Világgazdaság, 2014. szeptember (46. évfolyam, 168/11428-189/11449. szám)
2014-09-17 / 180. (11440.) szám
2 Csökken a hagyományos tévés műsorok nézettsége kutatás Egyre többen néznek tévét online, valós idejű adatátvitellel, amivel párhuzamosan világszerte visszaszorulóban van a hagyományos tévés műsorok nézettsége - derül ki az Ericsson ConsumerLab legújabb tv- és média jelentéséből. Az évente kiadott, 23 országban, több mint 23 ezer emberrel készített interjúkon alapuló kutatás megállapította: a valós idejű, úgynevezett streaming videoátvitel már majdnem egy szinten áll a hagyományos tévénézéssel. A fogyasztók 75 százaléka néz hetente többször ilyen tartalmat, míg 77 százalékuk műsorrend szerinti adást. A kutatás szerint a fogyasztók mintegy ötöde hajlandó fizetni azért, hogy bármilyen eszközön, okostelefonon, táblagépen is elérhesse kedvenc tartalmait. Ez két év alatt 25 százalékos növekedés. Egyre többen tekintik a hagyományos műsorsugárzást és a fizetős tévécsatornákat tartalomraktáraknak, amelyekből a fogyasztók digitális videorögzítőjük segítségével későbbi megtekintésre tárolják a műsorokat. A digitális videorögzítés (DVR) funkciók elősegítik a maratonszerű sorozatnézést, amely a tévésorozatok és többrészes mozifilmek egy csomagban való kiadásával kezdődött, és éles kontrasztban van a hagyományos televíziózási élménnyel, amikor egy kedvenc műsor , minden új epizódjára egy hetet kellett várni. A megkérdezettek 48 százaléka szeretné, ha egy-egy népszerű sorozat összes részét egyszerre adnák ki, hogy ők dönthessék el, mikor nézik meg az epizódokat - írja az Ericsson. Niklas Heyman Rönnblom, az Ericsson ConsumerLab vezető tanácsadója a közleményben kiemelte: a médiavállalatoknak újra kell gondolniuk a tartalom létrehozásának és megjelentetésének módját, a televíziós szolgáltatók számára pedig az a legfontosabb, hogy a lehető legjobb minőségű tartalmat legyenek képesek biztosítani a nézőknek, függetlenül attól, milyen eszközön nézik a műsort. ■ MTI/VG Átfogó, mindennapos gyakorlat a korrupció a kínai médiában, a kérdésre az elmúlt hónapok nagy lebukásai is felhívták a figyelmet - írja a China Daily című napilap kedden a témával kapcsolatos összeállításában, amely szerint a korrupció három fő formában jelentkezik a kínai médiában, s mindháromra adódott példa az elmúlt hónapokban. Szeptember elején hatalmas port kavart az ország egyik legbefolyásosabb gazdasági lapját, a 21st Century Business Heraldot érintő nyomozás híre. A lap több újságírója és más munkatársa PR-cégekkel együttműködve befolyásos vagy tőzsdére vonulás előtt álló cégek tucatjait zsarolta azzal, hogy ha nem fizetnek, negatív híreket közöl róluk. A hírek manipulálása zsarolás nélkül is megtörténik, s még az állami médiát sem hagyja érintetlenül. A kormány korrupciót vizsgáló különbizottsága erre talált példát a Hszinhua hírügynökség sanghaji ágának nyár eleji átvilágítása során. A hírügynökségnek a Bank of Communications állami nagybank 3,5 millió jüant (140 millió forint) fizetett együttműködés címén, a gyakorlatban pozitív hírek közléséért. „A probléma kezeléséhez az újságírók fizetését is emelni kellene” - véli a lap. ■ MTI REKLÁM & MÉDIA 2014. SZEPTEMBER 17., SZERDA „Unikum a magyar piac” előfizetés Dirk Gerkens szerint szerződésük van a programdíjról Az RTL Klub és a TV2 üzleti tervét is felborítja, hogy 2015-től nem kérhetnek programdíjat a kábeltévé-szolgáltatóktól. Vég Márton Csak találgatni tud az RTL Klub, hogy a kormány ideiglenesen miért torpedózta meg a két országos kereskedelmi televízió tervét, miszerint januártól díjat kértek volna a tartalomterjesztésért, a... kábeltévé-szolgáltatóktól. Dirk Gerkens vezérigazgató egy tegnapi sajtóbeszélgetésen a Világgazdaság kérdésére elmondta, azt sem tartja kizártnak, hogy így akarják megakadályozni, hogy a reklámadó okozta veszteséget kompenzálni tudják. Váratlanul érte a társaságot