Világgazdaság, 2012. június (44. évfolyam, 104/10871-124/10891. szám)

2012-06-12 / 111. (10878.) szám

A Josef Seibel bevétele nőtt, profitja csökkent tavaly 15,5 milliárd fo­rintos nettó árbevételt ért el a csengeri Josef Seibel Cipőipari Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a megelőző évinél 800 millió forinttal többet, mérleg szerinti ered­ménye azonban 814,3 millió forintról 210,1 millióra csök­kent. A német érdekeltségű társaság statisztikai létszá­ma egy év alatt 12-ről 72-re emelkedett. Az idén a tava­lyival megegyező árbevétel­lel és nyereséggel számol­nak, jelentősebb beruházást nem terveznek. A társaság mintegy 1,1 milliárd forint­ból bővítette csengeri üzem­egységét 2011-ben. ■ MTI Faapríték-tüzelésű erőmű épül Kalocsán A kalocsai önkormányzat és a WIS Zrt. által alapított Ka­­locsa­ Távhő Szolgáltató Kft. 1,3 milliárd forintból egy 3,5 megawattos, faapríték-tüze­lésű biomassza erőművet, távhőszállító vezetéket és hőközpontot kíván építe­ni. Az erőmű zöld távhőt és melegvizet ad majd a város intézményeinek, egyúttal évi 2,5 millió köbméter gáz vásárlását teszi fölösleges­sé. A beruházáshoz a kft. 638 millió forint támogatást nyert az Új Széchenyi Terv keretében. A Zöld Kapu program részeként korszerű­sítik Kalocsa közvilágítását is, a város közintézményein pedig napelemeket helyez­nek el. ■ VG Összefog az MKET a fejlesztési tárcával A hővel kapcsoltan áramot termelő társaságok szakmai szervezete, az MKET és a Nemzeti Fejlesztési Minisz­térium képviselői tegnap a területet érintő ármegha­tározásról és egy esetleges támogatási rendszer kidolgo­zásáról egyeztettek tegnap, s több napirendi pont kapcsán további együttműködésről határoztak. Az MKET kép­viselői jelezték, hogy a je­lenlegi termelői árak mellett az erőművek jelentős része veszteségesen üzemel, és a legtöbb termelőegység a nyári időszakban nem tud üzemelni. ■ VG Ito­d­á­k • Versenysemleges információkat nyújtanak a turistáknak tourinform A Budai Vártól Berettyóújfaluig nyílnak az új irodák - Nincsen fehér folt a térképen Bár a Budai Vár és a hajdúsági Berettyóújfalu turisztikai je­lentőségét nem lehet egy lapon említeni, mégis közös bennük, hogy új Tourinform-irodával büszkélkedhetnek. „A világ­­örökségi helyszínen működő iroda hiánypótló szerepet tölt be a főváros turizmusában. Az iroda már szerényebb, a közönséget kevésbé kiszol­gáló formában korábban is működött a Mátyás Templom mellett, de a felújítást köve­tően szolgáltatásainak köre is bővült. A betérő vendégeket nemcsak információkkal látják el több nyelven, hanem komp­lett turisztikai csomagokat is ajánlanak, vagy akár meg is szervezik a Budapest és a Bu­dai várban tett kirándulást” - mondta lapunknak Márton­né Máthé Kinga, a Magyar Tu­rizmus Zrt. belföldi igazgatója. Hozzátette: tavaly több mint 2 millióan keresték fel a turiz­mus nonprofit szervezeti rend­szerének részét képező Tou­­rinform-irodákat országszerte, amelyeket települési vagy me­gyei önkormányzatokon kívül leginkább a helyi vállalkozáso­kat tömörítő TDM-ek tartanak fenn. Még júniusban Nyíregy­házán és Szentendrén nyílhat hasonló iroda. „A 137 iroda lefedi az egész országot, min­den