Világgazdaság, 2015. szeptember (48. évfolyam, 167/11675-188/11697. szám)

2015-09-15 / 177. (11686.) szám

2015. SZEPTEMBER 15., KEDD AUTO-MOTOR Duplán divatos az új Fiat 500X ton­ A csúcsmodell 170 lóerős motorral és kilencfokozatú automata váltóval büszkélkedhet A manapság legdivatosabb­nak számító kategóriában küldte szorítóba retró divat­­autóját a Fiat. Tóth Zoltán Zsolt A Mini mintájára a Fiat is folya­matosan teljes modellcsaláddá bővítette a népszerű 500-ast: a háromajtós, négyüléses retró stílusú törpét követte a kabrió, majd az 500L egyterű, valamint a még jobban „felfújt” öt- vagy hétszemélyes 500L Living és a szabadidő-autós köntösbe búj­tatott 500L Trekking. Mi sem logikusabb, mint az olaszok leg­utóbbi lépése, nevezetesen kom­binálni a manapság legnépsze­rűbbnek számító és lendülete­sen bővülő crossover kategóriát divatos miniautójukkal. A vadonatúj 500X kis híján kétszer akkora, mint az 1957-75 között gyártott eredeti 500-as, de még a modernkori „Cinque­­centónál” is látványosan na­gyobb: hosszában mintegy 70, székében 17, magasságban 12, tengelytávolságban pedig 27 centiméter a különbség. Sikerült ízlésesen átültetni a jellegzetes stílusjegyeket, egy bájosan tren­­di, vidám és szerethető autóval bővült a Nissan Juke, Mini Co­untryman, Opel Mokka, Peu­­­geot 2008-as, Renault Captur, Mazda CX-3-as és társaik által fémjelzett szegmens. Felszerelt­ségtől függően kétféle változat­ban készül az 500X: a városi járdasziget-terepjárós alapkivi­telektől az emelt hasmagasságú Cross és Cross Plus „kalandoro­kat” látványosan megkülönböz­tetik a kocsi alján körbefutó, fé­nyezetlen műanyag elemek és a szaténfényű tetősínek. A gazdagon felszerelt Ope­ning Editionből összesen 2000 darabot gyártanak az európai vásárlók számára. Az utastér­ben többek között piros betétes, fekete bőrülések, valamint fej­lett Uconnect multimédiás és 3D navigációs rendszer (6,5 colos, színes érintőképernyővel) emeli a nívót, de itt van még a műszer­egység 3,5 colos TFT-kijelzője is - azért a menürendszer felépí­tése és a kezelés helyenként le­hetne logikusabb és egyszerűbb is. Akár radaros követési távol­ság- és sebességtartó automati­ka, ráfutásos balesetveszélyre és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, holttérfigyelés és tola­tókamera is rendelhető az autó­hoz. A retró érzésről jellegzetes, kerek fejtámlák és klasszikus stílusú kilincsek gondoskodnak, ezek az antracitszürke dekorbe­­tétek viszont nem különösebben Genetika BÁR MEGJELENÉSÜKET tekintve aligha különbözhetnének job­ban egymástól, a Fiat 500X és a Jeep Renegade (képünkön) bi­zony testvérmodellek. A platfor­mon kívül osztoznak a motoro­kon és a sebességváltókon, de még az összkerékhajtáson is - a kis Jeepnek azonban van egy komolyabb terepes Trailhawk kivitele is, a kategóriában profi­nak számító Selec-Terrain négy­­kerékhajtással és terepfelezővel. Sőt, mindkettő az olaszországi, melfi gyáregységben készül, dobják fel a belső hangulatot. A helykínálat a kategória átlagát hozza, a csomagtér azonban pót­kerékkel szűkös, és ez esetben az áltapadót sem lehet mélyebb­re engedni. Az 500X választható szívó