Világgazdaság, 2014. december (46. évfolyam, 231/11491-249/11509. szám)

2014-12-01 / 231. (11491.) szám

2 Távozik Ponta, ha pártja maradhat Felajánlotta lemondását Vic­tor Ponta román miniszter­­elnök a bukaresti kormány éléről pénteken, azzal a fel­tétellel, ha Klaus Iohannis megválasztott elnök a jelen­legi kormánykoalícióból bíz meg másvalakit kormány­­alakítással. A novemberi romániai elnökválasztáson váratlan vereséget szen­vedett szociáldemokrata Ponta szerint a 2012-es par­lamenti választás nyomán hatalomra került kormány­­koalíciónak folytatnia kell a kormányzást 2016-ig. ■ MTI Ma lezárul az uniós őrségváltás Ma távozik hivatalából Herman Van Rompuy, az Európai Tanács elnöke. A tagállamokat képviselő tes­tületet decembertől Donald Tusk volt lengyel miniszter­­elnök vezeti. Tusk az első uniós vezető, aki a kelet-kö­­zép-európai új tagországok valamelyikéből származik, hivatalba lépésével lezárul­nak az uniós vezetőcserék. ■ VG A német jegybankelnök ellenáll A Bundesbank elnöke el­utasította egy német gazda­ságélénkítő csomag ötletét, mert szerinte csak a szer­kezeti reformok és a javuló versenyképesség segíthet az eurózónán. Jens Weidmann szerint nem a német fiskális élénkítésnek kellene segíte­nie az eurózónát. A német kormány vállalata, hogy 2016-tól három év alatt 10 milliárd euróval többet költ beruházásokra. ■ MTI Jens Weidmann ­ •1* W4­­ Szigorításokat jelentett be David Cameron BEVÁNDORLÁS A bizottság egyelőre visszafogottan reagált a brit kormány terveire Érkezésük után négy éven ke­resztül nem kaphatnak szoci­ális juttatásokat a bevándorlók Nagy-Britanniában - többek között erre tett javaslatot David Cameron. A konzervatív brit kor­mányfő régóta várt, pénteki be­szédében jelentős szigorításokat jelentett be a bevándorlás vissza­szorítására, amit azzal indokolt, hogy amíg a 2004-et meglőző harminc évben egymillió volt a nettó bevándorlás a szigetország­ban, az új tagországok csatlakozá­sát követő hét évben 1,5 millió. Az intézkedések azonban, a korábbi hírekkel ellentétben nem érintik a szabad munkaerővállalás uniós alapelvét. Cameron mindenesetre azt re­méli, javaslatai elfogadható vita­alapot teremtenek hazája uniós tagságáról szóló jövőbeni tár­gyalásokon, ugyanakkor utalt arra is, hogy ha tervei ellenállás­ba ütköznek, akkor vétózhatják a jövőbeni bővítéseket. (Igaz, ez nem annyira égető kérdés, hiszen Jean-Claude Juncker bizottsági el­nök korábban jelezte: nem tartja valószínűnek, hogy ötéves hiva­tali ideje alatt új tagja lenne az EU-nak.) A brit szigorítási terveket ko­rábban élesen bíráló Európai Bizottság meglehetősen vissza­fogottan nyilatkozott. Margaritis Schinas szóvivő annyit mondott: ezek az Egyesült Királyság ötle­tei, amelyeket felhajtás nélkül kell majd megvizsgálni és nyu­godtan, békésen megvitatni. Azt is hozzátette ugyanakkor, ezek olyan kérdések, amelyeket a tagországoknak kell kezelni­ük. A higgadtnak tűnő reakció­k nem kérhetnek bérhez, mun­kához köthető juttatásokat (szociális adókedvezmény, lakhatási támogatás stb.) négy évig­­ nem igényelhetnek családi pótlékot és a gyerek után járó adókedvezményt, ha gyere­keik nem az országban élnek - hat hónap munkanélküliség után távozni kell az országból -családtagjaik letelepedését korlátozzák jelzi egyfelől azt is, hogy Ca­meron végül nem jelentett be a bevándorlást érintő korlátozáso­kat, ugyanakkor azt is, hogy a­­ felgyorsítják az elítélt bű­nözők kitoloncolását - a korábban kitiltottak vissza­térését hosszabb ideig tiltják - az új tagországokból érkezők esetében csak akkor engedé­lyezik a munkavállalást, ha hazájuk gazdasági fejlettsége elér egy bizonyos szintet - pluszpénzt biztosítanak azoknak a településeknek, amelyekben