Világgazdaság, 2013. június (45. évfolyam, 105/11120-124/11139. szám)

2013-06-03 / 105. (11120.) szám

2 VÁLLALATOK ÉS PIACOK 2013. JÚNIUS 3., HÉTFŐ HÍRSÁV Nem érkezett ajánlat a balatoni kempingekre egyetlen vételi ajánlat sem érkezett a felszámoló által eladásra kínált 17 balatoni kempingre a pénteki határ­idő lejáratáig - közölte a Vectigalis Zrt. kijelölt fel­számolóbiztosa. Az egykori SCD ingatlanfejlesztő vál­lalkozáshoz tartozó vízparti ingatlanok - amelyek közül 8 Veszprém megyében ta­lálható - együttes eladási ára valamivel meghaladja a 23 milliárd forintot, ez az összeg nagyságrendileg megegyezik a hitelezői igé­nyek összegével. A felkínált területek közül a legértéke­sebb egy balatonfüredi, 24 hektáros vízparti kemping, amit hatmilliárd forintért hirdettek meg. ■ MTI Készül a Forest Papír csarnoka Lábatlanon a terveknek megfelelően ha­lad a Forest Papír gyártó és logisztikai bázisának építése Lábatlanon, a gépalapokat már kialakították a készülő csarnokban - mondta el a 2,5 milliárd forintos beru­házásról sajtótájékoztatón a vállalat ügyvezetője. Bodro­­gai Ferenc ügyvezető közöl­te: a volt Piszkei Papírgyár egy részén épülő beruházás finanszírozásához 812 millió forintos európai uniós tá­mogatást nyertek el. A mun­kálatok során felújítanak és bővítenek egy négyezer négyzetméteres üzemcsar­nokot. ■ MTI Ismét jó évet zárt a cseh autóipar tavaly is az autóipar volt a cseh gazdaság motorja - derül ki a helyi autóipari szövetség adataiból. Az ágazat 839 milliárd korona, átszámítva 33 milliárd euró bevételre tett szert tavaly, ez 7 százalékkal több az egy évvel korábbinál, és a teljes ipari forgalom 23 százalé­kára rúg. A darabszámot tekintve 1,7 százalékkal visszaesett a gyártás, 1,174 millióra, első alkalommal 2003 óta. Ennek ellenére a tavalyi volt a második leg­jobb a csehországi autógyár­tás történetében a 2011-es rekordévet követően. ■ MTI Csökkent a japán járműgyártás JELENTŐSEN CSÖKKENT Japán járműgyártása és -exportja áprilisban éves összevetés­ben, és ezzel folytatódott a több hónapja kezdődött trend. A japán járműgyár­tók szövetsége pénteken azt közölte, hogy a szigetország járműgyártása 6,5 százalék­kal esett a múlt hónapban az egy évvel korábbi szint­hez képest, és ezzel már a nyolcadik egymást követő hónapban jegyeztek fel ha­nyatlást. Japánban 747 730 gépkocsit, tehergépjárművet és autóbuszt gyártottak ápri­lisban. Japán áprilisi jármű­exportja 1,1 százalékkal volt alacsonyabb az egy évvel ko­rábbinál, kilencedik hónapja csökkent a kivitel. Japán 397,8 ezer járművet adott el külföldön. ■ MTI Pótkocsigyártásba fog a speditőr fuvarozás Kilenc magyar cég is lesz a müncheni Transport Logistic kiállításon Különleges, tágítható pót­kocsikat fog gyártani saját felhasználásra egy speditőr kisvállalkozás, amely három év alatt megnégyszerezte árbevételét és idén további növekedést tervez. Demeter Kálmán kilenc magyar vállalat mutat­kozik be keddtől péntekig - a Nemzeti Külgazdasági Hiva­tal támogatásával - kétévente megrendezett müncheni Trans­port Logistic szállítmányozási és logisztikai kiállításon. Kö­zöttük első alkalommal jelenik meg Münchenben egy tipikus kkv, a speditőr Mafracht Kft., amely árbevételét a tervek sze­rint a tavalyi közel 1,2 milliárd­­ról 1,8 milliárd forintra növeli ebben az évben. Az 1991-ben alakult a cég ugyanakkor csu­pán nemrégiben éledt újjá, hiszen 2005-től öt évig tulaj­donképpen felfüggesztette te­vékenységét. Három éve azon­ban megvásárolta Spányik Gábor és miután belevágtak a túlméretes szállítmányozásba, a létszám négyről 30 fölé emel­kedett. Most azonban új szegmens­ben kíván megjelenni a cég: saját használatra speciális pót­kocsikat akarnak gyártani, amelyek akár öt tengelyen is gördülhetnek, így - útvonal­engedéllyel persze - 40 tonnát is szállíthat a jármű saját tö­megén felül. Ez a 40 tonna ön­magában nem nagyon sok, kü­lönösen ahhoz képest, hogy a Marracht nemrégiben 285 ton­na összgördülőtömeget is szál­lított. Az újdonság abban áll, hogy kiszélesíthetővé teszik az egyébként normál méretű, 13,6 méter hosszú ponyvás félpótko­csit. „A széles és nehéz beren­dezéseket általában nyitott tré­lerekkel, különleges pótkocsi­val szállítják, és annak a visz­­szaútra gyakorlatilag sosincs fuvarja, vagy csak olyat tudtak hozni, ami nem érzékeny az időjárásra. Mi azonban olyan ponyvás félpótkocsi gyártására készülünk, ami széles és kes­keny állapotban egyaránt fe­dett, így visszaúton - normál ponyvás pótkocsiként - bármi­féle terméket hozhat” - mondta el Spányik Gábor, hozzátéve, hogy van is már érdeklődés a német fuvaroztató partnerek részéről. Előbb azonban a tatai ipa­ri parkban létre kell hozni a felépítménygyártó üzemet (a jármű alvázát egy német cég szállítja), és ott lesz a cég rak­tárja, benzinkútja, szervize. A jövőre legalább nyolc állást te­remtő, közel 300 millió forintos beruházáshoz 99 milliós támo­gatást nyert el a társaság. A Mafracht Kft.