Világgazdaság, 2015. május (47. évfolyam, 84/11593-102/11611. szám)
2015-05-14 / 92. (11601.) szám
2015. MÁJUS 14., CSÜTÖRTÖK VÁLLALATOK ÉS PIACOK 7 Nőni tudott az év elején a Deutsche Telekom távközlés Az első negyedévben 16,8 milliárd eurós bevételt ért el a Deutsche Telekom, ez 13 százalékos növekedést jelentett az egy évvel korábbihoz képest. A számottevő fejlődésben meghatározó szerepet játszott az árfolyamhatás, a dollárhoz képest viszonylag gyenge euró sokat javított az eredményen. Ezt a hatást leszámítva is közel 5 százalékos lett volna a bővülés. Ez főként az amerikai érdekeltségnek, a T-Mobile US-nek köszönhető, amely közel 12 százalékkal tudta növelni forgalmát. A társaság EBITDA eredménye és nettó profitja ugyanakkor jelentős mértékben csökkent, az előbbinél 26 százalékos, míg utóbbinál közel 57 százalékos volt a visszaesés. Az egyszeri tételek nélkül már kedvezőbb az összkép, az adózott eredményben például 76 százalékos növekedést mutatott ki a vállalat. A Deutsche Telekom az első negyedévben igen intenzív fejlesztési politikát követett, amit Timotheus Höttges, a cég vezérigazgatója is kiemelt az eredmények értékelésekor. A távközlési társaság 2,5 milliárd eurót fordított fejlesztésekre az első három hónapban, ez 22,5 százalékos növekedést jelentett éves összevetésben. Németországban még nagyobb mértékű volt a fejlődés, ott harmadával bővült a beruházásokra szánt összeg a január-márciusi időszakban. Igaz, a jelentős pénzköltés éreztette hatását a cashflow-n, ami 12 százalékkal zuhant az első negyedévben 2014 hasonló időszakához képest. Timotheus Höttges március elején, a barcelonai Mobile World Congress-en jelentette be, hogy a társaság elkötelezte magát egy integrált páneurópai hálózat kialakítása mellett. Ennek érdekében 2018-ig Németországon kívül hatmilliárd eurót fordítanak infrastruktúra fejlesztésre. A vállalat tervei szerint 2018-ra Németországban 80 százalékra növelik a legalábbi 50 Mbit/s-os netkapcsolathoz hozzáférő háztartások arányát, míg a többi európai piacon 50 százalékra a 100 Mbit/s-os vagy annál gyorsabb lefedettséget. ■ K. Z. v OT 2:a Közel 24 ezer magyar kocsit hívnak márkaszervizbe járműipar Világszerte hatmilliónál több autóst érint a legújabb Takata-légzsákbotrány Európában a Toyota 1,27 millió, a Nissan pedig 563 ezer autót hív a szervizekbe, hogy ellenőrizzék a japán Takata konszern által gyártott - elsősorban a vezető melletti - légzsákok indító berendezését. Világszerte ugyanakkor a két márka együttesen 6,56 millió autó ellenőrzését rendelte el, miután kiderült: az egyes modellekben a légzsák nem minden esetben nyílik ki megfelelően. A Toyota visszahívása harmincöt különböző, 2003 márciusa és 2007 novembere között gyártott típust érint. A Nissan 1,56 millió kocsit hív vissza a 2004 és 2008 között gyártott szériákból. A Toyota és a Nissan által kezdeményezett újabb visszahívás a legrosszabbkor jött a Takatának, hiszen éppen a múlt héten jelentették be: az április elsején kezdődött üzleti évben már nyereséges lesz a cég a megnövekedett ázsiai és amerikai értékesítéseknek köszönhetően. A márciusban zárult üzleti évben a Takata 29,6 milliárd jenes veszteséget könyvelt el, elsősorban a hibás légzsákokra elrendelt visszahívások miatt, amelyek 58,7 milliárd jenes kiadást jelentettek. A 2016 márciusával végződő pénzügyi évre a vállalat 20 milliárd jenes (170 millió dollár) nettó profitot prognosztizált úgy, hogy 7 milliárd jent szán a tanácsadási és jogi költségekre, ez azonban nem fedezi a visszahívásból eredő költséget. A 6,56 millió kocsi visszahívása viszont nyilvánvalóan kérdésessé teszi a profitra vonatkozó, optimista előrejelzést. Eddig hat halálesetet kötöttek a Takata által gyártott hibás légzsákokhoz, amelyek kinyíláskor fémdarabokat lőttek az utastérbe. A vállalat ellen több csoportos