Világgazdaság, 2015. június (47-48. évfolyam, 103/11612-124/11633. szám)

2015-06-01 / 103. (11612.) szám

2 GAZDASÁG Negatív reklámért nem fizet a szponzor támogatás Rengeteg pénzt bukhat a FIFA, a Magyar Paralimpiai Bizottságnak is sokba kerülhet a botrány Válaszokat követelnek a múlt heti letartóztatások kap­csán a korrupciós vádakra a FIFA legnagyobb partnerei és szponzorai, a szervezet akár többszázmillió dollárt is elveszíthet. Itthon a Ma­gyar Paralimpiai Bizottság körüli botrány miatt teszik ugyanezt. A szponzorok nem akarják, hogy a támogatott szervezet botránya besározza a nevüket. Kalocsai Zoltán A pénteki választáson ugyan is­mét Sepp Blatternek, az eddigi elnöknek szavaztak bizalmat a küldöttek a FIFA (Nemzetközi Labdarúgó-szövetség) közgyűlé­sén, az egyértelmű, hogy jelentős változtatásokra van szükség, ha a szervezet nem akar elveszíteni több százmillió dollárnyi szpon­zori pénzt. A FIFA legnagyobb partnerei és szponzorai ugyan­is már a múlt héten, a korrupció gyanúja miatti letartóztatások után sorra jelezték, hogy a hely­zet mielőbbi tisztázását kérik, ellenkező esetben átgondolják megállapodásukat. A figyelmeztetést megfogal­mazók között az egyik első, és legkeményebb a Visa volt, amely határozott és azonnal lépéseket sürgetett. A társa­ság utalt rá: ha ez nem történik meg, újraértékeli a FIFA-val kötött szerződését. Ez végső esetben a partneri kapcsolat felmondását is jelentheti. A ki­emelt partnerek közül a Hyun­dai, a Coca-Cola és az Adidas is figyelmeztette a FIFA-t, illetve a 2018-as világbajnokság két szponzora, a McDonald’s és a Budweiser is. Konkrét lépése­ket ugyanakkor még nem tet­tek a cégek. Ha kiszállnak a FIFA támogatásából, óriási ösz­szegektől eshet el a szervezet. Becslések szerint a labdarúgó világbajnokságok közötti négy éves ciklus alatt mintegy egy­­milliárd fontnyi (431 milliárd forint) bevételre számíthat a FIFA a szponzoroktól. A legna­gyobb partnerek pedig évente 15 és 28 millió font közötti ösz­­szeggel támogatják a szerveze­tet. A közelmúltban már voltak olyan szponzorok, amelyek megszüntették együttműködé­süket a FIFA-val, éppen a kor­rupciós vádak miatt. A tavaly lejáró szerződését az Emirates, a Sony, a Castrol és a Continen­tal AG sem hosszabbította meg. „A szponzorációs megállapo­dásokat azért kötik a cégek, mert azt szeretnék, hogy a hírnevük, megítélésük jobb legyen. Nyil­ván ha olyan üggyel kapcsolható össze a nevük, ami negatív, ak­kor nem hogy nem segíti az ilyen befektetés a céljaik elérését, ha­nem épp az ellenkezőjét éri el. Vagyis tulajdonképpen azért fi­zetnek, hogy rosszabb legyen ne­kik. Ebből következik, hogy igye­keznek kiszállni az ilyen meg­állapodásokból” - mutatott rá Gulyás János, a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) médiaszek­ciójának elnöke. A szakember szerint a legtöbb szponzorációs szerződésben szerepel olyan ki­tétel, amelyben megfogalmaz­zák, hogy mi az elvárt viselke­dés a szponzorált szervezettől. Ha ez az adott szervezet hibája miatt nem teljesül, akkor álta­lában erre hivatkozva felmond­hatók az ilyen megállapodások. Magyarországon egyébként nem jellemző, hogy a szponzoráló cé­gek komolyabb botrányt csinál­janak. „A problémás esetekben inkább az szokott történni, hogy a következő évben nem újítják meg a szponzori szerződést. Rit­ka, amikor egy vállalkozás kiáll és nyíltan azt mondja, nem tart­ja vállalhatónak, amit egy adott szervezet vagy egyén csinál” - mondta Gulyás János.