Világgazdaság, 2016. március (48. évfolyam, 42-61. szám)

2016-03-01 / 42. szám

2 ÜZLET Hír sáv Az új Astra az év autója Az Opel Astrát választották az év autó­jának - hirdették ki a 86. Genfi Autó­szalon megnyitása előtt. Az Astra 309 pontot kapott a zsűritől, míg a a máso­dik a Volvo XC90 lett 294 ponttal. A harmadik helyet a Mazda MX5 nyer­te el, a roadster 202 pontot kapott. Az Audi A4189 ponttal lett a negyedik. Az 1964-ben alapított európai Év Autója díjat az ideivel együtt már ötször nyer­te el az Opel. (VG) Futó Péter az év menedzsere Futó Pétert, a Futureal alapító-társtulaj­donosát választotta az év menedzseré­nek a Menedzserek Országos Szövet­sége. Az év fiatal menedzsere Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezető igazgatója lett. Az idén először adtak át életműdíjat az év menedzserének, ezt Mosonyi György, a Mal Nyrt. felügyelő­bizottságának elnöke kapta (VG). Eladta lengyel erőművét az Enefi Lezárult az Enefi Polska Sp. Zoo cég értékesítése - közölte tegnap az Enefi a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlap­ján. Az Enefi a tranzakció során megsza­badult egy 28 millió zlotys (körülbelül 2 milliárd forint) hiteltől, amellyel leánycé­ge a Bank Zachodninak tartozott, emel­lett 48,51 millió zloty (csaknem 3,5 milliárd forint) készpénzt is kapott. A tranzakció pénzügyi zárásával nagyjá­ból 6 millió euróval nőhet a társaság saját tőkéje. A bejelentés hírére az Enefi árfolyama a napi 15 százalékos limitig, 202 forintig emelkedett, a forgalma is a többszöröse volt a szokásosnak. (VG) Új ügyvezető a DHL Express élén A DHL Express Magyarország ügyveze­tői feladatait Bándli Zoltán veszi át március 1-jén. Bándli Zoltán csaknem húsz éve dolgozik a logisztikai és szállít­mányozási iparágban, több mint 15 éve vezetőként. A DHL Expresshez 2009- ben csatlakozott mint a vállalat keres­kedelmi és marketingosztályának igazgatója, vezetésével a DHL Express Magyarország a régió egyik dinamiku­san növekvő vállalata lett a légi expresz­­sz-szolgáltatások terén. Elődje, John Lucas 2010 októbere óta vezette a vállalatot, ő a Dél-afrikai Köztársaság­ban a DHL Express johannesburgi központjának ügyvezetőjeként folytat­ja munkáját. (MTI) VILÁGGAZDASÁG 2016. március 1., kedd Munkaerő A pályakezdők is kaphatnak bruttó 400 ezres fizetést Pörögnek a hazai szolgáltató központok Az autóipar után a szolgáltató központok (SSC) pörgetik legin­kább a magyar mun­kaerőpiacot, amelyek átlagon felüli jövedel­met és nemzetközi karriert kínálnak. MÁRK EDINA Tömegével toborozzák az embere­ket a szolgáltató központok (SSC) Magyarországon. A Nemzeti Befek­tetési Ügynökség (HIPA) adatbázisa szerint nagyjából 90 vállalat több mint 100 aktív SSC-t működtet, amelyek közel 37 ezer főnek adnak munkát, jellemzően az Y generá­cióhoz tartozó, nyelveket beszélő, diplomás fiataloknak. A szektor a hazai gazdaság egyik legdinamiku­sabban fejlődő ágazata: 2015-ben a 67 pozitív befektetési döntés közül tizenkettőt ez az ágazat adott, ami a második legtöbb a járműipar után. A szektor az idén átlagosan 9 szá­zalékos létszámnövekedést tervez, ami 3600 új munkahelyet jelent. A Magyarországban rejlő lehető­ségeket néhány vállalat már rögtön a rendszerváltás után felismerte, de az igazi fejlődés a 2000-es évek második felében