Világgazdaság, 2013. december (45. évfolyam, 231/11246-245/11260. szám)

2013-12-03 / 232. (11247.) szám

2 HÍRSÁV Ünnepel a rádiós szakma 1925. december elsején, délután 5 órakor, a Rákóczi út 22. szám alatt ünnepé­lyes keretek között szólalt meg az éterben a Magyar Rádió első hivatalos adása. Az adóállomás Budapest néven jelentkezett, a rádió első elnöke Kozma Miklós - egyben MTI elnök - volt. ■ Új elnök a helyi rádiós szervezetnél dr. sziLVAY Balázs, a a Laki­hegy Rádió ügyvezetőjét választották a Helyi Rádiók Országos Egyesületének elnökévé a szervezet köz­gyűlésén. ■ Televíziózik a Telenor A telenor Magyarország új, televíziós streaming szol­gáltatást indít MyTV már­kanéven. A kínálatban több mint kétezer órányi tarta­lom, élő és visszanézhető tévéadás, videotár szerepel. Az ügyfelek akár négy esz­közön, okostelefonon, tábla­gépen, asztali számítógé­pen és laptopon is igénybe vehetik a szolgáltatást. ■ Autóbalesetben elhunyt Paul Walker meghalt A Halálos iramban, sorozat sztárja. A színész 40 éves volt. A balesetben Walker egyik barátja veze­tett, ő is meghalt, kocsijuk, egy tűzpiros Porsche telje­sen kiégett. ■ Újabb tehetségkutatók a képernyőn A TV2 2014 tavaszán Az ének iskolája második évadját indítja, az RTL Klubnál pedig kifut az X-Fktor decemberben, már­cius körül pedig a Csillag születik ötödik szezonja rajtol el. ■ Új magyar műsor a Spektrumon a spektrum legújabb hazai gyártású műsora, az Ötlet­től a milliókig azokat a mo­dernkori magyar hősöket mutatja be, akik nemzetkö­zi sikereket értek el. ■ REKLÁM & MEDIA 2013. DECEMBER 3. KEDD Szórakoztató reklámok kellenek hangulatváltás Komoly szervezeti átalakulás előtt a Café-csoport A Café-csoport a reklám­ügynökségi piac különböző területein működő öt cégét egy nagy egységbe szervezi: a Café Creative, Café Média, Café Connection, Café Film és a Café Communications International összeáll, ebből lesz a Café Next. Az okok­ról, a piaci trendekről Gábor Iván ügyvezető igazgatóval beszélgettünk. Kalmár Csaba : - Javul a nemzetközi reklámpiaci hangulat? - Egyértelműen igen a vá­lasz, a piac optimista. A nyu­gat-európai biztosan, a ke­let-európai piacok változóak, de például az orosz nagyon erős, gyorsan fejlődik. A jó vállalati hangulat serkenti, új technoló­giák, termékek jelentik az álta­lános hajtóerőt. - És a magyar piac? - Nem fejlődik, nem jóked­vű, kevés új dolog történik, túlélő üzemmódba kapcsoltak a vállalatok. Rettentő kevés ter­mékbevezetés van, kevés az új szereplő: tipikusan olyan piac most a magyar, amelyből nehéz energiát, inspirációt meríteni. A reklámipar összbevétele je­lentősen csökkent, de az ügy­nökségek száma nem. Sok cég bomlik föl, sok új jön helyettük. A bevétel 2008-tól nagyjából megfeleződött, erre a médiaköl­­tésekbő­l lehet következtetni: akkor 200 milliárd forint fölötti volt, ma - a kormányzati költé­sek nélkül - 100 milliárd körül lehet. - Hogy áll a Café az állami reklá­mokkal? - Ez egy zárt piac jelenleg. - Hol a Café helye a hazai rek­lámiparban? - A Kreatív nyári listája alap­ján a reklámügynökségek kö­zül nekünk volt a legnagyobb bevételünk. A Café Reklámnak 2012-ben 3,5 milliárd volt az árbevétele, a Café-csoport ma­gyarországi és regionális cégei összesen nyolcmilliárd forint árbevételt realizáltak, ennek harmada külföldön jött be. Ke­let-európában ott vagyunk az orosz, ukrán, szlovák, horvát, szerb, román, bolgár piacon, de partnerhálózatunk révén jelen vagyunk a cseheknél, lengye­leknél, a délszláv és a baltiku­mi régióban.