Világgazdaság, 2016. április (48. évfolyam, 62-82. szám)
2016-04-01 / 62. szám
2 ÜZLET Hírsáv Százmilliós bírság a Fressnapf-Hungáriának A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 100 millió forintra bírságolta a Fressnapf- Hungária Állateledel és Felszerelés Nagy- és Kiskereskedelmi Kft.-t, mivel rosszul tervezte meg a„25 év szeretete egy helyen" elnevezésű pecsétgyűjtő promóciós kampányát. Nem vette figyelembe, hogy a vevők nagyobb megrendeléseiket felbonthatják kisebb vásárlásokra (5000 forint volt a pecsét megszerzésének határa), így a kedvezmények összege jóval meghaladta az általuk tervezett összeget. Ezt követően szigorították meg a beváltás feltételeit. A feltételek módosításának során a cég megtévesztette a fogyasztókat, indokolatlanul hátrányt okozva számukra - állapította meg a hatóság. (MTI) Újabb 15 OMV-kútnál lesz SPAR Express Még az idén további 15 SPAR Express üzlet nyílik OMV-benzinkutaknál, így év végére összesen 65 ilyen bolt üzemel majd - közölte a SPAR Magyarország és az OMV Hungária Kft. az 50. benzinkúti bolt átadásán. A két cég 2015 elejéig öt, az év minden napján éjjel-nappal üzemelő benzinkúti boltot nyitott, majd a tesztidőszak tapasztalatai alapján tavaly bővült a hálózat, év végén már 45 shopjuk volt. (MTI) Pénzt hoz a postás a quaestorosoknak Újabb fejezetéhez érkezett a Quaestor és a Hungária Értékpapír kötvényes ügyfeleinek kártalanítása. A Kárrendezési Alap március 31-ig megvizsgálta a kötvényesek kérelmeit, és postázta a kifizethető összegről szóló értesítéseket. A kifizetések a kézhezvételt követő 30 napos határidő után kezdődhetnek meg. A Kárrendezési Alap 32 220 quaestoros és 520 hungáriás kötvényes kérelmét vette nyilvántartásba, és 98 százalékuknál tudta megállapítani, mennyi kártalanítás jár. Akik elégedetlenek a kártalanításként ajánlott öszszeggel, 30 napon belül jelezhetik, hogy nem kívánnak élni a kárrendezéssel. Az alap 30 millió forintig kártalanítja a kötvényeseket, a hitelpapírokra a névértéket fizetik ki a hozamok és önrész levonása után. (H. B.) V VILÁGGAZDASÁG 2016. április 1., péntek Közlekedés Rába helyett török járművekkel próbálkozna az Orangeways Hiába várnak a várbuszokra Az Orangeways Hungária Kft. vélhetően nem teljesíti szerződéses kötelezettségét, és jelentős fővárosi üzlettől esik el. Az ügyben mindenki másra mutogat. DIÓSZEGI JÓZSEF Mától elvileg Orangeways buszoknak kellene szállítaniuk az utasokat a budai Várban, de ennek egyelőre semmilyen jele sincs. Információnk szerint vállalásainak a cég aligha tud eleget tenni, emiatt elbukja a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt.-vel megkötött szerződését, és még az sem biztos, hogy ennyivel megússza. Az Orangeways Hungária Kft. 25, valamint opcionálisan további 10 dízelmidibusz beszerzésére és üzemeltetésére nyert jogot egy 2015-ös közbeszerzési pályázaton. A szerződés szerint az Orangewaysnek 2016. március 16-ig kellett volna bemutatnia gyártópartnere, a Rába S91 típusú dízelmidibuszának típusengedélyét, ezt azonban a megrendelő BKK Zrt. szerint nem tette meg. Amennyiben az Orangeways pénteken „nem kezdi meg az eredeti szerződésben vállalt feltételeknek megfelelő teljesítést, úgy a BKK eláll a szerződéstől’’ - közölte a közlekedésszervező. A 2015. június 3-án aláírt szerződés értelmében az első öt járművet a szerződéskötést követő tizedik hónap első napján forgalomba kellett volna állítani, majd kéthavonta újabb öt járművel kellene bővíteni a várbuszok flottáját. A BKK szerint áprilistól ketyeg az óra, az Orangeways szerinti viszont május 1. a teljesítés határideje. Lapzártánkig az Orangeways Hungária Kft.