pert indítottak Kanadában, és az Egyesült Államokban. Washington emellett hatósági ellenőrzési eljárást is kezdeményezett az ügyben, miközben büntetőjogi procedúra is indult a vitatott esetek nyomán. Az amerikai szabályozó hatóság ráadásul februárban napi 14 ezer dolláros bírságot ítélt meg, mert a Takata nem működött együtt teljes mértékben a szervezettel a hibajelenség feltárásában. A japán vállalat többek között a német Fraunhofer Intézet szakértőinek segítségével próbálja felderíteni az ügyet, eközben egy a Toyota által vezetett, tíz autógyártóból álló konzorcium felkérte az Orbital ATK mérnökeit a hibás légzsákok független kivizsgálására. Hazánkban 19 658 Toyota és 4153 Nissan tulajdonosát értesítik az importőrök, hogy a márkaszervizekben ellenőrzik, és ha szükséges kicserélik a légzsákok indító berendezését. A Toyota esetében a Yaris, Rav4, Hilux, Avensis Verso, és a Corolla egyes évjáratai érintettek, míg a Nissannál az Almera, Terrano II, Pathfinder, X-Trail és D27 pickup tulajdonosokat értesítik. A japán gyártó egyébként Magyarországon is rendelkezik érdekeltséggel: a Takata Safety Systems Hungary Kft. 20 milliárd forintba került, 60 ezer négyzetméteres miskolci gyára októberben kezdte a próbatermelést, de egyes gyártósorok telepítése áthúzódott az idei évre. A ma 450 fős gyár az év végén már több mint 700 embernek ad munkát. ■ D. K. A két márka európai eladásai* (első negyedév, darab) ■ 2014 H 2015 200 000 150 000 100 000 50 000 0 Nissan Toyota * Eu és EFTA-országok. VG-GRAFIKA FORRÁS: ACEA Vezetné a régiót a Mol pozíció A shopok versenye beleszól az üzemanyagokéba További felvásárolásokkal, új termékkel és szolgáltatásokkal válna a térség vezető üzemanyag-kiskereskedőjévé a Mol. E célból legutóbb új márkát is bevezetett egyes hazai töltőállomásain, minderről Lars Höglund, a csoport kiskereskedelemért felelős elnökhelyettese nyilatkozott a Világgazdaságnak. B. Horváth Lilla A régióban több mint 1700 töltőállomást üzemeltető Mal csoport további akvizíciókon keresztül kívánja növelni részesedését a közép-európai kiskereskedelemben, ahol várhatóan tovább erősödik az üzemanyagok iránti kereslet. „A Mal emellett a termékei és szolgáltatásai minősége alapján is az élre tör” - mondta lapunknak Lars Höglund, a csoport kiskereskedelemért felelős elnök-helyettese. Ez utóbbi tervére a társaság tíz hazai töltőállomáson a Fresh Corner márkanévvel erősít rá. A Friss Sarkokban minőségi kávéval, friss szendviccsel, hamburgerrel, hot-doggal és a napi bevásárlás lebonyolításának lehetőségével várják a vevőket. Ha a visszajelzések alapján beválik a kedvező árú termékekkel való csábítás, akkor a Mal további kutakat is átalakíthat az előbbiek szerint. (Hasonló újításokról beszélt nemrég lapunknak a Normbenzhez tartozó, hazai és szlovákiai Lukoil töltőállomások vezetője is.) Lars Höglund - mint bizalmas információt - nem fedte fel, hogy a csoport töltőállomásain mekkora az üzemanyagok és az egyéb termékek értékesítésének aránya. Ez ezért érdekes, mert piaci vélemények szerint a kutak nyereségének nagyobb részét már évek óta a nem üzemanyag termékek eladása hozza. Viszont elmondta, hogy a cég Magyarországon és középtávon kétszámjegyű növekedést célzott meg a shop termékek értékesítésében. Ezt az irányt sugallják a nemzetközi tapasztalatok is. A szolgáltatási és termékkínálati versenyben a Mal Magyarországon már bevezette a Bringapont és a Postapont szolgáltatását, a nem vényköteles gyógyszerek árusítását, és egybegyűjti a használt sütőolajat is. Csehországban hamarosan ingyen wifit kínál az összes benzinkútján. „Célunk, hogy megváltoztassuk a töltőállomásokról lévő képet, amely szerint e helyekre a vásárlók csak üzemanyagért ugranak be” - foglalta össze a szegmens vezetője. Ezzel a cég egyúttal meglovagolhatja a vasárnapi zárva tartás