Világgazdaság, 2012. augusztus (44. évfolyam, 147/10914-168/10935. szám)
2012-08-01 / 147. (10914.) szám
2012. AUGUSZTUS 1. SZERDA VÁLLALATOK ÉS PIACOK HM Az autópiacot is érinti a luxusadó jármű-kereskedelem Annyi Suzukit vesznek az oroszok, mint Mercedest Januárban Vlagyimir Putyin vagyonadó kivetését javasolta 2013-tól azokra, akik luxuslakással, jelentős földingatlanokkal, repülővel, jachttal, luxusautókkal rendelkeznek. Az autós törvénytervezet már kész. Demeter Kálmán Az orosz pénzügyminisztérium törvénytervezetet készített a luxusautók megadóztatására. A törvényjavaslat szerint a 410 lóerőnél nagyobb teljesítményű autók tulajdonosainak lóerőnként 300 rubeles (9 dollár) extra adót kellene fizetniük. Az orosz lapok hozzáteszik, hogy a regionális hatóságok növelhetik az adó mértékét, de csökkentésre nem kapnak lehetőséget. Az új adó viszont nem vonatkozik a kizárólag sporteseményeken használt autókra, illetve a 2000 előtt gyártott modellekre. A pénzügyminisztérium azt is nyilvánosságra hozta, hogy a luxusautó-adó 20 ezer kocsira vonatkozik, amelyek közül 7000 Moszkvában, további ezer pedig a moszkvai régióban van bejelentve. Az adó olyan luxusmárkákat érint, mint a Maybach, Lamborghini, Ferrari, Maserati, Bentley, Aston Martin, Rolls Royce, Chevrolet Corvette, valamint a 6 literes Mercedes és a BMW 7-es modellcsalád egyes tagjai. Az oroszországi autókereskedők ugyanakkor elégedettek az élettel, hiszen júniusban 10 százalékkal több, összesen 272125 személykocsi és kishaszonjármű talált gazdára, mint egy évvel korábban. Másrészt nem csoda, hogy áprilisban bejelentették: az AvtoVaz harminc év után beszünteti a 2107-es „kocka” Lada gyártását. A modell forgalma az első negyedévben 76 százalékkal csökkent, ám Oroszországban a többi Lada modell értékesítése is csökken október óta. Miközben június végéig 14 százalékkal 1,414 millióra nőtt az orosz piacon gazdára talált személyautók és kishaszonjárművek száma, a Lada eladásai 14 százalékkal estek. Pedig tavaly egész évben 11 százalékkal nőtt a márka értékesítése hazájában. De nincs ebben semmi meglepő, hiszen október végén zárult a tavalyelőtt kezdődött orosz roncsautóprogram, amelyen a legtöbbet a Lada nyerte: 2010-ben 34 százalékra nőtt a piaci részesedése. Mikor vége lett a programnak, a legolcsóbb autók eladása zuhanásba fordult Oroszországban is, és a múlt hónapban a Lada piaci részesedése már feleannyi sem volt, mint két éve. De még így is vezet, hiszen az utána következő két márka együtt is kevesebbet adott el, mint a Lada. Az orosz piac sajátossága, hogy csupán néhány százzal kevesebb Mercedes talált gazdára az első fél évben, mint ahány Suzuki, amelynek kelendősége 3 százalékkal mérséklődött. Ezzel szemben 28 százalékkal 16700-ra nőtt a Mercedes forgalma, és 16 ezer fölött adott el a BMW, valamint az Audi, amelyek harmadával, illetve 41 százalékkal bővítették forgalmukat, így érthető, hogy a gyenge kereslet miatt leállította a Magyar Suzuki az SX4 Sedan típusú autóinak szállítását Oroszországba, ahová 2011 szeptembere óta már Japánból sem szállítják az SX4-et. A júniusi személykocsi- és kishaszonjármű-forgalomról Joerg Schreiber, az AEB elemzője megállapította, hogy ez a legjobb hónap 2008 júniusa óta, és a féléves összesítés is az elmúlt négy év legjobb számait mutatja. Másrészt megfigyelhető a forgalombővülés tempójának mérséklődése is. Ennek ellenére az orosz autógyártó szövetség azt várja, hogy a személyautó- és kishaszonjármű-piac a tavalyi 2,55 millió után elérheti a 2,8 millió darabot, ami megközelíti a válság előtti, 2008-as 2,9 milliót. A Rolls Royce Oroszországban is