Világgazdaság, 2016. július (48. évfolyam, 126-146. szám)
2016-07-14 / 135. szám
VILÁGGAZDASÁG 2016. július 14., csütörtök Utasszállítás Sofőrjei megélhetését nem kockáztatja az innovatív szolgáltató Visszavonulót fújt az Über Határozatlan időre felfüggeszti budapesti tevékenységét az Über, miután működését a kormány gyakorlatilag ellehetetlenítette. Bíznak abban, hogy egyszer enyhül majd a szabályozás. DIÓSZEGI JÓZSEF július 24-én, 12 órakor határozatlan időre felfüggeszti szolgáltatását Budapesten az Uber - jelentette be sajtótájékoztatóján Fekete Zoltán, a cég magyarországi operatív igazgatója. Az időzítés nem véletlen: ekkor lép életbe az a jogszabály, amelynek alapján akár el is vehetik az Uber-sofőrök jogosítványát. Az amerikai cég ezt a kockázatot nem akarta felvállalni, noha - mint Fekete hangsúlyozta - partnereik minden hatósági engedéllyel rendelkeznek. Az ő védelmükben döntöttek úgy, hogy felfüggesztik az autórendelés lehetőségét. Hozzátette: tudták, hogy nincs megfelelő jogszabály, amely az Uberhez hasonló innovatív, megosztáson alapuló szolgáltatásokat szabályozná, ezért az első pillanattól kezdeményezték a párbeszédet a döntéshozókkal. Számos levelükre csak alkalmanként kaptak választ a kormányzati szereplőktől, a személyes találkozókat is ők kérték. Sikerült tárgyalniuk a fejlesztési és a gazdasági tárca, valamint az adó- és a közlekedési hatóság illetékeseivel. A megbeszéléseken azonban a másik oldal egyáltalán nem volt konstruktív - mondta a Világgazdaságnak Fekete Zoltán. Teljesítették a feltételeket Végül olyan jogszabály született, amely bünteti az innovációt, hátrányos a versenyre és a fogyasztóra, és előnytelen az államnak. A lépés 1200 Uber-sofőrt és 160 ezer felhasználót érint, akik az Uber budapesti, 2014. novemberi indulása óta több tízmillió kilométert utaztak. Az Über eleget tett a szolgáltatással szemben támasztott feltételeknek: kötelezővé tették a sofőröknek a vállalkozói adószám, a személyszállítási engedély megszerzését, a járművek vizsgáztatását. A tanfolyamok, vizsgák négy-hat hónapot vettek igénybe, és fejenként 150-200 ezer forint kiadással jártak. Azoknak a sofőröknek, akik teljesítették, illetve teljesítik az előre meghatározott feltételeket, az Uber megtérítette, illetve állja ezeket a költségeket - mondta lapunknak az igazgató, akitől azt is megtudtuk, hogy az Über már több száz sofőr ezzel kapcsolatos kiadásait fedezte. A személyi és tárgyi feltételeknek eleget tettek, és elektronikus számlát is adtak az utasaiknak. Tovább lobbiznak Az Über tovább dolgozik azon, hogy kedvezőbbé válhasson a jogszabályi környezet, de ez elsősorban a döntéshozókon múlik. Azt viszont megvizsgálják, hogy milyen más szolgáltatásokat - például ételszállítás - nyújthatnának Budapesten. Július 24. után a magyar utasok az Uber alkalmazást a világ 479 városában - 21 uniós országban - vehetik igénybe. Az Uber megjelenését több nagyvárosban is zokon vették a piacukat féltő taxisok. Ahogy Budapesten, úgy Londonban és Párizsban is tüntettek ellene, Spanyolországban pedig bírósági eljárást kezdeményeztek a szolgáltatóval szemben. Amíg a taxisok személyszállítóként definiálták az Ubert, addig a cég magát egy informatikai alapú szolgáltatóként határozta meg. Az unió legtöbb országában azonban a megtűrt kategóriába sorolják a szolgáltatást. Az Európai Bíróság álláspontja szerint az Uber blokkolása sem lehet alternatív megoldás. (A nemrég megszületett magyar jogszabály épp ebbe az irányba mutat, úgy tudjuk, a médiahatóságnál dolgoznak azon, hogy miként lehetne az ilyen alkalmazásokat letiltani.) Jó befektetés is lehet Míg a világ egy részén egy konzervatív szemlélet és jogalkotás alakult ki az Uber kapcsán, addig több országban, például Észtországban, Litvániában, Finnországban nyitottabban fogadják az Ubert. Mindeközben egyre többen befektetésként kezelik az alkalmazást. Néhány napja az orosz Sberbank egyik befektetési társasága szállt be az Uberbe, egy hónapja pedig a szaúdiaktól kapott 3,5 milliárd dolláros tőkeinjekciót a cég. Legutóbb a Toyota jelentette be, hogy befektet az Uberbe. Elbúcsúzott budapesti felhasználóitól az okostelefonos alkalmazás FOTÓ: VG a Világgazdaság rovatvezetője VG-KOMMENTÁR HORNYÁK