Világgazdaság, 2012. augusztus (44. évfolyam, 147/10914-168/10935. szám)

2012-08-01 / 147. (10914.) szám

2012. AUGUSZTUS 1. SZERDA VÁLLALATOK ÉS PIACOK HM Az autópiacot is érinti a luxusadó jármű-kereskedelem Annyi Suzukit vesznek az oroszok, mint Mercedest Januárban Vlagyimir Putyin vagyonadó kivetését java­solta 2013-tól azokra, akik luxuslakással, jelentős föld­­ingatlanokkal, repülővel, jachttal, luxusautókkal ren­delkeznek. Az autós törvény­­tervezet már kész. Demeter Kálmán Az orosz pénzügyminisztéri­um törvénytervezetet készített a luxusautók megadóztatására. A törvényjavaslat szerint a 410 lóerőnél nagyobb teljesítmé­nyű autók tulajdonosainak ló­erőnként 300 rubeles (9 dollár) extra adót kellene fizetniük. Az orosz lapok hozzáteszik, hogy a regionális hatóságok növelhetik az adó mértékét, de csökkentésre nem kapnak lehe­tőséget. Az új adó viszont nem vonatkozik a kizárólag sport­­eseményeken használt autók­ra, illetve a 2000 előtt gyártott modellekre. A pénzügyminisztérium azt is nyilvánosságra hozta, hogy a luxusautó-adó 20 ezer kocsi­ra vonatkozik, amelyek közül 7000 Moszkvában, további ezer pedig a moszkvai régióban van bejelentve. Az adó olyan luxusmárkákat érint, mint a Maybach, Lamborghini, Fer­rari, Maserati, Bentley, Aston Martin, Rolls Royce, Chevrolet Corvette, valamint a 6 literes Mercedes és a BMW 7-es mo­­dellcsalád egyes tagjai. Az oroszországi autókeres­kedők ugyanakkor elégedet­tek az élettel, hiszen júniusban 10 százalékkal több, összesen 272125 személykocsi és kis­­haszonjármű talált gazdára, mint egy évvel korábban. Más­részt nem csoda, hogy április­ban bejelentették: az AvtoVaz harminc év után beszünteti a 2107-es „kocka” Lada gyártá­sát. A modell forgalma az első negyedévben 76 százalékkal csökkent, ám Oroszországban a többi Lada modell értékesíté­se is csökken október óta. Miközben június végéig 14 százalékkal 1,414 millióra nőtt az orosz piacon gazdára talált személyautók és kishaszonjár­­művek száma, a Lada eladásai 14 százalékkal estek. Pedig ta­valy egész évben 11 százalék­kal nőtt a márka értékesítése hazájában. De nincs ebben semmi meglepő, hiszen októ­ber végén zárult a tavalyelőtt kezdődött orosz roncsautó­program, amelyen a legtöbbet a Lada nyerte: 2010-ben 34 százalékra nőtt a piaci része­sedése. Mikor vége lett a prog­ramnak, a legolcsóbb autók eladása zuhanásba fordult Oroszországban is, és a múlt hónapban a Lada piaci része­sedése már feleannyi sem volt, mint két éve. De még így is ve­zet, hiszen az utána következő két márka együtt is kevesebbet adott el, mint a Lada. Az orosz piac sajátossága, hogy csupán néhány százzal ke­vesebb Mercedes talált gazdára az első fél évben, mint ahány Suzuki, amelynek kelendősé­ge 3 százalékkal mérséklődött. Ezzel szemben 28 százalékkal 16700-ra nőtt a Mercedes for­galma, és 16 ezer fölött adott el a BMW, valamint az Audi, amelyek harmadával, illetve 41 százalékkal bővítették for­galmukat, így érthető, hogy a gyenge kereslet miatt leállí­totta a Magyar Suzuki az SX4 Sedan típusú autóinak szállítá­sát Oroszországba, ahová 2011 szeptembere óta már Japánból sem szállítják az SX4-et. A júniusi személykocsi- és kishaszonjármű-forgalomról Joerg Schreiber, az AEB elem­zője megállapította, hogy ez a legjobb hónap 2008 júniusa óta, és a féléves összesítés is az elmúlt négy év legjobb szá­mait mutatja. Másrészt meg­figyelhető a forgalombővülés tempójának mérséklődése is. Ennek ellenére az orosz autó­gyártó szövetség azt várja, hogy a személyautó- és kisha­­szonjármű-piac a tavalyi 2,55 millió után elérheti a 2,8 millió darabot, ami megközelíti a vál­ság előtti, 2008-as 2,9 milliót. A Rolls Royce Oroszországban