települést, nincsenek fehér foltok. Folyamatosan frissül az adatbázisunk. Versenysem­legesek vagyunk, mindenkit ajánlunk a betérő érdeklődők­nek az ötcsillagos szállodáktól a falusi turizmusig” - fogal­mazott az igazgató. A frissített nemzeti turisztikai adatbázis­ban pedig több mint 29 ezer tu­risztikai szolgáltató, látnivaló és esemény közül válogathat­nak a kikapcsolódásra vágyók. Tavasz óta már működik a Tourinform-iroda a Siófok jelképének számító 100 éves víztorony aljában is. Az iroda kialakítására a víztorony felújí­tása során kerülhetett sor, a 73 milliós projekt 57 millió forin­tos uniós támogatásban része­sült. A 10 milliós önerőt pedig a város biztosította. Szintén 57 millió forintot költöttek a bala­­tonföldvári helyiségre. Május végén bezárt viszont az infor­mációs iroda is a ferihegyi 1-es terminálon, amely több ezer érdeklődőnek biztosította a vá­rosba bejutáshoz szükséges tájékoztatást, ingyenes kiadvá­nyokkal, térképekkel látta el a turistákat. Az idén újra a Leader helyi akciócsoportok dönthetnek a vidéki turizmus ösztönzésé­re szánt európai uniós keret elosztásáról, összesen hatmil­­liárd forint sorsáról határoz­hatnak. Ebből akár a Tourin­­form-irodákra is költhetnek a nyertesek. ■ V. M. A Budai Várban nyílt meg a 137. Tourinform-iroda i 1. 0303.V? "51 . . Vs 2 2012. JÚNIUS 12., KEDD VÁLLALATOK ÉS PIACOK A kikötőben nem volt válság logisztika Bővítik a száz tonna teherbírású konténerterminált Csepelen Ha lassan is, de folyta­tódnak a beruházások a csepeli Szabadkikötőben, amelynek konténerforgal­ma a válság kitörését köve­tően is emelkedett. Demeter Kálmán ezúttal sem fizet osztalékot, hanem az eddigiekhez hason­lóan a pénzt - bankhitelekkel kiegészítve - fejlesztésekre fordítja a Budapesti Szabadki­kötő Logisztikai Zrt. (BSZL). Ebben az évben 400 millió forintos beruházási keretből többek között irodaházat és új, közel 10 ezer négyzetmé­teres konténertároló területet hoz létre a társaság, mivel a jelenlegi 80 ezer négyzet­­méter már kicsinek bizonyul - tájékoztatta a Világgaz­daságot Szabó Zsolt, a BSZL vezérigazgatója, hozzáfűzve, hogy ez a munka több mint egy parkoló leaszfaltozása, hiszen a konténerterminál alá félméteres betonalapot kell építeni. Az óriástargonca ugyanis akár 30-40 tonnás konténereket is mozgat, így az előírások szerint a beton­nak száztonnás terhelést kell elbírnia. Az összesen 156 hektáros területen tavasszal fejeződött be annak a csepe­li szennyvíztisztítóba vezető szennyvízcsatorna-főveze­téknek a fektetése, amelyhez a későbbiekben készülnek el a telephely leágazásai. A kikötőbe éppen a jövő hé­ten érkeznek az európai uniós ellenőrök, mert az EU-s támo­gatással megvalósult beruhá­zásokhoz a forgalom emelkedé­sét vállalta a cég. Négy éve két, egyenként 1,5 milliárd forint értékű uniós pályázaton nyert el támogatást az állami tulaj­donban lévő Mahart­ Szabadki­­kötő Zrt. Az egyik pályázat a kamio­nok hajókra való fel- és lehaj­­tását szolgáló komplett ro-ro kikötő építését támogatta. A ki­vitelezés során egyebek között több mint százezer köbméter földdel töltötték föl a kettes ki­kötőmedence befejezetlen vé­gét. A ro-ro kikötőben jobbára az exportra