nagy feltűnést kelt. Körülbelül húszezer autót érint a luxusautó-adó A legkelendőbb márkák (Oroszországban, első fél év) Darab Változás : Lada 250732 -14 Chevrolet 95534 n. a. Kia 90997 25 VW 81050 78 Skoda 45982 41 Daewoo 41446 -8 Opel 39652 31 Mitsubishi 32217 -8 Mazda 24605 44 Suzuki 17546 -3 FORRÁS: VG-GYŰJTÉS Ötmilliárd eurónál tart már a győri Audi járműipar Ötmilliárd euróra emelkedett az Audi magyarországi beruházásainak összege, miután a vállalat a tavalyi első féléves 210 millió euróval szemben az idei év június végéig csaknem 300 millió euró értékű beruházást valósított meg. Az Audi Motor Hungária Kft. a fő profiljában 10,7 százalékkal növelte a termelést a tavalyi első hat hónaphoz képest és 1,039 millió motort szállított ki a Volkswagen konszern gyáraiba. A motorgyárban 769 586 négy- és öthengeres Otto- és dízelmotor, 255911 hathengeres, valamint 13529 nyolc-, tíz- és tizenkét hengeres erőforrás készült. Júniusban jubileumot is ünnepeltek a győri üzemben, hiszen elkészült a kétmilliomodik hathengeres dízelmotor. A múlt héten pedig felavatták a Kísérleti Motorgyártó Központ új, több mint 2,8 milliárd forintba került, összesen 7300 négyzetméteres épületét. A központban kísérleti motorok építése, vizsgálata és sorozatgyártáshoz szükséges előkészítése folyik, és a 90 munkatárs nem csak az Audi Hungária és Audi AG projektjein dolgozik, hanem a Volkswagen konszerntől is kapnak megbízásokat. Az Audi azt szeretné, ha a KMK létszáma év végéig elérné a 120 főt, ezért a cég mérnökök, technikusok és berendezéskezelők jelentkezését várja. Az Audi Hungária idén ezerrel növelte alkalmazottai számát, így a tavalyi június végi 6705-tel szemben már 8322 embernek ad munkát. Az új járműgyár építési munkálatai jó ütemben haladnak. Jelenleg a belső munkálatok folynak, zajlik a berendezések és gyártósorok telepítése. A jelenlegi motorgyártás és járműszerelde 2013-ig Győrben teljes gyártási folyamatot lefedő járműgyárrá bővül: présüzem, karosszériaüzem, lakkozó épül. A vállalat több mint 900 millió eurót fordít a gyárbővítésre és 2100 új munkahelyet hoz létre. Legkésőbb ősszel megkezdődhet az Audi A3 próbagyártása, a modell a jövő év elejétől készül nagy sorozatban Győrben. Külön érdekesség, hogy a csak ferde hátú karosszériával készülő A3 új változata, a négyajtós limuzin lesz az új gyár első terméke. ■ D. K. Audi Hungária (termelési adatok, 1—VI. hó, darab) 2009 2010 2011 2012 Motor 661847 876932 938903 1039026 TT Coupé 2884 3330 11320 10042 TT Roadster 5748 8538 4190 3479 A3 Cabriolet 5748 8538 8523 5962 RS 3 Sportback509 2035 forráS: cégközlés Állampapírokról röviden tőzsdekapu Alacsony kockázat, kis hozam. Vagy mégsem? Sorozatunkban tőzsdei elemzők, szakemberek nyújtanak betekintést a pénzügyi be fektetések világába. Keresztyén Attila - Erste Befektetési Zrt. értékpapír-kereskedő Az állampapír az állam viszszafizetési ígérete (garanciája) mellett kibocsátott értékpapír, melyre az állam kamatot fizet. Aki állampapírt vesz, az államot finanszírozza. A piac az állami visszafizetéseket tekinti a legkisebb kockázatú, a kvázi kockázatmentes befektetésnek. Az állam a befolyó pénzt a költségvetés finanszírozására használja. Ezért nem mindegy, hogy milyen áron (hozam) mellett tud pénzhez jutni. A hozam tükrözi a piaci szereplők bizalmát (vállalt kockázatukat) is, így manapság nem meglepő, hogy egy 10 éves futamidejű német államkötvény éves hozama (megtérülése) 1,25%-on, míg egy hasonló görög államkötvény éves hozama 26,5%-on van. Futamidejük alapján az állampapírok két fő típusát különböztethetjük meg. A diszkont kincstárjegy egy éven belül lejáró