több bevándorló és Brit tervek a bevándorlókkal szemben szociális turizmusnak nevezett jelenséggel már nem csak a bri­tek foglalkoznak nyíltan. Az Eu­rópai Bíróság nemrég fogadta el egy németországi bíróság érvelé­sét azzal kapcsolatban, hogy meg­tagadható a szociális támogatás, ha valaki nem munkavállalási céllal tartózkodik egy másik tag­országban. Ugyanakkor a német parlament előtt van az a jogsza­bálytervezet, amely törvényben is korlátozná ezt. A német kan­cellár korábban élesen bírálta a brit terveket, sőt, Angela Merkel még arról is beszélt november elején, hogy nem támogatja töb­bé a szigetország uniós tagságát, amennyiben Cameron korlátozza a más tagországokból érkezők munkavállalását. ■ VG David Cameron EURÓPAI UNIÓ Időt adott és nyert Brüsszel eljárás Egyelőre megkegyelmeztek a stabilitási előírásokat megszegő államoknak Nem indított eljárást az Eu­rópai Bizottság a stabilitási és növekedési paktum fel­tételeit nem teljesítő euróor­szágok ellen. A testület és elnöke egyelőre a szigor és a lazítás hívei között próbál egyensúlyozni. Szabó Márta Saját magának is időt adott az Európai Bizottság a pénteken ki­adott növekedési jelentés, azon belül az eurózóna országainak 2015-ös költségvetési tervezeté­ről szóló értékelés összeállítása­kor. A testület ugyanis elhalasz­totta annak megítélését, hogy kell-e további lépéseket tennie azokkal az országokkal szem­ben, amelyek kirívóan nem tel­jesítik a stabilitási és növekedési paktumban előírt feltételeket - ilyen mindenekelőtt Franciaor­szág, továbbá Olaszország és Bel­gium. Ezeknek a helyzetét 2015 márciusában­ újra megvizsgálják - közölte a bizottság -, különös tekintettel a strukturális refor­mok várható hatására. A bizottság a hosszabbítással lényegében elhárította, hogy ál­lást foglaljon abban a vitában, amely a költségvetési szigor hí­vei és a lazítás pártiak között dúl az EU-ban. Az adósságvál­ság idején elfogadott, 3 százalék alatti deficit/GDP-arányt, illetve 60 százalék felé csökkenő adós­­ság/GDP-arányt megengedő elő­írások rugalmasabbá tételéért küzd például az olasz kormány­fő, Matteo Renzi vagy a francia államfő, Francois Hollande, arra hivatkozva, hogy miattuk nem tudják beindítani a növekedést. A fegyelem híve viszont a legna­gyobb európai gazdaság, Német­ország, ahol éppen pénteken sza­vazta meg a parlament alsóháza a 2015-ös büdzsét, amelynek tel­jesítéséhez 1969 óta először nem terveznek hitelfelvételt. A két tábor között egyensú­lyozó bizottság igyekezett eleget tenni ellenőri kötelességeinek is. Franciaországról kimondták, hogy idén eddig nem tett tény­leges lépéseket azért, hogy meg­feleljen az uniós szabályoknak. Ilyen hangnemet Brüsszel akkor szokott alkalmazni, amikor már eljárás következik. Olaszország és Belgium értékelésében nem volt hasonló kitétel, velük azon­ban nem is a költségvetés miatt van baj, hanem azért, mert nem haladnak az államadósság le­szorításával. Esetükben még el­ismerő szavakat is használt a bi­zottság, mondván, elértek némi haladást a nekik szóló fiskális ajánlások teljesítésében. Három hónap múlva, több részlet ismeretében, megfelelőbb ítéletet hozhatunk - kommentál­ta az értékelést a bizottság elnö­ke, Jean-Claude Juncker egy több európai lapban, köztük a Finan­cial Timesban is megjelent inter­júban. Mint elmondta, a gazda­sági és pénzügyi biztossal, a volt francia pénzügyminiszter Pierre Mélyen az infláció Ötéves mélypontra süllyedt no­vemberben az infláció az euró­­zónában: novemberben 0,3 százalék lett az év/éves ráta az októberi 0,4 százalék után, ponttal. (A mutató visszaesé­sében nagy szerepet játszik az alacsony olajár, az energia- és élelmiszerárak nélkül számolt maginfláció 0,7 százalék