Világgazdaság, 2012. január (44. évfolyam, 1/10769-22/10790. szám)

2012-01-02 / 1. (10769.) szám

2 2012. JANUÁR 2., HÉTFŐ VÁLLALATOK ÉS PIACOK Bezárta tatabányai áruházát a Media Markt múlt pénteken bezárt a ta­tabányai Media Markt áru­ház. A Media Markt Saturn Holding indoklása szerint az elektronikai cégcsoport szeptemberben kezdte opti­malizálni áruházi portfolió­ját. Akkor bezárta zalaeger­szegi Media Markt áruhá­zát, majd novemberben és decemberben két új áruhá­zat nyitott: egy Saturn áru­házat Budapesten és egy Media Marktot Kecskemé­ten. Az átstrukturálási intéz­kedések része a mostani áruházbezárás is. A 47 dol­gozó részére igyekeznek munkalehetőséget biztosíta­ni a cégcsoporton belül. 2012-ben további áruháznyi­tást terveznek. ■ Kemma.hu Távszerencsejáték: akár százmilliós bírság új elemként került be a mó­dosított szerencsejáték-tör­vénybe az úgynevezett táv­szerencsejáték, a vonatkozó paragrafusok januártól lép­nek hatályba. A törvény százmillió forintnyi bírság kiszabását is lehetővé teszi az engedély nélkül üzemel­tetőkre. Távszerencsejáték szolgáltatás nyújtásához az állami adóhatóság engedé­lye szükséges. A távszeren­csejáték szolgáltatásokra akkor terjed ki a törvény hatálya, ha azokat Magyar­­ország területén szervezik, vagy ha valaki Magyaror­szág területén vesz részt bennük. ■ origo Egyre több okos mobilt vesznek itthon MÁR MINDEN ötödik magyar előfizető okostelefont hasz­nál, a legtudatosabban a hu­szon- és harmincévesek, akik ki is próbálják a leg­újabb applikációkat és tech­nológiákat. Az okostelefon­­felhasználók többsége igénybe vesz valamilyen fel­hőalapú technológiát is, bár ezzel kevesen vannak tisztá­ban. A T-Mobite elemzése szerint már ez év januárban is több előrejelzés mutatta, hogy 2011 az okostelefonok éve lesz. A cég karácsony előtti adatai is igazolják a trendet, hiszen az új előfize­tést vásárlók 80 százaléka okostelefont választ. ■ MTI @ IDŐJÁRÁS Folyamatosan frissülő, helyfüggő előrejelzés a T-Mobile wap­­portálján. http://wap.t-zones.hu Recessziót várnak az autógyárak ipar Tarolnak a német prémium márkák, a Suzuki-vevők pedig szinte eltűntek Hátrányosan érintheti a magyar autóipari beszállí­tókat, ha igaznak bizonyul az az elemzői prognózis, amely szerint 2012-ben 4 százalékkal kevesebb autó kel el Európában, mint tavaly. Demeter Kálmán A PricewaterhouseCoopers elő­rejelzése szerint az európai autóeladások 2012-ben 4 száza­lékkal csökkennek, és ez lesz a piacszűkülés ötödik éve a 2007- es 16 milliós darabszámcsúcs után. Az előzetes adatok szerint tavaly mintegy 13,5 millió sze­mélyautó talált gazdára földré­szünkön. Ez igen rossz hír a nagyrészt kis- és közepes vállalkozások­ból álló magyar járműalkatrész­gyártó szakma számára. Ipari exportunk jelentős része az autóiparnak köszönhető. A Ma­gyar Járműalkatrészgyártók Or­szágos Szövetsége adatai sze­rint az ágazat 2010-ben elért 2880 milliárd forintos árbevé­telének 92 százaléka szárma­zott a főként az