Világgazdaság, 2016. november (48. évfolyam, 212-232. szám)
2016-11-02 / 212. szám
2 ÜZLET Járműipar Mire elkészül a tesztpálya, lesz tesztautó is Villanyautókban még elég gyengén muzsikálunk Mutatóban található egyelőre villanyautó Magyarországon, de ezen segíthet a már pályázható, maximum 1,5 millió forintos állami támogatás. Önvezető autónk a kanyarban sincs, de tesztpályánk hamarosan lesz hozzá Zalában. VG-ÖSSZEÁLLÍTÁS Nem lesz nehéz felturbózni az alternatív hajtású autók eladását a múlt csütörtöktől élő, legfeljebb 1,5 millió forintos vissza nem térítendő állami támogatás révén, hiszen a bázis rettenetesen alacsony Magyarországon. Az európai járműgyártók szakmai szövetsége (ACEA) által közreadott, friss statisztika szerint a nálunk idén eladott villanyautók és a fali konnektorról is tölthető plug-in hibridek együttes száma összesen 234 darab, szemben az egy évvel korábbi 89-cel. Ez jelentősnek tűnő, 163 százalékos bővülést takar, de az alacsony darabszám miatt ebből messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni. Uniós szinten 105,2 ezer alternatív hajtású autót adtak el a januártól szeptember végéig tartó időszakban, ez forradalminak semmiképp sem tekinthető, 19 százalékos gyarapodásnak felel meg. A tisztán árammal hajtott autókból 45,4 ezer kelt el, a plug-in hibridekből 13 ezerrel több. Magyarországon fordított a helyzet: villanyautóból az idén szeptemberig 121, plug-in hibridből 113 kapott zöld rendszámot. A rendelkezésre álló, pályázható, 2 milliárd forintos állami keret legkevesebb 1133 autó támogatására elegendő, bár kimerülése esetén annak kipótlását már előrevetítette a nemzetgazdasági tárca. Európában a tisztán villanyautók iránti kereslet Norvégiában a legnagyobb, ott 17,5 ezret helyeztek üzembe belőlük csak az idén. A második helyen 16,1 ezerrel stabilan a franciák állnak, őket a németek követik 7,7 ezres darabszámmal. S bár egyelőre önvezető autók híján nincs mit tesztelnünk, ez nem tántoríthatja el a kormányt attól, hogy megépítse Zalában a régió első és egyetlen nagy tesztpályáját. Autóipari Próbapálya Zala Kft. néven új társaságot alapított a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. A 3 millió forint törzstőkével bejegyzett állami kft. székhelyeként a Nemzetgazdasági Minisztériumot, fióktelepeként egy zalaegerszegi címet jelölték meg. Ügyvezetője Háry András lett, akit 2014 végén a kis- és középvállalkozások duális felsőfokú képzéseinek összehangolásáért felelős miniszteri biztossá neveztek ki. Idén májusban jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök, hogy járműipari tesztpálya építéséről döntött a kormány. Vezető nélküli, önjáró járművek tesztelésére is alkalmas, 250 hektáros pályáról volt szó Zalaegerszegen, amelyhez hasonló nem található Magyarország ötszáz kilométeres körzetében a közép-európai térségben. A tervezett központ benzinkutakkal, szállodával és egyéb kiszolgálólétesítményekkel kiegészülve épülne, amelyben a térség országaiban működő járműgyártók tesztelhetnék autóikat. Az óriás beruházás költségét 40 milliárd forintra tette akkor Vigh László, a körzet fideszes országgyűlési képviselője, amelyből 35 milliárd lenne az állami forrás. A Nissan Leafhez hasonló, tisztán árammal hajtott kocsikból az idén szeptemberig 121 fogyott FOTÓ: FÖLDI D. ATTILA Hírsáv Drágábban mérik ezentúl a szerencsét Drágulnak az ötös és a hatos lottó, a Skandináv lottó, a Joker és a Puttó játékai, a fogadóknak november 6-tól 250 forintot kell egy játékért fizetniük - írja az Inforadio.hu. A Szerencsejáték Zrt. közlése szerint a legfontosabb változás az, hogy az eddigi 225-ről 250 forintra emelkedik ezeknek a játékoknak az alapdíja. Az áremelés magyarázataként a játékszervező azt hozta fel, hogy 2010 óta változatlanok voltak az árak. (MTI) Betonelemgyár épül Biharkeresztesen Betonelemgyártó üzemet épít zöldmezős beruházással a magyar kézben lévő Bayer Construct Zrt. Biharkeresztesen, a cég ehhez 500 millió forint vissza nem térítendő EU- támogatást nyert. A Bayer elmúlt években jelentősen fejlődött, a magasépítési projektek mellett vízépítési, útépítési és környezetvédelmi beruházásokhoz kötődő kivitelezési munkákat is végez. (MTI) Magas a feketegazdaság aránya a sufniszervizeknél Az évi mintegy ezermilliárd forint forgalmú gépjárműjavítási szektorban 35-40 százalék a feketegazdaság aránya, az alkatrészkereskedelemnek pedig a fele illegális, forgalma eléri a 230 milliárd forintot - becsüli a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete. A szövetség szerint az illegális alkatrész-kereskedelem és a sufniszerviz térnyerése nemcsak az állami bevételeket csapolja meg, hanem biztonsági kockázatokat is hordoz. (MTI) t.