Világgazdaság, 2012. január (44. évfolyam, 1/10769-22/10790. szám)
2012-01-02 / 1. (10769.) szám
2 2012. JANUÁR 2., HÉTFŐ VÁLLALATOK ÉS PIACOK Bezárta tatabányai áruházát a Media Markt múlt pénteken bezárt a tatabányai Media Markt áruház. A Media Markt Saturn Holding indoklása szerint az elektronikai cégcsoport szeptemberben kezdte optimalizálni áruházi portfolióját. Akkor bezárta zalaegerszegi Media Markt áruházát, majd novemberben és decemberben két új áruházat nyitott: egy Saturn áruházat Budapesten és egy Media Marktot Kecskeméten. Az átstrukturálási intézkedések része a mostani áruházbezárás is. A 47 dolgozó részére igyekeznek munkalehetőséget biztosítani a cégcsoporton belül. 2012-ben további áruháznyitást terveznek. ■ Kemma.hu Távszerencsejáték: akár százmilliós bírság új elemként került be a módosított szerencsejáték-törvénybe az úgynevezett távszerencsejáték, a vonatkozó paragrafusok januártól lépnek hatályba. A törvény százmillió forintnyi bírság kiszabását is lehetővé teszi az engedély nélkül üzemeltetőkre. Távszerencsejáték szolgáltatás nyújtásához az állami adóhatóság engedélye szükséges. A távszerencsejáték szolgáltatásokra akkor terjed ki a törvény hatálya, ha azokat Magyarország területén szervezik, vagy ha valaki Magyarország területén vesz részt bennük. ■ origo Egyre több okos mobilt vesznek itthon MÁR MINDEN ötödik magyar előfizető okostelefont használ, a legtudatosabban a huszon- és harmincévesek, akik ki is próbálják a legújabb applikációkat és technológiákat. Az okostelefonfelhasználók többsége igénybe vesz valamilyen felhőalapú technológiát is, bár ezzel kevesen vannak tisztában. A T-Mobite elemzése szerint már ez év januárban is több előrejelzés mutatta, hogy 2011 az okostelefonok éve lesz. A cég karácsony előtti adatai is igazolják a trendet, hiszen az új előfizetést vásárlók 80 százaléka okostelefont választ. ■ MTI @ IDŐJÁRÁS Folyamatosan frissülő, helyfüggő előrejelzés a T-Mobile wapportálján. http://wap.t-zones.hu Recessziót várnak az autógyárak ipar Tarolnak a német prémium márkák, a Suzuki-vevők pedig szinte eltűntek Hátrányosan érintheti a magyar autóipari beszállítókat, ha igaznak bizonyul az az elemzői prognózis, amely szerint 2012-ben 4 százalékkal kevesebb autó kel el Európában, mint tavaly. Demeter Kálmán A PricewaterhouseCoopers előrejelzése szerint az európai autóeladások 2012-ben 4 százalékkal csökkennek, és ez lesz a piacszűkülés ötödik éve a 2007- es 16 milliós darabszámcsúcs után. Az előzetes adatok szerint tavaly mintegy 13,5 millió személyautó talált gazdára földrészünkön. Ez igen rossz hír a nagyrészt kis- és közepes vállalkozásokból álló magyar járműalkatrészgyártó szakma számára. Ipari exportunk jelentős része az autóiparnak köszönhető. A Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége adatai szerint az ágazat 2010-ben elért 2880 milliárd forintos árbevételének 92 százaléka származott a főként az Európai Unióba irányuló kivitelből. Másrészt a német világcégek tulajdonában lévő magyarországi Opel-, Audi- és Mercedesgyárak alkalmazottainak állása biztosnak látszik, hiszen az Opel eladásai viszonylag stabilak, a Volkswagen konszern márkái a DEAT kivételével fejlődnek, így a csoport fő motorellátója, a győri Audi is folytathatja létszámbővítését, a kecskeméti Mercedes-gyár pedig olyan modellt gyárthat, amelynek biztos piaci pozíciója van. Csupán a mi Suzukink nem talál magára: a 30 EU- és EFTA- országban - az Esztergomban nem készülő terepjárókkal együtt -novemberben eladott 14 267 kocsi 7,3 százalékkal marad el a 2010-es novemberi forgalomtól, a 11 havi 164 109 darabos eladási szint pedig 9,1 százalékkal kevesebb a bázisnál. Arndt Ellinghorst, a Credit Suisse londoni elemzője szerint leginkább a PSA/Peugeot-Citroën, a Renault és a FIAT sínyli meg, hogy bevételének nagy része Európából származik. A Bloomberg azt írja, hogy a PSA csoport árbevételének 73 százalékát a nyugat-európai eladások adták 2010-ben, míg a Renault és a FIAT forgalmának 70, illetve 54 százalékát biztosították a kontinens autóvásárlói. A PSA novemberi eladásai 13 százalékkal estek a bázishoz viszonyítva az EU-EFTA zónában, így amint Philippe Varin PSA-vezérigazgató elmondta, az autóipari üzletág vesztesége a második fél évben nagyobb, mint az első féléves 405 millió eurós profit. Nem is csoda, hogy a cég akár 6800-zal is csökkentheti az alkalmazotti