Világgazdaság, 2012. június (44. évfolyam, 104/10871-124/10891. szám)
2012-06-01 / 104. (10871.) szám
2 HÍRSÁV Vezetőcsere a Borsodi Sörgyárnál petr kővár IK vezeti péntektől a Borsodi Sörgyárat - tájékoztatta tegnap a cég kommunikációs partnere az MTI-t. A közlemény szerint Tőtös Zsolt, korábbi cégvezető úgy döntött, hogy elhagyja a vállalatot személyes tervei megvalósítása érdekében. Az új igazgató tavaly novembertől tartozik a társaság menedzsmentjéhez. ■ MTI Skandináv vendégekre számít Hévíz a skandináv államok turistáival szeretné bővíteni vendégkörét Hévíz, ahol a pünkösdi hétvégén fogadták a Norvégiából a sármelléki repülőtérre érkezett első repülőjárat utasait - közölte a város turizmusért felelős alpolgármestere. Könnyid László elmondta: a Thomas Cook Scandinavia légitársaság Airbus A321-es gépével 170 norvég vendég érkezett a dél-norvégiai Stavangerből. A négynapos tartózkodásukat szervező norvég utazási iroda előtt nem ismeretlen Hévíz, de ez volt az első alkalom, hogy közvetlen charterjáratot indított a fürdőváros által működtetett repülőtérre. A norvég szervező szándékai szerint a mostani utat az idén még legalább egy hasonló alkalom követi. Könynyid László hozzátette még: a szándék az, hogy rendszeressé váljon a norvégiai Stavanger és a sármelléki Hévíz-Balaton Airport közötti légi kapcsolat. ■ MTI Magyar világítás a Tower hídon A londoni Tower híd május 30-a éjszakájától működő új díszkivilágítását a GE magyar mérnökeiből álló csapata tervezte. „A hat főből létrehozott budapesti csapatnak az volt a legnagyobb kihívás, hogy a híd szigorú műemlékvédelem alatt áll, tehát meg volt kötve a kezünk az új világítási rendszer kivitelezésének és felszerelésének tervezésekor. 6,2 kilométer kábelt kellett rögzítenünk minél kisebb számú fúrással” - mondta cége közleményében Sikuta Gergely, a GE Lighting EMEA LED-lámpa üzletágának igazgatója. ■ VG FLIRT-ot rendelt az új cseh magánvasút a csehországi Velimben működő vasúti tesztpályán bemutatták a Leo Express első intercity járművét - derül ki a lapunkhoz eljuttatott közleményből. A cseh vasúti közlekedési piacra újonnan belépő magánüzemeltető vállalat a svájci központú Stadler Rail csoporttól rendelt 2010-ben 5 intercity kivitelű FLIRT vonatot. Az új szerelvények a Prága és Ostrava közötti vonalon állnak majd forgalomba, várhatóan még ez év végén. A most bemutatott jármű a Magyarországon is közlekedő elővárosi FLIRT vonatok intercity változata. ■ VG VÁLLALATOK ÉS PIACOK 2012. JÚNIUS 1., PÉNTEK Akvizíció a csomagküldő piacon a dpd piaci részesedésének növekedését várja a GTR megvásárlásától A kiscsomagszállító DPD Hungária megvásárolta a hasonló profillal működő GTR Logistics Kft.-t. Az egymilliárd forint körüli tranzakcióval a két társaság piaci részesedése együttesen a harmadik legnagyobb szereplővé teszi a társaságot. Andó Patrik A DPD Hungária Kft. akvizíció révén kívánja erősíteni pozícióját a csomagküldő piacon, miután a társaság szakmai befektetőként egymilliárd forintos tranzakció keretében a tavalyi 10 százalékos részesedés megszerzése után immár 100 százalékban tulajdonosa lett a magyar tulajdonban lévő GTR Logistics Kft.-nek - jelentette be Hosszú Csilla, a DPD ügyvezető igazgatója. Az ügylettől a csomagszám, és ezzel párhuzamosan a piaci részesedés jelentős növekedését várja a menedzsment. Az előzetes becslések szerint a tavaly 3,2 milliárd forgalmat bonyolító DPD évi 2,7 milliós, valamint az 1,2 milliárd forint árbevételű GTR 1,5 milliós évi kiszállított csomagszámával együttesen 12 százalékos piaci részesedést érhetnek el, ami a meglehetősen szegmentált hazai piacon nagyjából a harmadik helyezés megszerzésére lehet elég. A felvásárló cég vezetője szerint a cég a következő időszakban változtatás nélkül, párhuzamosan működik majd tovább, később azonban elképzelhető a tevékenységek specializációja. „A DPD nem csak az akvizíció útján erősít, több új szolgáltatás bevezetése után a közelmúlt fejlesztéseinek köszönhetően immár napi 15 ezerre növekedett a feldolgozott csomagok száma, amit a jövőben 25 ezerre emelünk majd” - tette hozzá Hosszú Csilla. A közép-kelet-európai régió csomagszállító piacának vezető szolgáltatója, a GeoPost égisze alatt működő DPD Hungária Kft. jelenlegi 18 depóból álló hálózata egy budapesti központi raktárral és 13 vidéki alközponttal gyarapodik. Az ügylet nyomán a két cég mintegy 500 alkalmazottja és alvállalkozója, valamint több mint 300 járműből álló flotta dolgozik