Világgazdaság, 2014. november (46. évfolyam, 211/11471-230/11490. szám)

2014-11-03 / 211. (11471.) szám

2014. NOVEMBER 3., HÉTFŐ KÖLTSÉGVETÉS Elnapolt bürokráciacsökkentés költségvetés A szociális kiadásokon spórolna a kormány a legtöbbet A bürokráciacsökkentés­nek és a bankok elszámol­tatásának sincs nyoma a jövő évi költségvetésben. Úgy tűnik, a kormány a tervezett megtakarítások alapjait egyelőre nem rakta le, miközben a legnagyobb megtakarítást a szociális kiadásoknál éri el. Várkonyi Iván Igazi csodaország lehet jövőre Magyarország. A költségve­tési összesítések értelmében ugyanis sikerül megoldani a fejlett országok egyik legna­gyobb problémáját és mérsé­kelni a nyugdíjkiadások ará­nyát. Más országokban folya­matosan emelkedik a részese­dés, ám nálunk a nyugdíjki­adások jövőre csak a GDP 9,1 százalékát teszik ki, míg idén 9,3 százalék körül alakul. A végül 1,8 százalékosra leszál­lított inflációs előrejelzés nyo­mán jövőre a nyugdíjkiadások 2 százalékkal növekednek (az eltérés oka az új belépők min­dig magasabb nyugdíja), a ki­adások átlagosan ennél gyor­sabb ütemben, 2,2 százalék­kal lesznek nagyobbak. Ezért szorul vissza a nyugdíj mind az állam kiadásain, mind pe­dig a GDP-n belül - miközben ezt a demográfiai folyamatok ugyanúgy nem indokolják, ahogyan a korábbi számítá­sok sem. Önmagában is meglepő, hogy a kormány a kiadások reálértékét növeli, miközben éppen bürokráciacsökkentő programot hirdet. Ugyanak­kor az emelkedés üteme arra utal, hogy mégse lehetett tel­jesen légből kapott Balog Zol­tánnak, az Emmi vezetőjének a költségvetés benyújtását néhány órával megelőző be­jelentése, hogy a nyugdíjeme­lés 2,2 százalékos lesz, vagyis a kabinet ezzel az inflációs ütemmel számol. A makrogazdasági pálya gyors változása, vagyis a ki­sebb nyugdíjemelés mellett ugyanakkor két változás is bekerült a költségvetésbe. Egyrészt az önkormányza­toknál várt hiány mértékét 10 milliárd forinttal megemelte a kabinet, miután a Költségve­tési Tanács kifogásolta, hogy 15 milliárdos deficitjük mellé 200 milliárdos adósságnöve­kedést írt a tervekbe a Nem­zetgazdasági Minisztérium. Ez nem okoz gondot: a hiány­cél a minimális emelkedéstől nem változik. A második mó­dosítást viszont már illett kor­rigálni a kiadások között is: a rosszabb makrogazdasági helyzetre félretett tartalékot ugyanis 40-ről 60 milliárd fo­rintra emelték. Azt nem tudni, hogy a nyugdíjemelés hirtelen visz­­szafogásának ehhez volt-e kö­ze, de tény: a 0,4 százalékkal lefaragott emelés 10-12 mil­liárd forintot biztos hozott. Legalábbis papíron. A válto­zás ugyanis nem jelent sem­mit: amennyiben a kormány alultervezné a nyugdíjemelést akkor novemberben korrigál­nia kell - és ez a kötelezettsé­ge éppen a korábban félretett pénzekből fedezhető. Azt, hogy a jövőre bevállalt hiánycsökkentést a kabinet­nek nehéz lehetett összehoz­ni, mutatja az is, hogy olyan tételeknél sikerült faragni, amelyek könnyen visszanö­vekednek. Az állam például jövőre 4,1 százalékkal fordít többet az alkalmazottak béré­re, nem csak 3,6 százalékkal növekednek a bruttó kerese­tek, de még több embert is foglalkoztatnak majd az ál­lamigazgatásban. A létszám­­bővülés azonban a dologi és egyéb kiadások drasztikus csökkentésével párosul. A bürokráciacsökkentés a számok nyelvén azt jelenti, hogy több ember, több pén­zért kisebb helyen, vagy keve­sebb eszközzel dolgozik. Igaz, a részletes indoklást csak ké­sőbb nyújtja be a kormány, abból, illetve a költségvetés teljesülését