által a töltőállomásoknak kínált lehetőségeket. Lars Höglund közölte: „a magyar kormány vasárnapi nyitva tartási döntésétől függetlenül a Mol-csoportnak világos stratégiája van a töltőállomásain folyó kínálat és kiszolgálás bővítéséről.” A Mol töltőállomásait egyébként közvetlenül nem érinti az intézkedés, mert a kútjait és azok boltjait is vállalkozók üzemeltetik. Minden Mol-kút és annak boltja is nyitva van vasárnaponként. A pici erősítés másik eszköze a minél több vevő tartós ügyfélnek való megszerzése, azaz a flottakártya-értékesítés. A Mal Mol-kutaknál már ma is jórészt flottakártyával fizetnek, persze a kártyások és a készpénzesek aránya országonként eltérő. Többféle kártyát is kínál a cég: van, amelyikkel Európa 10 országában, több mint 3900 töltőállomáson lehet fizetni. A Mól igyekszik a töltőállomásait a javarészt a saját finomítóiból ellátni, e célból az elmúlt években több logisztikai fejlesztést is indított. Magyarországon csak saját finomítású üzemanyagot ad el. A Mól csoport töltőállomásai a régióban Magyarország 364 ■» Horvátország 434 Olaszország■ 129 Szlovákia ■1214 Csehország' H 1192 , RomániaH 1159 Bosznia Hercegovina■ “ Ausztria 1» § ' ” Szerbia 1« Szlovénia 140 Montenegró S11 FORRÁS: MÓL Az összesen több mint 1700 egységből álló régiós hálózatot tovább bővítené az olajvállalat Átfestik a cseh Lukoil kutakat az elmúlt húsz évben a Mol-csoport a csehországi nagykereskedelmi szegmens meghatározó szereplőjévé vált, oda irányul exportjának egy jelentős része. Tervei szerint hamarosan az övé lesz a második legnagyobb cseh öltőállomás hálózat is, és bekerül az ország 10 legnagyobb cége közé. Nemrég nyitotta meg az első, ottani Mól márkájú töltőállomását. A jövőben fokozatosan megváltoznak a csehországi Lukoil és a Slovnaft benzinkutak márkanevei. Az idén várhatóan mintegy 80 Mól töltőállomás kezdi meg működését a Lukoiltól vásárolt, és még az orosz társaság logóját viselő kutak helyén. HÍRSÁV Kedvező folyamatok a turizmusban KEDVEZŐ FOLYAMAT indult el a belföldi turizmusban tavaly, de az ágazat egésze is rekordévet zárt Magyarországon: 5,4 százalékkal emelkedett a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma az előző évhez képest. A cél, hogy idén tovább erősödjön a belföldi turizmus, és még több vendég érkezzen külföldről is - mondta a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója szerdán Győrben, az országos Tourinform-találkozó megnyitóján. Faragó Péter rámutatott: már az év első negyedévében is 9,4 százalékkal emelkedett a belföldi, 8,2 százalékkal a külföldi vendégéjszakák száma. ■ MTI Növekvő forgalom a Budapest Airportnál összesen 840 ezer utast kezelt áprilisban a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, enynyien még soha nem fordultak meg a ferihegyi repülőtéren az év negyedik hónapjában. Hardy Mihály, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport kommunikációs igazgatója közölte: a 840 ezer utas 10,8 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet, az év elejéhez képest 12,1 százalékos a bővülés az előző év első négy hónapjához viszonyítva. A le- és felszállások száma 3,9 százalékkal nőtt tavaly áprilishoz képest, a járatok kihasználtsága átlagosan 79,8 százalék volt. ■ MTI Jó negyedévet zárt a Bridgestone az elmúlt üzleti év március végén zárt utolsó negyedében a Bridgestone Corporation gumiabroncs üzletágának árbevétele és üzemi eredménye egyaránt 3,4 százalékkal emelkedett, elérve a 6,31 milliárd, illetve a 917,8 millió dollárt. A cég növelte személyautó, kis és közepes teherautó abroncsainak eladását Európában, az amerikai kontinensen és Ázsiában. Észak-Amerikában az autó és furgonabroncsok kereskedelmi forgalma 3 százalékkal szűkült, míg a gyári beszállítás ezeknél 12 százalékkal, a kamion és buszabroncsok esetében pedig 14 százalékkal nőtt. ■ VG