Világgazdaság, 2013. március (45. évfolyam, 43/11058-62/11077. szám)
2013-03-01 / 43. (11058.) szám
2013. MÁRCIUS 1., PÉNTEK VÁLLALATOK ÉS PIACOK 3 Barkácspiaci offenzívába kezd az idén a 3e hazánkban szaktanácsadás Olyan piaci rést kíván kitölteni a magyarországi barkácspiacon az ausztriai 3e Handels- und Dienstleistungs, amely a Bricostore múlt év végi kivonulása, illetve a válság következményeit viselő Baumax és Praktiker költségcsökkentő intézkedései miatt nyíltak meg a számára. A társaság neve nem új Magyarországon: az 1989- ben alapított welsi anyavállalat - lényegében egy iparcikk-beszerzési társulás -, 1999-ben hozta létre magyarországi leányvállalatát, a 3e Consulting Kft-t. Tagvállalatain keresztül a 3e már 2005-ben 35 olyan iparcikk kereskedő társasággal volt jelen Magyarországon, amelyek a sajátjaik mellett 50 további üzletet is elláttak áruval. A tagvállalatok közül 2005-től tíz alkalmazta azt a Ausztriában addigra bevált, Let's do it nevű üzleti koncepciót, amelyre alapozva most magyarországi terjeszkedési offenzívát hirdetett az osztrák anyavállalat vezérigazgatója. Günther Pacher tegnap bejelentette, hogy cége fő versenyelőnyét professzionális és átfogó szakmai tanácsadásában látja, éppen abban, amin tapasztalata szerint a rivális barkácsláncok egyebek között spórolni kényszerültek. Ugyanezen előnyt emelte ki a Let's do it erősségeként 2005- ben is. Korábbi hírek szerint a 3e-hez ingyen lehet csatlakozni, és ingyen kapja meg a knowhow-t is a leendő partner, viszont ugyanúgy 100-150 ezer eurójába kerül az indulókészlet beszerzése, mint az új arculat és a berendezés kialakítása is. A tagok a 3e-nek egyszerre franchise-szerű partnerei és résztulajdonosai is. Tavaly a 3e csoport 247 tagvállalata együtt 530 eurós forgalmat ért el, 2,9 százalékkal kisebbet, mint amennyi az egy évvel korábbi forgalom volt. A bevétel meghatározó része, 413 millió euró Ausztriában keletkezett, ez a szám 2,4 százalékos csökkenést takar. A csoportnak Magyarországon 25 tagvállalata van, vagyis 10-zel kevesebb, mint 2005-ben. ■ VG Rivális egy hónap múlva posta Az NMHH egyelőre nem adott engedélyt a Feibra Kft.-nek Hiánypótlást kért az NMHH a könnyű levelek piacára belépni szándékozó osztrák posta magyarországi leányvállalatától. A Magyar Posta riválisa így csak áprilisban nyithat. Vég Márton Még egy hónapig továbbra is nyugodtak lehetnek a Magyar Postánál, ugyanis a Világgazdaság információi szerint a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) egyelőre nem adta meg az engedélyt az osztrák postához tartozó Feibra Kft-nek az 50 grammnál könynyebb küldemények piacára való belépéshez. „Az engedélyezési eljárás során a hatóság hiányosságot állapított meg a Feibra Kft. beadványában, ezért hiánypótlási felhívást küldött ki. Annak érdekében, hogy a kérelmező a hiánypótlást teljesíteni tudja, és a további szükséges eljárási lépések az előírások szerint megtörténhessenek, az NMHH a jogszabályok alapján meghosszabbította az eljárási határidőt” - közölte lapunkkal a hatóság. Úgy tudjuk, hogy többek között az üzletmenet-folytonossági tervvel és a vagyoni biztosítékkal kapcsolatban merültek fel hiányosságok. „A prudens működéshez szükséges feltételek abban az esetben tekinthetők biztosítottnak, ha a kérelmező rendelkezik a Hatóság elnöke által rendeletben meghatározott mértékű, feltételű, a piacelhagyással kapcsolatos átmeneti intézkedések teljesítését és a szolgáltató által nem teljesített kártérítési igények kielégítését szolgáló vagyoni biztosítékkal” - áll a tavaly novemberben elfogadott új postatörvényben. A dokumentum indoklása szerint az engedélyes szolgáltatóval kapcsolatos fokozott elvárásokat az indokolja, hogy a nemzetközi tapasztalatok alapján az engedélyes szolgáltatók