megalapozni hi­vatott, szintén később leadan­dó törvénytervezetből még kiderülhet valami a kormány szándékairól. Annyi azonban már biztosan látszik, hogy jövőre biztosan megmarad önállónak az összes állami háttérintézmény - bár tervez­ték, hogy ezeket beolvasztják a minisztériumokba, ezzel csökkentve a vezetői posztok számát, és az általános üze­meltetési költséget is, ez még­sem valósul meg. Az állam csak két dolog miatt lesz valóban olcsóbb: a mérséklődő kamatterhek miatt csökken -több mint 50 milliárd forinttal - az állam­­adósság finanszírozásának költsége, és kevesebbet költ az önkormányzatokra is. Rész­ben mert idén már nem kell újra átvállalni az adósságot - ez 63 milliárdos megtakarítás -, másrészt, mert mérséklik az önkormányzatok támoga­tását is. A javaslatból egyébként az sem derül ki, miért volna a bankok elszámoltatásának a költségvetése a jövő évi bü­dzsé: az államnak ugyanis­­ a szabályozás megalkotásán kí­ Az államháztartás kiadásai* (milliárd forint) • Állami működés, bürokrácia Honvédelem Rendvédelem és közbiztonság Oktatás Egészségügy Nyugellátások Egyéb jóléti szolgáltatások** Lakásügyek, települési és közösségi tevékenységek Sport Egyéb szórakoztató, kulturális Mezőgazdaság Közlekedés, távközlés Egyéb gazdasági funkciók Államadósság-kezelés Egyéb z­ö ü * * Táppénz, munkanélküli ellátások, családi pótlékok­­ és gyermekeknek járó juttatások, szociális támogatások,­­ szolgáltatások.­­ KISR.f. KÖLTSÉGVETÉSI TÖRVÉNYJAVASLAT Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szerint az elszámoltatás büdzséje a jövő évi V­I Visszajött egy kis pénz az Eximbank kazah ügyletéből A KÖLTSÉGVETÉSBEN SZERE­PEL egy 2,6 milliárd forintos egyenlegjavító tétel, amely egy korábbi, az állami tulaj­donban lévő Eximbank és a kazah BTR bank közötti ügy­let elszámolásából szárma­zik. A néhány éve nagy port kavart ügy hátterében egy moszkvai bevásárlóközpont építésének a finanszírozása állt, amelyben az Eximbank is részt vett 2008-ban. A magyar nemzetben ko­rábban megjelent hírek sze­rint az Eximbank 124,2 mil­lió összegű kötött bankközi vevőhitelt nyújtott a BTA-nak, a pénzből a ma­gyar Harcon Zrt. mint fővál­lalkozó építette volna fel a bevásárlóközpontot. A ka­zah bank azonban a 2008- as pénzügyi válságban fize­tésképtelenné vált, kintlévő­ségeit többször is átütemez­ték, ez nem csak a magánhi­telezőket, de a különböző or­szágok exporthitel-ügynöksé­geit is érintette. Ezek közül volt az egyik az Eximbank, de brit lapok beszámolói sze­rint egyebek között a Royal Bank of Scotland is több mil­liárd dolláros leírásra kény­szerült a kazah bank miatt. A kazah bank egykori veze­tőjét Mukhtar Ablyazovot je­lenleg mintegy 6 milliárd dol­lár értékű csalással vádol­ják. A volt bankár Francia­­országban ült letartóztatás­ban, de ez év elején elrendel­ték a kiadatását Oroszor­szágnak vagy Ukrajnának. Ablyazovot Oroszországban 5 milliárd dollár, Ukrajná­ban 400 millió dollár elsik­­kasztásával gyanúsítják. A volt bankár ügyvédei attól tartanak, az orosz vagy uk­rán bíróságok kiadják Ablya­zovot Kazahsztánnak, ahol halálra ítélhetik. Tiszta lapot kap a MÁV A TERVEK SZERINT milliárdos adósságok sorát vállalja át az állam a MÁV-tól. A lépés egyik indoklása az, hogy 2010 előtt a vasúttársaság nem jutott hozzá az általa kötelezően végzett közszol­gáltatás ellenértékének az egészéhez. Kiadásai egy ré­szét a jegyárbevétel fedezi - ám a kiterjedt kedvez­ményrendszer miatt az uta­soknak a tizede sem