Világgazdaság, 2016. július (48. évfolyam, 126-146. szám)
2016-07-01 / 126. szám
2 ÜZLET Hírsáv Francia vezér az UniCredit élén A francia Jean-Pierre Mustier lesz az olasz UniCredit bankcsoport új vezérigazgatója az igazgatóság egybehangzó döntése értelmében. Az 54 éves bankár 2011-2014 között a bank vállalati és befektetési banki egységének vezetője volt - azóta a svájci Tikehau Capitalnél dolgozott partnerként és egy ideje már a vezérigazgatói poszt esélyesei között emlegették. Mustier korábban a francia Société Générale vagyonkezelő részlegének vezérigazgatója volt (az ő idejében zajlott a Jerome Kerviel nevéhez kötődő, 5 milliárd eurós veszteséget okozó kereskedési botrány). A legnagyobb olasz banknál több mint 40 napig tartott a vezérigazgatói casting azt követően, hogy Federico Ghizzoni bejelentette távozását. Mustier-t erősen támogatták az UniCredit nagy külföldi részvényesei - írta honlapján az Il Sole 24 Ore című gazdasági napilap. Az UniCredit szenvedte meg talán legjobban a rossz kölcsönökkel terhelt olasz bankrendszer vesszőfutását, az év eleje óta több mint 60 százalékot veszített piaci értékéből. Mustier kinevezésének hírére tegnap 2,3 százalékos emelkedéssel zárt a bankpapír a milánói tőzsdén. (VG) MNB: 200 milliós bírság jogosulatlan szolgáltatásnyújtásért A Magyar Nemzeti Bank (MNB) engedély nélkül végzett befektetési szolgáltatási tevékenység és bejelentés hiányában végzett közvetítői tevékenység miatt 195,8 millió forint bírságot szabott ki a Seychelle-szigeteken, illetve Belize-ben bejegyzett, egyaránt 5Gulden Corporation Ltd. elnevezésű társaságokra. A megbírságolt társaságoknak azt is megtiltotta a jegybank, hogy engedély vagy bejelentés hiányában befektetési szolgáltatási, illetve függő ügynöki tevékenységet végezzenek. Az MNB megállapította, hogy sem a Seychelle-szigeteken, sem a Belize-ben bejegyzett vállalkozás nem rendelkezett pénzügyi tevékenység végzésére vonatkozó jegybanki tevékenységi engedéllyel. (MTI) A magyar tőzsdén jegyzett cégek mutatkoztak be Párizsban Hat magyar vállalat is részt vett Párizsban azon a kétnapos befektetői konferencián, amelyen 50 európai tőzsdén jegyzett cég képviselői találkoztak 120 érdeklődő intézményi befektetővel. A június 29-30-án megrendezett eseményen a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) már jegyzett öt vállalat (Alteo, ANY, CIG Pannónia, Graphisoft Park, Magyar Telekom) és a 2016-os tőzsdére lépési terveit megerősítő Duna House vezetőivel folytattak kétoldalú megbeszéléseket a European Midcap Event elnevezésű rendezvény látogatói. Az eseményen 120 nyugat-európai befektetési alapkezelő találkozott 50 európai tőzsdén jegyzett vállalat képviselőjével. A magyar cégek iránt nagy érdeklődést tapasztalok a nemzetközi intézményi befektetők részéről, előzetesen félszáz befektetői megbeszélést rögzítettek a kibocsátók naptárában. (MTI) Jean-Pierre Mustier fotóajo #■....Mii !r . VILÁGGAZDASÁG 2016. júliusi, péntek Bevásárlás Vasútépítők közös érdekkörben Simicska-céget vehet át Mészáros Lőrinc Piaci hírek szerint az osztrák Swietelsky, illetve a felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc fennhatósága alá került a Közgép fénysebességgel növekvő vasúti érdekeltsége. VITÉZ F. IBOLYA Valójában már nem Simicska Lajos érdekkörébe tartozik a Dunántúli Távközlési és Biztosítóberendezési Építő Kft. - ezt kész tényként kezelik a mélyépítőpiacon. Ezt állította a Világgazdaság által megkérdezett három független forrás is, annak ellenére, hogy a cégnyilvántartásban lapzártánkkor még nem volt nyoma a tulajdonosváltásnak. Abban a szombathelyi központú cég úgy szerepelt még, mint amelyet a Transdanuvius 2000 Kft.