Világgazdaság, 2016. június (48. évfolyam, 104-125. szám)
2016-06-29 / 124. szám
4 ÜZLET Távközlés Új cég a távközlési piacon Az Invitel Zrt. mellett új márka és új cég, az Invitech Zrt. jelenik meg a magyar távközlési piacon - jelentette be egy keddi sajtótájékoztatón David Blunck, az Invitel Távközlési Zrt. vezérigazgatója. A július 1-jétől működő cégek testvéri kapcsolatban lesznek egymással, anyacégük egy angliai vállalkozás. Az átalakítás során tehát a társaságcsoport vállalati és nagykereskedelmi üzletága júliustól társasági formában, Invitech Megoldások Zrt.-ként szolgálja ki a több mint hatezer közép- és nagyvállalati, intézményi, valamint nagykereskedelmi partnerét az ország egész területén. Az Invitel Zrt. pedig a lakossági és kisvállalati üzletág tevékenységét viszi tovább. Az Invitel-csoport irányítása nem változik, a csoport vezetését tehát azonos tulajdonosi struktúra mellett változatlan menedzsment látja el. Az átalakítástól az ügyfélfókuszú működés erősödését, az árbevétel növekedését várjuk - válaszolta David Blunck a Világgazdaság kérdésére, és hozzátette, hogy nem a költségoptimalizálás áll a háttérben. A két cég mérete nagyjából hasonló, vagyis a csoport bevételéből körülbelül 25 milliárd forinttal az Invitel Zrt., az Invitech Zrt. pedig 20 milliárd forinttal részesedik. Míg pár éve az informatikai szolgáltatások alig néhány százalékot jelentettek, ma már az Invitel-csoport árbevételének közel negyedét ez a terület adja. D. J. Adott az infrastruktúra Az Invitech a száz legnagyobb hazai település mindegyikét, a legnagyobb 500 magyarországi cég négyötödét fedi le saját hálózattal. Több mint 9000 kilométeres, országos lefedettségű optikai gerinchálózattal, 11 nemzetközi határkeresztező öszszeköttetéssel rendelkezik. Az Invitech Solutions adatközponti infrastruktúrája négy budapesti telephelyű létesítményére épül, ezekben összesen több mint 3000 négyzetméteres terület áll rendelkezésre. i *j Stratégia Hellyel és idővel spórol a kartongyár Rondo: az él túl, aki gyors Az idén mintegy 750 millió forintot költ a Rondo Hullámkartongyártó Kft. olyan fejlesztésekre, amelyek révén tervei szerinti megtartja, sőt tovább növeli piaci részesedését. Helyzete persze nem könnyű: miközben a hazai hullámkartongyártás mintegy 16 százalékát ellenőrzi, a vevőkért a két nagyobb hazai rivális - a Dunapack és a DS Smith - mellett egy kisebbel is versenyeznie kell. Alapanyaga, a papír drágul, a cég nehezen jut szakképzett munkaerőhöz, ráadásul - hiába dolgozik szinte kizárólag hulladékból készült alapanyagból, és gyárt újrahasznosítható termékeket - még környezetvédelmi termékdíjat is kell fizetnie. Igaz, a felsoroltakból több a versenytársait is sújtja. Mindazonáltal a 2015-ös eredményei alapján a Rondo vette az akadályokat. Tavaly és tavalyelőtt is közel 12 milliárd forintos árbevétele volt, üzemi eredménye az egymilliárdot alulról, az adózott pedig felülről közelítette, mindkét évben. A tulajdonos a nyereségnek körülbelül a felét vette ki osztalékként. „Természetesen figyelünk rá, hogy lépést tartsunk az árversenyben, de inkább a szolgáltatásainkkal és a termékek minőségével igyekszünk magunkat megkülönböztetni a piacon - mondta a Világgazdaságnak Miklós Zsolt, a csomagolóipari társaság nemrég kinevezett ügyvezető igazgatója. Mint mondta, cége fejlesztésének irányait az határozza meg, hogy az üzleti életben az él túl, aki a leggyorsabban alkalmazkodik. A Rondo így részben a logisztikai előnyökre összpontosít. Az év nagy részében ötnaposnál rövidebb szállítási határidőt vállal, a nagyobb forgalmú időszakokban pedig 5-10 naposat. Az idén tovább automatizálta és átalakította belső szállítási rendszerét, és bevezette a korábbiaknál kisebb gerincmagasságú, D-hullám nevű termékcsaládját, amelynek révén a felhasználók további időt és helyet spórolhatnak meg. A trendet követve megjelent olyan, polcra kész göngyölegekkel is, amelyekkel egyszerűbb a boltokon belüli árumozgatás, a polcok elrendezése és azok feltöltése is: a dolgozó egyetlen mozdulattal alakítja át a szállítási csomagolást kínálóvá. „A csomagolás olyan termékek vásárlásánál is befolyásolja a vevő döntését, amelyekről azt gondolhatnánk, hogy csak az áru műszaki szempontjai számítanak” - osztotta meg az igazgató cégének egy számítógép-összeszerelő megrendelője tapasztalatát. A Rondo nemrég használatba vett egy új plottert, vagyis mintakészítő eszközt is. A társaság az idén néhány