Világgazdaság, 2013. szeptember (45. évfolyam, 168/11183-188/11203. szám)

2013-09-02 / 168. (11183.) szám

2 Már stagnál a bizalmi index, talán növekszik a fogyasztós kilátások „a hazai fogyasztói magatartásra az egyik legerő­sebb hatást ma a társadalmat szétfeszítő általános bizalmi válság gyakorolja” - jelentette ki Kozák Ákos, a GfK Hungá­ria igazgatója. Bár - tette hozzá - 2012 utolsó negyedévében a bizalmi indexek stagnáltak a korábbi negyedévek csök­kenéséhez képest, mégis arra hívja fel a figyelmet, ez inkább csak azt jelenti, hogy az embe­rek beárazták 2013-at és nem várnak sem túl sok rosszat, sem túl sok jót. Mint kiemelte, a 2013-as első két negyedév adatai vízválasztók lehetnek, hiszen ha a bizalmi index emelkedésnek indul, az akár a fogyasztás növekedését is előre jelezheti. ■ A fogyasztás szerkezet­váltása nálunk lassabban megy végbe „A csökkenő fogyasztás oka egyebek mellett az is, hogy manapság a hazai háztartások a családi költségvetés 25 szá­zalékát költik élelmiszerekre. Ennek jelentőségét jól szemlél­teti, hogy a magyarok a kilenc­venes évek közepén is nagy­jából egyharmadnyi fizetést áldoztak élelemre, akárcsak a dél-koreaiak három évtizeddel ezelőtt. Ám ma Dél-Koreában a keresetek csupán valamivel több mint egytizedét költik ételre, italra. A fogyasztás szerkezetváltása, ami egyben a gazdaság modernizációját is je­lenti, nálunk lassabban megy végbe” - hívta fel a figyelmet Kozák Ákos. A fogyasztói szokások megváltozása ugyanakkor kihatással van egyéb iparági szegmensekre is. Az ottho­non kívüli étkezés mértéke a válság előtti állapothoz képes 30-50 százalékkal esett visz­­sza. A probléma tovább gyű­rűzik, hiszen a gasztronómia a nemzetközi turizmus egyik hajtóereje. Ahol nincsenek ma­gas színvonalú éttermek, oda a kiemelt vásárlóerejű látogatók sem utaznak. Kozák Ákos szerint bátran kijelenthetjük, hogy a biza­lom ismét emelkedni fog és ez konkrét vásárlásokban mani­fesztálódik majd. ■ VG KERESKEDELEM 2013. SZEPTEMBER 2., HÉTFŐ pénztárgépek Elégedett a gazdasági tárcával és a NAV-val a kereskedők szövetsége A pénztárgépek cseréjére vonatkozó rendelet nem szabályozza, hogy a szuper­kasszák bruttó vagy nettó^_ 1 árából vonják-e le az 51 ezer forintos támogatók. ^ Az OKSZ szerint teri^esze-5^, tesen a nettó árból keltett* ^ hiszen az volna a logikus^ __ y megoldás. Demeter Kálmán Pénztárgép-ügyben az NGM és a NAV eddig sportszerű volt a kereskedőkkel szemben. A minisztérium például a múlt héten terjesztette ki az online pénztárgépek megrendelésé­nek határidejét szeptember végéig - nyilatkozta lapunk­nak Vámos György, az Orszá­gos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára, hozzátéve ugyanakkor, hogy még min­dig kevés a gyártó a piacon, és igazi versenyt az újabb gyár­tók piacra lépésétől várhatjuk. A szakember emlékeztetett, hogy először 170 ezer forintos nettó áron kezdték hirdetni az elsőként forgalmazási enge­délyt kapott lengyel kasszá­kat, ám az áruk azonnal lezu­hant, amikor egy koreai mo­dell is megkapta az engedélyt, és 30 ezerrel kevesebbért kínálták. Ezért tarja helyes­nek az OKSZ, hogy az NGM egy hónap türelmi időt adott a kasszák megrendelésére. „A pénztárgépcseréről szó­ló rendelet úgy szól, hogy 50 ezer forintos támogatás adha­tó a kisebb vállalkozásoknak, pontosabban ennyivel keve­sebbet kell fizetnie a kasszá­kért a támogatottaknak. De az sehol sem szerepel, hogy a bruttó vagy a nettó árból kell levonni a támogatás összegét. Számomra az a természetes, hogy a nettó árból, hiszen az nagyon furcsa lenne, ha az áfával növelt árból kellene le­vonni a pénzt, mert