Világgazdaság, 2013. szeptember (45. évfolyam, 168/11183-188/11203. szám)
2013-09-02 / 168. (11183.) szám
2 Már stagnál a bizalmi index, talán növekszik a fogyasztós kilátások „a hazai fogyasztói magatartásra az egyik legerősebb hatást ma a társadalmat szétfeszítő általános bizalmi válság gyakorolja” - jelentette ki Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója. Bár - tette hozzá - 2012 utolsó negyedévében a bizalmi indexek stagnáltak a korábbi negyedévek csökkenéséhez képest, mégis arra hívja fel a figyelmet, ez inkább csak azt jelenti, hogy az emberek beárazták 2013-at és nem várnak sem túl sok rosszat, sem túl sok jót. Mint kiemelte, a 2013-as első két negyedév adatai vízválasztók lehetnek, hiszen ha a bizalmi index emelkedésnek indul, az akár a fogyasztás növekedését is előre jelezheti. ■ A fogyasztás szerkezetváltása nálunk lassabban megy végbe „A csökkenő fogyasztás oka egyebek mellett az is, hogy manapság a hazai háztartások a családi költségvetés 25 százalékát költik élelmiszerekre. Ennek jelentőségét jól szemlélteti, hogy a magyarok a kilencvenes évek közepén is nagyjából egyharmadnyi fizetést áldoztak élelemre, akárcsak a dél-koreaiak három évtizeddel ezelőtt. Ám ma Dél-Koreában a keresetek csupán valamivel több mint egytizedét költik ételre, italra. A fogyasztás szerkezetváltása, ami egyben a gazdaság modernizációját is jelenti, nálunk lassabban megy végbe” - hívta fel a figyelmet Kozák Ákos. A fogyasztói szokások megváltozása ugyanakkor kihatással van egyéb iparági szegmensekre is. Az otthonon kívüli étkezés mértéke a válság előtti állapothoz képes 30-50 százalékkal esett viszsza. A probléma tovább gyűrűzik, hiszen a gasztronómia a nemzetközi turizmus egyik hajtóereje. Ahol nincsenek magas színvonalú éttermek, oda a kiemelt vásárlóerejű látogatók sem utaznak. Kozák Ákos szerint bátran kijelenthetjük, hogy a bizalom ismét emelkedni fog és ez konkrét vásárlásokban manifesztálódik majd. ■ VG KERESKEDELEM 2013. SZEPTEMBER 2., HÉTFŐ pénztárgépek Elégedett a gazdasági tárcával és a NAV-val a kereskedők szövetsége A pénztárgépek cseréjére vonatkozó rendelet nem szabályozza, hogy a szuperkasszák bruttó vagy nettó^_ 1 árából vonják-e le az 51 ezer forintos támogatók. ^ Az OKSZ szerint teri^esze-5^, tesen a nettó árból keltett* ^ hiszen az volna a logikus^ __ y megoldás. Demeter Kálmán Pénztárgép-ügyben az NGM és a NAV eddig sportszerű volt a kereskedőkkel szemben. A minisztérium például a múlt héten terjesztette ki az online pénztárgépek megrendelésének határidejét szeptember végéig - nyilatkozta lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára, hozzátéve ugyanakkor, hogy még mindig kevés a gyártó a piacon, és igazi versenyt az újabb gyártók piacra lépésétől várhatjuk. A szakember emlékeztetett, hogy először 170 ezer forintos nettó áron kezdték hirdetni az elsőként forgalmazási engedélyt kapott lengyel kasszákat, ám az áruk azonnal lezuhant, amikor egy koreai modell is megkapta az engedélyt, és 30 ezerrel kevesebbért kínálták. Ezért tarja helyesnek az OKSZ, hogy az NGM egy hónap türelmi időt adott a kasszák megrendelésére. „A pénztárgépcseréről szóló rendelet úgy szól, hogy 50 ezer forintos támogatás adható a kisebb vállalkozásoknak, pontosabban ennyivel kevesebbet kell fizetnie a kasszákért a támogatottaknak. De az sehol sem szerepel, hogy a bruttó vagy a nettó árból kell levonni a támogatás összegét. Számomra az a természetes, hogy a nettó árból, hiszen az nagyon furcsa lenne, ha az áfával növelt árból kellene levonni a pénzt, mert