­­ Mivel győzik meg a partnert, mi­ért jobb egy magyar cég, mint egy nemzetközi cég hazai irodája? - Sokkal nagyobb a mozgás­terünk. Szabadon döntünk mindenről, tőlünk függ, ho­gyan fejlesztünk, miközben együttműködhetünk bárkivel. Semmilyen központtal nem kell egyeztetni, nincs olyan te­rület, ahová nem léphetünk. Ügyfeleinket nem messze kö­tött szerződések kapcsolják hozzánk, folyamatosan bizo­nyítanunk kell. - Milyen a kapcsolat a magyar reklámcégek közt? - Mindig kemény a csata, mert alapvetően tenderezés útján lehet ügyfeleket nyerni. Abszolút versenypiacról van szó, de azért vannak emberi kapcsolatok. Volt már jobb han­gulat is persze... Nekem 18 éves szakmai múltam van, minden nagyobb cég vezetőjét isme­rem, normális a kapcsolat. - És a kicsikkel? - Olyan sok a kisebb szerep­lő, hogy nem ismerhetem mind. Fürgék, rugalmasak, de kér­dés, mennyire képesek folya­matosan kiszolgálni egy nagy partnert. - Kik a Café legnagyobb partne­rei? - Ötven-hatvan ügyfelünk van, akikkel éves szinten fo­lyamatos a kapcsolat. Dolgo­zunk az OTP-vel, a Porsche Hungáriával, a Multiponttal, a Bonafarmmal, a Vision Ex­­persszel, a Sanomával, a San­­dozzal, a Csányi Alapítvány­nyal, az MLSZ-szel, a Bors-szal, a Vodafone-nal, a MOL-lal és a BMW-vel is. Idén nagy part­ner volt még a Michelin, pl-ben szintén dolgozunk az OTP-vel, emellett ügyfelünk többek közt az ING, a Vodafone, az AVON, a MOL, a Groupama, a UPC, a Xerox, a Siemens, a Tetra Pak és a Bonafarm csoport is. - A kampányok közül melyikre a legbüszkébb? - Ha csak egyet mondhatok, szakmailag a legbüszkébb az OTP stand-up sorozatára va­gyok, egy koncepcióra épül, négy éve működik és ugyan­olyan hatékony, miközben fej­lesztjük, változtatjuk. A legtöb­bet díjazott kampányunk pedig az AVON-nak készült. - Most nagy változásban van a cég. Miről van szó pontosan? - A Café specializált és in­tegrált kommunikációs megol­dásokat kínáló ügynökségcso­port. Korábban a specializáción volt a hangsúly, a csoportot kilenc cég: a Café Reklám, a Café Film, a Café Creative, a Café PR, a Café Design, a Café Connection, a Café Interactive, a Café Flowbrands és a Café Communications International alkotja. Két nagy terültre von­juk össze erőinket: reklám és pr. A reklám területen meg­marad a Café Design, mellette minden más szolgáltatást a Ca­fé Next fog össze, öt cégünket egy nagy egységbe szervezzük. A Café PR külön területen mo­zog, a Café Flowbrands szerve­zeti kommunikációs területen egészít ki. - Miért van erre szükség? - Bennünk nagyon sok ambí­ció van, fejlődni akartunk, ak­kor is, ha a piac nem teszi azt. Névjegy GÁBOR IVÁN 1966-BAN SZÜLETETT, diploma­tának tanult Moszkvában, a rendszerváltás pillanatában végzett, 1990-ben, 1995-ben ke­rült a reklámszakmába. A Land-Walking régi klasszikus reklámügynökség volt, később, 2001-ben jött létre a Café. HÁROM GYEREK apja. A kosárlabda, a tenisz, a tor­na érdekli a munka mellett. „Képtelen vagyok viszont gyűjte­ni. Soha semmit nem gyűjtöt­tem. Talán ez is szimptómája annak, hogy képtelen vagyok részletekkel foglalkozni” - vall­ja magról. Magunkból kell tehát energiát nyerni. Mi eddig specializált cégekkel integrált szolgáltatást nyújtottunk, most az integráci­óra kerül a hangsúly, és ezen belül nyújtunk egyformán erős, specializált szolgáltatá­sokat. Eddigi, nagyvállalati ügyfélkörünket megtartva, a kisebb és közepes cégeknek is hozzáférhetővé szeretnénk ten­ni a szolgáltatásainkat. Olyan modell kell, ahol egyszerűen lehet még többet, nagyon stabil színvonalon nyújtani. - Sok átszervezés elbocsátással jár. A Café rákényszerül erre? - A létszám nem fog csökken­ni, arra számítok, hogy inkább nőni fog, de ez nem jelenti azt, hogy épp ugyanazok az embe­rek lesznek itt egy év múlva. Vezetői-középvezetői szinten nincs változás, és az irodaépü­letünkön belül maradunk. 