Világgazdaság, 2016. augusztus (48. évfolyam, 147-169. szám)
2016-08-01 / 147. szám
VILÁGGAZDASÁG 2016. augusztus 1., hétfő ÜZLET 3 Beruházás A győri Audinél háromról két műszakos termelésre állnak át Újabb óriásgyárat épít a Mercedes Kecskeméten Már az idén elkezdik a Mercedes második kecskeméti óriásgyárának építését, eközben az Audi modellváltásra készül Győrben, ahol decembertől átmenetileg csökken a termelés. DIÓSZEGI JÓZSEF A Mercedes-Benz egymilliárd euró értékű beruházás keretében megépíti második gyárát Kecskeméten, amely első- és hátsókerék-, illetve alternatív meghajtású személygépkocsik összeszerelésére is alkalmas lesz - jelentette be Markus Schäfer, a Mercedes-Benz Cars termelésért és ellátási láncért felelős igazgatótanácsi tagja pénteken. A fejlesztést egyrészt az indokolja, hogy a kecskeméti gyár már teljes kihasználtsággal üzemel, másrészt a bővítéshez a terület helyben rendelkezésre áll, hiszen eddig a gyártelep alig harmadát építették be. A beruházáshoz a kormány 12,9 milliárd forintos támogatást ajánlott fel - jelentette be Szíjjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a tájékoztatón. A második gyár karosszéria-, felületkezelő és összeszerelő üzemből és egy ipari parkból áll majd. A beruházás eredményeként csúcstechnológiájú, hatékony gyártási egység - úgynevezett „Flex-Werk” - létesül, ahol a rugalmas termelési rendszerben különböző jármű-architektúrájú és meghajtású modellek gurulnak majd le a szalagról. Ezzel a termelési kapacitások megnőnek, és a piaci igényekre is rugalmasan és gyorsan lehet reagálni - emelte ki Markus Schäfer. Az előkészületek még az idén megkezdődnek, a termelés beindulása pedig az évtized végére várható. A fejlesztés révén 2500 új munkahely jön létre. A mostani beruházás értéke meghaladja az első gyár 800 millió eurós bekerülési költségét. Az első, Magyarországon is készült modell a B-osztály volt 2012-től, rá egy évre a négyajtós CLA Coupé, illetve 2015 januárjában a CLA Shooting Brake gyártását is megkezdték Kecskeméten. Jelenleg közel négyezren dolgoznak itt, közreműködésükkel tavaly több mint 180 ezer kompakt autó készült. A Mercedes-Benz április végén jelentette be, hogy 580 millió eurót fordít meglévő gyárában technológiafejlesztésre, valamint a termelőkapacitás bővítésére. A Mercedes-Benz termékpalettája jelenleg 32 modellből áll, ez hamarosan negyvenre bővül. A jövőben valamennyi gyártósort alkalmassá teszik elektromos meghajtású modellek készítésére is. Mindeközben az Audi Hungária Motor Kft.-nél a járműgyártásban decembertől áttérnek a háromról a két műszakra - mondta a Világgazdaságnak Lőre Péter kommunikációs igazgató. Az emiatt „szabaddá váló” munkatársak egy részét ideiglenesen az Audi konszern már gyáraiba vezénylik át, de senki sem marad munka nélkül - emelte ki az igazgató, megemlítve, hogy ilyen léa műszakváltás a járműgyár négyezer dolgozója közül 750 embert érint. A lépésre azért lesz szükség, mert a győri Audi több modellje életciklusának vége felé jár, és némelyek iránt csökkent a piaci kereslet. A cég eközben bővíti szerszám- és járműgyárát, és felkészül az Audi Q3-as modell 2018-tól várható győri sorozatgyártására. Akkor térnek majd vissza a most ideiglenesen távozó munkások - tette hozzá Lőre. A visszafogottabb keresletet a cég féléves számai is tükrözik: az első hat hónapban 63,8 ezer autó gördült le a szalagokról, míg egy évvel korábban 84,9 ezer. A motorgyártás viszont tovább szárnyalt, s újra átlépte az egymilliós határt. A győri Audi féléves árbevétele a tavalyi 4,1- ről 3,7 milliárd euróra csökkent, pésre korábban is volt már példa. Markus Schäfer és Szijjártó Péter az óriásberuházás bejelentésén fotóti Magyarországi autógyártók adatai (2015, milliárd euró) Audi Mercedes Suzuki Árbevétel 8,30 3,40 1,90 Üzemi eredmény 0,33 0,08 0,06 Adózott eredmény 0,41 0,07 0,06 FORRÁS: CÉGKÖZLÉS Veszélyes lehet az autóipari függőség növelése Nem teljesen váratlan hír az új Mercedes-gyár felépítése, mert egy óriási beépítetlen terület állt eddig is a vállalat rendelkezésére a kecskeméti telephelyen, vagyis megvoltak a bővítés alapjai - mondta a Világgazdaságnak Török Zoltán. A Raiffeisen Bank vezető közgazdásza hangsúlyozta, hogy az elmúlt években nem érkezett ilyen nagy volumenű tőkebeáramlás Magyarországra. „Az viszont már annyira nem jó hír, hogy ismét az autóiparban történik a beruházás, mert a magyar gazdaság függése már így is túl magas az ágazattól, ez pedig veszélyeket rejt” - mutatott rá Török Zoltán. