Világgazdaság, 2014. szeptember (46. évfolyam, 168/11428-189/11449. szám)

2014-09-17 / 180. (11440.) szám

2 Csökken a hagyományos tévés műsorok nézettsége kutatás Egyre többen néznek tévét online, valós idejű adat­átvitellel, amivel párhuzamo­san világszerte visszaszoruló­ban van a hagyományos tévés műsorok nézettsége - derül ki az Ericsson ConsumerLab legújabb tv- és média jelenté­séből. Az évente kiadott, 23 országban, több mint 23 ezer emberrel készített interjúkon alapuló kutatás megállapítot­ta: a valós idejű, úgynevezett streaming videoátvitel már majdnem egy szinten áll a ha­gyományos tévénézéssel. A fo­gyasztók 75 százaléka néz he­tente többször ilyen tartalmat, míg 77 százalékuk műsorrend szerinti adást. A kutatás sze­rint a fogyasztók mintegy ötöde hajlandó fizetni azért, hogy bármilyen eszközön, okostelefonon, táblagépen is elérhesse kedvenc tartalmait. Ez két év alatt 25 százalékos növekedés. Egyre többen tekintik a ha­gyományos műsorsugárzást és a fizetős tévécsatornákat tartalomraktáraknak, ame­lyekből a fogyasztók digitális videorögzítőjük segítségével későbbi megtekintésre tárol­ják a műsorokat. A digitális videorögzítés (DVR) funkciók elősegítik a maratonszerű sorozatnézést, amely a tévé­sorozatok és többrészes mozi­filmek egy csomagban való kiadásával kezdődött, és éles kontrasztban van a hagyomá­nyos televíziózási élménnyel, amikor egy kedvenc műsor ,­ minden új epizódjára egy he­tet kellett várni. A megkérdezettek 48 szá­zaléka szeretné, ha egy-egy népszerű sorozat összes ré­szét egyszerre adnák ki, hogy ők dönthessék el, mikor né­zik meg az epizódokat - írja az Ericsson. Niklas Heyman Rönnblom, az Ericsson Con­sumerLab vezető tanácsadója a közleményben kiemelte: a médiavállalatoknak újra kell gondolniuk a tartalom létre­hozásának és megjelentetés­ének módját, a televíziós szol­gáltatók számára pedig az a legfontosabb, hogy a lehető legjobb minőségű tartalmat legyenek képesek biztosítani a nézőknek, függetlenül at­tól, milyen eszközön nézik a műsort. ■ MTI/VG ­ Átfogó, mindennapos gyakorlat a korrupció a kínai médiában, a kérdésre az elmúlt hónapok nagy lebukásai is felhívták a figyelmet - írja a China Daily című napilap kedden a témával kapcsolatos összeállításában, amely szerint a korrupció há­rom fő formában jelentkezik a kínai médiában, s mindhárom­ra adódott példa az elmúlt hó­napokban. Szeptember elején hatalmas port kavart az ország egyik legbefolyásosabb gazda­sági lapját, a 21st Century Busi­ness Heraldot érintő nyomozás híre. A lap több újságírója és más munkatársa PR-cégekkel együttműködve befolyásos vagy tőzsdére vonulás előtt álló cégek tucatjait zsarolta azzal, hogy ha nem fizetnek, negatív híreket közöl róluk. A hírek manipulálása zsa­rolás nélkül is megtörténik, s még az állami médiát sem hagyja érintetlenül. A kormány korrupciót vizsgáló külön­bizottsága erre talált példát a Hszinhua hírügynökség sang­­haji ágának nyár eleji átvilágí­tása során. A hírügynökségnek a Bank of Communications állami nagybank 3,5 millió jüant (140 millió forint) fizetett együttműködés címén, a gya­korlatban pozitív hírek közlé­séért. „A probléma kezeléséhez az újságírók fizetését is emelni kellene” - véli a lap. ■ MTI REKLÁM & MÉDIA 2014. SZEPTEMBER 17., SZERDA „Unikum a magyar piac” előfizetés Dirk Gerkens szerint szerződésük van a programdíjról Az RTL Klub és a TV2 üz­leti tervét is felborítja, hogy 2015-től nem kérhetnek programdíjat a kábelté­vé-szolgáltatóktól. Vég Márton Csak találgatni tud az RTL Klub, hogy a kormány ideig­lenesen miért torpedózta meg a két országos kereskedelmi televízió tervét, miszerint ja­nuártól díjat kértek volna a tartalomterjesztésért­, a... ká­beltévé-szolgáltatóktól. Dirk Gerkens vezérigazgató egy tegnapi sajtóbeszélgetésen a Világgazdaság kérdésére elmondta, azt sem tartja ki­zártnak, hogy így akarják megakadályozni, hogy a rek­lámadó okozta veszteséget kompenzálni tudják. Váratla­nul érte a társaságot