jellemzően a nem könyvelt küldemények piacán jelennek meg. „Azaz a piacra lépő szolgáltatók akár egy feladótól is több millió olyan számlalevelet, fizetési értesítőt, közüzemi szolgáltatással kapcsolatos elszámolást, banki és biztosítási titkokat tartalmazó küldeményt vesznek fel és kézbesítenek, melyeknél sem a feladás, sem a kézbesítés nem elismervény esetében történik, azaz nem bizonyítható” - áll a dokumentumban. Ilyen piaci szegmens esetében tehát a fogyasztók, ezen belül is kiemelten a lakosság, mint e küldemények címzettjeinek védelme érdekében túlzottan kockázatos lenne kizárólag a piaci verseny öntisztító folyamataira hagyatkozni. Az engedély megszerzéséhez az is szükséges, hogy a piacra lépő szolgáltató meghatározza, pontosan hol kíván tevékenykedni. Ezt a Feibra esetében még nem lehet pontosan tudni, de vélhetően elsősorban Budapestre akarnak koncentrálni. Nagyobb verseny a tömeges levelek piacán várható, különösen a nagyfeladók jelentik a konkurensek számára a célpiacot. Az állami vállalatot nem kell félteni, közel 34 ezer dolgozóval, ezen belül 12 ezer kézbesítővel, 2700 postahellyel, 3600 gépjárművel, és az országot lefedő hálózattal rendelkezik. Bár a világszerte tapasztalható levélmennyiség-csökkenést a Magyar Posta is megérezte, a 2011-es adatai szerint bevételeinek 49 százaléka, 86 milliárd forint származik a levélpostai szolgáltatásokból. Tevékenységi bevételek (Magyar Posta, millió forint) Levélpostai 8531T szolgáltatások ^—, 16173 Hírlap' n«M szolgáltatások U44®* ------------------15364 2009 I I 2010 I W97 Bi 2011 Logisztikai R I" szolgáltatások U,MW 1f 8549 ■ 46133 Pénzforgalmi----------------, szolgáltatások __________ ■■■46942 _ Banki és B 7487 befektetési [] 7635 szolgáltatás ■___ E 7509 Tüntettek a román postások ELMARADT JUTTATÁSAIKÉRT és a tervezett elbocsátások ellen tüntettek tegnap a postások Romániában. Az ország tucatnyi megyeszékhelyén vonultak a kormánybiztosi hivatalok elé a postás szakszervezetek, amelyek a vállalat privatizációjával sem értenek egyet. Azt követelik, halasszák el a vállalat magánosítását, amíg az európai posták legalább egynegyedét nem privatizálták, hogy Románia mások tapasztalatait felhasználva hozhassa meg a stratégiai döntéseket. A szakszervezetek úgy tudják, a városi postahivatalokból 1800 alkalmazottat készül idén elbocsátani a vállalat, a vidéki fiókok közül pedig 1300-at felszámolnak. A román kormány hétfőn hirdette meg a posta privatizációját: az állam 51 százalékos többségi részvénycsomagot bocsát áruba. Az ajánlatokat - köztük várhatóan a Magyar Postáét április 11-én bontják fel. Constanta várja a Magyarországról érkező árut hamarosan megalakul a délkelet-európai piacra összpontosító Rail Cargo Carrier Jelentős lehetőségeket lát a Rail Cargo Hugária Zrt. (RCH) arra, hogy Magyarország a romániai Constanta kikötőjének kelet-közép európai áruelosztó központjává váljon. Konténerforgalma alapján Constanta Európa harmadik legnagyobb kikötője, kapacitásai alapján pedig térségünk legnagyobbja. Infrastruktúráját fejleszti. Igyekszik minél több projektvonatot szervezését segíteni. Vasúti kapcsolatait folyamatosan bővíti. Erre újabb lehetőséget ad számára, hogy hamarosan megalakul az RCH leányvállalata, a Rail Cargo Carrier Kft., az RCH osztrák anyavállalata délkelet-európai pozícióinak erősítésére. Minderről az RCH kereskedelmi igazgatója, Vernes András beszélt a Magyar Közlekedés által szervezett konferencián. Mint ismertette, az RCC saját mozdonyokkal, mozdonyvezetőkkel kezdi meg működését. Kis mérete egyúttal nagy rugalmasságot, versenyképes árak kínálásának lehetőségét kínálja számára. A cég a minőségileg kiváló nemzetközi, úgynevezett zártvonatokra kíván összpontosítani a szűrt küldeményes forgalomban, a helyi