is nagy feltűnést kelt. Körülbelül húszezer autót érint a luxusautó-adó A legkelendőbb márkák (Oroszországban, első fél év) Darab Változás : Lada 250732 -14 Chevrolet 95534 n. a. Kia 90997 25 VW 81050 78 Skoda 45982 41 Daewoo 41446 -8 Opel 39652 31 Mitsubishi 32217 -8 Mazda 24605 44 Suzuki 17546 -3 FORRÁS: VG-GYŰJTÉS Ötmilliárd eurónál tart már a győri Audi járműipar Ötmilliárd euróra emelkedett az Audi magyar­­országi beruházásainak össze­ge, miután a vállalat a tavalyi első féléves 210 millió euróval szemben az idei év június végé­ig csaknem 300 millió euró ér­tékű beruházást valósított meg. Az Audi Motor Hungária Kft. a fő profiljában 10,7 száza­lékkal növelte a termelést a ta­valyi első hat hónaphoz képest és 1,039 millió motort szállított ki a Volkswagen konszern gyá­raiba. A motorgyárban 769 586 négy- és öthengeres Otto- és dí­zelmotor, 255911 hathengeres, valamint 13529 nyolc-, tíz- és tizenkét hengeres erőforrás ké­szült. Júniusban jubileumot is ünnepeltek a győri üzemben, hiszen elkészült a kétmillio­modik hathengeres dízelmotor. A múlt héten pedig felavatták a Kísérleti Motorgyártó Köz­pont új, több mint 2,8 milli­árd forintba került, összesen 7300 négyzetméteres épületét. A központban kísérleti motorok építése, vizsgálata és sorozat­­gyártáshoz szükséges előkészí­tése folyik, és a 90 munkatárs nem csak az Audi Hungária és Audi AG projektjein dolgozik, hanem a Volkswagen konszern­től is kapnak megbízásokat. Az Audi azt szeretné, ha a KMK létszáma év végéig elérné a 120 főt, ezért a cég mérnökök, tech­nikusok és berendezéskezelők jelentkezését várja. Az Audi Hungária idén ezer­rel növelte alkalmazottai szá­mát, így a tavalyi június végi 6705-tel szemben már 8322 embernek ad munkát. Az új járműgyár építési munkálatai jó ütemben halad­nak. Jelenleg a belső munkála­tok folynak, zajlik a berendezé­sek és gyártósorok telepítése. A jelenlegi motorgyártás és járműszerelde 2013-ig Győrben teljes gyártási folyamatot le­fedő járműgyárrá bővül: prés­üzem, karosszériaüzem, lak­kozó épül. A vállalat több mint 900 millió eurót fordít a gyár­bővítésre és 2100 új munkahe­lyet hoz létre. Legkésőbb ősszel megkez­dődhet az Audi A3 próbagyár­tása, a modell a jövő év elejétől készül nagy sorozatban Győr­ben. Külön érdekesség, hogy a csak ferde hátú karosszéri­ával készülő A3 új változata, a négyajtós limuzin lesz az új gyár első terméke. ■ D. K. Audi Hungária (termelési adatok, 1—VI. hó, darab) 2009 2010 2011 2012 Motor 661847 876932 938903 1039026 TT Coupé 2884 3330 11320 10042 TT Roadster 5748 8538 4190 3479 A3 Cabriolet 5748 8538 8523 5962 RS 3 Sportback­­509 2035 forráS: cégközlés Állampapírokról röviden tőzsdekapu Alacsony kockázat, kis hozam. Vagy mégsem? Sorozatunkban tőzsdei elem­zők, szakemberek nyújtanak betekintést a pénzügyi be­­ fektetések világába. Keresztyén Attila - Erste Befektetési Zrt. értékpapír-kereskedő Az állampapír az állam visz­­szafizetési ígérete (garanciá­ja) mellett kibocsátott érték­papír, melyre az állam ka­matot fizet. Aki állampapírt vesz, az államot finanszíroz­za. A piac az állami visszafi­zetéseket tekinti a legkisebb kockázatú, a kvázi kockázat­­mentes befektetésnek. Az állam a befolyó pénzt a költségvetés finanszírozásá­ra használja. Ezért nem mind­egy, hogy milyen áron (hozam) mellett tud pénzhez jutni. A hozam tükrözi a piaci sze­replők bizalmát (vállalt kocká­zatukat) is, így manapság nem meglepő, hogy egy 10 éves fu­tamidejű német államkötvény éves hozama (megtérülése) 1,25%-on, míg egy hasonló gö­rög államkötvény éves hozama 26,5%-on van. Futamidejük alapján az ál­lampapírok két fő típusát kü­lönböztethetjük meg. A disz­kont kincstárjegy egy