­ A médiaszekció elnöke sze­rint nehéz általános szabályt megfogalmazni arra, milyen magatartást érdemes követniük a szponzoroknak, ha kirobban a botrány. „Fontos, ha érződik, hogy a cégeknek is van lelkiis­meretük és megmutatják, oda­figyelnek arra, mi történik. Ha morális okokból elfogadhatatlan a szponzorált magatartása, ak­kor kommunikációs szempont­ból kifizetődő a határozott kiál­lás” - állítja a szakember. Az elméletet Magyarországon is élesben lehet most tesztelni. A Magyar Paralimpiai Bizottság el­nöke körül kirobbant botrány a hazai szponzoroknak is feladta a leckét, és több cég is lépett az ügyben. A Coca-Cola úgy dön­tött, hogy amíg nem rendeződik megnyugtatóan a helyzet, felfüggeszti a szervezet támo­gatását. A Magyar Telekom tá­jékoztatása szerint a magyar olimpiai mozgalom egyik veze­tő támogatójaként már kérte a nemrégiben napvilágra került, a Magyar Paralimpiai Bizott­sággal kapcsolatos kijelentések és információk mihamarabbi tisztázását, az ezzel kapcsolatos felelősségek megállapításával, valamint a szükséges intézke­dések meghozatalával együtt. A társaság jelezte azt is, hogy foly­tatja együttműködését a Magyar Paralimpiai Bizottsággal, amint a már említett intézkedések megtörténnek és meggyőződik róla, hogy a szervezet működési­­körülményei­ a­ sport­ és erkölcs szellemének megfelelően bizto­sítottak. A nagy szponzorok lépése nyo­mán egyre nagyobb a nyomás az elnökön, ugyanakkor a cégek kommunikációja azt is egyértel­művé teszi paralimpiai sportot továbbra is támogatni akarják, csak azt nem szeretnék, ha az el­nök ügyei rossz fényt vetnének a társaságukra. Blatter és Platini a megerősítés után. Az UEFA francia elnöke korábban azzal fenyegetőzött: ha Blattert újraválasztják, az UEFA bojkottot hirdet Botrányos ügyek az elmúlt években több példa is akadt a sport világából,­­amikor a botrányba keveredett csapat vagy sportoló mögül villámgyorsan kihátráltak a szponzorok. Talán az egyik legemlékezetesebb a világ egy­kor legjobb golfozójának tar­tott Tiger Woods esete. Miután kiderült, hogy megcsalta fele­ségét, többek között az AT&T, a Gatorade és az Accenture mondta fel szponzorálását, míg a Gillette és a Tag Heuer úgy döntöttek, nem szerepelte­tik többet reklámjaikban. Ta­valy­ tavasszal pedig a Los­ An­­geles Clippers amerikai profi kosárlabdacsapat tulajdono­sának rasszista kijelentése után rövid idő alatt több tucat szponzor bontotta fel velük a szerződést, köztük a Red Bull, a Mercedes, a Kia Motors és a Virgin America. A csapatot azóta eladták, új tulajdonosa Steve Ballmer, a Microsoft egy­kori vezérigazgatója lett. Kibontják a GDP minden részletét naptár Nem várható meglepetés az Európai Központi Banktól A héten teszi közzé a KSH a részletes GDP-adatokat, amiből kiderül, milyen tényezők hajtot­ták a magyar gazdaságot az első negyedévben. Az eddig meg­ismert adatok alapján a háztar­tások fogyasztása erősödhetett és a nettó export hozzájárulása is erős lehetett, miközben a be­ruházások csökkentek. Ez jelen­tős eltérés a tavalyhoz képest, amikor a beruházások adták a fő húzóerőt. Az első negyedéves adatok alapján a növekedés az év egészében 3 százalék vagy kismértékben azt meghaladó mértékű lehet - mondta Ep­pich Győző, az OTP Bank senior elemzője. Szerdán dönt a monetáris kondíciókról az EKB (aztán jú­liustól visszatérnek majd a csü­törtöki ülésekhez). Sem a