a pénte­ken benyújtott törvényjavas­lat, hiszen egyrészt „szokás szerint” semmilyen előzetes tárgyalás nem volt, másrészt mert érvényes szerződésük van az NMHH-val arról, hogy programdíjat szedhetnek. „Egy hosszú, kompromisz­­szumos tárgyalás eredménye volt a megállapodás. Nem lassítottuk az analóg lekap­­csolást, ellentételezésként pe­dig díjat szedhettünk volna” - magyarázta Dirk Gerkens. Hozzátette: benne volt az üzle­ti tervükben a díj, így most el­őröl kezdhetik a számolgatást. Pontos összeget nem árult el, de a rivális TV2 havonta ház­tartásonként háromszáz fo­rint körüli összeget jelentett be, ezt ő sokallta. Gerkens megérti a kábelszolgáltatókat, hiszen ki szeretne egy olyan szolgáltatásért fizetni, amit eddig ingyen kapott. Ugyan­akkor emlékeztetett, hogy az előfizetők eddig is fizettek olyan csomagokért, amelyben az RTL Klub és a TV2 is ben­ne van. A TV2-t is érzékenyen érin­tené, ha a tartalomterjesztési díjról szóló törvény a jövőben sem tenné lehetővé, hogy dí­jat kérjenek a szolgáltatóktól, ezért a televízió mielőbbi egyeztetést sürget az iparág szereplőivel a jövőbeni sza­bályozás előkészítése érde­kében. „A javaslatot a piaci szereplők megkérdezése, elő­zetes egyeztetés nélkül nyúj­totta be a kabinet a Ház elé. Társaságunk 2015-ös üzleti tervében ugyanakkor szere­pelt, hogy díjat kérünk a szol­gáltatóktól” - közölték. Mint írták, a tévétársaság magyar tulajdonban kerülése után ko­moly műszaki invesztícióba kezdett. Ennek folytatása­ ke­rülhet veszélybe, ha kimarad a tervezett bevétel. Közölték azt is: az előzetes hírekkel szemben a törvényjavaslat egyértelműen utal arra, hogy a jövőben akár lehetővé vál­hat számukra, hogy díjat kérjenek. Megerősítették: to-­­­vábbra sem kívánják, hogy a terjesztői díjat a nézőkkel fizettessék meg. Kurucz Éva kormányszóvivő szerint a kor­mány célja, hogy megóvja a­­ lakosságot a kereskedelmi té­vék előfizetői díjának emelke­désétől, ezért a médiatörvény módosítására tesz javaslatot. A dokumentum szerint a kor­mányt felhatalmazást kapna, hogy a médiaszolgáltatásért járó programdíj fizetésének szabályait rendeletben álla­pítsa meg. „A hirdetési piacon egyelő­re nincs nagy változás a rek­lámadó óta. Nem emeltünk az árainkon” - fogalmazott Dirk Gerkens. Ugyanakkor a reklámadót igazi magyar uni­kumnak nevezte. Üzleti part­nerei nem szokták neki elhin­ni, hogy az árbevétel alapján kell 40 százalékot fizetniük. Az állam eddig sem hirdetett a csatornánál - csak a Szeren­csejáték Zrt. -, ellenben az új­fajta híradó bevezetése után nagy hirdetők jelentek meg náluk. Arra a kérdésünkre,­­ hogy szerinte meddig tart­ható fenn a viszonylag rossz viszony a kormánnyal, azt válaszolta: ők mindig minden törvényt betartottak, így iga­zából nem tudja, hogy miben hibáztak. Nagyobb lett a verseny „AZ ANALÓG LEKAPCSOLÁS átrendezte a piacot, to­vább élesedett a verseny. Nőtt az előfizetők száma, és sokan már legalább öt­ven csatorna közül vá­laszthatnak" - mondta a tegnapi sajtóbeszélgetésen Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója. A ház­tartásoknak már a 89 szá­zaléka tartozik az előfize­tők körébe. Hozzátette: a híradójuk főleg a városi, jobb módú emberek köré­ben lett népszerűbb és már megközelítette a rivá­lis csatornán futó Ténye­ket. Előadásából kiderült, hogy a TV2 nézői profilja egyre idősebbé válik, a közszolgálati csatornák nézettségének lassú emel­kedése pedig megállt. A jövőben a fogyasztók állíthatják össze a csomagokat? műsor Több bejelentés érke­zett a Nemzeti Média- és Hír­közlési Hatósághoz, amelyben azt kifogásolták az előfizetők, hogy a Digi TV Kft. Super One felnőtt csatornájának műsor­ideje huszonnégy órásra bő­vült, illetve, hogy a tartalom alkalmanként biztonsági kód megadása nélkül is megte­kinthető - közölte a hatóság. Hozzátették: Bodonovich Jenő média- és hírközlési biztos kezdeményezése nyomán a Di­gi TV Kft. önkéntesen vállalta a csomagkiosztás módosítását, így megszünteti a