éven belül lejáró kötvény, mely névértékét a lejáratkor fizeti meg. Vásárláskori értéke ol­csóbb, mint a névértéke, tehát „diszkonttal” jutunk hozzá. Mint a fürdőruhához ősszel. A magyar államkötvény ki­bocsátáskor egy évnél hosz­­szabb futamidejű kötvény, mely előre meghatározott idő­pontokban (jellemzően évente egyszer) kamatot fizet, majd lejáratkor a névértékét is. A biztonságra törekvő be­fektető általában állampa­pírt vesz. A biztonság csak akkor garantált, ha a papírt lejáratig megtartja. Lejárat előtti értékesítés (akár egy részvényügyletnél) nyeresé­get és veszteséget is okozhat. Ezért a piaci szereplők között a spekulánsok is megtalálha­tók. Az ő céljuk a hozamok Névjegy KORA: 33 éves végzettsége, közgazdász munkakör: az Erste Befek­tetési Zrt. értékpapír-keres­kedője változásának irányára speku­lálva nyereséget elérni, nem pedig a stabil kamatbevétel. Keresztyén Attila HIRDETÉS Állampapír-kereskedés online! Kereskedjen állampapírokkal a NetBroker kereskedési rendszerben kedvező feltételek mellett! Elérhetőségeink: Tel.: 06-30/643-00­63 e­mail: info@tozsdezzvelunk.hu Ha kérdése van, hívja kollégánkat vagy látogasson el honlapunkra! www.tozsdezzvelunk.hu HU3 flKHUXOH Egymilliárdos fejlesztés Szabolcsban egymilliárd forintos befek­tetéssel fejleszti nyírgelsei gyárát a jánkmajtisi Tranzit Food Baromfifeldolgozó és Élelmiszeripari Kft. A be­ruházás második ütemében 153 millió forintos munka­helyteremtő támogatással 70 dolgozóval növeli a családi vállalkozásként működő cég az üzem létszámát. A támo­gatási szerződés aláírásakor Czomba Sándor foglal­koztatáspolitikáért felelős államtitkár közölte: a foglal­koztatási gondokkal küzdő Szabolcsban 707 új álláshely jön létre munkahelyteremtő támogatással, az önfoglal­koztatóvá válást segítő de­centralizált alap segítségével 158-an alapíthatnak vállal­kozást a térségben. ■ MTI Kaotikus a magyar autójavító iparág MÍG NÉMETORSZÁGBAN 17600 márkaszerviz mellett 20400 független javítóműhely mű­ködik, addig Magyarorszá­gon egy márkaszervizre tíz egyéb műhely jut - mondta Nagyszokolyai Iván, a Gép­jármű Vizsgálóállomások Országos Egyesületének elnöke egy tegnapi szakmai rendezvényen. A függet­len műhelyek nagy számát egyebek mellett azért tartják problémásnak, mert az uniós szabályok szerint aki hibás alkatrész beépítése miatt okoz balesetet a kocsijával, és nem tudja számlával iga­zolni a javítást, az jogilag felelős a történtekért. ■ MTI Négyszeresére nőtt a Honda nyeresége négyszeresére növelte nye­reségét a Honda Motor Co. az április-júniusi első pénz­ügyi negyedévben. A Honda az április-júniusi beszámo­lási periódusban 2,44 ezer milliárd jen, az előző évinél 42,1 százalékkal magasabb értékesítési árbevétel mel­lett üzleti eredményét közel nyolcszorosára, 176,01 mil­liárd jenre, adózott eredmé­nyét pedig négyszeresére, 131,72 milliárd jenre növel­te. A Honda 999 ezer autót értékesített az első pénzügyi negyedévben, 59,8 százalék­kal többet, mint egy évvel korábban, ebből 450 ezret Észak-Amerikában, 185 ez­ret pedig Japánban. ■ MTI Emelte értékesítési tervét a Toyota A Toyota Motor Corp. 8,80 millió autóra emelte idei globális értékesítési tervét a korábbi 8,58 milliós elő­irányzatról. A Toyota érde­keltségeivel, a Daihatsu Mo­tor Co. autógyárral és a Hino Motors Ltd. haszongépjár­műgyárral együtt az idén mintegy 10 millió járművet tervez értékesíteni a koráb­ban kitűzött 9,58 milliós cél helyett. A Toyota az első fél évben autóeladásaival felül­múlta a General Motors Co. eladásait és a legjobb úton halad afelé, hogy két év után első alkalommal az idén visszaszerezze a világelsősé­get az éves autóértékesítési számban. ■ MTI

Next