Európai Unióba irányuló kivitelből. Másrészt a német világcégek tulajdonában lévő magyaror­szági Opel-, Audi- és Mercedes­­gyárak alkalmazottainak állása biztosnak látszik, hiszen az Opel eladásai viszonylag stabi­lak, a Volkswagen konszern márkái a DEAT kivételével fej­lődnek, így a csoport fő motor­ellátója, a győri Audi is folytat­hatja létszámbővítését, a kecs­keméti Mercedes-gyár pedig olyan modellt gyárthat, amely­nek biztos piaci pozíciója van. Csupán a mi Suzukink nem talál magára: a 30 EU- és EFTA- országban - az Esztergomban nem készülő terepjárókkal együtt -novemberben eladott 14 267 kocsi 7,3 százalékkal ma­rad el a 2010-es novemberi forga­lomtól, a 11 havi 164 109 dara­bos eladási szint pedig 9,1 száza­lékkal kevesebb a bázisnál. Arndt Ellinghorst, a Credit Suisse londoni elemzője szerint leginkább a PSA/Peugeot-Citro­­ën, a Renault és a FIAT sínyli meg, hogy bevételének nagy ré­sze Európából származik. A Bloomberg azt írja, hogy a PSA csoport árbevételének 73 szá­zalékát a nyugat-európai eladá­sok adták 2010-ben, míg a Re­nault és a FIAT forgalmának 70, illetve 54 százalékát biztosítot­ták a kontinens autóvásárlói. A PSA novemberi eladásai 13 százalékkal estek a bázishoz vi­szonyítva az EU-EFTA zóná­ban, így amint Philippe Varin PSA-vezérigazgató elmondta, az autóipari üzletág vesztesége a második fél évben nagyobb, mint az első féléves 405 millió eurós profit. Nem is csoda, hogy a cég akár 6800-zal is csökkent­­heti az alkalmazotti létszámot - igaz­, a bérelt és időszakos szerződésben foglalkoztatottak­kal együtt. A Renault pedig beruházások elhalasztására készül, hogy nö­velje készpénztartalékát. „Az elmúlt hetekben tapasztaltak kísértetiesen hasonlítottak a 200­8-as év végi trendhez. A helyzet igen komoly” - mondta december közepén egy interjú­ban Carlos Tavares vezérigaz­gató, hozzátéve, hogy a 15 szá­zalékig francia állami tulajdon­ban lévő Renault elkerüli a lét­számleépítést, annak köszön­hetően, hogy az adósság- és készletcsökkentés révén a há­rom évvel ezelőttinél jobban ké­szül a gazdaság lassulására. A General Motors Europe no­vemberben bejelentette, hogy mégis veszteséggel zárja az évet, noha korábban null­szaldót várt. A Ford of Europe pedig 306 millió dolláros üzemi veszteségről számolt be a har­madik negyedévre annak elle­nére, hogy növelte piaci része­sedését. 6800 alkalmazottjától kénytelen megválni a PSA csoport a csökkenő eladások miatt. „A franciaországi autóeladá­sok megszenvedik, hogy a ban­kok szigorították a hitelek elbí­rálását” - jelentette ki Francis­co Carvalho, az IHS Automotive elemzője, kiemelve, hogy a francia bankokat keményen érintheti az eurókrízis, miután túl nagy a kitettségük a dél­európai országok adósságában. Miután az olasz autópiac 30 éves mélypontra került, a FIAT csoport újratervezi a 2012-es üzemieredmény-terveit. Bár Sergio Marchionne, a csoport vezetője hozzátette, hogy az USA és Dél Amerika vásárlói se­gítséget nyújtanak az európai el­adások