fő hi­telkamat (0,05 százalék), sem a betéti kamat (-0,2 százalék), sem az eszközvásárlási progra­mok esetében nem számítha­tunk új információra. Draghi elnök várhatóan hangsúlyozza majd a program pozitív hatásait, és próbálja majd megnyugtatni a befektetőket a hosszú futam­idejű állampapírok legutóbbi hetekben látott hozamemelke­désével kapcsolatban. Ismét terítékre kerülhet az eurózóna az első negyedévben gyorsuló növekedése, illetve a kilábalást övező kockázatok. Újra elhan­gozhat, hogy a következő he­tekben kicsit több állampapírt vesznek, hogy a nyári, alacso­nyabb forgalmú időszakban ne növekedjen nemkívánatos szintre az EKB vásárlásainak súlya. A fő üzenet nem válto­zik majd: a márciusban indult állampapír-vásárlási program a jövő év szeptemberéig folytatód­ni fog. Görögországgal kapcso­latban ismét szigorú hangnemet üthet meg az EKB vezetője. Pénteken lát napvilágot az Egyesült Államok májusi mun­kapiaci statisztikája. A Reuters konszenzusa alapján a munka­helyteremtés üteme megegyez­hetett az áprilisival (225 ezerrel több álláshely). A nem feldolgo­zóipari ISM index, a feldolgozó­­ipari Markit index és a heti frek­venciájú új munkanélküli se­gélykérelmek száma arra utal, hogy a konszenzusos értékkel kapcsolatban a felfelé mutató kockázatok erősebbek. Hason-Fogyasztói árindex (előzetes, év/év,­­ DE MÁJUS Háztartások bevételei (hó/hó, %) US Háztartások fogyasztása (hó/hó, %) US I....APRILS " 2015. június 1­5. 0 Kiemelten fontos I I Időszak Reuters elemzői konszenzus Előző adat Uri Ipari megrendelések (hó/hó, %) US ÁPRILIS 12 Gépjárműeladások száma (havi, millió db) US I május 16,7 CSÜTÖRTÖK Kamatdöntés (%)........................... UK I június 1­6,5 a PÉNTEK Ipari megrendelések (hó/hó, %) DE ÁPRILIS GDP (végleges, év/év, %) CD Munkanélküliségi ráta DE MÁJUSM Fogyasztói árindex (előzetes, %) EZ MÁJUS Kamatdöntés (%) PL 1 . június 1,5 I Kamatdöntés (%) EZ JÚNIUS­­D ADP nem-mezőgazdasági foglalkoztatottak (hó/hó, ezer fő) HU [1. NEGYEDÉV­­ Ipari termelés (év/év, %) HÓ 1 ÁPRILIS változása (hó/hó, ezer db) US­L május 224 Munkanélküliségi ráta (%).......................... US­A május 1­éyi i^m­ (­ főképpen a várt 0,2 százalékos havi bérnövekedés is túlteljesül­het. A munkaköltségindex már határozott emelkedést mutat, ennek előbb-utóbb a bérdinami­kában is meg kell jelennie. Ha valóban a vártnál erősebb lesz a nem mezőgazdasági foglalkoz­tatottak számának növekedése, az vélhetően csökkenő munka­nélküliségi rátához vezet majd. Az 5,3 százalékra mérséklődő mutató hétéves mélypont lenne, és szinte elérné a Fed által hosz­­szú távon egyensúlyinak gon­dolt 5,0-5,2 közötti tartományt. A palaolaj-kitermelésben, -fel­dolgozásban várhatóan tovább mérséklődik majd a foglalkozta­tottak száma, egyelőre azonban úgy tűnik, hogy ez a folyamat lo­kálisan sem gyakorol nyomást a munkaerőpiacra. Texasban a márciusi nagy esést követően áprilisban már kissé bővült a munkahelyek száma. Egyelőre nem igazolódott be az elmúlt hónapok félelme, hogy az olajár csökkenése miatt drasztikusan visszafogott palaolaj-kitermelés és beruházások érdemi negatív hatást gyakorolnak a munka­piacra. ■ VG HETI VÁRHATÓ GAZDASÁGI ESEMÉNYEK (hó/hó, %) us­z,7 Kiskereskedelmi forgalom (év/év, %) hó f...Aprils'HMBI május 1 A FIFA bevételei (millió dollár) FORRÁS: FIFA 2007 882 2008 957 2009 1059 2010 1291 2011 1070 2012 1166 2013 1385 2014 2096 2015. JÚNIUS 1., HÉTFŐ

Next