, új, innovatív kategóriákkal próbálnak előnyre szert tenni a piacon. Ilyen példáil a szolárkollektorok, illetve az úgynevezett fénycsatorna-termékcsalád fejlesztése. Külföldön pedig a Model Home 2020 projekt keretében már a jövő építészetét gyakorolják, ennek jegyében hat helyen épít és tesztel Európában aktív házat, olyat, amely a beépített megújuló energiára épülő technológiák révén több energiát termel, mint amennyit felhasznál, egészséges belső klímát teremt és szén-dioxid-semleges. A közeljövőben tervezett beruházásokkal a társaság további hatékonyságnövelést kíván elérni, egyúttal bővíti a hőszigetelt üveget előállító üzemét, és korszerűsíti az alumínium és fa alkatrészek gyártását. Mint Vincze Zoltán megemlítette: terveik közé tartozik az is, hogy a cégcsoporton belüli napkollektorgyártás fejlesztését Magyarországra hozzák. A csoport globális fejlesztőközpontja egyébként Dániában van, de sokban támaszkodnak az itteni cég tapasztalataira. Velux Magyarország Kft. (millió forint) PON esies n on esiri esi enesi értékesítés belföldi exportnettó értékesítés értékesítés árbevétele nettó árbevétele nettó árbevétele 12008 2009 12010 Velux Magyarország Kft. 2009 2010 Árbevétel 30 284 32 225 Üzemi eredmény 1444 895 Adózás előtti eredm. 2 651 1821 Adózott eredmény 2 544 1821 Mérleg szer. eredm.0 0 Saját tőke 25 296 23 084 Hosszú lej. köt.0 0 Mérlegfőösszeg 30 177 29 204 MILLÓ FORINT FORRÁS: KIM A cégcsoport a veluxot 70 évvel ezelőtt alapította Villum Kann Rasmussen dán feltaláló. Ma már a cégcsoport a világ negyven országában van jelen értékesítési és marketing-képviseletekkel, s 11 országban - köztük Magyarországon - folyik gyártási, összeszerelési tevékenység. Nálunk van a csoport egyik legjelentősebb gyártóbázisa. A Fertődön és Fertőszentmiklóson 1986 óta működő és folyamatosan bővülő gyár, valamint a budapesti székhelyű értékesítővállalat együttesen több mint 1000 munkavállalót foglalkoztat. A lassuló Kínában bízik a Renault-Nissan autóipar Nehéz 2012-es évre számít Carlos Ghosn, a Renault-Nissan csoport vezetője, ezért kijelentette: „Szigorítjuk a befektetéseket, szigorítjuk a létszámpolitikát, szigorítunk a fizetéseken.” A cégvezér Kínában terjeszkedne, ám már ott is lassulás tapasztalható. „Kétségtelen, hogy az európai autópiac visszaesik jövőre, már csak az a kérdés, mennyivel? Ezért különösen óvatosnak kell lennünk” - mondta az Automotive Newsnak adott interjúban, hozzátéve: a csoport számára fontosabb hogy Kínában fejlődjön, mint hogy a Renault belépjen az amerikai piacra. . A cégvezér Kínában terjeszkedne, de ott is lassulás tapasztalható. A legfrissebb kínai adatok szerint a Volkswagen 1,3 millió darabbal és közel 19 százalékos növekedéssel vezeti a márkák kilenchavi eladási listáját, a Nissan a második helyen áll 606 ezer darabbal és 18 százalékos forgalombővüléssel. A kínai személyautópiac az első autójukat vásárlók révén a jelenlegi 5 százaléknál nagyobb mértékben, 10 százalékkal is bővülhet jövőre a General Motors, a VW és a Honda szerint. A helyi autóipari szövetség ugyanakkor figyelmeztet, hogy az idei 5 százalékos piacbővülés a legalacsonyabb az elmúlt 13 év alatt. A People’s Bank of China az idén öt alkalommal emelte a kamatlábat, a hitelhez szükséges önerő arányát kilencszer növelte az infláció lassítása érdekében. Sikerrel, hiszen az augusztusi és szeptemberi 6,2, illetve 6,1 százalékot követően októberre már csak 5,5 százalékos inflációt jelentett Peking. Ennek ellenére a szeptemberi 1,32 millióval szemben a múlt hónapban már csak 1,22 millió autó talált