a pénteken benyújtott törvényjavaslat, hiszen egyrészt „szokás szerint” semmilyen előzetes tárgyalás nem volt, másrészt mert érvényes szerződésük van az NMHH-val arról, hogy programdíjat szedhetnek. „Egy hosszú, kompromiszszumos tárgyalás eredménye volt a megállapodás. Nem lassítottuk az analóg lekapcsolást, ellentételezésként pedig díjat szedhettünk volna” - magyarázta Dirk Gerkens. Hozzátette: benne volt az üzleti tervükben a díj, így most előröl kezdhetik a számolgatást. Pontos összeget nem árult el, de a rivális TV2 havonta háztartásonként háromszáz forint körüli összeget jelentett be, ezt ő sokallta. Gerkens megérti a kábelszolgáltatókat, hiszen ki szeretne egy olyan szolgáltatásért fizetni, amit eddig ingyen kapott. Ugyanakkor emlékeztetett, hogy az előfizetők eddig is fizettek olyan csomagokért, amelyben az RTL Klub és a TV2 is benne van. A TV2-t is érzékenyen érintené, ha a tartalomterjesztési díjról szóló törvény a jövőben sem tenné lehetővé, hogy díjat kérjenek a szolgáltatóktól, ezért a televízió mielőbbi egyeztetést sürget az iparág szereplőivel a jövőbeni szabályozás előkészítése érdekében. „A javaslatot a piaci szereplők megkérdezése, előzetes egyeztetés nélkül nyújtotta be a kabinet a Ház elé. Társaságunk 2015-ös üzleti tervében ugyanakkor szerepelt, hogy díjat kérünk a szolgáltatóktól” - közölték. Mint írták, a tévétársaság magyar tulajdonban kerülése után komoly műszaki invesztícióba kezdett. Ennek folytatása kerülhet veszélybe, ha kimarad a tervezett bevétel. Közölték azt is: az előzetes hírekkel szemben a törvényjavaslat egyértelműen utal arra, hogy a jövőben akár lehetővé válhat számukra, hogy díjat kérjenek. Megerősítették: to-vábbra sem kívánják, hogy a terjesztői díjat a nézőkkel fizettessék meg. Kurucz Éva kormányszóvivő szerint a kormány célja, hogy megóvja a lakosságot a kereskedelmi tévék előfizetői díjának emelkedésétől, ezért a médiatörvény módosítására tesz javaslatot. A dokumentum szerint a kormányt felhatalmazást kapna, hogy a médiaszolgáltatásért járó programdíj fizetésének szabályait rendeletben állapítsa meg. „A hirdetési piacon egyelőre nincs nagy változás a reklámadó óta. Nem emeltünk az árainkon” - fogalmazott Dirk Gerkens. Ugyanakkor a reklámadót igazi magyar unikumnak nevezte. Üzleti partnerei nem szokták neki elhinni, hogy az árbevétel alapján kell 40 százalékot fizetniük. Az állam eddig sem hirdetett a csatornánál - csak a Szerencsejáték Zrt. -, ellenben az újfajta híradó bevezetése után nagy hirdetők jelentek meg náluk. Arra a kérdésünkre, hogy szerinte meddig tartható fenn a viszonylag rossz viszony a kormánnyal, azt válaszolta: ők mindig minden törvényt betartottak, így igazából nem tudja, hogy miben hibáztak. Nagyobb lett a verseny „AZ ANALÓG LEKAPCSOLÁS átrendezte a piacot, tovább élesedett a verseny. Nőtt az előfizetők száma, és sokan már legalább ötven csatorna közül választhatnak" - mondta a tegnapi sajtóbeszélgetésen Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója. A háztartásoknak már a 89 százaléka tartozik az előfizetők körébe. Hozzátette: a híradójuk főleg a városi, jobb módú emberek körében lett népszerűbb és már megközelítette a rivális csatornán futó Tényeket. Előadásából kiderült, hogy a TV2 nézői profilja egyre idősebbé válik, a közszolgálati csatornák nézettségének lassú emelkedése pedig megállt. A jövőben a fogyasztók állíthatják össze a csomagokat? műsor Több bejelentés érkezett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz, amelyben azt kifogásolták az előfizetők, hogy a Digi TV Kft. Super One felnőtt csatornájának műsorideje huszonnégy órásra bővült, illetve, hogy a tartalom alkalmanként biztonsági kód megadása nélkül is megtekinthető - közölte a hatóság. Hozzátették: Bodonovich Jenő média- és hírközlési biztos kezdeményezése nyomán a Digi TV Kft. önkéntesen vállalta a csomagkiosztás módosítását, így megszünteti a csatorna 24 