Világgazdaság, 2013. március (45. évfolyam, 43/11058-62/11077. szám)

2013-03-01 / 43. (11058.) szám

2013. MÁRCIUS 1., PÉNTEK VÁLLALATOK ÉS PIACOK 3 Barkácspiaci offenzívába kezd az idén a 3e hazánkban szaktanácsadás Olyan piaci rést kíván kitölteni a magyar­­országi barkácspiacon az ausztriai 3e Handels- und Dienstleistungs, amely a Bricostore múlt év végi kivo­nulása, illetve a válság követ­kezményeit viselő Baumax és Praktiker költségcsökkentő in­tézkedései miatt nyíltak meg a számára. A társaság neve nem új Magyarországon: az 1989- ben alapított welsi anyavállalat - lényegében egy iparcikk-be­szerzési társulás -, 1999-ben hozta létre magyarországi le­ányvállalatát, a 3e Consulting Kft-t. Tagvállalatain keresztül a 3e már 2005-ben 35 olyan iparcikk kereskedő társaság­gal volt jelen Magyarországon, amelyek a sajátjaik mellett 50 további üzletet is elláttak áruval. A tagvállalatok közül 2005-től tíz alkalmazta azt a Ausztriában addigra bevált, Let's do it nevű üzleti koncep­ciót, amelyre alapozva most magyarországi terjeszkedési offenzívát hirdetett az osztrák anyavállalat vezérigazgatója. Günther Pacher tegnap bejelentette, hogy cége fő versenyelőnyét professzioná­lis és átfogó szakmai tanács­adásában látja, éppen abban, amin tapasztalata szerint a rivális barkácsláncok egyebek között spórolni kényszerültek. Ugyanezen előnyt emelte ki a Let's do it erősségeként 2005- ben is. Korábbi hírek szerint a 3e-hez ingyen lehet csatla­kozni, és ingyen kapja meg a knowhow-t is a leendő partner, viszont ugyanúgy 100-150 ezer eurójába kerül az indulókészlet beszerzése, mint az új arculat és a beren­dezés kialakítása is. A tagok a 3e-nek egyszerre franchi­­se-szerű partnerei és résztu­lajdonosai is. Tavaly a 3e csoport 247 tag­vállalata együtt 530 eurós forgalmat ért el, 2,9 százalék­kal kisebbet, mint amennyi az egy évvel korábbi forgalom volt. A bevétel meghatározó része, 413 millió euró Auszt­riában keletkezett, ez a szám 2,4 százalékos csökkenést takar. A csoportnak Magyar­­országon 25 tagvállalata van, vagyis 10-zel kevesebb, mint 2005-ben. ■ VG Rivális egy hónap múlva posta Az NMHH egyelőre nem adott engedélyt a Feibra Kft.-nek Hiánypótlást kért az NMHH a könnyű levelek piacára belépni szándékozó osztrák posta magyarországi leány­­vállalatától. A Magyar Posta riválisa így csak áprilisban nyithat. Vég Márton Még egy hónapig továbbra is nyugodtak lehetnek a Magyar Postánál, ugyanis a Világgaz­daság információi szerint a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) egyelőre nem adta meg az engedélyt az oszt­rák postához tartozó Feibra Kft-nek az 50 grammnál köny­­nyebb küldemények piacára való belépéshez. „Az engedé­lyezési eljárás során a hatóság hiányosságot állapított meg a Feibra Kft. beadványában, ezért hiánypótlási felhívást küldött ki. Annak érdekében, hogy a kérelmező a hiánypótlást telje­síteni tudja, és a további szük­séges eljárási lépések az elő­írások szerint megtörténhesse­nek, az NMHH a jogszabályok alapján meghosszabbította az eljárási határidőt” - közöl­te lapunkkal a hatóság. Úgy tudjuk, hogy többek között az üzletmenet-folytonossági terv­vel és a vagyoni biztosítékkal kapcsolatban merültek fel hi­ányosságok. „A prudens mű­ködéshez szükséges feltételek abban az esetben tekinthetők biztosítottnak, ha a kérelmező rendelkezik a Hatóság elnöke által rendeletben meghatáro­zott mértékű, feltételű, a piacel­hagyással kapcsolatos átmene­ti intézkedések teljesítését és a szolgáltató által nem teljesített kártérítési igények kielégítését szolgáló vagyoni biztosítékkal” - áll a tavaly novemberben el­fogadott új postatörvényben. A dokumentum indoklása szerint az engedélyes szolgál­tatóval kapcsolatos fokozott elvárásokat az indokolja, hogy a nemzetközi tapasztalatok alapján az engedélyes szol­gáltatók jellemzően