Világgazdaság, 2016. április (48. évfolyam, 62-82. szám)

2016-04-01 / 62. szám

2 ÜZLET Hírsáv Százmilliós bírság a Fressnapf-Hungáriának A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 100 millió forintra bírságolta a Fressnapf- Hungária Állateledel és Felszerelés Nagy- és Kiskereskedelmi Kft.-t, mivel rosszul tervezte meg a„25 év szeretete egy helyen" elnevezésű pecsétgyűjtő promóciós kampányát. Nem vette figyelembe, hogy a vevők nagyobb megrendeléseiket felbonthatják kisebb vásárlásokra (5000 forint volt a pecsét megszerzésének határa), így a kedvez­mények összege jóval meghaladta az általuk tervezett összeget. Ezt követően szigorították meg a beváltás feltételeit. A feltételek módosításának során a cég megtévesztette a fogyasztókat, indoko­latlanul hátrányt okozva számukra - ál­lapította meg a hatóság. (MTI) Újabb 15 OMV-kútnál lesz SPAR Express Még az idén további 15 SPAR Express üzlet nyílik OMV-benzinkutaknál, így év végére összesen 65 ilyen bolt üze­mel majd - közölte a SPAR Magyaror­szág és az OMV Hungária Kft. az 50. benzinkúti bolt átadásán. A két cég 2015 elejéig öt, az év minden napján éjjel-nappal üzemelő benzinkúti bol­tot nyitott, majd a tesztidőszak tapasz­talatai alapján tavaly bővült a hálózat, év végén már 45 shopjuk volt. (MTI) Pénzt hoz a postás a quaestorosoknak Újabb fejezetéhez érkezett a Quaestor és a Hungária Értékpapír kötvényes ügyfeleinek kártalanítása. A Kárrende­zési Alap március 31-ig megvizsgálta a kötvényesek kérelmeit, és postázta a kifizethető összegről szóló értesítése­ket. A kifizetések a kézhezvételt követő 30 napos határidő után kezdődhetnek meg. A Kárrendezési Alap 32 220 quaestoros és 520 hungáriás kötvé­nyes kérelmét vette nyilvántartásba, és 98 százalékuknál tudta megállapítani, mennyi kártalanítás jár. Akik elégedet­lenek a kártalanításként ajánlott ösz­­szeggel, 30 napon belül jelezhetik, hogy nem kívánnak élni a kárrende­zéssel. Az alap 30 millió forintig kártala­nítja a kötvényeseket, a hitelpapírokra a névértéket fizetik ki a hozamok és önrész levonása után. (H. B.) V VILÁGGAZDASÁG 2016. április 1., péntek Közlekedés Rába helyett török járművekkel próbálkozna az Orangeways Hiába várnak a várbuszokra Az Orangeways Hun­gária Kft. vélhetően nem teljesíti szerző­déses kötelezettsé­gét, és jelentős fővá­rosi üzlettől esik el. Az ügyben mindenki másra mutogat. DIÓSZEGI JÓZSEF Mától elvileg Orangeways buszok­nak kellene szállítaniuk az utasokat a budai Várban, de ennek egyelőre semmilyen jele sincs. Információnk szerint vállalásainak a cég aligha tud eleget tenni, emiatt elbukja a Buda­pesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt.-vel megkötött szerződését, és még az sem biztos, hogy ennyivel megússza. Az Orangeways Hungária Kft. 25, valamint opcionálisan továb­bi 10 dízelmidibusz beszerzésére és üzemeltetésére nyert jogot egy 2015-ös közbeszerzési pályázaton. A szerződés szerint az Orangewa­­ysnek 2016. március 16-ig kellett volna bemutatnia gyártópartnere, a Rába S91 típusú dízelmidibuszá­nak típusengedélyét, ezt azonban a megrendelő BKK Zrt. szerint nem tette meg. Amennyiben az Orange­ways pénteken „nem kezdi meg az eredeti szerződésben vállalt felté­teleknek megfelelő teljesítést, úgy a BKK eláll a szerződéstől’’ - közölte a közlekedésszervező. A 2015. június 3-án aláírt szerződés értelmében az első öt járművet a szerződéskötést követő tizedik hónap első napján forgalomba kellett volna állítani, majd kéthavonta újabb öt járművel kellene bővíteni a várbuszok flottá­ját. A BKK szerint áprilistól ketyeg az óra, az Orangeways szerinti viszont május 1. a teljesítés határideje. Lap­zártánkig az Orangeways Hungária Kft.