Világgazdaság, 2015. szeptember (48. évfolyam, 167/11675-188/11697. szám)
2015-09-15 / 177. (11686.) szám
2015. SZEPTEMBER 15., KEDD AUTO-MOTOR Duplán divatos az új Fiat 500X ton A csúcsmodell 170 lóerős motorral és kilencfokozatú automata váltóval büszkélkedhet A manapság legdivatosabbnak számító kategóriában küldte szorítóba retró divatautóját a Fiat. Tóth Zoltán Zsolt A Mini mintájára a Fiat is folyamatosan teljes modellcsaláddá bővítette a népszerű 500-ast: a háromajtós, négyüléses retró stílusú törpét követte a kabrió, majd az 500L egyterű, valamint a még jobban „felfújt” öt- vagy hétszemélyes 500L Living és a szabadidő-autós köntösbe bújtatott 500L Trekking. Mi sem logikusabb, mint az olaszok legutóbbi lépése, nevezetesen kombinálni a manapság legnépszerűbbnek számító és lendületesen bővülő crossover kategóriát divatos miniautójukkal. A vadonatúj 500X kis híján kétszer akkora, mint az 1957-75 között gyártott eredeti 500-as, de még a modernkori „Cinquecentónál” is látványosan nagyobb: hosszában mintegy 70, székében 17, magasságban 12, tengelytávolságban pedig 27 centiméter a különbség. Sikerült ízlésesen átültetni a jellegzetes stílusjegyeket, egy bájosan trendi, vidám és szerethető autóval bővült a Nissan Juke, Mini Countryman, Opel Mokka, Peugeot 2008-as, Renault Captur, Mazda CX-3-as és társaik által fémjelzett szegmens. Felszereltségtől függően kétféle változatban készül az 500X: a városi járdasziget-terepjárós alapkivitelektől az emelt hasmagasságú Cross és Cross Plus „kalandorokat” látványosan megkülönböztetik a kocsi alján körbefutó, fényezetlen műanyag elemek és a szaténfényű tetősínek. A gazdagon felszerelt Opening Editionből összesen 2000 darabot gyártanak az európai vásárlók számára. Az utastérben többek között piros betétes, fekete bőrülések, valamint fejlett Uconnect multimédiás és 3D navigációs rendszer (6,5 colos, színes érintőképernyővel) emeli a nívót, de itt van még a műszeregység 3,5 colos TFT-kijelzője is - azért a menürendszer felépítése és a kezelés helyenként lehetne logikusabb és egyszerűbb is. Akár radaros követési távolság- és sebességtartó automatika, ráfutásos balesetveszélyre és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, holttérfigyelés és tolatókamera is rendelhető az autóhoz. A retró érzésről jellegzetes, kerek fejtámlák és klasszikus stílusú kilincsek gondoskodnak, ezek az antracitszürke dekorbetétek viszont nem különösebben Genetika BÁR MEGJELENÉSÜKET tekintve aligha különbözhetnének jobban egymástól, a Fiat 500X és a Jeep Renegade (képünkön) bizony testvérmodellek. A platformon kívül osztoznak a motorokon és a sebességváltókon, de még az összkerékhajtáson is - a kis Jeepnek azonban van egy komolyabb terepes Trailhawk kivitele is, a kategóriában profinak számító Selec-Terrain négykerékhajtással és terepfelezővel. Sőt, mindkettő az olaszországi, melfi gyáregységben készül, dobják fel a belső hangulatot. A helykínálat a kategória átlagát hozza, a csomagtér azonban pótkerékkel szűkös, és ez esetben az áltapadót sem lehet mélyebbre engedni. Az 500X választható szívó és