Világgazdaság, 2015. június (47-48. évfolyam, 103/11612-124/11633. szám)
2015-06-01 / 103. (11612.) szám
2 GAZDASÁG Negatív reklámért nem fizet a szponzor támogatás Rengeteg pénzt bukhat a FIFA, a Magyar Paralimpiai Bizottságnak is sokba kerülhet a botrány Válaszokat követelnek a múlt heti letartóztatások kapcsán a korrupciós vádakra a FIFA legnagyobb partnerei és szponzorai, a szervezet akár többszázmillió dollárt is elveszíthet. Itthon a Magyar Paralimpiai Bizottság körüli botrány miatt teszik ugyanezt. A szponzorok nem akarják, hogy a támogatott szervezet botránya besározza a nevüket. Kalocsai Zoltán A pénteki választáson ugyan ismét Sepp Blatternek, az eddigi elnöknek szavaztak bizalmat a küldöttek a FIFA (Nemzetközi Labdarúgó-szövetség) közgyűlésén, az egyértelmű, hogy jelentős változtatásokra van szükség, ha a szervezet nem akar elveszíteni több százmillió dollárnyi szponzori pénzt. A FIFA legnagyobb partnerei és szponzorai ugyanis már a múlt héten, a korrupció gyanúja miatti letartóztatások után sorra jelezték, hogy a helyzet mielőbbi tisztázását kérik, ellenkező esetben átgondolják megállapodásukat. A figyelmeztetést megfogalmazók között az egyik első, és legkeményebb a Visa volt, amely határozott és azonnal lépéseket sürgetett. A társaság utalt rá: ha ez nem történik meg, újraértékeli a FIFA-val kötött szerződését. Ez végső esetben a partneri kapcsolat felmondását is jelentheti. A kiemelt partnerek közül a Hyundai, a Coca-Cola és az Adidas is figyelmeztette a FIFA-t, illetve a 2018-as világbajnokság két szponzora, a McDonald’s és a Budweiser is. Konkrét lépéseket ugyanakkor még nem tettek a cégek. Ha kiszállnak a FIFA támogatásából, óriási öszszegektől eshet el a szervezet. Becslések szerint a labdarúgó világbajnokságok közötti négy éves ciklus alatt mintegy egymilliárd fontnyi (431 milliárd forint) bevételre számíthat a FIFA a szponzoroktól. A legnagyobb partnerek pedig évente 15 és 28 millió font közötti öszszeggel támogatják a szervezetet. A közelmúltban már voltak olyan szponzorok, amelyek megszüntették együttműködésüket a FIFA-val, éppen a korrupciós vádak miatt. A tavaly lejáró szerződését az Emirates, a Sony, a Castrol és a Continental AG sem hosszabbította meg. „A szponzorációs megállapodásokat azért kötik a cégek, mert azt szeretnék, hogy a hírnevük, megítélésük jobb legyen. Nyilván ha olyan üggyel kapcsolható össze a nevük, ami negatív, akkor nem hogy nem segíti az ilyen befektetés a céljaik elérését, hanem épp az ellenkezőjét éri el. Vagyis tulajdonképpen azért fizetnek, hogy rosszabb legyen nekik. Ebből következik, hogy igyekeznek kiszállni az ilyen megállapodásokból” - mutatott rá Gulyás János, a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) médiaszekciójának elnöke. A szakember szerint a legtöbb szponzorációs szerződésben szerepel olyan kitétel, amelyben megfogalmazzák, hogy mi az elvárt viselkedés a szponzorált szervezettől. Ha ez az adott szervezet hibája miatt nem teljesül, akkor általában erre hivatkozva felmondhatók az ilyen megállapodások. Magyarországon egyébként nem jellemző, hogy a szponzoráló cégek komolyabb botrányt csináljanak. „A problémás esetekben inkább az szokott történni, hogy a következő évben nem újítják meg a szponzori szerződést. Ritka, amikor egy vállalkozás kiáll és nyíltan azt mondja, nem tartja vállalhatónak, amit egy adott