-től nem kaptunk választ, a BKK pedig csütörtökön lakonikusan any­­nyit közölt lapunkkal, hogy „a kisza­bott határidő még nem járt le”, ami mindkét dátum esetében igaz is. Az ügyben mindenki a másikra mutogat. A Rába megkötötte ugyan a szállítási szerződést az Orangewa­­ysszel, de arra várt, hogy partnerük teljesítse is az abban foglaltakat és a finanszírozás is rendeződjön - ezt közölte hónapokkal ezelőtt lapunk­kal a Rába. „Az Orangeways rendel­kezik a forrással, amit a finanszírozó NHB Növekedési Hitel Bank Zrt. be is mutatott a BKK-nak” - mondta la­punknak korábban Kovács Miklós, a családi tulajdonban lévő Oran­­geways-csoport vezérigazgatója. Kovács szerint az NHB egy típus­­engedélyt kért a Rábától, amelyet a cég nem adott át, ezért feneklett meg a projekt. A Rába nem nyilat­kozott, így pontosan nem tudni, mi állt a háttérben, ahogy azt sem, mi­lyen jogkövetkezménye lesz a szer­ződés nem teljesítésének, és meny­nyit bukik a cég. Mindenesetre ha az Orangeways nem szállítaná le a buszokat, akkor a BKK lehívhatja a bankgaranciát, egy képlet alapján kiszámított bánatpénzt. A helyzet mentésére az Orangeways a török Karsán buszokkal akarta a kiváltani a Rábákat. Kovács szerint a finan­szírozó NHB elfogadná fedezetül ezeket a buszokat. Ehhez azonban a BKK-nak is bele kellett volna egyez­nie, és ezt vélhetően nem sikerült elérni. Egy ideje tehát már lehetett tud­ni, hogy gond lesz a teljesítéssel, de a BKK nem nyugtalankodott, hisz október végén még azt válaszolták: nincs információjuk arról, hogy a szerződés teljesítése veszélyben lenne. Az Orangeways részéről sem érkezett ilyen jellegű tájékoztatás. Budapesten a világ leghosszabb villamosa Tegnaptól már közlekedik a meghosszabbított 1-es villamos vo­nalán a CAF-szerelvény, nyárig további tizenegy jármű is forga­lomba áll a közelmúltban felújított és meghosszabbított vonalon. A világ leghosszabb villamosából 12 áll üzembe, közülük egy kivételével már mind Budapesten van. A várbuszok lecserélése tovább húzódik, ha az Orangeways nem teljesíti vállalásait FOTÓ: KOCSIS ZOLTÁN / ARCHÍV Vita Az Audi már visszamenőleg is emelné a béreket Sztrájkhullám jöhet az autóiparban Kétórás figyelmeztető sztrájkot tar­tott tegnap délután a sopronköves­­di Autoliv Kft. 1200-1400 munka­­vállalója, miután sikertelenül zárult a bértárgyalások újabb fordulója - mondta a Kisalföldnek Marsitsné Horváth Marianna, a Vasas Szak­­szervezeti Szövetség helyi csoport­jának vezetője. Bár a cég korábbi, 2,5 százalékos bruttó béremelési ja­vaslatát 8 százalékra srófolta fel, de a szakszervezet kitart 12 százalékos követelése mellett. Amint arról korábban beszámol­tunk, egymás után rekednek meg a bértárgyalások az autóiparban: előbb az Audinál alakult sztrájkbi­zottság a múlt hét elején, majd az Autolivnél. Az Audi Hungária Motor Kft.