ma­radt.) Az Eurostat adata nagy muníciót adhat az Európai Központi Banknak (EKB) ah­hoz, hogy kibővítse gazdasá­gösztönző programját. (A kor­mányzótanács legközelebb csütörtökön ülésezik, ekkor hozhat erről döntést). Az euró­­zónában már több mint egy éve 1 százalék alatt van az infláció, miközben az közpon­ti bank a „valamivel 2 száza­lék alatti” szintet tűzte ki cé­lul. A jegybanki stáb szeptem­beri prognózisa 1,1 százalékos inflációval számolt 2014-re, várakozások szerint a decem­beri előrejelzésben ezt lefelé módosítják. Moscovicivel együtt döntött ar­ról, hogy még nem kezdik meg a szankciós eljárásokat, már csak azért sem, mert mind Renzi, mind Hollande megígérte, hogy a következő három hónapban széles körű szerkezeti reformo­kat indítanak be. Meg kell hall­gatnom a kormányokat, és meg kell értenem, hogy mi történik az országokban - jelezte Juncker, milyen gyakorlatot kíván folytat­ni bizottsági elnökként. Az euróországok 2015-ös költségvetési terveinek megítélése Teljesen megfelelők Nagyjából megfelelők Meg nem felelősi kockázatok Írország Hollandia Németország FORRÁS: EURÓPAI BIZOTTSÁG Finnország t . a-Lettország Szlovákia Málta Három csoportban az eurózóna országai Egyensúlyi problémák Magyarországon az európai Bizottság pénteken, az éves növekedési jelentéssel egy időben adta ki azt a „riasz­tási mechanizmus” keretében készült jelentést (AMR), amely­ben 14 makrogazdasági mutató alapján vizsgálják az uniós or­szágok helyzetét. A 28 közül 16 tagállamról állapította meg a bizottság, hogy az uniós előírá­soknak megfelelően mélyreható felülvizsgálatokat kell náluk el­végezni. A vizsgált országokat Brüsszel három kockázati cso­portba sorolta: a legveszélye­sebb a helyzet Horvátországban, Olaszországban és Szlovéniá­ban, utána következik a Fran­ciaország, Írország, Magyaror­szág és Spanyolország alkotta csoport. Magyarország az idén márciu­si AMR-hez hasonlóan most is négy területen lépte át azt a kü­szöböt, amelyen túl Brüsszel már egyensúlyi problémákat lát. Ilyen Magyarország nettó nem­zetközi pénzügyi pozíciója (NI­­IP), az export terén elszenvedett piacvesztései, az államadósság és a munkanélküliség. A jelen­tés megállapítja, hogy Magyar­országon a folyó fizetési mérleg többlete 2010 óta biztosította a a NIIP hiányának tartós csökke­nését, ám az továbbra is nagyon magas maradt. A folyó fizetési mérleg javulása mostanáig első­sorban a gyér belső keresletnek volt köszönhető, az exporttelje­sítmény általában gyenge volt. A magánszektorban az adósságok leépítése a nem teljesítő hitelek magas szintje, a pénzügyi szek­torra rakódó túlzott terhek, a csökkenő ingatlanárak közepet­te folytatódott, majd 2013 köze­pe óta a támogatott hitelprogra­moknak és a növekedés beindu­lásának köszönhetően lelassult - mutat rá a jelentés. Az állam­­adósság fokozatos csökkenése folytatódott, de a pálya nem elég erőteljes, figyelembe véve az esetleges sokkhatások lehetősé­gét. A gazdaság korlátozott nö­vekedési potenciálja és az ár­folyamváltozásoknak való kitett­sége közti negatív visszacsato­lás súlyosbíthatja az ország se­bezhető pontjait - figyelmeztet a jelentés. A MUNKANÉLKÜLISÉGI ráta (amelynek hároméves átlaga 2013-ban 10,7 százalék volt) épp hogy a küszöbérték fölött van, elsősorban a megnövekedett munkaerőpiaci részvételi ráta miatt, és várhatóan tovább ja­vul. Bár a fiatalok munkaerő­piaci helyzete javult, a hosszú távú munkanélküliség változat­lanul magas szinten van. A fog­lalkoztatási szint is növekedés­nek indult, de továbbra is a leg­alacsonyabbak között van az EU-ban. Mindemellett az összes szegénységi mutató továbbra is jelentős mértékben romlik a vál­ság kezdete óta. A VG 2014. DECEMBER 1., HÉTFŐ

Next