szervezet vagy egyén csinál” - mondta Gulyás János. A médiaszekció elnöke szerint nehéz általános szabályt megfogalmazni arra, milyen magatartást érdemes követniük a szponzoroknak, ha kirobban a botrány. „Fontos, ha érződik, hogy a cégeknek is van lelkiismeretük és megmutatják, odafigyelnek arra, mi történik. Ha morális okokból elfogadhatatlan a szponzorált magatartása, akkor kommunikációs szempontból kifizetődő a határozott kiállás” - állítja a szakember. Az elméletet Magyarországon is élesben lehet most tesztelni. A Magyar Paralimpiai Bizottság elnöke körül kirobbant botrány a hazai szponzoroknak is feladta a leckét, és több cég is lépett az ügyben. A Coca-Cola úgy döntött, hogy amíg nem rendeződik megnyugtatóan a helyzet, felfüggeszti a szervezet támogatását. A Magyar Telekom tájékoztatása szerint a magyar olimpiai mozgalom egyik vezető támogatójaként már kérte a nemrégiben napvilágra került, a Magyar Paralimpiai Bizottsággal kapcsolatos kijelentések és információk mihamarabbi tisztázását, az ezzel kapcsolatos felelősségek megállapításával, valamint a szükséges intézkedések meghozatalával együtt. A társaság jelezte azt is, hogy folytatja együttműködését a Magyar Paralimpiai Bizottsággal, amint a már említett intézkedések megtörténnek és meggyőződik róla, hogy a szervezet működésikörülményei a sport és erkölcs szellemének megfelelően biztosítottak. A nagy szponzorok lépése nyomán egyre nagyobb a nyomás az elnökön, ugyanakkor a cégek kommunikációja azt is egyértelművé teszi paralimpiai sportot továbbra is támogatni akarják, csak azt nem szeretnék, ha az elnök ügyei rossz fényt vetnének a társaságukra. Blatter és Platini a megerősítés után. Az UEFA francia elnöke korábban azzal fenyegetőzött: ha Blattert újraválasztják, az UEFA bojkottot hirdet Botrányos ügyek az elmúlt években több példa is akadt a sport világából,amikor a botrányba keveredett csapat vagy sportoló mögül villámgyorsan kihátráltak a szponzorok. Talán az egyik legemlékezetesebb a világ egykor legjobb golfozójának tartott Tiger Woods esete. Miután kiderült, hogy megcsalta feleségét, többek között az AT&T, a Gatorade és az Accenture mondta fel szponzorálását, míg a Gillette és a Tag Heuer úgy döntöttek, nem szerepeltetik többet reklámjaikban. Tavaly tavasszal pedig a Los Angeles Clippers amerikai profi kosárlabdacsapat tulajdonosának rasszista kijelentése után rövid idő alatt több tucat szponzor bontotta fel velük a szerződést, köztük a Red Bull, a Mercedes, a Kia Motors és a Virgin America. A csapatot azóta eladták, új tulajdonosa Steve Ballmer, a Microsoft egykori vezérigazgatója lett. Kibontják a GDP minden részletét naptár Nem várható meglepetés az Európai Központi Banktól A héten teszi közzé a KSH a részletes GDP-adatokat, amiből kiderül, milyen tényezők hajtották a magyar gazdaságot az első negyedévben. Az eddig megismert adatok alapján a háztartások fogyasztása erősödhetett és a nettó export hozzájárulása is erős lehetett, miközben a beruházások csökkentek. Ez jelentős eltérés a tavalyhoz képest, amikor a beruházások adták a fő húzóerőt. Az első negyedéves adatok alapján a növekedés az év egészében 3 százalék vagy kismértékben azt meghaladó mértékű lehet - mondta Eppich Győző, az OTP Bank senior elemzője. Szerdán dönt a monetáris kondíciókról az EKB (aztán júliustól visszatérnek majd a csütörtöki ülésekhez). Sem