akkor végül is a meghirdetett 50 ezer forintnál kevesebb támogatást kapna a kereskedő” - foglalta össze Vámos György. Az online kasszára átállás nagy ütemben indulhat meg az év hátralévő részében, de a gyártók és alkatrész-beszállítóik, valamint a beüzemelő szervizek kapacitása véges. . És mivel még egyetlen kasszát sem adtak át a megrendelőknek, kérdéses, év végéig lehetséges-e több mint 200 ezer egység munkába állítása. A kereskedelmi szövetség főtitkára szerint 2013 egy különleges esztendő, hiszen érte néhány meglepetés a kereskedőket. Az egyik a trafikrendszer átalakításának nem várt kanyarjai, a másik a kaszszacsere elhúzódása amiatt, hogy az előírásokat kielégítő gépek kifejlesztése időbe kerül. A harmadik pedig az e-útdíj, ami ugyan nagyobb vihart kavart, mint a súlya, de sok beszállító mondja, hogy emiatt a fogyasztói árak emelkedhetnek. Mindezek befolyásolják a kereskedők üzletmenetét. Külön kérdés, ha egy kereskedő költségei emelkednek, tud-e árat emelni, hiszen ha valaminek emelkedik az ára, az emberek legalább átmeneti időre visszafogják a termék vásárlását. Az OKSZ a trafikrendszer hibájának tartja, hogy kibővítették a termékkört az olyan élvezeti cikkekkel, mint az üdítő és az alkoholos italok, vagy a jégkrémek. Vámos György ugyanakkor arra is rámutat, hogy az sosem fogadták el, hogy a gyártók korábban rákényszerítették a kereskedőket arra, hogy 3-5 százalékos árréssel - veszteségesen - forgalmazzák a dohányipari termékeket. Mivel a dohányáruk veszteséget okoztak a kereskedőknek, a veszteséget más termékek - egyébként nem túl magas - árréséből fedezték Az OKSZ ugyan az év elején javasolta az árrés emelését, ám a termékkör bővítése helyett. A szövetség szerint azért volt helytelen döntés a bővítés, mert így az új dohányboltok veszélyeztetik a környékbeli élelmiszerboltokat. Az élvezeti cikkek - köztük az alkoholos italok, üdítők, kávé, energiaital - értéke ugyanis az első fél évben vásárlások mintegy 40 százalékát tették ki, és ez a termékkör jelent meg a trafikokban is. Ráadásul az élelmiszerek és élvezeti cikkek együttes forgalma - mennyiségben mérve - tavaly nyár óta csökken. „Az idei első fél év csalódást keltett. Mert ugyan minimálbérek és a nyugdíjak több mint 5 százalékkal emelkedtek és az infláció 2 százalék alá szorult, ami azt jelenti hogy a reáljövedelem 2-3 százalékkal erősödött, ám a fogyasztás nem bővült” - jelentette ki a szövetség főtitkára rámutatva, hogy ugyanakkor a forint gyengülése miatt a devizahitelesek terhei folyamatosan nőttek, az élelmiszerárak pedig 3-4 százalékkal növekedtek a tavalyi takarmányhiány és az idei aszály miatt. Ezt pedig megérzik az iparcikk-kereskedők is, hiszen ha kevesebb élelmiszert vesz a lakosság, nyilván kevesebbet fordít egyéb fogyasztási cikkekre is. Vámos György FORRÁS: KSH Kiskereskedelmi forgalom volumenindexe (kiigazítatlan, előző év azonos időszaka:100) 2013.jan.-jan. A kiskereskedelmi forgalom volumenindexe júniusra ismét csökkent A termékkörök megoszlása A kiskereskedelmi volumen az üzemanyagok nélkül körülbelül egy százalékkal csökkent az első fél évben, amíg benzinből 2,9 százalékkal kevesebb fogyott. Vámos György szerint a gázolajforgalom talán azért nőhetett 1,4 százalékkal, mert az építőipari termelés növekedésnek indult. Igen jelentős volt a bútor műszaki cikkek visszaesése és a KSH szerint még a számítástechnika és egyéb iparcikk termékkörben is csak 96,6 illetve 98,5 százalékos lett az utolsó két negyedév volumen indexe, a csomagküldő és internet kereskedelem 135,7 illetve