Világgazdaság, 2016. január (48. évfolyam, 1-20. szám)

2016-01-04 / 1. szám

2 ÜZLET Hírsáv Kármán lett az Erste jelzálogbankjának vezére Kármán András az Erste jelzálogbank­jának vezérigazgatója tavaly decem­bertől, ezt saját Linked­In-adatlapján tette közzé­ Kármán korábban a Ma­gyar Nemzeti Bank divízióvezetője, Matolcsy György vezetése alatt a Nemzetgazdasági Minisztérium állam­titkára, ezt követően az EBRD igazga­tója volt.Tavaly áprilisban csatlakozott az Erste Bankhoz projektmenedzseri pozícióba, ahol a jelzálogbank felállítá­sán dolgozott. Az Erste tavaly jelentet­te be, hogy jelzálogbankot alapít, miután az MNB előírta, hogy minden jelzáloghitelezést folytat hazai bank 2016. október 1 -jétől köteles hitelállo­mányának legalább 15 százalékát jelzáloglevéllel finanszírozni. (H. J.) A Market vette meg a Kopaszi-gátat A Market-csoporthoz tartozó Market Asset Management Kft. és a River Dunainvest Kft. vette meg a Kopaszi Gát Kft.-t, amelyhez a Kopaszi-gátat is magában foglaló 56 hektáros, XI. kerületi ingatlanterület tartozik. A terület korábbi tulajdonosa a Mota- Engil, Finibanco és Estia portugál cégek alkotta vállalatcsoport volt. A parkot változatlan feltételekkel üzemeltetik, az eddig használaton kívüli területeken pedig lakó- és iroda­övezet kialakítását tervezik. (MTI) Visszavontak három Paks II.-tendert Három közbeszerzési eljárást is ered­ménytelennek nyilvánított a két új paksi blokk építéséért felelős MVM Paks II. Atomerőmű Fejlesztő Zrt., mert előre nem látható és elháríthatatlan ok miatti lényeges körülmény miatt nem tudna szerződést kötni. Erre a közbe­szerzési törvény miatt joga van, írta a Magyar Idők. A kiírások a tartalék gázturbinás erőmű megvalósíthatósá­gi tanulmányának elkészítésére, a két új blokk hálózati csatlakozásához szükséges alállomási létesítmények részletes műszaki tervére és a blok­koknak a villamosenergia-rendszerhez történő csatlakozási tervére vonatkoz­tak. Ezek együttes értéke több mint nettó 100 millió forint. (B. H. L.) VILÁGGAZDASÁG 2016. január 4. hétfő Megtakarítás­ból jött az üzemanyag árának csökkenése Egymilliárdot takarított meg a BKK A csökkenő üzem­anyagárnak köszön­hetően több mint egymilliárd forintot takarított meg a Budapesti Közleke­dési Központ 2015- ben az előző évhez képest. DIÓSZEGI JÓZSEF A fővárosi közösségi közlekedé­si szolgáltatás megrendelője, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. 2015-ben az egy évvel korábbihoz képest körülbelül egy­milliárd forintot takarított meg a csökkenő üzemanyagárnak kö­szönhetően - tudta meg a Világgaz­daság. Ez az összeg csak a BKV-nál keletkezett „nyereség”. A BKV az autóbusz-szolgáltatás kétharmadát képviseli, vagyis mintegy egyhar­­mad más­­cégek kezén van, ame­lyeknek az olcsóbb üzemanyag miatt szintén kevesebbet kell fizet­niük, vagyis a BKK-nak 2015-ben az előző évhez képest összességé­ben jóval több mint egymilliárd fo­rint megtakarítása lett a korábbinál kedvezőbb üzemanyagárak miatt. A 2014-es kiadásokhoz képest tehát jelentős volt tavaly a BKK megtakarítása az üzemanyagon, de miután később az alacsonyabb árakkal számoltak, 2015-ben már a tervek szintjén maradtak a gázolaj­jal kapcsolatos kiadásai. A BKK azt közölte lapunkkal, hogy 2014-ben húsz százalékot meghala­dó mértékben esett vissza a gázolaj beszerzési ára, elsősorban a kedvező millió liter gázolajat használ fel világpiaci folyamatoknak köszönhe­tően. A csökkenés a 2015. évi üzleti terv tervezési időszakában érte el a mélypontját. Előzetes kiinduló­pontként a BKV Zrt.