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint jelenleg a feldolgozóipari termelés közel egyharmadát adja a járműgyártás, az exportértékesítésben pedig még ennél is nagyobb az ágazat súlya. Török Zoltán emlékeztetett, hogy korábban az elektronikai szektor volt az ipar húzóágazata, és amikor a Nokia vagy a BlackBerry leszálló ágba került, az a magyar gazdaságot is igen kellemetlenül érintette. „Az autóipar átrendeződése nem olyan gyors, mint a mobiltelefonoké, vagyis nem feltétlenül kell párhuzamot vonni, de a függés növekedése mindenképpen veszélyes” - hangsúlyozta Török Zoltán, aki arra is emlékeztetett, hogy az elmúlt években a nagy autóipari fejlesztések nem nálunk, hanem a régió más országaiban valósultak meg. A Mercedes beruházása hosszú távon növelni fogja a magyar GDP-t is, de a 21. században az értékteremtés legfőbb letéteményesei nem a gyártóbázisok, hanem a kutatás-fejlesztés és a szolgáltató ágazat - vélekedett a közgazdász, aki szerint erre kellene nagyobb hangsúlyt fektetni. Az év elején láthattuk, hogy miután az autógyárak termelése visszaesett, az ipari termelés lendülete is megtorpant - mutatott rá Török. Az elmúlt években a Mercedes, az Audi és a Suzuki termelésbővülése miatt két számjegyű növekedést mutatott az autóipar, a Mercedes beruházása nélkül azonban lassabb növekedési trendre kellett volna felkészülni hosszú távon, mert a gyárak többsége már most teljes kapacitásának közelében termel. Török Zoltán hangsúlyozta: ezzel a bővítéssel meglesz a növekedés alapja, így az autóipar tovább tudja majd húzni az „ország szekerét”. A cseh és a szlovák példák alapján a belföldi beszállítói kapacitások is növekedhetnek a gyárbővítések hatására. (H. J.) Török Zoltán Ingatlan Új holdingcéget alapított a Ritz-Carlton és a InterContinental tulajdonosa Arab csillagok budapesti luxusszállodákon Újabb ingatlanos céget alapított a dubaji A1 Habtoor-csoport: az A1 Habtoor Holding Kft.-t 300 millió forint törzstőkével hozta létre a hoteleket tulajdonló és működtető A1 Habtoor Overseas L. L. C. A Khalef Ahmed A1 Habtoor dubaji üzletember által alapított csoport leginkább a hétcsillagos Burdzs A1 Arab építőjeként ismert, de világszerte 14 luxusszállodát birtokol. Ezek fele az emírségekben található, a hét külföldi hotel közül kettő Budapesten. Első magyarországi befektetéseként 2012-ben vette meg az Erzsébet téri Le Meridien hotelt, 80 millió dollárért. Majd két évvel később a cégcsoport tulajdonába került az InterContinental Budapest Hotel is. A több mint 400 szobás, ötcsillagos szálló korábbi tulajdonosa Tutik Abukhater libanoni üzletember volt. Al Habtoort az egyik legbefolyásosabb dubaji üzletemberként tartják számon, a Globoport szerint a leggazdagabb arabok listáján a 30. helyet foglalja el. Magyarországon olyan nagy a respektje, hogy például a luxusszállóvá alakított egykori Le Meridien, májustól Ritz-Carlton megnyitóján Orbán Viktor miniszterelnök is megjelent. Eddig a magyarországi A1 Habtoor-cégek mérlegei elég vegyesen festenek. A 2012-ben alapított A1 Habtoor Ingatlanhasznosító Kft. könyveiből nagy aktivitás nem látszik, tavalyi beszámolója nem is érhető el. Egyik leánya, az Adria-Palace Ingatlanhasznosító Kft. - amelynek könyveiben a Le Meridien szerepel - tavaly 2,4 milliárd forint árbevételt és 652 millió forint veszteséget könyvelt el. A cég utoljára 2012-ben termelt nyereséget, 667 millió forint pluszt, azóta csaknem 1,4 milliárd forint veszteséget hozott össze. Kötelezettsége tavaly év végén megközelítette a 16 milliárd forintot. A másik leánycég, az intercontinentalos Mansion Danube Hungary Kft. ehhez képest szárnyalt. A múlt évben 6,4 milliárd forint forgalmat és 825 millió nyereséget produkált. A dubaji csoport kezében az InterContinental az utóbbi két év alatt 1,3 milliárddal növelte a forgalmát, és összesen 1,1 milliárd nyereséget ért el, miközben csaknem egymilliárdot ledolgozott a kötelezettségeiből. V. F. I. Az újjávarázsolt belvárosi Ritz-Carltont májusban adták át fotó:ritz carlton Az AI Habtoor-cégek adatai (millió forint) Mansion Danube Kft. Adria-Palace Kft. 2014 2015 2014 2015 Árbevétel 5381 6375 2710 2440 Adózott eredmény 326 825 -547 -652 FORRÁS: CÉGKÖZLÉS