gazdára. Gordon Chang, a Forbes külső tudósítója szerint a kínai csoda, a gazdasági fejlődés elérte lehetőségei határát, sőt, onnan ezentúl rossz híreket is várhatunk. ■ D. K. TOVÁBBI RÉSZLETEK WWW.VG.HU/GHOSN Akár 10 százalékkal is drágulhatnak a csomagolóanyagok változás Túl rövidnek tartja a szakma az új környezetvédelmi termékdíjrendszerre való felkészülési időt Aggódik a szakma az új környezetvédelmi termékdíj-szabályozás miatt, amelyről hétfő este szavazott a parlament. „Az idei év második felében - a korábbi félelmekkel szemben - a világpiacon nem folytatódott a papírárak drasztikus növekedése, ennek jótékony hatása azonban a gyengélkedő forint miatt a hazai piacon nem érezteti hatását. Ugyanakkor az új környezetvédelmi termékdíjtörvény egyértelmű áremelkedést és a felkészülési idő szűkössége miatt komoly nehézségeket okozhat” - nyilatkozta Panyi László, a Magyar Hullámtermékgyártók Szövetsége Egyesülés (Mahusz) elnöke az ágazat helyzetét áttekintve. A termékdíjrendszer változása - többek között - nemcsak a belföldön kibocsátott csomagolóeszközök és -anyagok körét érinti, hanem jelentősen átalakítja a hulladékpapír-visszagyűjtés és -hasznosítás területét is. Jövőre az eddigi koordináló szervezetek szerepét centralizált módon az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) veszi át, amely központi irányítással felügyelné a hulladékhasznosítás működését Magyarországon, mind az iparikereskedelmi, mind a kommunális hulladék területén. A rendszer átalakításának célja egyrészt a kötelezettség következetes érvényesítése, a hatékonyság növelése a termékdíj begyűjtése terén, másrészt az adminisztrációs terhek csökkentése volt. Panyi László aggasztónak tartja azonban, hogy csak november végére vált ismertté a januárban életbe lépő törvény végleges szövege, illetve nem ismertek a végrehajtási rendeletek, amelyek szabályozzák, hogy a cégeknek hogyan kell megfelelniük a törvénynek. „Nagyon szűk a felkészülési idő a törvény hatálya alá eső cégek számára, hiszen nemcsak fejben kell felkészülni, hanem a teljes rendszert, szoftvereket, nyilvántartásokat, számlázási, kalkulációs metódust kell módosítani, és mindennek január 1-jére el kellene készülnie” - hangsúlyozza a Mahosz elnöke, aki attól tart, mindennek az amúgy is megfeszített munka, iletve a szabadságolások időszakának számító december hónapban kellene megtörténnie. Az új díjrendszer miatt az árak emelkedése elkerülhetetlen lesz, és ezt végső soron a fogyasztóknak kell megfizetniük. A megállapított termékdíjat - a papír esetében ez kilogrammonként 20 forint - minden belföldi forgalomba kerülő csomagolóeszköznél be kell építeni a termék nettó árába, amely így még az áfaalapot is növeli. Ennek következménye egyértelmű és látványos áremelkedés lesz, ugyanis a termékdíjat a cégeknek kötelezően be kell fizetniük az adóhatóságnak, és mivel ennek költséghatását nem tudják, átvállalni, értelemszerűen beépítik az árakba. „A mai rendszerben is van termékdíj-fizetési kötelezettség, ám ez a koordinációs hálózaton keresztül licencdíjjá szelídül, és mértéke papír esetén körülbelül fele a jövőre tervezett díjtehernek. A hullámtermékek felhasználóinak szembesülniük kell az ezáltal bekövetkező áremelkedéssel. A termékdíj belépése a hullámdoboz csomagolótermékek esetében a hullámtermék értékétől függően 7-8 százalékos nettó árnövekedést jelenthet, de ennek mértéke akár a 10 százalékot is elérheti alacsonyabb értékű termékeknél ” - véli Panyi László. ■ VG Akár 10 százalékos áremelést is hozhat az új rendszer. PANYI LÁSZLÓ, A MAHOSZ ELNÖKE