és turbós benzinmotorral, kis és nagy dízellel, a manuális helyett hatfokozatú duplakuplungos vagy kilencgangos hagyomá­nyos automatával, fronthajtás­sal, Traction+ elektronikus dif­ferenciálzárral és 4x4-es verzió­ban. Nálunk a csúcsmodell járt, 2,0 literes, 140 lóerős dízelmotor­ral, kilencfokozatú automatával és összkerékhajtással, de őszin­tén szólva eszemben sem volt a Fiattal letérni a műútról. Pedig a 179 mm-es szabadmagasság, a 21,3 fokos első és a 30,1 fokos hátsó terepszög lehetővé tennék. Maradjunk annyiban, hogy az elektronikusan vezérelt, több­tárcsás tengelykapcsoló segítsé­gével nehéz útviszonyok között is magabiztosan haladhatunk, vagy éppenséggel télen gond nélkül eljuthatunk a sípályáig. Kellemesen vezethető és vi­szonylag kényelmes, akár csalá­di autónak is megfelelő az 500X. A hazai útviszonyok között legfeljebb a 18 colos felniktől (225/45-ös abroncsok) érdemes tartózkodni, mert képesek né­hány rázós pillanatot okozni. Kellemesen vezethető és viszonylag kényelmes, akár családi autónak is megfelelő az 500X, teljes modellcsaláddá bővítette a Fiat az 500-ast a zERraBBi Összlökettérfogat 1956 cm3 Hengerek/szelepek S4/16 turbódízel Max. teljesítmény 103 kW (140 LE) 4000/perc Max. forgatónyomaték 350 Nm 1750/perc Hossz./szél./mag. 4273/1796/1620 mm Tengelytáv 2570 mm Nyomtáv elöl/hátul 1545/1545 mm Fordulókor 11,50 m Saját tömeg/teherbírás 1570/605 kg Csomagtér 245/910 (350/1000") 1 Üzemanyagtank 481 Gyorsulás 0-100 km/h 9,8 s Maximális sebesség 190 km/h Város/országút/ vegyes 6,5/4,9/5,51/ 100 km Tesztfogyasztás 8,21/100 km C02-kibocsátás 144 g/km A modell alapára 4 390 000 Ft* A tesztelt modell ára 8 190 000 Ft * 1.6 1GV (HOLE) POP. ** DEFEKTJAVÍTÓ KÉSZLETTEL. Jön az új Talisman 1,6-osnál nem lesz nagyobb A Renault igencsak kilógott a sorból azzal, hogy a Laguna több mint két évtizedes pálya­futása alatt mindvégig kitar­tott az ötajtós karosszéria mel­lett. Most azonban a franciák is beadták a derekukat, ugyan­is itt a lépcsőshátú Talisman­­lesz belőle kombi is), amelyet ugyan hivatalosan a D-szeg­­mensbe (középkategória) sorol a gyártó, de akár egy osztállyal feljebb is megállná a helyét, hi­szen az aktuális 5-ös BMW-nél öt centivel kurtább a karosz­­szériája - ennek megfelelően nemcsak a Laguna, hanem a félsikerű Latitude utódjának is tekinthetjük. Hogy alapo­san kitett magáért a Renault, az látszik a berendezésen is, az Espace mintájára digitális műszerfal és tabletre hasonlí­tó, „álló” kijelző uralja a belsőt, míg a kényelemért masszázs­funkciós, hűthető-fűthető, 10 irányban elektromosan állít­ható ülések felelhetnek. Ami a motorpalettát illeti, a Talis­man talán a legékesebb példá­ja a downlizingnek. Nemhogy hathengeres, de még 2,0 literes egység sincs, hiszen a benzine­sekénél a 150 és 200 lóerővel elérhető 1,6-os turbós TCe vá­lasztható, míg a dízeleknél az 1,6-os dCi 110, 130 és 160 ló­erővel áll majd rendelkezésre. ■ AM A Renault Talisman a Laguna és a Latitude utódának tekinthető r « « Az élre szánják az Opelt „A telefon és az autó nem ugyanaz a kategória” Minden fontos piacának minden szegmensében vezető szerepre törekszik az