Világgazdaság, 2013. június (45. évfolyam, 105/11120-124/11139. szám)
2013-06-03 / 105. (11120.) szám
2 VÁLLALATOK ÉS PIACOK 2013. JÚNIUS 3., HÉTFŐ HÍRSÁV Nem érkezett ajánlat a balatoni kempingekre egyetlen vételi ajánlat sem érkezett a felszámoló által eladásra kínált 17 balatoni kempingre a pénteki határidő lejáratáig - közölte a Vectigalis Zrt. kijelölt felszámolóbiztosa. Az egykori SCD ingatlanfejlesztő vállalkozáshoz tartozó vízparti ingatlanok - amelyek közül 8 Veszprém megyében található - együttes eladási ára valamivel meghaladja a 23 milliárd forintot, ez az összeg nagyságrendileg megegyezik a hitelezői igények összegével. A felkínált területek közül a legértékesebb egy balatonfüredi, 24 hektáros vízparti kemping, amit hatmilliárd forintért hirdettek meg. ■ MTI Készül a Forest Papír csarnoka Lábatlanon a terveknek megfelelően halad a Forest Papír gyártó és logisztikai bázisának építése Lábatlanon, a gépalapokat már kialakították a készülő csarnokban - mondta el a 2,5 milliárd forintos beruházásról sajtótájékoztatón a vállalat ügyvezetője. Bodrogai Ferenc ügyvezető közölte: a volt Piszkei Papírgyár egy részén épülő beruházás finanszírozásához 812 millió forintos európai uniós támogatást nyertek el. A munkálatok során felújítanak és bővítenek egy négyezer négyzetméteres üzemcsarnokot. ■ MTI Ismét jó évet zárt a cseh autóipar tavaly is az autóipar volt a cseh gazdaság motorja - derül ki a helyi autóipari szövetség adataiból. Az ágazat 839 milliárd korona, átszámítva 33 milliárd euró bevételre tett szert tavaly, ez 7 százalékkal több az egy évvel korábbinál, és a teljes ipari forgalom 23 százalékára rúg. A darabszámot tekintve 1,7 százalékkal visszaesett a gyártás, 1,174 millióra, első alkalommal 2003 óta. Ennek ellenére a tavalyi volt a második legjobb a csehországi autógyártás történetében a 2011-es rekordévet követően. ■ MTI Csökkent a japán járműgyártás JELENTŐSEN CSÖKKENT Japán járműgyártása és -exportja áprilisban éves összevetésben, és ezzel folytatódott a több hónapja kezdődött trend. A japán járműgyártók szövetsége pénteken azt közölte, hogy a szigetország járműgyártása 6,5 százalékkal esett a múlt hónapban az egy évvel korábbi szinthez képest, és ezzel már a nyolcadik egymást követő hónapban jegyeztek fel hanyatlást. Japánban 747 730 gépkocsit, tehergépjárművet és autóbuszt gyártottak áprilisban. Japán áprilisi járműexportja 1,1 százalékkal volt alacsonyabb az egy évvel korábbinál, kilencedik hónapja csökkent a kivitel. Japán 397,8 ezer járművet adott el külföldön. ■ MTI Pótkocsigyártásba fog a speditőr fuvarozás Kilenc magyar cég is lesz a müncheni Transport Logistic kiállításon Különleges, tágítható pótkocsikat fog gyártani saját felhasználásra egy speditőr kisvállalkozás, amely három év alatt megnégyszerezte árbevételét és idén további növekedést tervez. Demeter Kálmán kilenc magyar vállalat mutatkozik be keddtől péntekig - a Nemzeti Külgazdasági Hivatal támogatásával - kétévente megrendezett müncheni Transport Logistic szállítmányozási és logisztikai kiállításon. Közöttük első alkalommal jelenik meg Münchenben egy tipikus kkv, a speditőr Mafracht Kft., amely árbevételét a tervek szerint a tavalyi közel 1,2 milliárdról 1,8 milliárd forintra növeli ebben az évben. Az 1991-ben alakult a cég ugyanakkor csupán nemrégiben éledt újjá, hiszen 2005-től öt évig tulajdonképpen felfüggesztette tevékenységét. Három éve azonban megvásárolta Spányik Gábor és miután belevágtak a túlméretes szállítmányozásba, a létszám négyről 30 fölé emelkedett. Most azonban új szegmensben kíván megjelenni a cég: saját használatra speciális pótkocsikat akarnak gyártani, amelyek akár öt tengelyen is gördülhetnek, így - útvonalengedéllyel persze - 40 tonnát is szállíthat a jármű saját tömegén felül. Ez a 40 tonna önmagában nem nagyon sok, különösen ahhoz képest, hogy a Marracht nemrégiben 285 tonna összgördülőtömeget is szállított. Az újdonság abban áll, hogy kiszélesíthetővé teszik az egyébként normál méretű, 13,6 méter hosszú ponyvás félpótkocsit. „A széles és nehéz berendezéseket általában nyitott trélerekkel, különleges pótkocsival szállítják, és annak a viszszaútra gyakorlatilag sosincs fuvarja, vagy csak olyat tudtak hozni, ami nem érzékeny az időjárásra. Mi azonban olyan ponyvás félpótkocsi gyártására készülünk, ami széles és keskeny állapotban egyaránt fedett, így visszaúton - normál ponyvás pótkocsiként - bármiféle terméket hozhat” - mondta el Spányik Gábor, hozzátéve, hogy van is már érdeklődés a német fuvaroztató partnerek részéről. Előbb azonban a tatai ipari parkban létre kell hozni a felépítménygyártó üzemet (a jármű alvázát egy német cég szállítja), és ott lesz a cég raktárja, benzinkútja, szervize. A jövőre legalább nyolc állást teremtő, közel 300 millió forintos beruházáshoz 99 milliós támogatást nyert el a társaság. A Mafracht Kft.