turbós benzinmotorral, kis és nagy dízellel, a manuális helyett hatfokozatú duplakuplungos vagy kilencgangos hagyományos automatával, fronthajtással, Traction+ elektronikus differenciálzárral és 4x4-es verzióban. Nálunk a csúcsmodell járt, 2,0 literes, 140 lóerős dízelmotorral, kilencfokozatú automatával és összkerékhajtással, de őszintén szólva eszemben sem volt a Fiattal letérni a műútról. Pedig a 179 mm-es szabadmagasság, a 21,3 fokos első és a 30,1 fokos hátsó terepszög lehetővé tennék. Maradjunk annyiban, hogy az elektronikusan vezérelt, többtárcsás tengelykapcsoló segítségével nehéz útviszonyok között is magabiztosan haladhatunk, vagy éppenséggel télen gond nélkül eljuthatunk a sípályáig. Kellemesen vezethető és viszonylag kényelmes, akár családi autónak is megfelelő az 500X. A hazai útviszonyok között legfeljebb a 18 colos felniktől (225/45-ös abroncsok) érdemes tartózkodni, mert képesek néhány rázós pillanatot okozni. Kellemesen vezethető és viszonylag kényelmes, akár családi autónak is megfelelő az 500X, teljes modellcsaláddá bővítette a Fiat az 500-ast a zERraBBi Összlökettérfogat 1956 cm3 Hengerek/szelepek S4/16 turbódízel Max. teljesítmény 103 kW (140 LE) 4000/perc Max. forgatónyomaték 350 Nm 1750/perc Hossz./szél./mag. 4273/1796/1620 mm Tengelytáv 2570 mm Nyomtáv elöl/hátul 1545/1545 mm Fordulókor 11,50 m Saját tömeg/teherbírás 1570/605 kg Csomagtér 245/910 (350/1000") 1 Üzemanyagtank 481 Gyorsulás 0-100 km/h 9,8 s Maximális sebesség 190 km/h Város/országút/ vegyes 6,5/4,9/5,51/ 100 km Tesztfogyasztás 8,21/100 km C02-kibocsátás 144 g/km A modell alapára 4 390 000 Ft* A tesztelt modell ára 8 190 000 Ft * 1.6 1GV (HOLE) POP. ** DEFEKTJAVÍTÓ KÉSZLETTEL. Jön az új Talisman 1,6-osnál nem lesz nagyobb A Renault igencsak kilógott a sorból azzal, hogy a Laguna több mint két évtizedes pályafutása alatt mindvégig kitartott az ötajtós karosszéria mellett. Most azonban a franciák is beadták a derekukat, ugyanis itt a lépcsőshátú Talismanlesz belőle kombi is), amelyet ugyan hivatalosan a D-szegmensbe (középkategória) sorol a gyártó, de akár egy osztállyal feljebb is megállná a helyét, hiszen az aktuális 5-ös BMW-nél öt centivel kurtább a karoszszériája - ennek megfelelően nemcsak a Laguna, hanem a félsikerű Latitude utódjának is tekinthetjük. Hogy alaposan kitett magáért a Renault, az látszik a berendezésen is, az Espace mintájára digitális műszerfal és tabletre hasonlító, „álló” kijelző uralja a belsőt, míg a kényelemért masszázsfunkciós, hűthető-fűthető, 10 irányban elektromosan állítható ülések felelhetnek. Ami a motorpalettát illeti, a Talisman talán a legékesebb példája a downlizingnek. Nemhogy hathengeres, de még 2,0 literes egység sincs, hiszen a benzinesekénél a 150 és 200 lóerővel elérhető 1,6-os turbós TCe választható, míg a dízeleknél az 1,6-os dCi 110, 130 és 160 lóerővel áll majd rendelkezésre. ■ AM A Renault Talisman a Laguna és a Latitude utódának tekinthető r « « Az élre szánják az Opelt „A telefon és az autó nem ugyanaz a kategória” Minden fontos piacának minden szegmensében vezető szerepre törekszik