-t érintően lite­renként nettó (és 11 forintos jövedé­ki adóval csökkentett) 250,7 forint egységárral véglegesítették az üzleti tervet, amelyet a Fővárosi Közgyűlés tavaly májusban elfogadott. Az említett literenkénti 250 forin­tos árat a Világgazdaság informáci­ója szerint tavaly nyáron 261 forint­ra korrigálták. (A gázolaj literenkénti ára 2014-ben 300 forint fölött is volt, 2015-ben pedig volt olyan időszak, amikor 268 forintra is felkúszott, az év végén pedig zuhanásban volt.) A BKK azt közölte, hogy a 250 fo­rintos tervezési árhoz képest bekö­vetkező minden literenkénti egyfo­rintos árváltozás körülbelül 32 millió forinttal változtatja meg a költsége­ket. Úgy tudjuk, hogy a BKV 2015- ben körülbelül 30 millió liter gáz­olajat használt fel, 2016-ban pedig 25-26 millió literrel számol. A közlekedési cégtől kapott tájé­koztatás szerint a belső szolgálta­tókra vonatkozó uniós jogszabá­lyok, valamint a BKV Zrt. és a BKK Zrt. között létrejött szolgáltatási szerződés rögzíti, hogy a BKV Zrt. bevétellel nem fedezett indokolt költségeinek megtérítésére jogosult, ennek megfelelő kompenzációt kap a közszolgáltatás bevételeit kezelő BKK Zrt.-től. Ennek értelmében a BKV Zrt. üzemanyagár-csökkenés­ből eredő megtakarítása csak elvi­leg mutatható ki. A gyakorlatban a közlekedési társaság működését finanszírozó BKK Zrt. a fel nem me­rült költséget nem téríti meg a belső szolgáltatókra vonatkozó finanszí­rozási modellből adódóan. Az üzemanyagra fordított összeg jelentős - a korábbi években tízmil­­liárd forintot meghaladó - ráfordí­tást igénylő tétel a BKV gazdálkodá­sában. Az összeget az üzemanyag árának csökkenése befolyásolhatja, ami kedvezően hat a BKV Zrt. gaz­dálkodására, így ha az üzemanyag­­árak tartósan alacsonyabb szinten maradnak, az az üzemeltetési költ­ségek szintjét csökkentheti. A BKV Zrt. közbeszerzési eljárás útján választja ki szerződött partne­rét, aminek eredményeként becsült felhasználási igényként meghatáro­zott mennyiség beszerzésére szerző­dik - közölte a közlekedési társaság, hozzátéve, hogy a gázolaj beszerzé­sei követik a mindenkori korrekció mértékével a világpiaci trendeket. A BKV buszágazata 2016-ban 26 TV2 Vajna cége kifizette a vételárat A Magyar Broadcasting Co. Kft. lezárta a TV2-csoport megvásár­lását - jelentette be tegnap a vá­sárló, Andy Vajna cége. A vállalat a tranzakcióhoz szükséges enge­délyek birtokában benyújtotta a változásbejegyzési kérelmét a cégbírósághoz, és Dirk Gerkenst kinevezte a TV2-csoport vezér­­igazgatójának - közölte a társaság. (A bejegyzést azonban korábban - közvetve - már jó előre megtá­madta a TV2-csoportot szintén magáénak valló Simicska Lajos­hoz és Fonyó Károlyhoz köthető Megapolis Media Zrt., most az a kérdés, miként határoz majd a bí­róság.) A Magyar Broadcasting 2015. október 15-én adásvételi szerző­dést írt alá a TV2 Média Csoport Kft. százszázalékos üzletrészét és a CEE Broadcasting Limited alap­tőkéjének száz százalékát megtes­tesítő részvényei megszerzéséről. A társaság ezzel egy időben meg­állapodást kötött a TV2 korábbi tulajdonosával, a ProSiebenSat.l Media AG-vel az eladóknak, vala­mint a csatornának biztosított hi­telek átvállalásáról. A Gazdasági Versenyhivatal ok­tóber 30-án engedélyezte, hogy a társaság közvetlen, egyedüli irányí­tást szerezzen a TV2 Média Csoport Kft. és a CEB Broadcasting limi­ted felett. A Magyar Broadcasting a TV2-csoport megvásárlását saját tőkéből és egy több bankból álló