-től nem kaptunk választ, a BKK pedig csütörtökön lakonikusan anynyit közölt lapunkkal, hogy „a kiszabott határidő még nem járt le”, ami mindkét dátum esetében igaz is. Az ügyben mindenki a másikra mutogat. A Rába megkötötte ugyan a szállítási szerződést az Orangewaysszel, de arra várt, hogy partnerük teljesítse is az abban foglaltakat és a finanszírozás is rendeződjön - ezt közölte hónapokkal ezelőtt lapunkkal a Rába. „Az Orangeways rendelkezik a forrással, amit a finanszírozó NHB Növekedési Hitel Bank Zrt. be is mutatott a BKK-nak” - mondta lapunknak korábban Kovács Miklós, a családi tulajdonban lévő Orangeways-csoport vezérigazgatója. Kovács szerint az NHB egy típusengedélyt kért a Rábától, amelyet a cég nem adott át, ezért feneklett meg a projekt. A Rába nem nyilatkozott, így pontosan nem tudni, mi állt a háttérben, ahogy azt sem, milyen jogkövetkezménye lesz a szerződés nem teljesítésének, és menynyit bukik a cég. Mindenesetre ha az Orangeways nem szállítaná le a buszokat, akkor a BKK lehívhatja a bankgaranciát, egy képlet alapján kiszámított bánatpénzt. A helyzet mentésére az Orangeways a török Karsán buszokkal akarta a kiváltani a Rábákat. Kovács szerint a finanszírozó NHB elfogadná fedezetül ezeket a buszokat. Ehhez azonban a BKK-nak is bele kellett volna egyeznie, és ezt vélhetően nem sikerült elérni. Egy ideje tehát már lehetett tudni, hogy gond lesz a teljesítéssel, de a BKK nem nyugtalankodott, hisz október végén még azt válaszolták: nincs információjuk arról, hogy a szerződés teljesítése veszélyben lenne. Az Orangeways részéről sem érkezett ilyen jellegű tájékoztatás. Budapesten a világ leghosszabb villamosa Tegnaptól már közlekedik a meghosszabbított 1-es villamos vonalán a CAF-szerelvény, nyárig további tizenegy jármű is forgalomba áll a közelmúltban felújított és meghosszabbított vonalon. A világ leghosszabb villamosából 12 áll üzembe, közülük egy kivételével már mind Budapesten van. A várbuszok lecserélése tovább húzódik, ha az Orangeways nem teljesíti vállalásait FOTÓ: KOCSIS ZOLTÁN / ARCHÍV Vita Az Audi már visszamenőleg is emelné a béreket Sztrájkhullám jöhet az autóiparban Kétórás figyelmeztető sztrájkot tartott tegnap délután a sopronkövesdi Autoliv Kft. 1200-1400 munkavállalója, miután sikertelenül zárult a bértárgyalások újabb fordulója - mondta a Kisalföldnek Marsitsné Horváth Marianna, a Vasas Szakszervezeti Szövetség helyi csoportjának vezetője. Bár a cég korábbi, 2,5 százalékos bruttó béremelési javaslatát 8 százalékra srófolta fel, de a szakszervezet kitart 12 százalékos követelése mellett. Amint arról korábban beszámoltunk, egymás után rekednek meg a bértárgyalások az autóiparban: előbb az Audinál alakult sztrájkbizottság a múlt hét elején, majd az Autolivnél. Az Audi Hungária Motor Kft.