kötvény, mely névértékét a lejáratkor fizeti meg. Vásárláskori értéke olcsóbb, mint a névértéke, tehát „diszkonttal” jutunk hozzá. Mint a fürdőruhához ősszel. A magyar államkötvény kibocsátáskor egy évnél hoszszabb futamidejű kötvény, mely előre meghatározott időpontokban (jellemzően évente egyszer) kamatot fizet, majd lejáratkor a névértékét is. A biztonságra törekvő befektető általában állampapírt vesz. A biztonság csak akkor garantált, ha a papírt lejáratig megtartja. Lejárat előtti értékesítés (akár egy részvényügyletnél) nyereséget és veszteséget is okozhat. Ezért a piaci szereplők között a spekulánsok is megtalálhatók. Az ő céljuk a hozamok Névjegy KORA: 33 éves végzettsége, közgazdász munkakör: az Erste Befektetési Zrt. értékpapír-kereskedője változásának irányára spekulálva nyereséget elérni, nem pedig a stabil kamatbevétel. Keresztyén Attila HIRDETÉS Állampapír-kereskedés online! Kereskedjen állampapírokkal a NetBroker kereskedési rendszerben kedvező feltételek mellett! Elérhetőségeink: Tel.: 06-30/643-0063 email: info@tozsdezzvelunk.hu Ha kérdése van, hívja kollégánkat vagy látogasson el honlapunkra! www.tozsdezzvelunk.hu HU3 flKHUXOH Egymilliárdos fejlesztés Szabolcsban egymilliárd forintos befektetéssel fejleszti nyírgelsei gyárát a jánkmajtisi Tranzit Food Baromfifeldolgozó és Élelmiszeripari Kft. A beruházás második ütemében 153 millió forintos munkahelyteremtő támogatással 70 dolgozóval növeli a családi vállalkozásként működő cég az üzem létszámát. A támogatási szerződés aláírásakor Czomba Sándor foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár közölte: a foglalkoztatási gondokkal küzdő Szabolcsban 707 új álláshely jön létre munkahelyteremtő támogatással, az önfoglalkoztatóvá válást segítő decentralizált alap segítségével 158-an alapíthatnak vállalkozást a térségben. ■ MTI Kaotikus a magyar autójavító iparág MÍG NÉMETORSZÁGBAN 17600 márkaszerviz mellett 20400 független javítóműhely működik, addig Magyarországon egy márkaszervizre tíz egyéb műhely jut - mondta Nagyszokolyai Iván, a Gépjármű Vizsgálóállomások Országos Egyesületének elnöke egy tegnapi szakmai rendezvényen. A független műhelyek nagy számát egyebek mellett azért tartják problémásnak, mert az uniós szabályok szerint aki hibás alkatrész beépítése miatt okoz balesetet a kocsijával, és nem tudja számlával igazolni a javítást, az jogilag felelős a történtekért. ■ MTI Négyszeresére nőtt a Honda nyeresége négyszeresére növelte nyereségét a Honda Motor Co. az április-júniusi első pénzügyi negyedévben. A Honda az április-júniusi beszámolási periódusban 2,44 ezer milliárd jen, az előző évinél 42,1 százalékkal magasabb értékesítési árbevétel mellett üzleti eredményét közel nyolcszorosára, 176,01 milliárd jenre, adózott eredményét pedig négyszeresére, 131,72 milliárd jenre növelte. A Honda 999 ezer autót értékesített az első pénzügyi negyedévben, 59,8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, ebből 450 ezret Észak-Amerikában, 185 ezret pedig Japánban. ■ MTI Emelte értékesítési tervét a Toyota A Toyota Motor Corp. 8,80 millió autóra emelte idei globális értékesítési tervét a korábbi 8,58 milliós előirányzatról. A Toyota érdekeltségeivel, a Daihatsu Motor Co. autógyárral és a Hino Motors Ltd. haszongépjárműgyárral együtt az idén mintegy 10 millió járművet tervez értékesíteni a korábban kitűzött 9,58 milliós cél helyett. A Toyota az első fél évben autóeladásaival felülmúlta a General Motors Co. eladásait és a legjobb úton halad afelé, hogy két év után első alkalommal az idén visszaszerezze a világelsőséget az éves autóértékesítési számban. ■ MTI