konzorcium közreműködésével fi­nanszírozta. A vételárat, illetve a hitelek ösz­­szegét, a folyósítók kilétét nem hoz­ták nyilvánosságra, a Világgazdaság korábbi információja szerint a köl­csönt nyújtó bankok között van az Eximbank és az MKB is, de további külföldi hitelintézetek is nyújtottak kölcsönt. Az egész tranzakció körül­belül húszmilliárd forintba kerülhet Vajnának. A TV2 a család televíziója lesz, célunk, hogy a fő-, valamint kábel­­csatornák a család minden tagjá­nak élményt, szórakozást és hiteles tájékoztatást biztosítsanak. Sok he­lyi gyártású, izgalmas és színvona­las műsorral kívánjuk visszaszerez­ni a nézők és a hirdetők bizalmát” - mondta Andy Vajna, a Magyar Broadcasting Co. Kft. ügyvezető igazgatója, tulajdonosa, D. J. Energia Hatékonyságjavításra kell fordítani a többletnyereséget Új nagykereskedelmi gáztarifák A most indult negyedévben a Ma­gyar Földgázkereskedő (MFGK) Zrt. a Főgáznak egy kicsit drágábban, a GSEM-nek és a Tigáznak pedig kicsit olcsóbban adhatja el a gázt, mint 2015 utolsó három hónapjá­ban. A gáztörvény év végi módosí­tása határozza meg, hogy az MFGK mely forrásból, mennyi és milyen maximált áron adhat el földgázt az egyetemes szolgáltatás számára. Ez három céget érint. A Főgáznál a cég l­egfeljebb 6,162 forintos árat érvényesíthet, a GDF Suez Energia Magyarország Zrt. esetében 6,381, a Tigáznál pedig 6,989 forintot. Az érvényesíthető szállítási és táro­lási kapacitásdíj nem változott. A rendeletmódosítás nyomán a Fő­gáz az előző negyedévesnél 44,2 fillérrel drágábban juthat gázhoz, a GSEM viszont 19 fillérrel olcsóbban, és a Tigáz is spórolhat 0,4 fillért ki­­lowatóránként. Az MFGK a hazai termelésű gázért kilowattóránként legfeljebb 2,949 forintot fizethet, ugyanannyit, mint 2015 utolsó ne­gyedében. Ezen az átvételi áron múlik, hogy a hazai termelőknek mennyire éri meg gázt felhozniuk. Megjelent az a módszertan is, amely alapján eldönthető, hogy a távhőtermelők mely költségei mi­lyen mértékben és feltételekkel szá­mítanak indokoltnak, és melyek nem. Ennek alapján (is) készít az energiahivatal javaslatot arra a tari­fára, amelyet az érintett erőművek alkalmazhatnak az egyetemes táv­­hőszolgáltató vevőikkel szemben. Nem változott, hogy mekkora nyereségtényezőt kell figyelembe venni: ez a kapcsolt vagy megújuló forrást hasznosító termelők eseté­ben 4,5 százalék, másutt 2 százalék lehet. Új viszont, hogy a nyereség­korlát feletti eredményt két éven belül a társaság energiahatékonysá­gának növelésére vagy költségének csökkentése kell fordítani. Eddig a termelőnél keletkező többletet to­vább kellett adni a szolgáltatónak, a szolgáltatónál keletkezőt pedig a végfelhasználóknak. B. H. L. Áttekerték fotó Kócsi Krisztián / archív A gáz maximált beszerzési ára (Az MFGK-tól, forint/kilowattóra) 2015. 2016. IV. n. é. I. n. é. Főgáz 5,720 6,162~ GSEM 6,571 6,381 Tigáz________________6,993 6,989 * EGYETEMES SZOLGÁLTATÁSRA FORRÁS: NF Villanyautóval olcsóbb Az elektromos gépjármű tulaj­donosa vagy üzemeltetője az A1 áramtarifa mellé igénybe veheti az olcsóbb, A2 ársza­bást is, ha minden évben előre igazolja a szolgáltatójánál, hogy ilyen eszköze van. Mivel az áramtörvény e módosítása járművet és nem gépkocsit ír, a lehetőséggel a robogósok és más villanyjárművesek is él­hetnek. Viszont a szolgáltatók H árszabása, amellyel megúju­­lóból származó áramot adnak el, nem lehet magasabb a szol­gáltató legalacsonyabb B ár­szabásánál. Korábban ez utób­bit hívták éjszakai áramnak.

Next