a fő hitelkamat (0,05 százalék), sem a betéti kamat (-0,2 százalék), sem az eszközvásárlási programok esetében nem számíthatunk új információra. Draghi elnök várhatóan hangsúlyozza majd a program pozitív hatásait, és próbálja majd megnyugtatni a befektetőket a hosszú futamidejű állampapírok legutóbbi hetekben látott hozamemelkedésével kapcsolatban. Ismét terítékre kerülhet az eurózóna az első negyedévben gyorsuló növekedése, illetve a kilábalást övező kockázatok. Újra elhangozhat, hogy a következő hetekben kicsit több állampapírt vesznek, hogy a nyári, alacsonyabb forgalmú időszakban ne növekedjen nemkívánatos szintre az EKB vásárlásainak súlya. A fő üzenet nem változik majd: a márciusban indult állampapír-vásárlási program a jövő év szeptemberéig folytatódni fog. Görögországgal kapcsolatban ismét szigorú hangnemet üthet meg az EKB vezetője. Pénteken lát napvilágot az Egyesült Államok májusi munkapiaci statisztikája. A Reuters konszenzusa alapján a munkahelyteremtés üteme megegyezhetett az áprilisival (225 ezerrel több álláshely). A nem feldolgozóipari ISM index, a feldolgozóipari Markit index és a heti frekvenciájú új munkanélküli segélykérelmek száma arra utal, hogy a konszenzusos értékkel kapcsolatban a felfelé mutató kockázatok erősebbek. Hason-Fogyasztói árindex (előzetes, év/év, DE MÁJUS Háztartások bevételei (hó/hó, %) US Háztartások fogyasztása (hó/hó, %) US I....APRILS " 2015. június 15. 0 Kiemelten fontos I I Időszak Reuters elemzői konszenzus Előző adat Uri Ipari megrendelések (hó/hó, %) US ÁPRILIS 12 Gépjárműeladások száma (havi, millió db) US I május 16,7 CSÜTÖRTÖK Kamatdöntés (%)........................... UK I június 16,5 a PÉNTEK Ipari megrendelések (hó/hó, %) DE ÁPRILIS GDP (végleges, év/év, %) CD Munkanélküliségi ráta DE MÁJUSM Fogyasztói árindex (előzetes, %) EZ MÁJUS Kamatdöntés (%) PL 1 . június 1,5 I Kamatdöntés (%) EZ JÚNIUSD ADP nem-mezőgazdasági foglalkoztatottak (hó/hó, ezer fő) HU [1. NEGYEDÉV Ipari termelés (év/év, %) HÓ 1 ÁPRILIS változása (hó/hó, ezer db) USL május 224 Munkanélküliségi ráta (%).......................... USA május 1éyi i^m ( főképpen a várt 0,2 százalékos havi bérnövekedés is túlteljesülhet. A munkaköltségindex már határozott emelkedést mutat, ennek előbb-utóbb a bérdinamikában is meg kell jelennie. Ha valóban a vártnál erősebb lesz a nem mezőgazdasági foglalkoztatottak számának növekedése, az vélhetően csökkenő munkanélküliségi rátához vezet majd. Az 5,3 százalékra mérséklődő mutató hétéves mélypont lenne, és szinte elérné a Fed által hoszszú távon egyensúlyinak gondolt 5,0-5,2 közötti tartományt. A palaolaj-kitermelésben, -feldolgozásban várhatóan tovább mérséklődik majd a foglalkoztatottak száma, egyelőre azonban úgy tűnik, hogy ez a folyamat lokálisan sem gyakorol nyomást a munkaerőpiacra. Texasban a márciusi nagy esést követően áprilisban már kissé bővült a munkahelyek száma. Egyelőre nem igazolódott be az elmúlt hónapok félelme, hogy az olajár csökkenése miatt drasztikusan visszafogott palaolaj-kitermelés és beruházások érdemi negatív hatást gyakorolnak a munkapiacra. ■ VG HETI VÁRHATÓ GAZDASÁGI ESEMÉNYEK (hó/hó, %) usz,7 Kiskereskedelmi forgalom (év/év, %) hó f...Aprils'HMBI május 1 A FIFA bevételei (millió dollár) FORRÁS: FIFA 2007 882 2008 957 2009 1059 2010 1291 2011 1070 2012 1166 2013 1385 2014 2096 2015. JÚNIUS 1., HÉTFŐ