lassulása idején. A FIAT júliusban 53,5 százalékra növel­te részesedését a Chryslerben, s ez lazítja az Európától való füg­gőséget. A Chrysler a Dodge és Jeep márkáival együtt ugyanis jól megy manapság: november­ben 25 százalékkal nőttek az el­adásai az Egyesült Államokban, Brazíliában pedig a FIAT a leg­nagyobb autógyártó. Mindez azért is biztató a FIAT számára, mert decemberben az elmúlt két év legalacsonyabb szintjére süllyedt az európai fo­gyasztói bizalmi index, az ipar és a szolgáltatási szektor forgal­ma pedig négyhavi mélypontot ért el. A jelentősebb piacok kö­zül kizárólag Németországban nőttek az autóeladások. A no­vemberi 270 ezer darab 2,6 szá­zalékkal, a 11 havi 2,929 millió pedig 9,1-gyel haladta meg a bá­zist. Nagy-Britanniában azon­ban a 2010-es utolsó negyedévi felére esett az újautó-értékesí­­tésre keresők száma a Google portálon. Simon Empson, a ke­reskedőkkel és vásárlókkal egy­aránt kapcsolatot tartó online autókereskedő, a Broad­­speed.com vezetője hangsúlyoz­ta, hogy a piaci trendek legjobb jelzője a weben keresők számá­nak alakulása. A tömegmárkák forgalmi trendje jóval alulmúlja a prémi­um szegmensét, jóllehet a Volkswagen a Skoda, a Nissan és a Hyundai jelentősen növel­te eladásait az EU-EFTA régió­ban. Az Audi, a BMW és a Mer­cedes egyenként is több luxus­kocsit adott el, mint a piac töb­bi szereplője összesen. A tö­megmárkák amiatt is elvesztet­ték a lendületet, hogy 2010 vé­gére minden országban befeje­ződtek az állami támogatású autócsere-programok, amelyek segítségével sikerült 2009-ben elkerülnie az európai autóipar­nak az összeomlást. Új személyautó forgalomba helyezések az EU-ban (változás százalékban, az előző év azonos hónapjához képest) 2010. 2011. 2011. 2011. nov. VG-GRAHKA jun. aug. nov. FORRÁS: ACEA Tömegmárkák az EU- és EFTA-országokban November Darab Változás* I-XI. hó Darab Változás* vw 135 580 13,1 1 559 090 8,6 Ford 80 823 -5,5 1 002 929 -3,3 Opel 74 096 -10,7 916 367 -0,3 Peugeot 65 227 -18,9 851 002 -8,3 Citroen 60 203 -6,0 718 145 -7,6 FIAT 47 968 -16,3 638 550 -17,1 Skoda 38 801 -6,6 458 407 6,2 Toyota 42 004 0,6 481045 -9,7 Nissan 35 628 1,5 426 484 14,5 Hyundai 30 951 4,2 366 093 11,3 FORRÁS: ACER * 2010 AZONOS IDŐSZAKÁHOZ KÉPEST, SZÁZALÉK. Prémium márkák az EU- és EFTA-országokban November Darab Változás* 1-Darab ■XI. hu Változás* Audi 57 621 9,4 632 265 9,6 BMW 52 579 -2,8 590 453 5,7 Mercedes 49 486­­7,2 544 317 0,2 Volvo 21 716 21,9 235 399 13,8 Alfa Romeo 8 348 -16,7 122 401 21,5 Land Rover 7 099 36,1 67 801 8,8 Lexus 2 683 134,5 24 623 48,6 Jaguar 1680 -22,2 21375 -15,3 FORRÁS: ACF­A * 2010 AZONOS IDŐSZAKÁHOZ KÉPEST, SZÁZALÉK HIRDETÉS Kös­zönjük előfizetőinknek, hogy továbbra is megtisztelnek bizalmukkal, / Qt/* a vw V, 1 — . Ui­l­luifo** ow/« ■ -\ tr ^ k n T\ k Cí­­* és 2012. évre is előfizettek lapunkra! WTKCiOKL^ ;; VILÁGGAZDASÁG Az üzleti napilap Terjesztési információ: vgterjesztes@vg.hu Telefon: (06-1) 488-5700/1665 mellék

Next