-nek ugyan csak 20 kamionból álló flottája van, de 30 saját pótkocsiját magyar fuvarozóknak bérbe adja, ami­ket az alvállalkozók a saját von­tatóikkal továbbítanak. A megrendelők 95 százaléka külföldi cég, köztük van egye­bek között a BMW és a Peugeot. A magyar gyártóktól a kész al­katrészeket szállítják Német­országa és Franciaországba, visszafelé pedig a nyersanya­got hozzák. A cég szolgáltatási köréhez tartozik, hogy meg- Mindent visznek „SPEDITŐRKÉNT MINDENNEL fog­lalkozunk, ami nehéz, túlmére­tes, folyamon, közúton, tenge­ren egyaránt. Vállaljuk a kikö­tői rakodást, a tárolást, vám­ügyintézést, sőt hajó­rakodási tervet is tudunk készíteni” - mondta Szabó Gréta cégvezető. Hozzátette: volt egy társaság, amely korábban három uszály­­lyal szállította egy gyártó túlmé­retes berendezéseit, de a Mar­racht új rakodási tervet készí­tett és elég lett egy uszály is. Már a nagyméretű berendezé­sek tervezésekor is tanácsot ad­nak a cég szakemberei, hogy hol legyenek a biztonságos da­ruzáshoz való fogáspontok, szervezi például a túlméretes termékek szállítását Magyar­­országról Írországba, háztól házig. „Ilyen komplex feladatokat csak a nagy speditőrök vállal­nak, de azoknak rosszabb a költséghatékonysága. És ami nagyon fontos, a speciális szál­lítás esetén minden rakodáson ott vagyunk” - sorolta Spányik Gábor. Hozzátette: Grúziába, Türkmenisztánba, Irakba, Lí­biába nemigen vállalnak el más cégek megrendelést, a Mafracht viszont partnereivel együttműködve oda is meg­szervezi az áru eljutását. A Mafracht Kft. profiljába a túlméretes berendezések szállítása is beletartozik Művészetek Palotája Budapest Budapesti WAGNER­ Napok 20131 Már rostálja a MEKH a víziközmű cégeket SZABÁLYOZÁS LEJÁRT a VÍZi­­közmű működési engedély­­kérelmek beadási határideje. Elsőként a Fővárosi Vízművek, utolsóként a A Dunántúli Re­gionális Vízmű jelezte, hogy benyújtotta kérelmét a Magyar Energetikai és Közmű-szabá­lyozási Hivatalhoz (MEKH) A hivatal a kérelem alapján dön­ti el, hogy mely víziközművek szolgáltathatnak a jövőben. A MEKH-nek a benyújtás­tól számítva hat hónapja van a kérelmek elbírálására, a ki­adott engedélyeket pedig há­rom évente vizsgálja felül. Csak olyan társaság folytathat víziközmű-szolgáltatást, amely legalább 150 ezer felhasználói egyenértékkel rendelkezik, ez nagyjából azonos a fogyasz­tói szerződések számával. Az átmeneti szabályozás szerint azonban olyan társaságok is kaphatnak engedélyt, amelyek­nek már van legalább 50 ezer fogyasztói egyenértékese, és vállalja, hogy e szám 2016-ra eléri a 150 ezret. A méretnagyságon túl szá­mos más olyan szempontot vizsgál majd a MEKH, szűrő­jén várhatóan sok cég fenn fog akadni, de éppen ez - pontosab­ban a területen a hatékony mű­ködés megvalósítása - a szabá­lyozás célja. Korábbi várakozá­sok szerint már az év végére tíz nagyobb céggé olvadhat össze a mintegy 350 érintett hazai tár­saság. E tervet már a 2011 végi vízi-közmű törvény is megfo­galmazta, de még 2016. végi ha­táridővel. A törvény 2013. feb­ruár 27-i végrehajtási rendelete szerint az összevonást a 2013. július 1-jén megvalósítandó, 10 százalékos számlacsökkentés­sel szinte egyidejűleg kell meg­valósítani. A MEKH az érintett cégektől kapott adatok alapján 2014 októberére készíti el azon tarifákra vonatkozó javaslatát, amelyek a mostani, befagyasz­tott, majd júliustól 10 százalék­kal csökkentendő árakat válta­nak fel, várhatóan 2015. január 1-től. A cégek számának látvá­nyos csökkenését már március végén előrevetítette, hogy 210 víziközmű-szolgáltató stratégi­ailag kiemelt gazdálkodó szer­vezetté vált, vagyis olyan védel­met kapott, amely az esetleges felszámolásuk idejére garantál­ja egyebek között a közszolgál­tatás folyamatosságát. Pénteken a Fővárosi Vízmű­vek Zrt. közölte, hogy az irányí­tása alá került a Budapesti Köz­ponti Szennyvíztisztító Telep. A két, döntően fővárosi ellenőr­­zésű szolgáltatás összevonása éves szinten hozzávetőlegesen 250 milliós költségmegtakarí­tást ígér. ■ B. H. L. Hazai vízműtársaságok száma 2010 2012 2013* * Év végére vonatkozó terv. VG-GRAFIKA FORRÁS: VG-GYŰJTÉS

Next