a nem könyvelt küldemények piacán jelennek meg. „Azaz a piac­ra lépő szolgáltatók akár egy feladótól is több millió olyan számlalevelet, fizetési értesí­tőt, közüzemi szolgáltatással kapcsolatos elszámolást, banki és biztosítási titkokat tartalma­zó küldeményt vesznek fel és kézbesítenek, melyeknél sem a feladás, sem a kézbesítés nem elismervény esetében történik, azaz nem bizonyítható” - áll a dokumentumban. Ilyen piaci szegmens eseté­ben tehát a fogyasztók, ezen belül is kiemelten a lakosság, mint e küldemények címzett­jeinek védelme érdekében túl­zottan kockázatos lenne kizá­rólag a piaci verseny öntisztító folyamataira hagyatkozni. Az engedély megszerzéséhez az is szükséges, hogy a piacra lépő szolgáltató meghatározza, pon­tosan hol kíván tevékenykedni. Ezt a Feibra esetében még nem lehet pontosan tudni, de vél­hetően elsősorban Budapestre akarnak koncentrálni. Nagyobb verseny a tömeges levelek piacán várható, külö­nösen a nagyfeladók jelentik a konkurensek számára a cél­piacot. Az állami vállalatot nem kell félteni, közel 34 ezer dolgo­zóval, ezen belül 12 ezer kézbe­sítővel, 2700 postahellyel, 3600 gépjárművel, és az országot lefedő hálózattal rendelkezik. Bár a világszerte tapasztalha­tó levélmennyiség-csökkenést a Magyar Posta is megérezte, a 2011-es adatai szerint bevétele­inek 49 százaléka, 86 milliárd forint származik a levélpostai szolgáltatásokból. Tevékenységi bevételek (Magyar Posta, millió forint) Levélpostai 8531T szolgáltatások ^—, 16173 Hírlap' n«M szolgáltatások U44®* ------------------15364 2009 I I 2010 I W97 Bi 2011 Logisztikai R I" szolgáltatások U,MW 1f 8549 ■ 46133 Pénzforgalmi----------------, szolgáltatások __________ ■■■46942 _ Banki és B 7487 befektetési [] 7635 szolgáltatás ■___ E 7509 Tüntettek a román postások ELMARADT JUTTATÁSAIKÉRT és a tervezett elbocsátások ellen tüntettek tegnap a pos­tások Romániában. Az or­szág tucatnyi megyeszékhe­lyén vonultak a kormánybiz­tosi hivatalok elé a postás szakszervezetek, amelyek a vállalat privatizációjával sem értenek egyet. Azt köve­telik, halasszák el a vállalat magánosítását, amíg az eu­rópai posták legalább egy­negyedét nem privatizálták, hogy Románia mások ta­pasztalatait felhasználva hozhassa meg a stratégiai döntéseket. A szakszerveze­tek úgy tudják, a városi pos­tahivatalokból 1800 alkal­mazottat készül idén elbo­csátani a vállalat, a vidéki fiókok közül pedig 1300-at felszámolnak. A román kor­mány hétfőn hirdette meg a posta privatizációját: az ál­lam 51 százalékos többségi részvénycsomagot bocsát áruba. Az ajánlatokat - köz­tük várhatóan a Magyar Pos­táét­­ április 11-én bontják fel. ­ Constanta várja a Magyarországról érkező árut hamarosan megalakul a délkelet-európai piacra összpontosító Rail Cargo Carrier Jelentős lehetőségeket lát a Rail Cargo Hugária Zrt. (RCH) arra, hogy Magyarország a romániai Constanta kikötőjének kelet-kö­zép európai áruelosztó központ­jává váljon. Konténerforgalma alapján Constanta Európa har­madik legnagyobb kikötője, kapacitásai alapján pedig térsé­günk legnagyobbja. Infrastruk­túráját fejleszti. Igyekszik minél több projektvonatot szervezését segíteni. Vasúti kapcsolatait fo­lyamatosan bővíti. Erre újabb lehetőséget ad számára, hogy hamarosan megalakul az RCH leányvállalata, a Rail Cargo Car­rier Kft., az RCH osztrák anya­­vállalata délkelet-európai pozíci­óinak erősítésére. Minderről az RCH kereskedelmi igazgatója, Vernes András beszélt a Ma­gyar Közlekedés által szervezett konferencián. Mint ismertet­te, az RCC saját mozdonyokkal, mozdonyvezetőkkel kezdi meg működését. Kis mérete egyúttal nagy rugalmasságot, verseny­­képes árak kínálásának lehető­ségét kínálja számára. A cég a minőségileg kiváló nemzetközi, úgynevezett zártvonatokra kí­ván összpontosítani a szűrt kül­­deményes forgalomban, a helyi