vásárol egész árú jegyet -, a másik részét, vagyis az utasoknak adott kedvezményeket a szolgáltatás megrendelőjé­től, az államtól kellett volna megkapnia. Ez azonban csak részben történt meg. A költségvetési törvény terve­zete a MÁV legfeljebb 3,6 millió euró és 22,3 milliárd forint hitel- és kötvényadós­ságának, valamint azok já­rulékainak ellenérték nélkü­li, állam általi átvállalását tartalmazza. A MÁV helyze­tének javítása különösen fontos olyan időszakban, amikor az európai személy­­szállítási piac közelgő nyitá­sa, illetve a nemzetközi áru­­szállításban folyó verseny a hazai állami társaságtól is egyre versenyképesebb szol­gáltatásokat követel.­val­­ semmilyen szerepet sem szánna a kabinet. A költség­­vetésben legalábbis nem szere­pel egyetlen soron sem, hogy a forintostást majd támogatással segítenék - a javaslat indoklá­sában mondják csak el nagyon­­ sokszor, hogy az elszámolta­tással több pénz marad az em­bereknél. Ezt a kormány sze­rint fogyasztásra költik majd ,­ a többletjövedelem azonban a prognózisokban sem jelenik meg, nincs kiugrás a lakossági költésekben jövőre. Ennek az is oka lehet, hogy annyival több pénze nem lesz mindenkinek. A kabinet ugyanis óriásit vág a szociális kiadásokon: csak ezen a terü­leten az idei tervekhez képest több mint 150 milliárd forin­tot spórol. Tíz százalékkal csökken a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Alap költség­­vetése, kevesebb jut a lakástá­mogatásokra (bár a program kiszélesítését tervezik) és a jövedelempótló szociális tá­mogatásokra is. Jövőre összesen közel 120 milliárd forintot fordít a kor­mány a sportra, a legtöbbet ezen belül fejlesztésekre vagy kiemelt sportesemények tá­mogatására. A legnagyobb tételt a Nemzeti Olimpiai Köz­pont kialakítása jelenti, erre 44,2 milliárd forintot különí­tettek el - az összeg önmagá­ban nagyobb, mint az Orszá­gos Mentőszolgálat teljes éves költségvetése. A 2021-es vi­zes vb megrendezésére jövőre 6,1 milliárd forint jut, míg a stadionprogram folytatására - számtalan különböző tétel­ben - több mint 12 milliárdot fordít az állam. Paks: start előtt az engedélyezés A KÖLTSÉGVETÉS TERVEZETE szerint 28,166 milliárd fo­rint jut a Paks II. Atomerő­mű beruházásra. A projekt pénzigénye kisebb részben abból adódhat, hogy a be­ruházó társaság átkerült a Miniszterelnökséghez, ezért a társaság fenntartásával, működtetésével összefüggő kiadások, amelyek eddig az MVM-et terhelték, most az új tulajdonosra hárulnak. A pénz nagy részét azonban a maga az atomerőmű-építés előkészületei igénylik. Aszó­di Attila, a bővítésért felelős államtitkár a közelmúltban azt mondta lapunknak, hogy az év végéig aláírás­kész lesz az a három szerző­dés, amely a projekt elindítá­sához még hiányzik. (Ezek az üzemanyag-ellátásról és a használt fűtőelemek Orosz­országba történő visszaszál­lításáról, a kivitelezés, a kar­bantartás és az üzemeltetés mikéntjéről szólnak.) feltételezve, hogy hama­rosan szignó is kerül a megállapodásokra, 2015-ben megindulnak a szüksé­ges engedélyezési eljárások. Ezekhez költséges (műsze­res) vizsgálatokat kell vé­gezni, hatástanulmányokat összeállítani. Bár a két új blokk a meglévő atomerő­mű területén létesülne, Nagy Sándor, a Paks II. Zrt. vezérigazgatója korábban közölte a Világgazdaság­gal, hogy a biztonságos megvalósítás érdekében minden munkát úgy végez­nek el, mintha zöldmezős építkezés indulna. A MÁV adósságának átvállalásával csaknem 26 milliárdos terhet vállal fel az állam 3

Next