-nek ugyan csak 20 kamionból álló flottája van, de 30 saját pótkocsiját magyar fuvarozóknak bérbe adja, amiket az alvállalkozók a saját vontatóikkal továbbítanak. A megrendelők 95 százaléka külföldi cég, köztük van egyebek között a BMW és a Peugeot. A magyar gyártóktól a kész alkatrészeket szállítják Németországa és Franciaországba, visszafelé pedig a nyersanyagot hozzák. A cég szolgáltatási köréhez tartozik, hogy meg- Mindent visznek „SPEDITŐRKÉNT MINDENNEL foglalkozunk, ami nehéz, túlméretes, folyamon, közúton, tengeren egyaránt. Vállaljuk a kikötői rakodást, a tárolást, vámügyintézést, sőt hajórakodási tervet is tudunk készíteni” - mondta Szabó Gréta cégvezető. Hozzátette: volt egy társaság, amely korábban három uszálylyal szállította egy gyártó túlméretes berendezéseit, de a Marracht új rakodási tervet készített és elég lett egy uszály is. Már a nagyméretű berendezések tervezésekor is tanácsot adnak a cég szakemberei, hogy hol legyenek a biztonságos daruzáshoz való fogáspontok, szervezi például a túlméretes termékek szállítását Magyarországról Írországba, háztól házig. „Ilyen komplex feladatokat csak a nagy speditőrök vállalnak, de azoknak rosszabb a költséghatékonysága. És ami nagyon fontos, a speciális szállítás esetén minden rakodáson ott vagyunk” - sorolta Spányik Gábor. Hozzátette: Grúziába, Türkmenisztánba, Irakba, Líbiába nemigen vállalnak el más cégek megrendelést, a Mafracht viszont partnereivel együttműködve oda is megszervezi az áru eljutását. A Mafracht Kft. profiljába a túlméretes berendezések szállítása is beletartozik Művészetek Palotája Budapest Budapesti WAGNER Napok 20131 Már rostálja a MEKH a víziközmű cégeket SZABÁLYOZÁS LEJÁRT a VÍZiközmű működési engedélykérelmek beadási határideje. Elsőként a Fővárosi Vízművek, utolsóként a A Dunántúli Regionális Vízmű jelezte, hogy benyújtotta kérelmét a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (MEKH) A hivatal a kérelem alapján dönti el, hogy mely víziközművek szolgáltathatnak a jövőben. A MEKH-nek a benyújtástól számítva hat hónapja van a kérelmek elbírálására, a kiadott engedélyeket pedig három évente vizsgálja felül. Csak olyan társaság folytathat víziközmű-szolgáltatást, amely legalább 150 ezer felhasználói egyenértékkel rendelkezik, ez nagyjából azonos a fogyasztói szerződések számával. Az átmeneti szabályozás szerint azonban olyan társaságok is kaphatnak engedélyt, amelyeknek már van legalább 50 ezer fogyasztói egyenértékese, és vállalja, hogy e szám 2016-ra eléri a 150 ezret. A méretnagyságon túl számos más olyan szempontot vizsgál majd a MEKH, szűrőjén várhatóan sok cég fenn fog akadni, de éppen ez - pontosabban a területen a hatékony működés megvalósítása - a szabályozás célja. Korábbi várakozások szerint már az év végére tíz nagyobb céggé olvadhat össze a mintegy 350 érintett hazai társaság. E tervet már a 2011 végi vízi-közmű törvény is megfogalmazta, de még 2016. végi határidővel. A törvény 2013. február 27-i végrehajtási rendelete szerint az összevonást a 2013. július 1-jén megvalósítandó, 10 százalékos számlacsökkentéssel szinte egyidejűleg kell megvalósítani. A MEKH az érintett cégektől kapott adatok alapján 2014 októberére készíti el azon tarifákra vonatkozó javaslatát, amelyek a mostani, befagyasztott, majd júliustól 10 százalékkal csökkentendő árakat váltanak fel, várhatóan 2015. január 1-től. A cégek számának látványos csökkenését már március végén előrevetítette, hogy 210 víziközmű-szolgáltató stratégiailag kiemelt gazdálkodó szervezetté vált, vagyis olyan védelmet kapott, amely az esetleges felszámolásuk idejére garantálja egyebek között a közszolgáltatás folyamatosságát. Pénteken a Fővárosi Vízművek Zrt. közölte, hogy az irányítása alá került a Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep. A két, döntően fővárosi ellenőrzésű szolgáltatás összevonása éves szinten hozzávetőlegesen 250 milliós költségmegtakarítást ígér. ■ B. H. L. Hazai vízműtársaságok száma 2010 2012 2013* * Év végére vonatkozó terv. VG-GRAFIKA FORRÁS: VG-GYŰJTÉS