kerülő Suzuki autó­kat hajózzák be Csepelen, aho­va ugyanakkor mezőgazdasági nehézgépek érkeznek vízi úton. A másik pályázat a két kikötő­medence teljes kotrására, lő­szermentesítésére, partfalépí­tésére, valamint a belső vasúti hálózat bővítésére vonatkozott. A 84 éves csepeli szabadkikö­tőben 15 kilométernyi iparvá­gány van. A vasúti pályaépítés révén a konténerterminált - amelynek forgalma a válság ki­törését követően is emelkedett - jobban ki tudják használni. Azonban korántsem min­den tekintetben rózsás a hely­zet Csepelen. Éppen három éve mondtak le egy tervezett 11 ezer négyzetméteres raktár felépítéséről, és időlegesen el­halasztották a 40 ezer négyzet­­méteres konténertároló kapa­citásának megkétszerezését is. Ez utóbbi azonban az elmúlt év végére elkészült. A Mahart­ Szabadkikötő Zrt. tulajdonában van a 156 hektá­ros földterület, míg az azt üze­meltetető, és az üzemeltetetői jogot 2005-ben 75 évre elnyert Budapesti Szabadkikötő Lo­gisztikai Zrt.-t hat éve privati­zálták. A társaságot az új tulaj­donosi csoport, a Multicont Ter­minál Szolgáltató Kft.-Erdért Zrt. konzorciuma 2006 augusz­tusában vette át. Az új tulajdonosnak ugyan­akkor komoly technológiai beruházásokat kellett végre­hajtania több, még a háború előtt épült, így elavult raktár lebontása után, ha versenyben kívánt maradni a nemzetközi logisztikai versenyben. A ki­kötőt amiatt is hátrány érte a logisztikai versenyben, hogy - sok éves kérelmezés ellené­re - csupán 2005 márciusában nyerte el az országos közforgal­mi kikötő (okk) besorolást. Amint Szabó Zsolt lapunknak elmondta, a privatizációs szer­ződésben a BSZL tulajdonosa vállalta, hogy egy évtized alatt 13,5 milliárd forintos fejlesztést hajt végre a kikötőben, aminek kétharmadát már teljesítették is. A BSZL privatizációs szerző­désében a kikötő területének, infrastruktúrájának, valamint épületeinek és raktárainak üzemeltetési és haszonélvezeti jogát kapta meg, ugyanakkor a befektetői csoporthoz kerül­tek a kikötői daruk, az emelő­gépek és berendezések s a kikö­ Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. (millió forint) 2008 2009 2010 2011 Árbevétel 1699 1792 1848 1727 Üzemi eredmény 582 981 883 849 Adózott eredmény 346 670 -268 131 Mérleg szer. ered. 346 212 -268 131 Saját tőke 638 850 547 700 Hosszú lej. köt. 5047 5244 5794 6120 Mérlegfőösszeg 7458 7610 7488 8004 FORRÁS: KIM, OPTEN Veszteség csak papíron az euró- és svájcifrank-alapú hitelek árfolyamváltozása az év végi átváltáskor ugyan negatív eredményt okozott tavalyelőtt, ám ennek a vállalat működésé­re nem volt hatása, hiszen az üzemi eredmény az elmúlt há­rom évben jóval 800 millió fo­rint fölött volt - hangsúlyozta Szabó Zsolt, a BSZL vezérigaz­gatója. tői leányvállalatok üzletrészei. Ezek közül a regensburgi Pre­­ymesser Beteiligungs GmbH tulajdonában volt, és a BSZL-től már 2006-ban megvásárolta a Ferroport Fedett Átrakó és Raktározó Kft.-t, a Mahart Con­tainer Center Kft. (MCC) pedig néhány éve a Multicont Termi­nál Szolgáltató Kft. tulajdoná­ban van, így a BSZL kezében csak a Gabonatárház Kft. ma­radt, amely az uszályok ki- és berakodását, valamint az öm­lesztett áruk kezelését végzi.

Next