-n keresztül birtokol a Közgép Zrt. Simicska Lajos egykori nyerő építőipari cége 2011-ben szerezte meg a Dunántúli Kft.-t, amely akkor is, most is ugyanazért kívánatos akvizíciós célpont: a vasúti biztosítóberendezések piacán hasonlóan értékes referenciájú cég nincs a piacon, sőt hasonló profilú sem sok akad. Nem véletlen, hogy Mészáros Lőrinc is beszállt az üzletágba, és 2013-ban megszerezte az R-Kord Kft.-t. A kilátások pedig jónak ígérkeznek, hiszen az uniós pénzekből támogatott vasútfelújítások az építőipari cégeken kívül a biztosító- és távközlési berendezéseket, a váltófűtést, illetve áramellátó rendszereiket kiépítő vállalkozásoknak is sokmilliárdos megrendelést jelentenek. A 2020-ig tartó ciklusban pedig akár 700 milliárd forint is juthat vasútfejlesztésre, aminek egy része a biztosító-távközlési berendezésekre jut majd. Célszerű mindkettőt lefedni, ahogy a Közgép tette annak idején: a Gyoma-Békéscsaba vasútvonal építése mellé például a Dunántúli révén - a Thales Austria GmbH-val közösen - elnyerte a szakaszra a 23,9 milliárdos biztosítóberendezési és távközlési munkát is. A Dunántúli eredményei egyébiránt már most is szépen alakulnak, tavaly két és félszeresére, 25,6 milliárdra növelte az árbevételét, és két év alatt 2,6 milliárd forint osztalékot fialt. Vagyis az R-Kord Kft.-nél is többet hozott a konyhára, bár a Mészáros-cég gyorsabban, 1,3 milliárdról 6,5 milliárdra tornázta fel a bevételét, de csak 750 millió forint osztalékot fizetett a múlt évben. Az R-Kord a cégátvétel után gyors egymásutánban több közpénzes megrendeléshez is hozzájutott. A Máv Zrt.-től több mint egymilliárdos munkát kapott a Felsőzsolca-Hidasnémeti szakaszon, illetve részese a GYSEV Zrt. 13,5 milliárdos, Szombathely-Zalaszentiván szakasz vasútvillamosítási munkálatainak is. Ezzel együtt az R-Kord közel sincs olyan jól eleresztve referenciákkal, mint Dunántúli - magyarázza a konkurencia, mi szükség van a Simicska-cég megszerzésére. A Simicska-Mészáros-üzletről több változat terjedt el. Az egyik szerint a vevő az osztrák Swietelsky, és így kötik az üzletet a felcsúti polgármesterhez. A Swietelskyt ugyanis a Közgép kegyvesztése óta a Mészáros Lőrinccel összenőtt vasútépítő partnernek tekintik. Közös munkájuk valóban akad, mindjárt a legnagyobb futó vasúti projekt, a dél-balatoni 72 milliárd forintos építkezés az R-Kord Kft.-vel és a V-Híd Zrt.-vel közösen. Személyi szálakon is erős a kapcsolat, a piacon a Swietelsky Vasúttechnika Kft. vezetője és Mészáros lányának barátságát tekintik köteléknek. Más verzió egyenesen arról szól, hogy a Swietelsky és Mészáros felosztotta a Dunántúli Kft.-t, egy része az R-Kordhoz kerül, más része az osztrák építőhöz. Bármelyik verzió áll is közelebb a valósághoz, utóbbinak biztosan lesz biztosítóberendezéses cége. A linzi központú Swietelsky Baugesellschaft gmbH áprilisban jegyeztetett be egy társaságot Swietelsky Távközlés- és Biztosítóberendezés Építő Kft. néven. Ez utóbbi nem szerzett részesedést a Dunántúli Kft.