Világgazdaság, 2013. december (45. évfolyam, 231/11246-245/11260. szám)
2013-12-03 / 232. (11247.) szám
2 HÍRSÁV Ünnepel a rádiós szakma 1925. december elsején, délután 5 órakor, a Rákóczi út 22. szám alatt ünnepélyes keretek között szólalt meg az éterben a Magyar Rádió első hivatalos adása. Az adóállomás Budapest néven jelentkezett, a rádió első elnöke Kozma Miklós - egyben MTI elnök - volt. ■ Új elnök a helyi rádiós szervezetnél dr. sziLVAY Balázs, a a Lakihegy Rádió ügyvezetőjét választották a Helyi Rádiók Országos Egyesületének elnökévé a szervezet közgyűlésén. ■ Televíziózik a Telenor A telenor Magyarország új, televíziós streaming szolgáltatást indít MyTV márkanéven. A kínálatban több mint kétezer órányi tartalom, élő és visszanézhető tévéadás, videotár szerepel. Az ügyfelek akár négy eszközön, okostelefonon, táblagépen, asztali számítógépen és laptopon is igénybe vehetik a szolgáltatást. ■ Autóbalesetben elhunyt Paul Walker meghalt A Halálos iramban, sorozat sztárja. A színész 40 éves volt. A balesetben Walker egyik barátja vezetett, ő is meghalt, kocsijuk, egy tűzpiros Porsche teljesen kiégett. ■ Újabb tehetségkutatók a képernyőn A TV2 2014 tavaszán Az ének iskolája második évadját indítja, az RTL Klubnál pedig kifut az X-Fktor decemberben, március körül pedig a Csillag születik ötödik szezonja rajtol el. ■ Új magyar műsor a Spektrumon a spektrum legújabb hazai gyártású műsora, az Ötlettől a milliókig azokat a modernkori magyar hősöket mutatja be, akik nemzetközi sikereket értek el. ■ REKLÁM & MEDIA 2013. DECEMBER 3. KEDD Szórakoztató reklámok kellenek hangulatváltás Komoly szervezeti átalakulás előtt a Café-csoport A Café-csoport a reklámügynökségi piac különböző területein működő öt cégét egy nagy egységbe szervezi: a Café Creative, Café Média, Café Connection, Café Film és a Café Communications International összeáll, ebből lesz a Café Next. Az okokról, a piaci trendekről Gábor Iván ügyvezető igazgatóval beszélgettünk. Kalmár Csaba : - Javul a nemzetközi reklámpiaci hangulat? - Egyértelműen igen a válasz, a piac optimista. A nyugat-európai biztosan, a kelet-európai piacok változóak, de például az orosz nagyon erős, gyorsan fejlődik. A jó vállalati hangulat serkenti, új technológiák, termékek jelentik az általános hajtóerőt. - És a magyar piac? - Nem fejlődik, nem jókedvű, kevés új dolog történik, túlélő üzemmódba kapcsoltak a vállalatok. Rettentő kevés termékbevezetés van, kevés az új szereplő: tipikusan olyan piac most a magyar, amelyből nehéz energiát, inspirációt meríteni. A reklámipar összbevétele jelentősen csökkent, de az ügynökségek száma nem. Sok cég bomlik föl, sok új jön helyettük. A bevétel 2008-tól nagyjából megfeleződött, erre a médiaköltésekből lehet következtetni: akkor 200 milliárd forint fölötti volt, ma - a kormányzati költések nélkül - 100 milliárd körül lehet. - Hogy áll a Café az állami reklámokkal? - Ez egy zárt piac jelenleg. - Hol a Café helye a hazai reklámiparban? - A Kreatív nyári listája alapján a reklámügynökségek közül nekünk volt a legnagyobb bevételünk. A Café Reklámnak 2012-ben 3,5 milliárd volt az árbevétele, a Café-csoport magyarországi és regionális cégei összesen nyolcmilliárd forint árbevételt realizáltak, ennek harmada külföldön jött be. Kelet-európában ott vagyunk az orosz, ukrán, szlovák, horvát, szerb, román, bolgár piacon, de partnerhálózatunk révén jelen vagyunk a cseheknél, lengyeleknél, a délszláv és a baltikumi