JÓZSEF: Az Uber ellehetetlenítése a magyar urambátyám bürokrácia mintapéldája. A mesterműhöz annyi kell, hogy szabályozzunk agyon egy piacot, lehetőleg szüntessük meg a versenyt, és máris sikerül megnehezíteni a multik működését. (Ha mindezt megfűszerezzük még egy „csipetnyi” különadóval, a büdzsé is jól jár, s a siker garantált - kivéve, ha az ELI beleköp a levesünkbe.) A mostani helyzetet az okozta, hogy taxicégek ki akarták pateroltatni a piacról az olcsó versenytársaikat, s elérték, hogy a kormány fix árat határozzon meg. A rendszer azonban csak addig működött, amíg az innovatív megoldásokat alkalmazó Uber be nem robbant a piacra, amellyel az agyonszabályozás miatt képtelenek voltak versenyezni a taxicégek. Erre válaszul a kormány nemhogy eltörölte volna a fix árat, és élénkítette volna a versenyt, hanem a szabályozással megnehezítette az Über működését is. S hiába mondta tegnap Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter egy órával az Über magyarországi piacról való kiszállásának (hivatalosan: felfüggesztésének) bejelentése után, hogy „a magyar gazdaságnak minél több innovatív cégre van szüksége”, ez egy befektetőt sem érdekel. Ők azt olvasták, amikor a Bloombergtől kezdve a Financial Timeson át a WSJ- ig mindenki beszámolt az Uber magyarországi kivonulásáról, idézve a cég vezetőit, akik szerint a magyar kormány ellehetetlenítette a működésüket, így viszont nehéz lesz tőkét vonzani az országba a következő években is, a befektetők ugyanis tényleg nem arra figyelnek, amit a politikusok mondanak, hanem arra, amit csinálnak. Üdvözlik a szigort a taxisok Az Uber a csúfos vereség helyett a kegyes halált választotta - mondta a Világgazdaságnak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke, aki erre vagy ehhez hasonló lépésre számított. A kormány ugyanis egyértelművé tette: nem tűri el az illegális tevékenységet folytató cégek működését. Metál kiemelte, hogy a szigorítás valamennyi illegális szereplőre vonatkozik, és a hatóságok erélyesen fellépnek minden ilyen céggel szemben a tisztességesen működő, adófizető vállalkozások érdekében. (Azt mi tesszük hozzá, hogy a kimutatások szerint az Uber többet adózott, mint az egyes nagy taxitársaságok.) ■ ÜZLET 3 Felvásárlás Amerika után Európát is beveszi a Wang Jianlin vezette DWG Kínai egyeduralom a mozipiacon A világ legnagyobb moziüzemeltető társaságává válik a kínai Dalian Wanda Group (DWG), amely Wang Jianlin multimilliárdos üzletember érdekeltségébe tartozik. A cég, kihasználva az angol font Brexit utáni erős leértékelődését, bejelentette, hogy 500 millió fontért megveszi a legnagyobb európai hálózatot, az Odeon & UCI Cinemas Groupot. A kijelölt vevő a DWG-csoporthoz tartozó amerikai AMC-mozihálózat lesz, az eladó pedig a Terra Firma Capital Partners magántőke-társaság. Az ügylet értékét 921 millió fontra teszik, ebből 407 millió az adósságátvállalás. Az Odeon székhelye Londonban marad, és a bevezetett márkanévtől sem válnak meg a kínai-amerikai vevők. Az Odeonnak 242 filmszínháza van szerte Európában, bennük 2236 teremmel. A felvásárláshoz még be kell szerezniük a versenyhatósági engedélyeket. A DWG már 3 éve ostromolja az Odeon tulajdonosait, de most, a font esése miatt már visszautasíthatatlan ajánlatot tudott tenni. Az Odeon megvételével közelebb kerül a DWG a Wang Jianlin által kitűzött célhoz. Az üzletember a világ mozihálózatának 20 százalékát szeretné az ellenőrzése alatt tartani. A világelsőséghez szükséges másik ügyletet a Carmike Cinemas megvétele jelentené. E cég az AMC egyik legnagyobb amerikai riválisa, így megszerzése szintén versenyjogi aggályokat vethet majd fel. A Carmike tulajdonosai közül többen is ellenzik a kínaiak hatalomátvételét, igazgatóságuk még a héten megtárgyalja az ezzel kapcsolatos stratégiát - írja a The Wall Street Journal. Egyelőre a még márciusban megfogalmazott ajánlat él, amely 1,1 milliárd dollárról, részvényenként 30 dollárról szól. Innen kellene elmozdulniuk felfelé a kínaiaknak, hogy a 2012-ben 2,6 milliárd dollárért felvásárolt AMC mellé a Carmike-ot is megszerezzék. Előbbi a második, utóbbi a negyedik legnagyobb helyi szereplő. K. B. Wang Jianlin a 20 százalékos világpiaci részesedést látna szívesen fotó as.