Világgazdaság, 2016. november (48. évfolyam, 212-232. szám)

2016-11-02 / 212. szám

2 ÜZLET Járműipar Mire elkészül a tesztpálya, lesz tesztautó is Villanyautókban még elég gyengén muzsikálunk Mutatóban található egyelőre villanyautó Magyarországon, de ezen segíthet a már pályázható, maxi­mum 1,5 millió forin­tos állami támogatás. Ön­vezető autónk a kanyarban sincs, de tesztpályánk hama­rosan lesz hozzá Za­lában. VG-ÖSSZEÁLLÍTÁS Nem lesz nehéz felturbózni az al­ternatív hajtású autók eladását a múlt csütörtöktől élő, legfeljebb 1,5 millió forintos vissza nem téríten­dő állami támogatás révén, hiszen a bázis rettenetesen alacsony Ma­gyarországon. Az európai jármű­gyártók szakmai szövetsége (ACEA) által közreadott, friss statisztika sze­rint a nálunk idén eladott villanyau­tók és a fali konnektorról is tölthető plug-in hibridek együttes száma összesen 234 darab, szemben az egy évvel korábbi 89-cel. Ez jelentősnek tűnő, 163 százalékos bővülést takar, de az alacsony darabszám miatt eb­ből messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni. Uniós szin­ten 105,2 ezer alternatív hajtású au­tót adtak el a januártól szeptember végéig tartó időszakban, ez forra­dalminak semmiképp sem tekint­hető, 19 százalékos gyarapodásnak felel meg. A tisztán árammal hajtott autókból 45,4 ezer kelt el, a plug-in hibridekből 13 ezerrel több. Magyarországon fordított a hely­zet: villanyautóból az idén szep­temberig 121, plug-in hibridből 113 kapott zöld rendszámot. A rendel­kezésre álló, pályázható, 2 milliárd forintos állami keret legkevesebb 1133 autó támogatására elegendő, bár kimerülése esetén annak kipót­lását már előrevetítette a nemzet­­gazdasági tárca. Európában a tisztán villanyautók iránti kereslet Norvégiában a leg­nagyobb, ott 17,5 ezret helyeztek üzembe belőlük csak az idén. A má­sodik helyen 16,1 ezerrel stabilan a franciák állnak, őket a németek kö­vetik 7,7 ezres darabszámmal. S bár egyelőre önvezető autók hí­ján nincs mit tesztelnünk, ez nem tántoríthatja el a kormányt attól, hogy megépítse Zalában a régió első és egyetlen nagy tesztpályáját. Autóipari Próbapálya Zala Kft. né­ven új társaságot alapított a Ma­gyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. A 3 millió forint törzstőkével be­jegyzett állami kft. székhelyeként a Nemzetgazdasági Minisztériumot, fióktelepeként egy zalaegerszegi cí­met jelölték meg. Ügyvezetője Háry András lett, akit 2014 végén a kis- és középvállalkozások duális felsőfokú képzéseinek összehangolásáért fe­lelős miniszteri biztossá neveztek ki. Idén májusban jelentette be Or­bán Viktor miniszterelnök, hogy járműipari tesztpálya építéséről döntött a kormány. Vezető nélküli, önjáró járművek tesztelésére is al­kalmas, 250 hektáros pályáról volt szó Zalaegerszegen, amelyhez ha­sonló nem található Magyarország ötszáz kilométeres körzetében a kö­zép-európai térségben. A tervezett központ benzinkutakkal, szállodá­val és egyéb kiszolgálólétesítmé­nyekkel kiegészülve épülne, amely­ben a térség országaiban működő járműgyártók tesztelhetnék autói­kat. Az óriás beruházás költségét 40 milliárd forintra tette akk­or Vigh László, a körzet fideszes országgyű­lési képviselője, amelyből 35 milli­árd lenne az állami forrás. A Nissan Leafhez hasonló, tisztán árammal hajtott kocsikból az idén szeptemberig 121 fogyott FOTÓ: FÖLDI D. ATTILA Hírsáv Drágábban mérik ezentúl a szerencsét Drágulnak az ötös és a hatos lottó, a Skandináv lottó, a Joker és a Puttó játékai, a fogadóknak november 6-tól 250 forintot kell egy játékért fizetniük - írja az Inforadio.hu. A Szerencsejáték Zrt. közlése szerint a legfontosabb változás az, hogy az eddigi 225-ről 250 forintra emelkedik