régióban. Mivel győzik meg a partnert, miért jobb egy magyar cég, mint egy nemzetközi cég hazai irodája? - Sokkal nagyobb a mozgásterünk. Szabadon döntünk mindenről, tőlünk függ, hogyan fejlesztünk, miközben együttműködhetünk bárkivel. Semmilyen központtal nem kell egyeztetni, nincs olyan terület, ahová nem léphetünk. Ügyfeleinket nem messze kötött szerződések kapcsolják hozzánk, folyamatosan bizonyítanunk kell. - Milyen a kapcsolat a magyar reklámcégek közt? - Mindig kemény a csata, mert alapvetően tenderezés útján lehet ügyfeleket nyerni. Abszolút versenypiacról van szó, de azért vannak emberi kapcsolatok. Volt már jobb hangulat is persze... Nekem 18 éves szakmai múltam van, minden nagyobb cég vezetőjét ismerem, normális a kapcsolat. - És a kicsikkel? - Olyan sok a kisebb szereplő, hogy nem ismerhetem mind. Fürgék, rugalmasak, de kérdés, mennyire képesek folyamatosan kiszolgálni egy nagy partnert. - Kik a Café legnagyobb partnerei? - Ötven-hatvan ügyfelünk van, akikkel éves szinten folyamatos a kapcsolat. Dolgozunk az OTP-vel, a Porsche Hungáriával, a Multiponttal, a Bonafarmmal, a Vision Expersszel, a Sanomával, a Sandozzal, a Csányi Alapítványnyal, az MLSZ-szel, a Bors-szal, a Vodafone-nal, a MOL-lal és a BMW-vel is. Idén nagy partner volt még a Michelin, pl-ben szintén dolgozunk az OTP-vel, emellett ügyfelünk többek közt az ING, a Vodafone, az AVON, a MOL, a Groupama, a UPC, a Xerox, a Siemens, a Tetra Pak és a Bonafarm csoport is. - A kampányok közül melyikre a legbüszkébb? - Ha csak egyet mondhatok, szakmailag a legbüszkébb az OTP stand-up sorozatára vagyok, egy koncepcióra épül, négy éve működik és ugyanolyan hatékony, miközben fejlesztjük, változtatjuk. A legtöbbet díjazott kampányunk pedig az AVON-nak készült. - Most nagy változásban van a cég. Miről van szó pontosan? - A Café specializált és integrált kommunikációs megoldásokat kínáló ügynökségcsoport. Korábban a specializáción volt a hangsúly, a csoportot kilenc cég: a Café Reklám, a Café Film, a Café Creative, a Café PR, a Café Design, a Café Connection, a Café Interactive, a Café Flowbrands és a Café Communications International alkotja. Két nagy terültre vonjuk össze erőinket: reklám és pr. A reklám területen megmarad a Café Design, mellette minden más szolgáltatást a Café Next fog össze, öt cégünket egy nagy egységbe szervezzük. A Café PR külön területen mozog, a Café Flowbrands szervezeti kommunikációs területen egészít ki. - Miért van erre szükség? - Bennünk nagyon sok ambíció van, fejlődni akartunk, akkor is, ha a piac nem teszi azt. Névjegy GÁBOR IVÁN 1966-BAN SZÜLETETT, diplomatának tanult Moszkvában, a rendszerváltás pillanatában végzett, 1990-ben, 1995-ben került a reklámszakmába. A Land-Walking régi klasszikus reklámügynökség volt, később, 2001-ben jött létre a Café. HÁROM GYEREK apja. A kosárlabda, a tenisz, a torna érdekli a munka mellett. „Képtelen vagyok viszont gyűjteni. Soha semmit nem gyűjtöttem. Talán ez is szimptómája annak, hogy képtelen vagyok részletekkel foglalkozni” - vallja magról. Magunkból kell tehát energiát nyerni. Mi eddig specializált cégekkel integrált szolgáltatást nyújtottunk, most az integrációra kerül a hangsúly, és ezen belül nyújtunk egyformán erős, specializált szolgáltatásokat. Eddigi, nagyvállalati ügyfélkörünket megtartva, a kisebb és közepes cégeknek is hozzáférhetővé szeretnénk tenni a szolgáltatásainkat. Olyan modell kell, ahol egyszerűen lehet még többet, nagyon stabil színvonalon nyújtani. - Sok átszervezés elbocsátással jár. A Café rákényszerül erre? - A létszám nem fog csökkenni, arra számítok, hogy inkább nőni fog, de ez nem jelenti azt, hogy épp ugyanazok az emberek lesznek itt egy év múlva. Vezetői-középvezetői szinten nincs változás, és az irodaépületünkön belül maradunk. 