a 146,3 százalékos indexe azt mutatja, a világ ebbe az irányba megy, de a webáruházi forgalom súlya csekély, becslések szerint mindössze két-három százalék lehet a részesedése a teljes kiskereskedelmi forgalomból. Sikertelen amerikai üzleti modell az irodaszerpiacon FRANCHISE Magyar tulajdonba kerülése óta csökkent az Office Depot Hungary veszteségessége Az elmúlt évihez hasonló árbevétel mellett a tavalyi veszteség ötven százalékkal való csökkenésére számít a 2012 végén magyar tulajdonba került Office Depot Kft. A tervek szerint a jövő évet már nullszaldóval, vagy akár nyereséggel is zárhatja a cég, amelynek forgalma három év alatt 8,4 milliárd forintról 4,5 milliárdra csökkent 2012-re, mindeközben bezárt a 17 itteni áruház fele is. Az idei nyolc hónap alatt azonban a Miholek István és Quittner Gusztáv alkotta ügyvezetés megállította a piacvesztést és csökkentette a költségeket. Emellett sikerült megállítani a kiskereskedelmi forgalom hosszú ideje tartó évi 15-20 százalékos hanyatlását sőt az év végéig már növekedés várható. A közületi értékesítés területén viszont a gazdasági válság ellenére forgalomnövekedésre számít a társaság, amely ugyanakkor az elmúlt hónapokban megduplázta az on line értékesítés volumenét. Az a terv, hogy két éven belül a teljes forgalom negyede már elektronikus csatornákon keresztül valósuljon meg. Az Office Depot webáruházában jelenleg már több mint 20 ezer termék található - ezek közül 3500 kifejezetten az iskolakezdéshez kapcsolódik. A teljes árukészletnek ma már csak harmada származik a korábbi anyacégtől, a többit magyarországi gyártóktól és kereskedőktől szerzik be. Az önállósodás része a teljesen új informatikai rendszer bevezetése is. Az Office Depot arra törekszik, hogy a papír-írószertől, az informatikán át az irodabútorig lefedje a teljes irodaszer spektrumot, így jelentősen nőtt a közbeszerzések jelentősége is. A Central-Fund Kockázati Tőkealap az év végén vásárolta meg az évek óta gyengülő Office Depot (OD) láncot annak amerikai anyagcégétől. A tulajdonosváltás egyik eredménye, hogy Miholek István résztulajdonosként és ügyvezetőként közel négy év után visszatért az egyébként 1997-ben általa alapított kereskedelmi vállalathoz. Az amerikai anyacég belátta: a magyar piacon az üzleti modellje nem hozza a várt eredményt, ezért olyan befektetőt keresett, amely a márkanevet jobban tudja menedzselni. Az irodaszerpiac ugyanis évek óta szűkül. A Central Fund az Office Depot-val kötött franchise-szerződésben tíz évre megkapta a névhasználati jogot, és hogy ez alatt a tíz év alatt is forgalmazhatja az OD saját márkás termékeit. Ma a hat fővárosi mellett Győrben, Törökbálinton és Dunakeszin van Office Depot üzlet. ■ D. K. A cég története AZ OFFICE Depot Hungary elődjét, az Első Iroda Superstore Kft.-t Miholek István alapította 1997-ben. Az amerikai Retail Invest Concept tőketársaság tulajdonaként indult franchise-hálózat névhasználati jogot kapott az Office Depot-tól a lengyel, cseh, szlovák és a magyar piacra. Az Office Depot Inc. 2004 tavaszán felvásárolta az akkor három áruházzal rendelkező Első Iroda Superstore-t, és Miholek István, a cég igazgatója mint az Office Depot itteni leányának vezetője folytatta a munkát 2009 márciusában történt távozásáig. X * Office Depot Hungary Kft. (millió forint) 2011 2012 Árbevétel 5671,9 4497,1 Üzemi eredmény -1222,1 -772,01 Adózott eredmény -1362,4 -741,53 Mérleg szer. ered. -1362,4 -741,53 Saját tőke 905,1 715,2 Hosszú lej. köt. 0,0 0,0 Mérlegfőösszeg 1827,5 1876,0 FORRÁS: KIM, OPTEN