csatorna 24 órás műsoridejét, amely ezen­túl csak az éjszakai műsorsáv­ban lesz elérhető. Mindez azért érdekes, mert Kanadában a kommunikációs szabályozó­ hatóság bevezetné, hogy a jövőben a fogyasztók saját maguk állíthassák össze kábeles műsorcsomagjukat. „Az ötlet nem új keletű, hi­szen az 1990-es évek máso­dik felétől a műsorterjesztés digitális technológiára való átállásának az egyik nagy ígérete éppen az volt a jobb képminőség és választékbővü­lés mellett, hogy a fogyasztók személyre szabott szolgálta­tásokat tudnak majd igénybe venni a jövőben. Ez az ígéret azonban egyáltalán nem telje­sült, noha történt kísérlet an­nak bevezetésére” - olvasható az NMHH Médiatudományi Intézetének blogján. Hozzá­teszik: egyre frusztrálóbb fogyasztói oldalról a helyzet, hogy egy egész műsorcso­magra kell előfizetni azért, ha mondjuk csak egy csatornát szeretne nézni az ember. A blog szerint a csatorna­tulajdonosok és a műsorok jogtulajdonosai ugyanúgy érdekeltek abban, hogy a pénzüknél legyenek, az új szolgáltatók nagymértékben függenek az ő akaratuktól, azaz hogy mit tudnak egy­általán függetlenül kínálni. Sokkal inkább képzelhető el egy olyan forgatókönyv, a mely szerint az előre csomagolt és az a la carte rendszer párhu­zamosan él egymás mellett, és szépen, lassan végre csak olyan tartalmakhoz jutunk, esetleg olcsóbban, amelyekre tényleg kíváncsiak vagyunk” - fogalmaz a blog. ■ VG Korrupció ellen nagyobb fizetést az újságíróknak?Szeptemberben újra sokan tévéztek nézettség Öt műsort is több mint egymillióan követtek a top10-ből Sikeresen startolt az X-Faktor 2014-es évada: 1,7 millió felet­ti nézővel simán nyerte a 36-37. heti nézettséget is. Az RTL Klub tehetségkutató műsora a 18-49- es korcsoportban 41,9 SHR szá­zalékot teljesített, amivel szintén a legnézettebb műsor volt ebben a korcsoportban. „Az X-Faktor el­ső válogató adását több, mint 400 ezerrel látták többen, mint a TV2 Sztárban sztár című vasárnap esti showműsorát, melyet 1,289 millióan néztek (4+, 36. hét). Az X-Faktor idei első adása a 2014-es nézettségi toplistán a harmadik helyet szerezte meg mind 18-49-es korcsoportban, mind a teljes lakosság körében” - közölte a csatorna. Hozzátették: csak a júliusi 13-i VB döntő verte 0,1 százalékkal a teljes lakosság körében, míg az idei legnézet­tebb műsor az RTL Klub január 2-i Híradója volt 1,93 millió néző­vel. Ez utóbbi eredményhez hoz­zájárult az is, hogy január 2-án elsötétült a TV2 képernyője. „Így mondhatjuk, hogy az idei év ed­digi legnézettebb szórakoztató műsora az X-Faktor első adása volt” - fogalmaztak. Szeptemberben megjött az emberek tévénézési kedve is, már öt műsort is több mint egy­millióan követtek a top10-ből. Mivel most se tűzijáték, se fon­tos sportesemény nem volt, ezért a közszolgálati televízió még a top20-ba se tudott bekerülni. Az M1 legnézettebb műsora még a félmillió nézőt sem érte el. A két országos kereskedelmi csatorna megint ezúttal két-három arány­ban szerepel a listán, ez kiemel­kedő RTL-es dominanciát jelent. Ugyanakkor vadonatúj tehet­ségkutató indul ősszel az M1 műsorán. „Hiszünk abban, hogy a komolyzene egy csodálatos világ, amelynek megismerése, művelése gazdagabbá és érté­kesebbé tehet mindannyiunkat. Ebben a műfajban a tehetségen kívül sok ezer óra befektetett munka, élethosszig tartó gya­korlás az, amely garantálja az ér­vényesülést. A komolyzene ezál­tal kiváló példa lehet arra, hogy visszaadjuk a munkába vetett hitet, hiszen az igazi teljesít­ményhez mindig csak munkán keresztül vezet az út” - mondta el Peller Mariann, a Virtuózok producere. ■ VG 14kiiíi Heti nézettség*­gy 1. X-faktor RTL Klub 17662. Sztárban sztár TV2 1537 3. Barátok közt RTL Klub 1118 4. Twilight Saga RTL Klub 1117 5. Éjjel-Nappal RTL Klub 10556. Konyhafőnök RTL Klub 996 7. Tények TV2 988 8. Híradó RTL Klub 978 9. Taxi RTL Klub 895 10. Jóban Rosszban TV2 824 •MINDEN MŰSORA LEGNÉZETTEBB ADÁSÁVAL SZEREPEL. NÉZETTSÉG: EZER FŐ FORRÁS: AGB NIELSEN

Next