85 kollégánk dolgozik jelenleg a Café Communicationsben. - Merre lehet még fejlődni? - Látunk olyan területeket, amelyek kifejezetten fejlődnek, mint a szervezeti kommuniká­ció. Tervezünk növekedést, sőt akvizíciót is, amiről szívesen beszélek, ha már lezárult. - Sokan tudatos reklámkerülők: őket hogyan tervezik megfogni? - Szórakoztató reklámokat kell készíteni, olyat, amilyet küldözetnek egymásnak az emberek. Sok eszközzel dolgo­zunk, a szpotokról elkapcsoló­­kat elérjük másként. Gábor Iván: nagyon sok ambíció van bennünk, akkor is fejlődni akarunk, ha a piac nem teszi azt Beköltözött a magyar Euronews tapasztalat Elfoglalta új irodáját a hazai szerkesztőség Néhány hónappal az Euro­news magyar nyelvű műso­rának elindítása után az Eu­ronews felavatta új budapesti irodáját. A magyar szerkesz­tősége Budapest központjából látja el a hét minden napján, a nap 24 órájában magyar nyel­vű nemzetközi hírekkel az Euronews televíziócsatornát, az euronews.com weboldalt, az Euronews alkalmazáso­kat és a közösségi oldalakat. Az Euronews magyar nyelvű adása mostantól az ország mintegy egymillió otthoná­ban fogható. A magyar irodavezető Kert Attila a sajtóeseményen a sokszínűséget, a másféle látásmódot emelte ki: a loká­lis, valójában nem túl fontos problémákról csatornájuk nem tudósít, de hírműsoraik nem maradnak le semmilyen jelentős világpolitikai, társa­dalmi eseményről - jelezte. Lucian Sárb műsorigazgató a mindenkori kormányoktól va­ló teljes függetlenséget emelte ki. Kert 20 éves tapasztalatot tudhat magáénak a média vi­lágában, különböző pozíció­kat töltött be magyarországi televízió-csatornáknál és rádióállomásoknál. Mielőtt csatlakozott az Euronews csa­patához, a magyar közszolgá­lati televízióban a DTK show kreatív producere volt. ■ Lucian Sârb és Kert Attila a sajtótájékoztatón Feljöhet az M1 a listán az RTL Klub volt 16,21 százalé­kos közönségarányával a leg­nézettebb hazai televízió az év 48. hetében, a TV2-t a készülék előtt ülők 13,8, az M1-et 6,8 szá­zaléka követte. A kereskedelmi célcsoportban az RTL Klub 15,6 százalékot, a TV2 13,2-t jegy­zett, a fiataloknál a Viasat3, a Cool és a Film+ csatorna is né­­zettebb volt, mint a közmédia egyes csatornája, az ötven éves kor alatti felnőtt populációnál csak 3 százalékra képes az M1. A közmédia követőinek át­lagéletkora csak nőni fog a kö­vetkező hónapokban, ugyanis a december 20-án rajtoló M3 csak régi, archív felvételeket sugároz majd. A heti listákon sok meglepetés nem volt a hé­ten, a kereskedelmi célcsoport­ban és a teljes lakosságnál is az RTL Klub tehetségkutató show-ja, szappanoperája és fia­talos, napi sorozata végzett az első háromban. A TV2-nek is jutott siker, a Sztárban sztár egy lenyúlt formátum, de szé­pen hoz, tízből három tévéző ezt nézi péntek este. ■ Heti nézettség*­gy 1. X-Faktor RTL Klub1706 2. Barátok közt RTL Klub1438 3. Éjjel-nappal Budapest RTL Klub1233 4. A szállító RTL Klub1205 5. Tények TV21203 6. Híradó RTL Klub1080 7. Fókusz RTL Klub1039 8. Sztárban sztár TV21032 9. Napló TV21018 10. Édes élet TV2 979 TELJES LAKOSSÁG. NÉZŐSZÁM: EZER FŐ FORRÁS: NIELSEN KÖZÖNSÉGMÉRÉS * MINDEN MŰSOR A LEGNÉZETTEBB ADÁSÁVAL SZEREPEL.

Next