százalékkal növelné az árbevételét és az általa gyártott termékmennyiségét is. „Ehhez a piac és a technológia adott, várakozásainkat az első öt hónap adatai már alátámasztották" - mondta Miklós Zsolt. B. H. L. A cég részben a logisztikai előnyökre összpontosít fotó:veresviktor A Rondo Kft. adózott eredménye (milliárd forint) VILÁGGAZDASÁG 2016. június 29., szerda Még mindig sok kismotor felelősségbiztosítása hiányozhat Motorra olcsó maradt a kötelező Az autós kötelező gyors tempóban drágul, a motorosok díjai viszont nem emelkedtek az elmúlt években. A motoros a biztosítók szerint jó ügyfél, van biztosítani való vagyona, és kárt sem okoz. HERMAN BERNADETT Szeretik a motorosokat a biztosítók, a kötelező biztosításuk díját legalábbis nem emelik - állítják az alkuszcégek. Miközben a személyautók díjai az elmúlt 12 hónapban több mint 20 százalékot drágultak, a motoros kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál (kgfb) meglepő módon elmaradt az áremelés. A Biztosítás.hu adatai szerint 2012 óta minden évben 6500-7000 forint között volt egy átlagos motoros kgfb éves tarifája, az idén valamivel 6900 forint alatt alakult az átlagdíj. A CLB Biztosítási Alkusznál is hasonlók a tapasztalatok. A motoros piacon jelentősebb szereplőnek számító cégek nem emelték a motorosok tarifáit. „A motoros kgfb megmaradt belépő terméknek” - mondja Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezetője. Minden évben van egy-két olyan biztosító, amelyik ügyfélszerzési okból olcsón adja a kgfb-t. „A motorosok jó ügyfélnek számítanak” - teszi ehhez hozzá Németh Péter, a CLB értékesítési igazgatója. Akinek motorja van, az általában az átlagosnál jobb anyagi helyzetben van, rendelkezik autóval, lakással is, így többféle biztosítást el lehet neki adni. A kötelezős kárhányadok is jók a motoroknál, ezeket a járműveket ugyanis rossz időben ritkán használják, általában csak nyáron és száraz időben ülnek rájuk. A viszonylag kis tömegű gépjárművel egyébként is csak kisebb károkat lehet okozni, mint egy nagyobb autóval, a más járművek utasainak okozott személyi sérülések is ritkábbak. A kárgyakoriság is jobb a motoroknál, ezer motorosból évente csupán 5-6 okoz kárt, míg az autósoknál ez az arány 30 körül van. A motoros kgfb-piacon egyébként kisebb a verseny, mint az autós biztosításokén. Bár több cég is kínál biztosítást kétkerekű járművekre, az átlagdíjak alapján egy kézen meg lehet számolni, hány biztosító vesz részt valóban a versenyben. A CLB adatai szerint például az idén a Groupama, a K&H, a Signal és az Kárgyakoriság egyes gépjárműszegmensekben (%, a bejelentett károk és az átlagos biztosított állomány aránya, 2014) Union kínálta a legjobb díjakat, 3-4 ezer forint közötti átlagos tarifával lehetett náluk motorra kötelezőt kötni. Az Allianznál és a Köbénél kétszer ennyibe került egy átlagos biztosítás, de voltak olyan piaci szereplők is, amelyek bőven 10 ezer forint fölötti átlagdíjat kínáltak, vagyis gyakorlatilag kiárazták magukat ebből a szegmensből. A legolcsóbb szereplők többségénél egyébként a CLB adatai szerint tavalyhoz képest nemhogy nem nőtt, de csökkent is a biztosítási díj. Az átlagos díjat persze az is lejjebb szoríthatja, ha a motorosok elkezdenek tömegesen biztosítást kötni az 50 köbcentiméteresnél kisebb motorú, rendszám nélküli robogókra és segédmotorokra. A 3 millió személygépkocsihoz képest viszonylag kevés, csupán 163 ezer rendszámos motor fut a hazai utakon - hívja fel a figyelmet a Biztosítás.hu. Robogóból jóval több van forgalomban, a számuk a becslések szerint 600-700 ezer darab is lehet. Ezekre 3000 forintos díjon lehet kötelezőt kötni, sokan azonban ezt a minimális összeget sem fizetik ki, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb adatai szerint viszont 2014- ben csupán 317 ezer segédmotornak volt biztosítása. A motorosok kisebb károkat okoznak csak fotó mw Személygépkocsi■ 3,09 Motorkerékpár 1 0,57 Segédmotor 1 0,34 Autóbusz EMI Trolibusz Tehergépkocsi ■1 5,24 Vontató wmmmmm VG-GRAFIKA FORRÁS: MNB Lyuk a rendszerben A biztosítás nélkül robogózók komoly kockázatot futnak. Ha kárt okoznak egy másik autóban, már annak a javítása is több százezer forintba kerülhet, egy személyi sérülés pedig még drágább lehet. Egy elütött gyalogos ugyanis könnyen beperelheti a balesetet okozó robogást, és követelheti, hogy fizesse ki a kórházi kezelését, a kieső munkabérét, de maradandó sérülés esetén akár járadékot is követelhet tőle.