Világgazdaság, 2012. január (44. évfolyam, 1/10769-22/10790. szám)

2012-01-09 / 6. (10774.) szám

4 2012. JANUÁR 9., HÉTFŐ VÁLLALATOK ÉS PIACOK PLÍH­ Lilly Mercedes buszok a régi Ikarusok helyett HARMINC HASZNÁLT, klimatizált, Mercedes Benz Citaro 0530 busz­­szal frissítik Budapest­­ tömegközlekedését- tájé­koztatott a Budapesti Köz­lekedési Központ és a BKV. Egy busz 65 500 euróba kerül. A járművek többnyi­re 2001-2003-as évjáratú­­ak, motorjuk Euro 2-es vagy Euro 3-as, eddig átlag 550 ezer kilométert futot­tak. A honosítások után 2012 tavaszától az autó­buszok az észak-budai, jel­lemzően hegyvidéki autó­busz-vonalakon teljesíte­nek majd szolgálatot. ■ VG Márciusban már vehet ingatlanokat az NE a hónap közepétől várhat­nak értesítést a bedőlt la­káshitelesek arról, hogy kinek az ingatlanát veszi meg a banktól az állam, márciusban pedig már la­kásokat vásárolhat a Nem­zeti Eszközkezelő (NE). Az utóbbi két hétben kö­rülbelül nyolcszázan ér­deklődtek az eszközkezelő információs vonalán, a ne­gyedük Budapestről, de sok hívás érkezik Pest megyéből, Borsod-Abaúj- Zemplénből, Szabolcs- Szatmár-Beregből és Haj­­dú-Biharból is. A program­ban részt vevő első csalá­dok ügye márciusra feje­ződhet be. ■ MTI-Eco Módosult az olaj szállítási szabálya megváltoztak január 1-jé­­vel az ásványolajok szállí­tásának szabályai annak érdekében, hogy hatéko­nyabb legyen a csalások elleni fellépés és az egyes ásványolajtermékek illegá­lis, üzemanyagcélú forgal­mazásának felderítése. Suller György Attila, a Nemzeti Adó- és Vámhiva­tal vám- és jövedéki szóvi­vője közleményében kifej­tette: a jövedéki adóról szó­ló törvény új szabályozása szerint az ömlesztetten szállított ásványolaj be­szerzése és szállítása beje­lentéskötelessé vált, amelyet a vámhatóságnál legkésőbb a beszerzést, szállítást megelőző napon kell megtenni. Ennek el­mulasztása 300 ezer forin­tig - gazdálkodó szervezet esetében 600 ezer forintig - terjedő bírsággal sújt­ható. ■ MTI-Eco Építőipar: Tolnában nőtt a teljesítmény a tolna megyei Kereskedel­mi és Iparkamara adatai szerint Tolna megyében 2011-ben mintegy 8 száza­lékkal nőtt az építőipari termelés. A beruházások értéke a 2010-es 55 milli­árd forint után megközelí­tette a 60 milliárdot. Mi­után a lakásépítések szá­ma nem nőtt, a bővülést főleg az ipari beruházások okozták. ■ MTI-Eco Nehezen tartható a nominálbér kompenzáció Néhány cég többet emel az elvártnál, sok viszont nem tud lépni A MÁV, a Magyar Posta és a VEB-Bau is számolja, ho­gyan tehet eleget az előírt bérkompenzációnak, aho­gyan vélhetőleg a több álla­mi vállalat is. A Bosch, az Audi és más magáncégek viszont a saját bérgazdálko­dásukat követik, sok építő­ipari vállalkozás pedig csak a karját tudja széttárni. VG-összeállítás Vegyes fogadtatásra talált a ha­zai vállalatok körében az a kor­mányrendelet, amely szerint a cégeknek kompenzálniuk kell két másik intézkedés - adójóvá­írás megszűnése és az egészség­­biztosítási járulék emelése­­ miatti bérkiesést dolgozóiknál. Enélkül a havi 216 806 forint alatt kereső munkavállalók nettó bére csökkenne. Azok a társaságok, amelyek nem hajtják végre az el­várt emelést, nem kaphatnak ál­lami támogatást, és nem indul­hatnak közbeszerzéseken sem. Akik lépnének, de nem tudnak, állami segítséget kapnak, csak az emelés 5 százalékát kell állniuk. A kormányrendeletnek való megfelelés súlyos teher ott, ahol évek óta egyébként sem tudnak emelni, és fennmaradásuknak is fontos feltétele az alacsony bérköltség. (Egyébként is a zse­bükbe kell nyúlniuk egy másik döntés, a minimálbér emelése miatt.) Sok közöttük a közbe­szerzésekben is érdekelt kkv, s persze idetartozik az építőipar nagy része is. „A súlyos recesszióval sújtott építőiparban már régóta nem tudnak bérfejlesztésben gondol­kodni, az is siker, ha egyáltalán meg tudják őrizni szakmai gárdá­jukat” - válaszolt lapunknak az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) el­nöke. Tolnay Tibor saját cégénél, a Magyar Építő Zrt.