indult be. Ma már érett, jól bevált helyszínnek számí­tunk, ahová a projektek többsége Nyugat-Európából és az USA-ból érkezik - mondják a HIPA szakértői. „Pozitív trend, hogy a magyaror­szági SSC-szektorban egyre inkább eltolódik a hangsúly a magasabb hozzáadott értékű szolgáltatások (IT, pénzügy) iránt, ahol a költsé­gek nem dominálnak - magyarázta Balázsik Péter, a SSC Heroes nevű közösségi és információs weboldal alapítója. - Az olyan árérzékenyebb tevékenységek számára, mint pél­dául az egyszerű ügyfélszolgálat, inkább keleten, például Indiában keresnek új helyszínt. A trendet jól mutatja, hogy 2014-ben a hazai köz­pontok 26,4 százaléka foglalkozott ügyfélszolgálati tevékenységgel, ta­valy már a felére zsugorodott (12,2) az arányuk.” Így nem csoda, hogy az autói­part megelőzve, a szolgáltató szek­tor volt már tavaly is a legvonzóbb a magyar munkavállalók körében. Ebben nem kis szerepük van a szol­gáltató központoknak: míg más ágazatok a munkaerőhiánytól szen­vednek, ez az egyetlen olyan szektor ma Magyarországon, amely nem­csak a tehetséges munkaerő itthon tartásában, de a külföldiek idecsá­­bításában is jeleskedik” - mondja Baja Sándor, a Randstad Hungary ügyvezető igazgatója. A modern technológiák, a nem­zetközi környezet és a gyors előre­­lépési lehetőségek mellett a szektor­ban elérhető jövedelem is rendkívül vonzó tényező. Az SSC-kben széles palettán mozog a kezdő fizetés, első­sorban az adott pozíciótól, a beszélt nyelvektől, illetve a munkarend­től függ, de pályakezdőként bruttó 230-400 ezer forintos fizetéssel lehet számolni. Egy olyan pozíció eseté­ben, ahol fontos a diploma (pél­dául IT, pénzügy), magasabb a fize­tés a szakirányú végzettséget nem igénylő, egyszerű ügyfélszolgálati pozíciókhoz képest. Utóbbiakhoz érettségi, illetve nyelvismeret is ele­gendő lehet. A speciális nyelvtudást (például holland) igénylő pozíciók is magasabb fizetést biztosítanak. Balázsik Péter ehhez még azt teszi hozzá, hogy egy tavaly készült fel­mérés szerint az SSC-knél elérhető havi átlagjövedelem bruttó 390 ezer forint volt Magyarországon, ezt csak a bank- és az IT-szektor előzte meg. Az SSC-k elsősorban a humán tő­kére alapoznak, s ebben egy olyan kisebb méretű ország is verseny­­képes lehet, mint Magyarország. Az eddigi bővítési kedv alapján egyelő­re úgy tűnik, hogy megfelelően biz­tosított a szektor számára a mun­kaerő-utánpótlás. Hosszabb távon azonban már problémásnak tűnik a helyzet. A 35 év alatti magyar mun­kavállalók fele például semmilyen idegen nyelvet nem beszél - mond­ja Baja Sándor. Balázsik Péter pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy az IT-szektorban mintegy 25 ezer be­töltetlen álláshely van. Az IBM szolgáltató központja fotó : schmidtJános/archív MMMMflBgmWMMflflflMMBMBWWflmwmilMWBIMMBMMHMMBMgBMBflBMMBMMMIIttgIMMMWHj A legnagyobb magyarországi szolgáltató központok (ssc) ssc Létszám Anyavállalat Alapítás éve IT Services Hungary 4000 T-Systems 2006 IBM ISSC 2500 IBM 1997 GE Global Operations Center 2000 GE 2014 BT Global Services 1800 BT 2007 Tata Consultancy Services 1600 TATA 2001 HP Enterprise Services 1500 HP 1991 ExxonMobil BSC 1500 Exxon 2004 BP European BSC 1000 BP 2009 Vodafone Shared Services Budapest 1000 Vodafone 2014 FORRÁS: SSC HEROES (WWW.3SCHER0ES.COM) v