* IT. VILÁGGAZDASÁG 2016. november 7. szerda Jegybank Szakadék a könyv szerinti ár és a vételár között Áron felül fizettek az irodaházakért? Könyv szerinti értéküknél jóval drágábban vettek ingatlanokat a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alapítványai a Wallis-csoporthoz tartozó Wing Zrt.-től - tudta meg a Világgazdaság. Az eredetileg 5,68 milliárd forinton nyilvántartott Millenáris Irodaház Classicért közel 40 százalékkal adtak többet, 7,93 milliárdot, a Millenáris Irodaház Avantgarde-ért annak 998 milliós könyv szerinti értékének több mint a dupláját, 2,11 milliárdot szurkoltak le, míg a Széll Kálmán téri egykori postaszékházat - újdonsült nevén Buda Palotát - csaknem 83 százalékkal magasabb áron, 6,45 milliárdért vásárolták meg. Utóbbinál ráadásul több mint félmilliárd sorsa nem világos. Legalábbis annak alapján, hogy az MNB-alapítványok közel 268 milliárdos vagyonát kezelő Optima Befektetési Zrt. vezérigazgatója, Fekete Zoltán e tranzakció június közepi bejelentésekor azt közölte, hogy a Buda Palota - felújításra előkészítve - 22,3 millió euróért, azaz 7 milliárd forintért került az alapítványok tulajdonába. A könyv szerintinél jóval magasabb értékű alapítványi ingatlanvásárlások ténye a napokban került nyilvánosságra azokból a cégbírósági dokumentumokból, amelyek szerint a három fenti ingatlant tartalmazó vállalkozás november 30-ával három, az Optima tulajdonában lévő MNB-alapítványi cégbe olvad. A Millenáris Irodaház Classicot kezelő Millenáris Irodaház Ingatlanfejlesztő és Szolgáltató Kft. az Optimum-Alfa Ingatlanbefektetési Kft.-ben, a Millenáris Irodaház Avantgarde-ot menedzselő WPR Omega Ingatlanfejlesztő, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. az Optimum-Omega Ingatlanbefektetési Kft.-ben, míg a Buda Palota Ingatlanfejlesztő, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. az Optimum-Penta Ingatlanbefektetési Kft.-ben folytatja „pályafutását”. CS. K. Az egykori postaszékházért 6,45 milliárdot fizettek ki fotó Móricz sabj Ansimon Atomerőmű Nyolcmilliárd forintért készült el a dokumentáció Telephelyengedélyre vár Paks II. Végzett a két új paksi blokk építésére létrejött projekttársaság a tervezett beruházás telephelyének vizsgálatával, így a kapott eredményekre alapozva pénteken beadta a telephelyengedély-kérelmét az Országos Atomenergia Hivatalhoz (OAH). A munkára 8 milliárd forintot költött, erről nemrég Aszódi Attila, a beruházás kormánybiztosa nyilatkozott a Magyar Időknek. Az új atomerőmű a ma működő létesítmény közelében épülne. Helyét tulajdonképpen nagyjából már akkor kijelölték, amikor a mai Paksi Atomerőmű építése megkezdődött, így most rendelkezésre álltak a korábbi geológiai és más mérési adatok is. Mindazonáltal úgy készült a projektcég a beruházásra, mintha az majd zöldmezős lenne, így például bevetette a legfejlettebb vizsgálati módszereket, és figyelembe kellett vennie a klímaváltozás várható hatásait is. Az OAH az engedély kiadása előtt közmeghallgatást is fog tartani, várhatóan még az idén. A Paks II. projektcég a közelmúltban kapta meg a jogerős környezetvédelmi engedélyt, most tehát a telephelyengedélyre vár, amikor pedig ennek is a birtokában lesz, következik a létesítési engedélyeztetés. Ez a legnagyobb „falat” a sorban. Ehhez el kell készíteni az erőmű előzetes biztonsági jelentését és azokat a műszaki terveket, amelyek részletesen leírják, hogy a létesítmény pontosan hogyan épül meg, és miként üzemel majd. Körülbelül egy évbe telik mindezt összeállítani, az elbírálásra pedig az Országos Atomenergia Hivatalnak 12 plusz 3 hónap áll a rendelkezésére. VG v