-nél két éve nem volt béremelés. A szakem­ber szerint több ponton még tisz­tázni kellene a bérkompenzáció részleteit. Mindazonáltal arra számít, hogy a közbeszerzések­ben érdekelt társaságok minden­képpen törekedni fognak arra, hogy elkerüljék a béremelést el­mulasztókat fenyegető szankciót. A közbeszerzések azért is kiemel­kedő fontosságúak a szakmában, mert a magánmegrendelések szinte teljesen eltűntek. Más kér­dés persze, hogy ez a lépés elbo­csátásokkal is járhat. Az építőiparban aktív és köz­­beszerzéseken is induló VER­­Bau Kft., teljes körűen eleget kíván tenni a bérkompenzációs előírásnak, de Weninger Richárd ügyvezető hangsúlyozta: a ren­delet, ahogyan a többi megszorító intézkedés is (cafeteria, cégautó­adó, az­ autópályadíj emelése) nehéz helyzet elé állítja a cégeket. A társaságnak a béremelés 5 százalékos részének kigazdálko­dása is nagy teher, ezért igénybe kell vennie a felajánlott, vissza nem térítendő támogatást. Borúlátóan nyilatkozott koráb­ban lapunknak Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Or­szágos Szövetségének főtitkára is, aki szerint az emelésre képte­len cégeknél teret hódíthat a szín­lelt szerződés és a feketemunka is. Ráadásul ott, ahol meg tudják valósítani a kormányrendeletben előírt kompenzációt, még mindig csak a nominálbér szintjét tartják meg. (A kormány várakozása sze­rint a 2012-re várt infláció 4,2 százalékos, kutatók ennél egy-két tized százalékkal magasabb pénzromlást várnak.) A Postánál és a MÁV-nál is készülnek a bérkompenzációra. „A MÁV csoport a kormány 298/2011. (XII. 22) és 299/2011. (XII. 22) számú kormányrende­letének megfelelő béremelést ter­vez végrehajtani” - szögezték le lapunknak a vasúttársaságnál. Ám mivel még folynak a számí­tások, az emelés gazdasági hatá­sáról, még nem tudtak tájékoz­tatást adni, ahogyan arról sem, mekkora állami segítségre lesz szükségük. A Magyar Posta Zrt­­nél a társaság valamennyi mun­kavállalójára, azaz több mint 36 ezer főre tételesen a jogszabály­ban meghatározott módon végzik el a kompenzációra vonatkozó vizsgálatot az év zárása után. A számok ismeretében dolgozzák ki a forrásra vonatkozó javasla­tot, az érdekképviseletekkel foly­tatott bértárgyalás keretében. Mások viszont, főleg stabilan működő cégek, ragaszkodnak saját bérgazdálkodásukhoz, illet­ve amúgy is nagyobb emelésre készülnek a rendeletben elvárt­nál. „A Magyarországon 11 le­ányvállalatánál több mint 7000 főt foglalkoztató Bosch csoport bármilyen jogszabályi rendelke­zéshez teljesen alkalmazkodik, de a bérpolitikáját nem befolyá­solja egy ilyen politikai nyomás, hiszen az éves rendes béreme­lést mindig azonos rendben hajt­juk végre” - mondta Ficzere Fe­renc, a Robert Bosch Kft. regio­nális kommunikációs igazgató­ja. A kft. március végén látja az előző év eredményeit, és akkor dönt az emelésről, január elsejé­ig visszamenőleg. A csoport minden országban az adott ország éves inflációját, az érintett leányvállalat teljesít­ményét és az alkalmazottak egyéni teljesítményét veszi figyelembe a béremelésnél. Ma­gyarországon az idén várhatóan 5-6 százalékkal emel, mint a korábbi években is. Négy száza­léktól csak 2009-ben, a világ­válság tetőzésekor maradtak el. Jobb a helyzet az Audinál is. „Nincs szükségünk az állam bérkompenzációs segítségére, béreink és emelésünk mértéke is versenyképes” - tájékozta­tott Czechmeister Mónika, az Audi Hungária Motor Kft. szóvi­vője. A vállalatnál tavaly 8,1 százalékos volt az emelés a ha­lasztott béremeléssel együtt, mert 2010 elején a válság miatt nem nőttek a bérek. A