akkor vé­gül is a meghirdetett 50 ezer forintnál kevesebb támogatást kapna a kereskedő” - foglalta össze Vámos György. Az online kasszára átállás nagy ütemben indulhat meg az év hátralévő részében, de a gyártók és alkatrész-beszál­lítóik, valamint a beüzemelő szervizek kapacitása véges. . És mivel még egyetlen kasszát sem adtak át a megrendelők­nek, kérdéses, év végéig le­­hetséges-e több mint 200 ezer egység munkába állítása. A kereskedelmi szövetség főtitkára szerint 2013 egy kü­lönleges esztendő, hiszen érte néhány meglepetés a kereske­dőket. Az egyik a trafikrend­szer átalakításának nem várt kanyarjai, a másik a kasz­­szacsere elhúzódása amiatt, hogy az előírásokat kielégítő gépek kifejlesztése időbe ke­rül. A harmadik pedig az e-út­­díj, ami ugyan nagyobb vi­hart kavart, mint a súlya, de sok beszállító mondja, hogy emiatt a fogyasztói árak emel­kedhetnek. Mindezek befolyásolják a ke­reskedők üzletmenetét. Külön kérdés, ha egy kereskedő költ­ségei emelkednek, tud-e árat emelni, hiszen ha valaminek emelkedik az ára, az emberek legalább átmeneti időre vissza­fogják a termék vásárlását. Az OKSZ a trafikrendszer hibájának tartja, hogy kibőví­tették a termékkört az olyan élvezeti cikkekkel, mint az üdítő és az alkoholos italok, vagy a jégkrémek. Vámos György ugyanakkor arra is rá­mutat, hogy az sosem fogadták el, hogy a gyártók korábban rákényszerítették a kereskedő­ket arra, hogy 3-5 százalékos árréssel - veszteségesen - for­galmazzák a dohányipari ter­mékeket. Mivel a dohányáruk veszteséget okoztak a keres­kedőknek, a veszteséget más termékek - egyébként nem túl magas - árréséből fedezték Az OKSZ ugyan az év elején javasolta az árrés emelését, ám a termékkör bővítése he­lyett. A szövetség szerint azért volt helytelen döntés a bővítés, mert így az új dohányboltok veszélyeztetik a környékbeli élelmiszerboltokat. Az élvezeti cikkek - köztük az alkoholos italok, üdítők, kávé, energia­ital - értéke ugyanis az első fél évben vásárlások mintegy 40 százalékát tették ki, és ez a termékkör jelent meg a tra­fikokban is. Ráadásul az élel­miszerek és élvezeti cikkek együttes forgalma - mennyi­ségben mérve - tavaly nyár óta csökken. „Az idei első fél év csalódást keltett. Mert ugyan minimál­bérek és a nyugdíjak több mint 5 százalékkal emelked­tek és az infláció 2 százalék alá szorult, ami azt jelenti hogy a reáljövedelem 2-3 szá­zalékkal erősödött, ám a fo­gyasztás nem bővült” - jelen­tette ki a szövetség főtitkára rámutatva, hogy ugyanakkor a forint gyengülése miatt a de­vizahitelesek terhei folyama­tosan nőttek, az élelmiszer­­árak pedig 3-4 százalékkal növekedtek a tavalyi takar­mányhiány és az idei aszály miatt. Ezt pedig megérzik az iparcikk-kereskedők is, hi­szen ha kevesebb élelmiszert vesz a lakosság, nyilván keve­sebbet fordít egyéb fogyasztá­si cikkekre is. Vámos György FORRÁS: KSH Kiskereskedelmi forgalom volumenindexe (kiigazítatlan, előző év azonos időszaka:100) 2013.jan.-jan. A kiskereskedelmi forgalom volumenindexe júniusra ismét csökkent A termékkörök megoszlása A kiskereskedelmi volu­men az üzemanyagok nélkül körülbelül egy százalékkal csökkent az első fél évben, amíg benzinből 2,9 száza­lékkal kevesebb fogyott. Vámos György szerint a gáz­olajforgalom talán azért nő­hetett 1,4 százalékkal, mert az építőipari termelés növe­kedésnek indult. Igen jelen­tős volt a bútor­ műszaki cik­kek visszaesése és a KSH szerint még a számítástech­nika és egyéb iparcikk ter­mékkörben is csak 96,6 il­letve 98,5 százalékos lett az utolsó két negyedév volumen indexe, a csomagküldő és internet kereskedelem 135,7 