-nél sem született egyelőre meg­állapodás a bértárgyalások hét e heti fordulóján - erősítette meg Czech­­meister Mónika, a cég sajtóreferen­se. A cég továbbra is fenntartja a két ajánlatát, de komoly engedményt tett azzal, hogy visszamenőleg, ja­nuár 1-jétől is hajlandó emelni a bé­reket. Ez azt jelentené, hogy a 2015- ös prémiumszámításnál már a megemelt alapbérrel számolnának. Úgy tudjuk, a cégvezetés két ajánlatot tett: az egyik szerint sá­vos emelésre kerülne sor, amelynek keretében a dolgozók bére havonta minimum 15 ezer forinttal, legfel­jebb 20 ezerrel emelkedne. Ebben az esetben az alacsonyabb jövedel­műek bérét emelnék jobban. Ha ez valósulna meg, akkor a győri cég 11 500 munkavállalója közül több mint háromezer dolgozó bére több mint 10 százalékkal emelkedne. A másik ajánlat szerint minden dolgozó egy­ségesen havi 15 ezer forintos bér­emelésben részesülne, és mindkét változatnál évi 570 ezer forintos ca­­feteriajuttatás egészítené ki a meg­emelt bért. A Vasas Szakszervezeti Szövetség szerint általános az elégedetlen­ség a nem megfelelő bérszínvonal miatt az iparágon belül, és további három, egyelőre meg nem neve­zett vállalatnál állt elő sztrájkközeli helyzet. A szakszervezet úgy látja, az elégedetlenséget mindenhol az idei, gyengének tartott - összeg nélküli - országos bérajánlás, illetve az egyre általánosabb szakemberhiány vál­totta ki. A követeléseket fűti az is, hogy a szlovákiai autóipari cégek magasabb béreket és jobb feltétele­ket kínálnak. M. E. Az Audinál két munkáltatói javaslatról tárgyalnak FOTÓ: VÉMI ZOLTÁN Távközlés Bírságok, csúszások az MVM Netnél Elkészült az állami mobilhálózat A legújabb, végső határidőre az MVM Net Zrt. nagyjából elkészül a 450 MHz-es frekvenciát haszno­sító hálózat kiépítésével. A társaság ugyanis azt közölte a Világgazda­sággal, hogy országos mobiladat-át­­viteli hálózatának lefedettsége március végére megközelítette a 90 százalékos szintet, ezzel a készült­séggel pedig képes már országos szintű szolgáltatást nyújtani. A me­gyeszékhelyek, a nagyobb települé­sek, az egy és két számjegyű utak, valamint az ezek közelébe­n lévő területek hálózati lefedettsége is tel­jessé vált. A hatósági szerződésben vállalt 95 százalékos országos terv-A lefedettség már a 90 százalékot közelíti, és április végére vá­lik teljessé le A lefedettséget a következő hetek­ben elérik - emelte ki az MVM Net. (A hatóság a céget korábban két al­kalommal megbírságolta, mert nem teljesítette a hálózatépítéssel kap­csolatos vállalásait.) A kiemelt szintű szolgáltatáshoz még egy központi egység is szüksé­ges, ennek megépítése és tesztelése áprilisban kezdődik. Ezzel az MVM Net a többi piaci mobilszolgálta­tó által nyújtott szolgáltatásokhoz képest speciális kormányzati igé­nyeket is maradéktalanul ki tudja szolgálni. A kiépített rendszeren keresztül az MVM Net kizárólag adatátviteli szolgáltatást fog nyúj­tani, a lakossági mobiltelefonálási igények kielégítésére nem vállal­koznak. Az LTE 450 projekt elsőd­leges célja a kormányzati és iparági igények kiszolgálása. A célcsopor­tot az államigazgatási szervezetek, a készenléti szolgálatok, az oktatási intézmények, továbbá az egyéb, ál­lami érdekeltségű vállalatok, vala­mint a kereskedelmi szektor egyes szegmensei alkotják. A hálózat egy része már jelenleg is üzemszerűen működik egyes kormányzati fel­adatok kiszolgálására. D.J. M

Next