bő 7000 ezer fős cég üzemi tanácsa és a szakszervezetek most egyez­tetnek az idei emelésről. Igyekszenek megőrizni a béren kívüli juttatások reálértékét is. Ez tavaly fejenként 400 ezer fo­rintra rúgott. TOLNAY TIBOR, AZ ÉVOSZ ELNÖKE Több cégnél már elkezdtek osztani, szorozni, hogyan tehetnek eleget a kormányrendeletben foglaltaknak . Az ágazat sok cége csak közbeszerzé­sen nyerhető megbízá­sokkal ma­radhat talpon Sokan megúszhatják az emelést, mégsem indulhatnak közbe­szerzésen vannak olyan cégek, amelyek bár részt vesznek közbeszerzési pályázatokon, megúszhatják a béremelést, ugyanis dolgozóik zömének fizetése magasabb 216 ezer forintnál. Ezek közé tartoznak például az olyan cé­gek, amelyek főleg mérnököket, programozókat és más diplo­más munkavállalókat alkal­maznak, így az informatikai, távközlési vagy a pénzügyi szektor számos szereplője elke­rülheti a béremelést az idén, ha pályázni akar. ­ Kis csúszás a paksi előkészületekkel élettartam Az idén kell dönteni az atomerőmű 1-es blokkjának élettartam-hosszabbításáról Erre az évre is maradtak teendői a Paksi Atomerőmű Zrt.-nek az év végére lejáró élettartamú 1-es blokkja további működtetésére való felkészüléssel, bár az élettar­tam-hosszabbítási kérelmét a múlt év végi határidőre rendben beadta. Még be kell fejeznie egyes berendezések minősítését, adós bizonyos eszközök kifáradására vonatkozó számításokkal s a nem megfelelő alkatrészek cseréjével is. Ezért az Országos Atomener­gia-hivatal (OAH) kérte a hiányok pótlását - hangzott el az OAH év­indító tájékoztatóján. „A 2012-re maradt feladatokat ütemezetten végzik Pakson, minden munka időben végrehajtható ahhoz, hogy az erőműtársaság megkap­hassa az üzemidő-hosszabbítási engedélyt” - válaszolt a Világgaz­daságnak Fichtinger Gyula, az OAH megbízott főigazgató-helyet­tese. Az engedély egyébként megadható korlátozásokkal. fel­■ Elkészültek az új paksi blokkok te­­lephely-en­­gedélyezte­­tésének és a meglévők leszerelésé­nek jogi fel­tételei RÓNAKY JÓZSEF, AZ OAH FŐIGAZGATÓJA tételekkel, illetve nem teljes körű­en is. Az viszont Paks dolga, van-e intézkedési terv arra az esetre, ha a blokk nem kapná meg az engedélyt. „A hivatal csak biztonsági szempontokat vesz fi­gyelembe, nem dolga mérlegelni, hogy van-e igény a paksi áramra, vagy nincs” - tette hozzá Rónaky József, az OAH főigazgatója. Paksi biztonságjavítás •földrengés elleni megerősítés • hidrogénégető telepítése • súlyos baleset-kezelési útmutató • a reaktor külső hűtése • az áramellátás javítása FORRÁS: OAH (FOLYAMATBAN LÉVŐ MUNKÁK) Az I-es blokkot úgy kell felké­szíteni a 2032-ig való, normál üzemidőn túli használatra, hogy akár 2040-ig is működtethető le­gyen, hiszen nem engedhető meg, hogy 2032-ra a berendezé­sei éppen elhasználódjanak. A következő években sor kerül a to­vábbi három paksi blokk élettar­tam-hosszabbítására is olyan sor­rendben, ahogyan elérik harmin­cadik üzemévüket. Fontos idei feladata az OAH- nak az új paksi blokkok telep­hely-kérelmének engedélyezteté­sére való felkészülés, bár maga a kérelem vélhetőleg csak 2014- ben érkezik be. Tavaly már meg­határozták az engedélyeztetés jo­gi feltételeit, és kész a működő blokkok majdani lebontásának jogi szabályozása is. Az atomerőmű üzembiztonsá­gának növelése folyamatos, a munka egy 2008-as felmérés után kapott nagy lendületet. En­nek köszönhetően ma már több olyan intézkedés is folyamatban van, amelyeket a múlt évi fukusimai atomerőmű-baleset ta­pasztalatai (célzott biztonsági fe­lülvizsgálat, azaz a stresszteszt) alapján írtak elő. A Stressz­­teszten nem merült fel, hogy bár­milyen azonnali intézkedésre szükség lenne. Idei esemény lesz a Bátaapá­­tiban lévő nukleáris hulladéktá­roló végleges üzemeltetési enge­délyének a megadása is. ■ VG

Next