az Opel márkával a General Motors (GM) - jelentette ki a Bild am Sonntag német lapnak adott interjúban Mary Barra, a GM vezérigazgatója. „Ez a célunk, és ez nem történhet meg elég gyorsan” - válaszolta arra az újságírói kérdésre, hogy mennyi időbe telhet, míg az Opel felzárkózik a Németországban piacvezető Volkswagenhez. A jelenleg még veszteséges Opelnél a GM elsősorban az új Astra modelljéhez fűz nagy reményeket, amelyeket a héten kezdődő Frankfurti Autószalonon mutatnak be. A Google és az Apple autóipari belépéséről szólva Mary Barra rámutatott, hogy ez is csak azt bizonyítja, milyen „lélegzetelállítóan gyors technológiai fejlődés” zajlik az ágazatban. Elmondta, hogy több területen is folytatnak együttműködést a Google és az Apple céggel. Megjegyezte azonban, hogy mint konkurensektől nem igazán kell tőlük tartani. „A telefon és az autó azért nem ugyanaz a kategória. Sokak számára az autó egy kinyilatkoztatás. Az autó dizájnjának és funkcióinak egy adott életmódhoz kell igazodnia. Nem gondolnám, hogy valaha is lesz olyan, hogy univerzális autó” - fogalmazott. Az Opel az idén nagy lépést tett a nyereséges felé. Az oroszországi érdekeltség felszámolása ellenére is az év első felében jóval kisebb veszteséget szenvedett el, mint tavaly. A második negyedévben az üzletieredmény-szintű hiány 45 millió dollárra csökkent. Az Opel a 2016-os évre nyereséget tűzött ki célul. ■ MTI 9 HIRDETÉS Dacia Dokker Van Raklapnyi tér a vállakozásának DACIA COTQUPE RENAULT Már nettó 1 960 000 Ft-tól NHP-val a kamat 2,5%** vagy TOO 000 km DACIA GARANCIA www.daciabudapest.hu • 3,3 ntó-es raktér • Akár 750 kg maximális hasznos teherbírás • 1,9 m hosszú raktér • Könnyű rakodás oldalról, 70,3 cm-re nyitható tolóajtóra! Bruttó: ?: 489 200' A garancia 3 év vagy 100 000 km, aettóott előbb elért érték erejéig.' *A Magyar Nemzeti Bank 9. r?l indított Nevetégési H.t Hologram keretében a thm 2,596. Az ajánlat a 2015 és 0.1 és 2015 12 31. között folyósított szerződésekre, illetve a keret nagyságától függően visszavonásra érvényes. A NövekedésiKoprogram keretében nyújtott finanszírozás hx kamatozású, forintalapú konstrukció, THM 25% minimum finanszírozott összeg 3 milió forint, maximum tóraminő 60 hónap. a, ajánlat egye-;- Hitelképesség vizsgálat függvényében érvényes. A THM meghatározása az aktuális fe tétek, melve a hatályos jogszabályok figyelembevételével történt a feltételek változása esetén annak mértéke módosultat. A Növekedési Hitelprogram keretében az UniCredit Leasing Hungary Z.rt. lájtja a finanszírozást. Az Undiredt Leasing Hungary Zr. fenntartja magának a jogot, hogy a hitelkeret kimerülése esetén az akciót azonnal, hatályal leállítsa. A képen látható autó-nlusztráció! jelen tájékoztatás nem teljes körű, és nem minősül ajánlattételnek, részletek a Dacia márkeim re-.kedésekben! DACIA BUDAKALÁSZ DACIA DÉL PEST DACIA KELET-PEST 2011 BUDAKALÁSZ, JÓZSEF ATTILA U. 77. TEL.: 06 26 540 540, FAX: 06 26 540 550 1097 BUDAPEST, könyves Kálmán krt. 5. TEL: 06 1 476 3100, FAX: 06 1 476 3109 1173 BUDAPEST, PESTI ÚT 16. TEL: 06 1 2540404, FAX: 061 254 0405