Kivárás Az új létesítmények tervei is a fiókban maradnak Nem ez lesz a gázerőművek éve Hiába esett tavaly jelentősen a föld­gáz ára, nem váltak tőle életképes­sé a hazai gázüzemű erőművek, és még nem érdemes elővenni az új beruházások évekkel ezelőtt meg­fogalmazott terveit sem, derült ki a Világgazdaságnak adott válaszok­ból. Pedig voltak, vannak ígéretes jelek: 2015-ben már gyakrabban in­dították be az előző évben alig dol­goztatott gázerőműveket. Igaz, ezek 2015-ben sem elsősorban a piacra termeltek, hanem a villamosener­­gia-rendszer irányítójának adtak el úgynevezett kiegyenlítő - vagyis a piacinál drágább - energiát. A Mal által tervezett, 850 mega­wattos kombinált ciklusú (CCGT) gázturbinás erőműről az olajtársa­ságnál csak annyit mondtak, hogy a projekt továbbra is be van fagyaszt­va. Korábbi bejelentések szerint a létesítmény kereskedelmi üzemé­nek kezdetét eredetileg 2014-re tervezték. A megromlott működési körülmények miatt azonban befé­keztek a projektnek, amelyből a Mol csehországi partnere, a CEZ időköz­ben ki is szállt. A szintén CCGT-típusú, Csepel III. erőmű 450 megawattos bővítéséről egyelőre nem kívánt nyilatkozni a tulajdonos Alpiq Csepel. Viszont a társaság beruházási döntésének hi­ánya miatt az FGSZ Földgázszállító Zrt. kérte az energiahivatalt, hogy törölhesse vagy elhalaszthassa a ter­veiben annak a csepeli vezetéki ösz­­szeköttetésnek a létesítését, amely­nek eredeti dátuma 2017 és 2018 volt. Pedig az Alpig mintegy 100 milliárd forintba kerülő Csepel III. erőművéhez már 2013-ban megvolt minden szakhatósági engedély, és végeztek a területrendezéssel is. Az erőműtervek azonban­ nem merültek feledésbe. „Nem zárjuk ki olyan piaci folyamatok lehetősé­gét, amelyek indokolhatják, hogy folytassuk az előkészületeket, így az engedélyeztetést. Ám nem várjuk, hogy az idén meg tudnánk hozni a végső befektetési döntést, és elér­kezhetünk a projekt pénzügyi zárá­sához” - válaszolt lapunknak Szőcs Mihály, a Szegedre tervezett és szin­tén parkolópályán lévő, 920 mega­wattos CCGT-erőmű projektjének vezetője. Magyarázata szerint hiába esik a gáz ára, és hiába nőtt tavaly a hazai gázüzemű erőművek kihasz­náltsága a Mavir adatai alapján, a mai piaci helyzet még nem ösz­tönzi a befektetőket az érintett be­ruházási döntések meghozatalára. „Hisszük azonban, hogy közép- és hosszú távon a magyar erőműflotta igényli a magas hatásfokú, rugalma­san üzemeltethető új termelő kapa­citásokat" -jelentette ki. Legfrissebb energiapiaci elemzé­sében a Regionális Energiagazdasá­gi Kutatóközpont (REKK) is csak le­hetőségnek tartotta, hogy a gázpiaci verseny erősödésével nő az érintett hazai erőművek kihasználtsága. „Európában évek óta tavaly októ­berben voltak először nyereségesek az érintett létesítmények. A hazai gázüzemű erőműveknek kedvez­het, hogy a hazai áramárak régiós szinten továbbra is kiemelkedően magasak” - mondta a napokban Kaderják Péter, a REKK igazgatója. Ráadásul egyelőre nem is szük­séges új földgázüzemű erőművet építeni az országban Stróbl Alajos, a Peyry­ Erőterv szakértője szerint. Mint a társaság tanulmányában rá­mutat: van bőven gázerőművünk, és ezek korszerűek is. B.H.L Várnak a beruházásokkal Nagyerőművek gázalapú energiatermelése (terajoule) 2013 2014 2015 V5-GRAFIKA FORRÁS: MEKH

Next