-nél sem született egyelőre megállapodás a bértárgyalások hét e heti fordulóján - erősítette meg Czechmeister Mónika, a cég sajtóreferense. A cég továbbra is fenntartja a két ajánlatát, de komoly engedményt tett azzal, hogy visszamenőleg, január 1-jétől is hajlandó emelni a béreket. Ez azt jelentené, hogy a 2015- ös prémiumszámításnál már a megemelt alapbérrel számolnának. Úgy tudjuk, a cégvezetés két ajánlatot tett: az egyik szerint sávos emelésre kerülne sor, amelynek keretében a dolgozók bére havonta minimum 15 ezer forinttal, legfeljebb 20 ezerrel emelkedne. Ebben az esetben az alacsonyabb jövedelműek bérét emelnék jobban. Ha ez valósulna meg, akkor a győri cég 11 500 munkavállalója közül több mint háromezer dolgozó bére több mint 10 százalékkal emelkedne. A másik ajánlat szerint minden dolgozó egységesen havi 15 ezer forintos béremelésben részesülne, és mindkét változatnál évi 570 ezer forintos cafeteriajuttatás egészítené ki a megemelt bért. A Vasas Szakszervezeti Szövetség szerint általános az elégedetlenség a nem megfelelő bérszínvonal miatt az iparágon belül, és további három, egyelőre meg nem nevezett vállalatnál állt elő sztrájkközeli helyzet. A szakszervezet úgy látja, az elégedetlenséget mindenhol az idei, gyengének tartott - összeg nélküli - országos bérajánlás, illetve az egyre általánosabb szakemberhiány váltotta ki. A követeléseket fűti az is, hogy a szlovákiai autóipari cégek magasabb béreket és jobb feltételeket kínálnak. M. E. Az Audinál két munkáltatói javaslatról tárgyalnak FOTÓ: VÉMI ZOLTÁN Távközlés Bírságok, csúszások az MVM Netnél Elkészült az állami mobilhálózat A legújabb, végső határidőre az MVM Net Zrt. nagyjából elkészül a 450 MHz-es frekvenciát hasznosító hálózat kiépítésével. A társaság ugyanis azt közölte a Világgazdasággal, hogy országos mobiladat-átviteli hálózatának lefedettsége március végére megközelítette a 90 százalékos szintet, ezzel a készültséggel pedig képes már országos szintű szolgáltatást nyújtani. A megyeszékhelyek, a nagyobb települések, az egy és két számjegyű utak, valamint az ezek közelében lévő területek hálózati lefedettsége is teljessé vált. A hatósági szerződésben vállalt 95 százalékos országos terv-A lefedettség már a 90 százalékot közelíti, és április végére válik teljessé le A lefedettséget a következő hetekben elérik - emelte ki az MVM Net. (A hatóság a céget korábban két alkalommal megbírságolta, mert nem teljesítette a hálózatépítéssel kapcsolatos vállalásait.) A kiemelt szintű szolgáltatáshoz még egy központi egység is szükséges, ennek megépítése és tesztelése áprilisban kezdődik. Ezzel az MVM Net a többi piaci mobilszolgáltató által nyújtott szolgáltatásokhoz képest speciális kormányzati igényeket is maradéktalanul ki tudja szolgálni. A kiépített rendszeren keresztül az MVM Net kizárólag adatátviteli szolgáltatást fog nyújtani, a lakossági mobiltelefonálási igények kielégítésére nem vállalkoznak. Az LTE 450 projekt elsődleges célja a kormányzati és iparági igények kiszolgálása. A célcsoportot az államigazgatási szervezetek, a készenléti szolgálatok, az oktatási intézmények, továbbá az egyéb, állami érdekeltségű vállalatok, valamint a kereskedelmi szektor egyes szegmensei alkotják. A hálózat egy része már jelenleg is üzemszerűen működik egyes kormányzati feladatok kiszolgálására. D.J. M