létszámot - igaz, a bérelt és időszakos szerződésben foglalkoztatottakkal együtt. A Renault pedig beruházások elhalasztására készül, hogy növelje készpénztartalékát. „Az elmúlt hetekben tapasztaltak kísértetiesen hasonlítottak a 2008-as év végi trendhez. A helyzet igen komoly” - mondta december közepén egy interjúban Carlos Tavares vezérigazgató, hozzátéve, hogy a 15 százalékig francia állami tulajdonban lévő Renault elkerüli a létszámleépítést, annak köszönhetően, hogy az adósság- és készletcsökkentés révén a három évvel ezelőttinél jobban készül a gazdaság lassulására. A General Motors Europe novemberben bejelentette, hogy mégis veszteséggel zárja az évet, noha korábban nullszaldót várt. A Ford of Europe pedig 306 millió dolláros üzemi veszteségről számolt be a harmadik negyedévre annak ellenére, hogy növelte piaci részesedését. 6800 alkalmazottjától kénytelen megválni a PSA csoport a csökkenő eladások miatt. „A franciaországi autóeladások megszenvedik, hogy a bankok szigorították a hitelek elbírálását” - jelentette ki Francisco Carvalho, az IHS Automotive elemzője, kiemelve, hogy a francia bankokat keményen érintheti az eurókrízis, miután túl nagy a kitettségük a déleurópai országok adósságában. Miután az olasz autópiac 30 éves mélypontra került, a FIAT csoport újratervezi a 2012-es üzemieredmény-terveit. Bár Sergio Marchionne, a csoport vezetője hozzátette, hogy az USA és Dél Amerika vásárlói segítséget nyújtanak az európai eladások lassulása idején. A FIAT júliusban 53,5 százalékra növelte részesedését a Chryslerben, s ez lazítja az Európától való függőséget. A Chrysler a Dodge és Jeep márkáival együtt ugyanis jól megy manapság: novemberben 25 százalékkal nőttek az eladásai az Egyesült Államokban, Brazíliában pedig a FIAT a legnagyobb autógyártó. Mindez azért is biztató a FIAT számára, mert decemberben az elmúlt két év legalacsonyabb szintjére süllyedt az európai fogyasztói bizalmi index, az ipar és a szolgáltatási szektor forgalma pedig négyhavi mélypontot ért el. A jelentősebb piacok közül kizárólag Németországban nőttek az autóeladások. A novemberi 270 ezer darab 2,6 százalékkal, a 11 havi 2,929 millió pedig 9,1-gyel haladta meg a bázist. Nagy-Britanniában azonban a 2010-es utolsó negyedévi felére esett az újautó-értékesítésre keresők száma a Google portálon. Simon Empson, a kereskedőkkel és vásárlókkal egyaránt kapcsolatot tartó online autókereskedő, a Broadspeed.com vezetője hangsúlyozta, hogy a piaci trendek legjobb jelzője a weben keresők számának alakulása. A tömegmárkák forgalmi trendje jóval alulmúlja a prémium szegmensét, jóllehet a Volkswagen a Skoda, a Nissan és a Hyundai jelentősen növelte eladásait az EU-EFTA régióban. Az Audi, a BMW és a Mercedes egyenként is több luxuskocsit adott el, mint a piac többi szereplője összesen. A tömegmárkák amiatt is elvesztették a lendületet, hogy 2010 végére minden országban befejeződtek az állami támogatású autócsere-programok, amelyek segítségével sikerült 2009-ben elkerülnie az európai autóiparnak az összeomlást. Új személyautó forgalomba helyezések az EU-ban (változás százalékban, az előző év azonos hónapjához képest) 2010. 2011. 2011. 2011. nov. VG-GRAHKA jun. aug. nov. FORRÁS: ACEA Tömegmárkák az EU- és EFTA-országokban November Darab Változás* I-XI. hó Darab Változás* vw 135 580 13,1 1 559 090 8,6 Ford 80 823 -5,5 1 002 929 -3,3 Opel 74 096 -10,7 916 367 -0,3 Peugeot 65 227 -18,9 851 002 -8,3 Citroen 60 203 -6,0 718 145 -7,6 FIAT 47 968 -16,3 638 550 -17,1 Skoda 38 801 -6,6 458 407 6,2 Toyota 42 004 0,6 481045 -9,7 Nissan 35 628 1,5 426 484 14,5 Hyundai 30 951 4,2 366 093 11,3 FORRÁS: ACER * 2010 AZONOS IDŐSZAKÁHOZ KÉPEST, SZÁZALÉK. Prémium márkák az EU- és EFTA-országokban November Darab Változás* 1-Darab ■XI. hu Változás* Audi 57 621 9,4 632 265 9,6 BMW 52 579 -2,8 590 453 5,7 Mercedes 49 4867,2 544 317 0,2 Volvo 21 716 21,9 235 399 13,8 Alfa Romeo 8 348 -16,7 122 401 21,5 Land Rover 7 099 36,1 67 801 8,8 Lexus 2 683 134,5 24 623 48,6 Jaguar 1680 -22,2 21375 -15,3 FORRÁS: ACFA * 2010 AZONOS IDŐSZAKÁHOZ KÉPEST, SZÁZALÉK HIRDETÉS Köszönjük előfizetőinknek, hogy továbbra is megtisztelnek bizalmukkal, / Qt/* a vw V, 1 — . Uilluifo** ow/« ■ -\ tr ^ k n T\ k Cí* és 2012. évre is előfizettek lapunkra! WTKCiOKL^ ;; VILÁGGAZDASÁG Az üzleti napilap Terjesztési információ: vgterjesztes@vg.hu Telefon: (06-1) 488-5700/1665 mellék