-ben - ennyit válaszolt a Swietelsky Vasúttechnika Kft. a Világgazdaságnak. Az érdekkörváltozást firtató kérdésre nem reagált sem a Közgép szóvivője, sem az R-Kord ügyvezetője, Halmi Tamás, illetve a cégvezető Csűrös Sándor. Nem kívánták kommentálni a pikáns üzlet hírét, amely ha közvetetten is, de a kegyvesztetté vált Simicska Lajos és a közpénzes tendereken jelenleg taroló Mészáros Lőrinc között köttetett. Sok tíz milliárdos üzletet jelentenek a biztosító berendezések FOTÓ:LÉNÁRT MÁRTON Pályázat Bőven lenne mit fejleszteni Vasút: 250 milliárdos támogatás jön Új távközlési és elektronikus biztonsági berendezései révén a székesfehérvári lett Magyarország egyik legmodernebb vasútállomása. A nemrég átadott, mintegy nyolcmilliárd forintos fejlesztést a Thales Kft. és a Dunántúli Kft. alkotta konzorcium végezte. „Az állomás az V. számú európai korridor része, de utoljára a második világháború után korszerűsítették” - mutattak rá a Világgazdaságnak a Thalesnél. A fejlesztés után megnőtt - a teljes egészében 2017. június 30-ra felújítandó állomás átbocsátókapacitása, lerövidültek rajta keresztül a menetidők. Persze a vasúthálózat más részein is biztonságosabb és rövidebb menetidőre lenne szükség. Az ezt célzó fejlesztések egyik fő forrása az uniós Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF), amelyből Magyarország közlekedési infrastruktúrára 1,08 milliárd euróra (337 milliárd forintra) pályázhat. Ebből az érintett projektek költségeinek 85 százalékát fedezheti, a többit magának kell előteremtenie. Az első, tavalyi pályázati körben nettó 86 milliárd forintot nyert 16 közlekedésfejlesztési projekthez, ezek közé tartozik a Kelenföld-Pusztaszabolcs vagy a Rákos-Hatvan vasúti vonalszakasz megújítása és 59 elővárosi motorvonat ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel való ellátása. A második körben beadott, 250 milliárd forintnyi, 19 pályázatról a közeli napokban várható döntés. Ezzel már teljesen lefednénk az ország keretösszegét a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) adatai szerint, de az őszi, harmadik körben is juthatunk pénzhez a más országok által fel nem használt források terhére. Az NFM már készül. Győrik Balázs, a vasúti beruházások többségét (is) végző Nemzeti Infrastruktúra Zrt. koordinációs főmérnöke a napokban tájékoztatta a vasúti szakmát tömörítő Hungrailt a folyamatban lévő és a várható vasúti fejlesztésekről, tervezett megvalósulásuk idejéről, de arról is, hogy azokból 2020-ig - pénzszűke miatt - melyekre számíthatunk kevésbé. Ne nagyon várjuk például a Biatorbágy-Tata szakasz felújítását, a Kelenföld és Hegyeshalom országhatár között vonal ETCS 2-vel való ellátását, de a Székesfehérvár-Boba szakasz kétvágányúsítását sem. Az egyesület a napokban megküldte a fejlesztési miniszternek azt a koncepcióját, amely szerint a hazai vasúti áruszállítás versenyképességét főleg az infrastruktúrához való hozzáférés könnyítésével és a vasutasképzés korszerűsítésével, állami támogatásával lehetne javítani. A Hungrail szerint a vasúti árufuvarozás változatlanul számára hátrányos versenyfeltételek között harcol a közúttal. B. H. L. Tavaly 86 milliárdot osztottak ki