Opel márkával a General Motors (GM) - jelentet­te ki a Bild am Sonntag német lapnak adott interjúban Mary Barra, a GM vezérigazgatója. „Ez a célunk, és ez nem történhet meg elég gyorsan” - válaszolta arra az újságírói kérdésre, hogy mennyi időbe telhet, míg az Opel felzárkózik a Németországban piacvezető Volkswagenhez. A jelenleg még veszteséges Opel­nél a GM elsősorban az új Astra modelljéhez fűz nagy reménye­ket, amelyeket a héten kezdődő Frankfurti Autószalonon mu­tatnak be. A Google és az App­le autóipari belépéséről szólva Mary Barra rámutatott, hogy ez is csak azt bizonyítja, milyen „lé­legzetelállítóan gyors technoló­giai fejlődés” zajlik az ágazatban. Elmondta, hogy több területen is folytatnak együttműködést a Google és az Apple céggel. Meg­jegyezte azonban, hogy mint konkurensektől nem igazán kell tőlük tartani. „A telefon és az au­tó azért nem ugyanaz a kategó­ria. Sokak számára az autó egy kinyilatkoztatás. Az autó dizájn­­jának és funkcióinak egy adott életmódhoz kell igazodnia. Nem gondolnám, hogy valaha is lesz olyan, hogy univerzális autó” - fogalmazott. Az Opel az idén nagy lépést tett a nyereséges felé. Az orosz­­országi érdekeltség felszámolása ellenére is az év első felében jóval kisebb veszteséget szenvedett el, mint tavaly. A második negyed­évben az üzletieredmény-szintű hiány 45 millió dollárra csök­kent. Az Opel a 2016-os évre nye­reséget tűzött ki célul. ■ MTI 9 HIRDETÉS Dacia Dokker Van Raklapnyi tér a vállakozásának DACIA COTQUPE RENAULT Már nettó 1 960 000 Ft-tól NHP-val a kamat 2,5%** vagy TOO 000 km DACIA GARANCIA www.daciabudapest.hu • 3,3 ntó-es raktér • Akár 750 kg maximális hasznos teherbírás • 1,9 m hosszú raktér • Könnyű rakodás oldalról, 70,3 cm-re nyitható tolóajtóra! Bruttó­­­: ?: 489 200' A garancia 3 év vagy 100 000 km, a­­­ettó­­­ott előbb elért érték erejéig.' *A Magyar Nemzeti Bank 9. r?l indított Nevet­égési H.t Hologram keretében a thm 2,596. Az ajánlat a 2015 és 0.1 és 2015 12 31. között folyósított szerződésekre, illetve a keret nagyságától függően visszavonásra érvényes. A Növekedési­­Ko­program­ keretében nyújtott finanszírozás hx kamatozású, forintalapú konstrukció, THM 25% m­inimum finanszírozott összeg 3 mi­lió forint, maximum tóraminő 60 h­ónap. a­, ajánlat egye-;- Hitelképesség vizsgálat függvényében érvényes. A THM meghatározása az aktuális fe tét­ek, melve a hatályos jogszabályok figyelembevételével történt a feltételek változása esetén annak mértéke módosultat. A Növekedési Hitelprogram keretében az UniCredit Leasing Hungary Z.rt. lájtja a finanszírozást. Az Undired­t Leasing Hungary Zr. fenntartja magának a jogot, hogy a hitelkeret kimerülése esetén az akciót azonnal, hatá­lyal leállítsa. A képen látható autó­­-nlusztráció! jelen tájékoztatás nem teljes körű, és nem minősül ajánlattételnek, részletek a Dacia márkeim re-.kedésekben! DACIA BUDAKALÁSZ DACIA DÉL PEST DACIA KELET-PEST 2011 BUDAKALÁSZ, JÓZSEF ATTILA U. 77. TEL.: 06 26 540 540, FAX: 06 26 540 550 1097 BUDAPEST, könyves Kálmán krt. 5. TEL: 06 1 476 3100, FAX: 06 1 476 3109 1173 BUDAPEST, PESTI ÚT 16. TEL: 06 1 2540404, FAX: 061 254 0405

Next