illetve a 146,3 százalékos indexe azt mutatja, a világ ebbe az irányba megy, de a webáruházi forgalom súlya csekély, becslések sze­rint mindössze két-három százalék lehet a részesedése a teljes kiskereskedelmi for­galomból. Sikertelen amerikai üzleti modell az irodaszerpiacon FRANCHISE Magyar tulajdonba kerülése óta csökkent az Office Depot Hungary veszteségessége Az elmúlt évihez hasonló árbe­vétel mellett a tavalyi veszteség ötven százalékkal való csök­kenésére számít a 2012 végén magyar tulajdonba került Offi­ce Depot Kft. A tervek szerint a jövő évet már nullszaldóval, vagy akár nyereséggel is zár­hatja a cég, amelynek forgalma három év alatt 8,4 milliárd fo­rintról 4,5 milliárdra csökkent 2012-re, mindeközben bezárt a 17 itteni áruház fele is. Az idei nyolc hónap alatt azonban a Miholek István és Quittner Gusztáv alkot­ta ügyvezetés megállította a piacvesztést és csökkentette a költségeket. Emellett sikerült megállítani a kiskereskedelmi forgalom hosszú ideje tartó évi 15-20 százalékos hanyatlását sőt az év végéig már növekedés várható. A közületi értékesítés területén viszont a gazdasági válság ellenére forgalomnö­vekedésre számít a társaság, amely ugyanakkor az elmúlt hónapokban megduplázta az on­ line értékesítés volumenét. Az a terv, hogy két éven belül a teljes forgalom negyede már elektronikus csatornákon ke­resztül valósuljon meg. Az Office Depot webáruhá­­zában jelenleg már több mint 20 ezer termék található - ezek közül 3500 kifejezetten az isko­lakezdéshez kapcsolódik. A tel­jes árukészletnek ma már csak harmada származik a korábbi anyacégtől, a többit magyar­­országi gyártóktól és kereske­dőktől szerzik be. Az önálló­sodás része a teljesen új infor­matikai rendszer bevezetése is. Az Office Depot arra törekszik, hogy a papír-írószertől, az in­formatikán át az irodabútorig lefedje a teljes irodaszer spekt­rumot, így jelentősen nőtt a közbeszerzések jelentősége is. A Central-Fund Kockázati Tőkealap az év végén vásárolta meg az évek óta gyengülő Of­fice Depot (OD) láncot annak amerikai anyagcégétől. A tulaj­donosváltás egyik eredménye, hogy Miholek István résztulaj­donosként és ügyvezetőként kö­zel négy év után visszatért az egyébként 1997-ben általa ala­pított kereskedelmi vállalathoz. Az amerikai anyacég belátta: a magyar piacon az üzleti modell­je nem hozza a várt eredményt, ezért olyan befektetőt keresett, amely a márkanevet jobban tud­ja menedzselni. Az irodaszer­­piac ugyanis évek óta szűkül. A Central­ Fund az Office Depot-val kötött franchise-szerződésben tíz évre megkapta a névhaszná­lati jogot, és hogy ez alatt a tíz év alatt is forgalmazhatja az OD saját márkás termékeit. Ma a hat fővárosi mellett Győrben, Török­bálinton és Dunakeszin van Of­fice Depot üzlet. ■ D. K. A cég története AZ OFFICE Depot Hungary elődjét, az Első Iroda Superstore Kft.-t Miholek István alapította 1997-ben. Az amerikai Retail Invest Concept tőketársaság tulaj­donaként indult franchi­­se-hálózat névhasználati jo­got kapott az Office Depot-tól a lengyel, cseh, szlovák és a magyar piacra. Az Office Depot Inc. 2004 tavaszán fel­vásárolta az akkor három áruházzal rendelkező Első Iroda Superstore-t, és Miholek István, a cég igazga­tója mint az Office Depot itte­ni leányának vezetője folytat­ta a munkát 2009 márciusá­ban történt távozásáig. X * Office Depot Hungary Kft. (millió forint) 2011 2012 Árbevétel 5671,9 4497,1 Üzemi eredmény -1222,1 -772,01 Adózott eredmény -1362,4 -741,53 Mérleg szer. ered. -1362,4 -741,53 Saját tőke 905,1 715,2 Hosszú lej. köt. 0,0 0,0 Mérlegfőösszeg 1827,5 1876,0 FORRÁS: KIM, OPTEN

Next