vasutakkal együttműködve. Olyan lesz az irányítási rendsze­re, mint a közvetett anyavállalat­hoz tartozó ÖBB Produktioné. A románia vasúti áruszállítás 2011-ben (árutonnakilométer­ben) 38 százalékkal, mennyiség­ben 28 százalékkal nőtt. A 2012- es bővülés 2 százalék körüli volt, az idei pedig 3 százalékosra várható. Meghatározóan (49 szá­zalékban) szenet, kőolajat és föld­gázt szállítottak, 22 százalékban kokszot és kőolaj-termékeket, 7 százalékban vegyipari áruféle­ségeket, de voltak még ércek, fé­mek, fémalapú termékek és más termékek is. Az ottani államadós­ság a magyarországi 78,6 száza­léknak kevesebb mint a fele, 36,3 százalék, a gazdaság növekedési kilátásai pedig jók, az idén 1,8, jö­vőre 2,7 százalékos várható. A vasúti áruszállítás szempont­jából meghatározó Hamburg múlt évi forgalma jelentősen esett, a 2011-es európai toplista ötödik helyéről a 14-re esett vissza. Tri­eszt eleve kisebb jelentőségű, mert a szlovéniai, közeli Koper erős konkurenciát jelent számá­ra. Koper - az előbbiből adódóan - nagy fontosságú adriai kikötő, kiemelkedő minőségű szolgálta­tást nyújt, ráadásul olcsó is. Ri­­jeka legnagyobb hátránya pedig az Vernes András szerint, hogy Horvátország nem uniós tag. Fejlesztik a MÁV állomásait felhatalmazást kapott a MNV Zrt.-től a MÁV Zrt., az állomásfejlesztési és ügyfél­­szolgálati projekthez támo­gatási szerződésének aláírá­sára. A projekt összértéke 9,9 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás, amely a Közlekedés Operatív Prog­ram (továbbiakban KÖZOP) keretében valósul meg, az összeget az elmúlt év­tized vonali infrastruktúra­fejlesztésekből kimaradt, ösz­­szesen 26 állomás épületei­nek fejlesztésére és utasfor­galmi tereinek korszerűsíté­seire fordítaná a MÁV. Újra jön a Magyar Termék Nagydíj A kiváló minőségű magyar termékek, szolgáltatások elismerésére, a minőségtu­datos szemlélet, a termékbiz­tonság, a fogyasztóvédelem szintjének emelésére ismét meghirdették a Magyar Ter­mék Nagydíj pályázatot. A tizenhatodik alkalommal ki­írt Magyar Termék Nagydíj pályázatra az idén 24 téma­körben, május 17-ig lehet jelentkezni Magyarországon gyártott és forgalmazott termékekkel, szolgáltatások­kal. Újdonság, hogy az idén önálló pályázati kategóriát nyitottak a vendéglátás szá­mára, illetve odaítélik majd új különdíjként a Régiók Dí­ját. ■ MTI Újabb szélerőművet vásárolt az Alteo ÚJABB SZÉLERŐMŰVEt vásá­rolt az Alteo Nyrt.: ezúttal az 1,5 megawatt kapacitású törökszentmiklósi szél­turbina lett a társaságé, a tranzakciót tegnap zárták le. Az Alteo Nyrt. közleménye szerint ezzel a cégcsoport szélerőművi kapacitása 7,3 megawattra nőtt. A török­szentmiklósi szélturbinával megtermelt villamosenergiát a cégcsoport a villamosener­­gia-átvételi szerződés alap­ján 2018-ig a kötelező átvétel keretében értékesítheti. A társaság a most lezárt tranzakcióval az elmúlt egy év során immár második akvizícióját hajtja végre a megújuló energetikai szek­torban. ■ MTI Észt megbízás az ABB-nek A világon elsőként Észtor­szágban kezdte meg műkö­dését az elektromos autók számára kiépített országos gyorstöltőhálózat, amelyet az energetikai termékeket gyártó ABB épített ki - kö­zölte a társaság magyar leányvállalata. A kormány beruházásában gyorstöltő­ket helyeztek üzembe min­den 5 ezer főnél több lakost számláló körzetben, és min­den főútvonalon legalább 60 kilométerenként. A kormány 507 darab Mitsubishi­­-Mi- EV elektromos autót vásárolt saját használatra. ■ MTI Az RCH Constantai kapcsolatai (2012, tonnás Szállítás Útirány Termék Mennyiség Tranzit Ausztria/Constanta Farostlemez 405 Tranzit Csehország/Constanta Vasúti sín 2961 Tranzit Lengyelország/Malina Koksz 287 000 Import Constanta/Dunaújváros Szén 270000 Export Magyarország*/Constanta Búza, árpa, kukorica 57000 ‘Békéscsaba, Orosháza, Püspökladány FORRÁS: RCH

Next