majd a gyors kiszolgálásért. A két cég irányítását a továbbiakban a DPD végzi majd, a név- és arculatváltásra, a külső megjelenés egységesítésére azonban egyelőre nem kerül sor. „Európa második számú csomagszállító cége tovább erősíti pozícióját Magyarországon. Ezt az új, kiemelkedő befektetés mutatja, mivel csoportunk felismerte a magyarországi piacban rejlő potenciált, és hisz az ágazat további fejlődésében” - mondta Marek Rozycki, a La Poste (Francia Posta) nemzetközi csomagküldő és expressz szolgáltatásokkal foglalkozó vállalata, a GeoPost közép-kelet-európai régiójának vezetője. A tranzakció eladói oldalán a Central-Fund Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. állt, amely 2009 végén szállt be az akkor rossz pénzügyi helyzetben lévő GTR-be - mondta Varga Zoltán, az igazgatóság elnöke. A társaság Varga tájékoztatása szerint jóval 30 százalék feletti hozamot ért el az ügyleten. A GTR megvásárlása révén a DPD pozíciói jelentősen erősödhetnek a magyarországi piacon HIRDETÉS VILÁGGAZDASAG-MELLEKLETEK az Ön üzleti elöntéseinek szolgálatában Biotechnológia Tisztelt Partnerünk! A melléklet célja a biotechnológia gyors fejődésének bemutatása, amellyel számos helyen, így Magyarországon is még a válság leküzdésében is segíthet. A következő megjelenés tartalmából: ■ Biotechnológiai kihívások Magyarországon. ■ Központmegnyitó az Enviroinvestnél. ■ Legújabb kockázatitőke-befektetések. 10 BIOTECHNOLÓGIA A csipekkel legyőzhetők a vírusok .................. összetötek egészségét szolgálja az új technológia tesztjeivel is . Megjelenés: 2012. június 13. Helyfoglalás: 2012. június 6. Hirdetési információ telefon: (+36-1) 488-5700/1298 mellékfax: (+36-1)488-5775 e-mail: zsuzsanna.nemeth@axelspringer.hu iZDAS| ,/]] „ i ..FDASW~ “ LAGGf^alá “'""f*",,i-A VILÁGGAZDASÁG kiadójának üzleti portfoliója: VILAGGAZDASAG manager KONFERENCIA.VG.HU A távközlési adó miatt emel árat a Vodafone szolgáltatás A Vodafone is áthárítja ügyfeleire a kormányzat által két hete elfogadott, július 1-jétől életbe lépő távközlési adót. Diego Massidda, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója a társaság csütörtöki tájékoztatóján elmondta: a cég mind feltöltőkártyás, mind előfizetéses ügyfelei esetében emeli a tarifákat. A cégvezető kiemelte: a társaság azért döntött az árak emelése mellett, mert a jövőben is folytatni szeretnék hálózatfejlesztésüket, ez pedig csak úgy lehetséges, ha az új terheket részben megosztják ügyfeleikkel. Hozzátette: a cég eredménye már a 2010-ben bevezetett válságadó miatt veszteségbe fordult, a Vodafone számításai szerint az új teher pedig az eddiginél is nagyobb befizetési kötelezettséget jelent a társaság számára. Ráadásul a cég üzleti évének végéig, tehát még kilenc hónapig párhuzamosan fizeti a két adót. A vállalat az áremelést - a hasonló lépését már a törvény elfogadása előtt bejelentő Telenorral ellentétben - tartásra tervezi. Beck György, a cég elnöke ezt azzal indokolta, hogy a Vodafone tavaly indított hálózatfejlesztése során úgy kalkulált, hogy csak 2013-ig kell különadót fizetnie, s ezt követően már nem kell hasonló többletteher eredményrontó hatásával számolniuk. Ezzel szemben a most bevezetett új adó a cég becslései szerint a következő esztendőkben éves szinten 8-10 milliárdos befizetési kötelezettséget jelent, ami rontja a beruházás megtérülését. Ez az összeg Diego Massidda szerint nagyjából megfelel annak, amit a társaság évente beruházásokra költ. A most közzétett tervek szerint a Vodafone július elsejétől a feltöltőkártyás ügyfelek sms- és percdíjait 2,5 forinttal emeli, így az ebből származó nettó bevétele egy hajszállal elmarad a törvényben előírt 2 forintos összegtől (a bevétel után a cégnek áfát is fizetnie kell). Az előfizetéseknél ugyanakkor már nem volt ilyen egyszerű az adó áthárítása, hiszen ezeknél nem lehet minden lebeszélt perc után kiszámlázni a többletterhet. ■ I. Z. Fix összegű emelés Diego massidda elmondta: igyekeztek a törvényben megfogalmazottnál átláthatóbb rendszert kidolgozni. A társaság az előfizetési díjakat egy - a forgalom alapján kalkulált - fix összeggel emeli meg, a drágítás mértékénél ugyanakkor figyelembe vették a törvényben előírt felső határt. A kisvállalati vevők maximum 1250, míg a lakossági ügyfelei jellemzően a törvényben előírt 700 forintnál kisebb mértékű emelésre számíthatnak. A feltöltőkártyás ügyfeleknél viszont a törvényi maximum nehezen tartható, hiszen itt a percdíjakat emelik.