órás műsoridejét, amely ezentúl csak az éjszakai műsorsávban lesz elérhető. Mindez azért érdekes, mert Kanadában a kommunikációs szabályozó hatóság bevezetné, hogy a jövőben a fogyasztók saját maguk állíthassák össze kábeles műsorcsomagjukat. „Az ötlet nem új keletű, hiszen az 1990-es évek második felétől a műsorterjesztés digitális technológiára való átállásának az egyik nagy ígérete éppen az volt a jobb képminőség és választékbővülés mellett, hogy a fogyasztók személyre szabott szolgáltatásokat tudnak majd igénybe venni a jövőben. Ez az ígéret azonban egyáltalán nem teljesült, noha történt kísérlet annak bevezetésére” - olvasható az NMHH Médiatudományi Intézetének blogján. Hozzáteszik: egyre frusztrálóbb fogyasztói oldalról a helyzet, hogy egy egész műsorcsomagra kell előfizetni azért, ha mondjuk csak egy csatornát szeretne nézni az ember. A blog szerint a csatornatulajdonosok és a műsorok jogtulajdonosai ugyanúgy érdekeltek abban, hogy a pénzüknél legyenek, az új szolgáltatók nagymértékben függenek az ő akaratuktól, azaz hogy mit tudnak egyáltalán függetlenül kínálni. Sokkal inkább képzelhető el egy olyan forgatókönyv, a mely szerint az előre csomagolt és az a la carte rendszer párhuzamosan él egymás mellett, és szépen, lassan végre csak olyan tartalmakhoz jutunk, esetleg olcsóbban, amelyekre tényleg kíváncsiak vagyunk” - fogalmaz a blog. ■ VG Korrupció ellen nagyobb fizetést az újságíróknak?Szeptemberben újra sokan tévéztek nézettség Öt műsort is több mint egymillióan követtek a top10-ből Sikeresen startolt az X-Faktor 2014-es évada: 1,7 millió feletti nézővel simán nyerte a 36-37. heti nézettséget is. Az RTL Klub tehetségkutató műsora a 18-49- es korcsoportban 41,9 SHR százalékot teljesített, amivel szintén a legnézettebb műsor volt ebben a korcsoportban. „Az X-Faktor első válogató adását több, mint 400 ezerrel látták többen, mint a TV2 Sztárban sztár című vasárnap esti showműsorát, melyet 1,289 millióan néztek (4+, 36. hét). Az X-Faktor idei első adása a 2014-es nézettségi toplistán a harmadik helyet szerezte meg mind 18-49-es korcsoportban, mind a teljes lakosság körében” - közölte a csatorna. Hozzátették: csak a júliusi 13-i VB döntő verte 0,1 százalékkal a teljes lakosság körében, míg az idei legnézettebb műsor az RTL Klub január 2-i Híradója volt 1,93 millió nézővel. Ez utóbbi eredményhez hozzájárult az is, hogy január 2-án elsötétült a TV2 képernyője. „Így mondhatjuk, hogy az idei év eddigi legnézettebb szórakoztató műsora az X-Faktor első adása volt” - fogalmaztak. Szeptemberben megjött az emberek tévénézési kedve is, már öt műsort is több mint egymillióan követtek a top10-ből. Mivel most se tűzijáték, se fontos sportesemény nem volt, ezért a közszolgálati televízió még a top20-ba se tudott bekerülni. Az M1 legnézettebb műsora még a félmillió nézőt sem érte el. A két országos kereskedelmi csatorna megint ezúttal két-három arányban szerepel a listán, ez kiemelkedő RTL-es dominanciát jelent. Ugyanakkor vadonatúj tehetségkutató indul ősszel az M1 műsorán. „Hiszünk abban, hogy a komolyzene egy csodálatos világ, amelynek megismerése, művelése gazdagabbá és értékesebbé tehet mindannyiunkat. Ebben a műfajban a tehetségen kívül sok ezer óra befektetett munka, élethosszig tartó gyakorlás az, amely garantálja az érvényesülést. A komolyzene ezáltal kiváló példa lehet arra, hogy visszaadjuk a munkába vetett hitet, hiszen az igazi teljesítményhez mindig csak munkán keresztül vezet az út” - mondta el Peller Mariann, a Virtuózok producere. ■ VG 14kiiíi Heti nézettség*gy 1. X-faktor RTL Klub 17662. Sztárban sztár TV2 1537 3. Barátok közt RTL Klub 1118 4. Twilight Saga RTL Klub 1117 5. Éjjel-Nappal RTL Klub 10556. Konyhafőnök RTL Klub 996 7. Tények TV2 988 8. Híradó RTL Klub 978 9. Taxi RTL Klub 895 10. Jóban Rosszban TV2 824 •MINDEN MŰSORA LEGNÉZETTEBB ADÁSÁVAL SZEREPEL. NÉZETTSÉG: EZER FŐ FORRÁS: AGB NIELSEN