85 kollégánk dolgozik jelenleg a Café Communicationsben. - Merre lehet még fejlődni? - Látunk olyan területeket, amelyek kifejezetten fejlődnek, mint a szervezeti kommunikáció. Tervezünk növekedést, sőt akvizíciót is, amiről szívesen beszélek, ha már lezárult. - Sokan tudatos reklámkerülők: őket hogyan tervezik megfogni? - Szórakoztató reklámokat kell készíteni, olyat, amilyet küldözetnek egymásnak az emberek. Sok eszközzel dolgozunk, a szpotokról elkapcsolókat elérjük másként. Gábor Iván: nagyon sok ambíció van bennünk, akkor is fejlődni akarunk, ha a piac nem teszi azt Beköltözött a magyar Euronews tapasztalat Elfoglalta új irodáját a hazai szerkesztőség Néhány hónappal az Euronews magyar nyelvű műsorának elindítása után az Euronews felavatta új budapesti irodáját. A magyar szerkesztősége Budapest központjából látja el a hét minden napján, a nap 24 órájában magyar nyelvű nemzetközi hírekkel az Euronews televíziócsatornát, az euronews.com weboldalt, az Euronews alkalmazásokat és a közösségi oldalakat. Az Euronews magyar nyelvű adása mostantól az ország mintegy egymillió otthonában fogható. A magyar irodavezető Kert Attila a sajtóeseményen a sokszínűséget, a másféle látásmódot emelte ki: a lokális, valójában nem túl fontos problémákról csatornájuk nem tudósít, de hírműsoraik nem maradnak le semmilyen jelentős világpolitikai, társadalmi eseményről - jelezte. Lucian Sárb műsorigazgató a mindenkori kormányoktól való teljes függetlenséget emelte ki. Kert 20 éves tapasztalatot tudhat magáénak a média világában, különböző pozíciókat töltött be magyarországi televízió-csatornáknál és rádióállomásoknál. Mielőtt csatlakozott az Euronews csapatához, a magyar közszolgálati televízióban a DTK show kreatív producere volt. ■ Lucian Sârb és Kert Attila a sajtótájékoztatón Feljöhet az M1 a listán az RTL Klub volt 16,21 százalékos közönségarányával a legnézettebb hazai televízió az év 48. hetében, a TV2-t a készülék előtt ülők 13,8, az M1-et 6,8 százaléka követte. A kereskedelmi célcsoportban az RTL Klub 15,6 százalékot, a TV2 13,2-t jegyzett, a fiataloknál a Viasat3, a Cool és a Film+ csatorna is nézettebb volt, mint a közmédia egyes csatornája, az ötven éves kor alatti felnőtt populációnál csak 3 százalékra képes az M1. A közmédia követőinek átlagéletkora csak nőni fog a következő hónapokban, ugyanis a december 20-án rajtoló M3 csak régi, archív felvételeket sugároz majd. A heti listákon sok meglepetés nem volt a héten, a kereskedelmi célcsoportban és a teljes lakosságnál is az RTL Klub tehetségkutató show-ja, szappanoperája és fiatalos, napi sorozata végzett az első háromban. A TV2-nek is jutott siker, a Sztárban sztár egy lenyúlt formátum, de szépen hoz, tízből három tévéző ezt nézi péntek este. ■ Heti nézettség*gy 1. X-Faktor RTL Klub1706 2. Barátok közt RTL Klub1438 3. Éjjel-nappal Budapest RTL Klub1233 4. A szállító RTL Klub1205 5. Tények TV21203 6. Híradó RTL Klub1080 7. Fókusz RTL Klub1039 8. Sztárban sztár TV21032 9. Napló TV21018 10. Édes élet TV2 979 TELJES LAKOSSÁG. NÉZŐSZÁM: EZER FŐ FORRÁS: NIELSEN KÖZÖNSÉGMÉRÉS * MINDEN MŰSOR A LEGNÉZETTEBB ADÁSÁVAL SZEREPEL.