vasutakkal együttműködve. Olyan lesz az irányítási rendszere, mint a közvetett anyavállalathoz tartozó ÖBB Produktioné. A románia vasúti áruszállítás 2011-ben (árutonnakilométerben) 38 százalékkal, mennyiségben 28 százalékkal nőtt. A 2012- es bővülés 2 százalék körüli volt, az idei pedig 3 százalékosra várható. Meghatározóan (49 százalékban) szenet, kőolajat és földgázt szállítottak, 22 százalékban kokszot és kőolaj-termékeket, 7 százalékban vegyipari áruféleségeket, de voltak még ércek, fémek, fémalapú termékek és más termékek is. Az ottani államadósság a magyarországi 78,6 százaléknak kevesebb mint a fele, 36,3 százalék, a gazdaság növekedési kilátásai pedig jók, az idén 1,8, jövőre 2,7 százalékos várható. A vasúti áruszállítás szempontjából meghatározó Hamburg múlt évi forgalma jelentősen esett, a 2011-es európai toplista ötödik helyéről a 14-re esett vissza. Trieszt eleve kisebb jelentőségű, mert a szlovéniai, közeli Koper erős konkurenciát jelent számára. Koper - az előbbiből adódóan - nagy fontosságú adriai kikötő, kiemelkedő minőségű szolgáltatást nyújt, ráadásul olcsó is. Rijeka legnagyobb hátránya pedig az Vernes András szerint, hogy Horvátország nem uniós tag. Fejlesztik a MÁV állomásait felhatalmazást kapott a MNV Zrt.-től a MÁV Zrt., az állomásfejlesztési és ügyfélszolgálati projekthez támogatási szerződésének aláírására. A projekt összértéke 9,9 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás, amely a Közlekedés Operatív Program (továbbiakban KÖZOP) keretében valósul meg, az összeget az elmúlt évtized vonali infrastruktúrafejlesztésekből kimaradt, öszszesen 26 állomás épületeinek fejlesztésére és utasforgalmi tereinek korszerűsítéseire fordítaná a MÁV. Újra jön a Magyar Termék Nagydíj A kiváló minőségű magyar termékek, szolgáltatások elismerésére, a minőségtudatos szemlélet, a termékbiztonság, a fogyasztóvédelem szintjének emelésére ismét meghirdették a Magyar Termék Nagydíj pályázatot. A tizenhatodik alkalommal kiírt Magyar Termék Nagydíj pályázatra az idén 24 témakörben, május 17-ig lehet jelentkezni Magyarországon gyártott és forgalmazott termékekkel, szolgáltatásokkal. Újdonság, hogy az idén önálló pályázati kategóriát nyitottak a vendéglátás számára, illetve odaítélik majd új különdíjként a Régiók Díját. ■ MTI Újabb szélerőművet vásárolt az Alteo ÚJABB SZÉLERŐMŰVEt vásárolt az Alteo Nyrt.: ezúttal az 1,5 megawatt kapacitású törökszentmiklósi szélturbina lett a társaságé, a tranzakciót tegnap zárták le. Az Alteo Nyrt. közleménye szerint ezzel a cégcsoport szélerőművi kapacitása 7,3 megawattra nőtt. A törökszentmiklósi szélturbinával megtermelt villamosenergiát a cégcsoport a villamosenergia-átvételi szerződés alapján 2018-ig a kötelező átvétel keretében értékesítheti. A társaság a most lezárt tranzakcióval az elmúlt egy év során immár második akvizícióját hajtja végre a megújuló energetikai szektorban. ■ MTI Észt megbízás az ABB-nek A világon elsőként Észtországban kezdte meg működését az elektromos autók számára kiépített országos gyorstöltőhálózat, amelyet az energetikai termékeket gyártó ABB épített ki - közölte a társaság magyar leányvállalata. A kormány beruházásában gyorstöltőket helyeztek üzembe minden 5 ezer főnél több lakost számláló körzetben, és minden főútvonalon legalább 60 kilométerenként. A kormány 507 darab Mitsubishi-Mi- EV elektromos autót vásárolt saját használatra. ■ MTI Az RCH Constantai kapcsolatai (2012, tonnás Szállítás Útirány Termék Mennyiség Tranzit Ausztria/Constanta Farostlemez 405 Tranzit Csehország/Constanta Vasúti sín 2961 Tranzit Lengyelország/Malina Koksz 287 000 Import Constanta/Dunaújváros Szén 270000 Export Magyarország*/Constanta Búza, árpa, kukorica 57000 ‘Békéscsaba, Orosháza, Püspökladány FORRÁS: RCH