ezeknek a játékok­nak az alapdíja. Az áremelés magyará­zataként a játékszervező azt hozta fel, hogy 2010 óta változatlanok voltak az árak. (MTI) Betonelemgyár épül Biharkeresztesen Betonelemgyártó üzemet épít zöld­mezős beruházással a magyar kézben lévő Bayer Construct Zrt. Biharkeresz­tesen, a cég ehhez 500 millió forint vissza nem térítendő EU- támogatást nyert. A Bayer elmúlt években jelentő­sen fejlődött, a magasépítési projektek mellett vízépítési, útépítési és környe­zetvédelmi beruházásokhoz kötődő kivitelezési munkákat is végez. (MTI) Magas a feketegazdaság aránya a sufniszervizeknél Az évi mintegy ezermilliárd forint forgalmú gépjárműjavítási szektorban 35-40 százalék a feketegazdaság ará­nya, az alkatrészkereskedelemnek pedig a fele illegális, forgalma eléri a 230 milliárd forintot - becsüli a Ma­gyar Gépjárműimportőrök Egyesülete. A szövetség szerint az illegális alkat­rész-kereskedelem és a sufniszerviz térnyerése nemcsak az állami bevéte­leket csapolja meg, hanem biztonsági kockázatokat is hordoz. (MTI) t.* IT. VILÁGGAZDASÁG 2016. november 7. szerda Jegybank Szakadék a könyv szerinti ár és a vételár között Áron felül fizettek az irodaházakért? Könyv szerinti értéküknél jóval drágábban vettek ingatlanokat a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ala­pítványai a Wallis-csoporthoz tar­tozó Wing Zrt.-től - tudta meg a Világgazdaság. Az eredetileg 5,68 milliárd forinton nyilvántartott Mil­lenáris Irodaház Classicért közel 40 százalékkal adtak többet, 7,93 milli­­árdot, a Millenáris Irodaház Avant­­garde-ért annak 998 milliós könyv szerinti értékének több mint a dup­láját, 2,11 milliárdot szurkoltak le, míg a Széll Kálmán téri egykori pos­­taszékházat - újdonsült nevén Buda Palotát - csaknem 83 százalékkal magasabb áron, 6,45 milliárdért vá­sárolták meg. Utóbbinál ráadásul több mint félmilliárd sorsa nem vi­lágos. Legalábbis annak alapján, hogy az MNB-alapítványok közel 268 milliárdos vagyonát kezelő Op­tima Befektetési Zrt. vezérigazgató­ja, Fekete Zoltán e tranzakció június közepi bejelentésekor azt közölte, hogy a Buda Palota - felújításra elő­készítve - 22,3 millió euróért, azaz 7 milliárd forintért került az alapít­ványok tulajdonába. A könyv szerintinél jóval maga­­sabb értékű alapítványi ingatlan­­vásárlások ténye a napokban került nyilvánosságra azokból a cégbí­rósági dokumentumokból, ame­lyek szerint a három fenti ingatlant tartalmazó vállalkozás november 30-ával három, az Optima tulajdo­nában lévő MNB-alapítványi cégbe olvad. A Millenáris Irodaház Clas­­sicot kezelő Millenáris Irodaház Ingatlanfejlesztő és Szolgáltató Kft. az Optimum-Alfa Ingatlanbefekte­­tési Kft.-ben, a Millenáris Irodaház Avantgarde-ot menedzselő WPR Omega Ingatlanfejlesztő, Kereske­delmi és Szolgáltató Kft. az Opti­­mum-Omega Ingatlanbefektetési Kft.-ben, míg a Buda Palota Ingat­lanfejlesztő, Kereskedelmi és Szol­gáltató Kft. az Optimum-Penta In­­gatlanbefektetési Kft.-ben folytatja „pályafutását”. CS. K. Az egykori postaszékházért 6,45 milliárdot fizettek ki fotó Móricz sabj Ansimon Atomerőmű Nyolcmilliárd forintért készült el a dokumentáció Telephelyengedélyre vár Paks II. Végzett a két új paksi blokk építé­sére létrejött projekttársaság a ter­vezett beruházás telephelyének vizsgálatával, így a kapott eredmé­nyekre alapozva pénteken beadta a telephelyengedély-kérelmét az Országos Atomenergia Hivatalhoz (OAH). A munkára 8 milliárd fo­rintot költött, erről nemrég Aszódi Attila, a beruházás kormánybiztosa nyilatkozott a Magyar Időknek. Az új atomerőmű a ma működő létesítmény közelében épülne. He­lyét tulajdonképpen nagyjából már akkor kijelölték, amikor a mai Paksi Atomerőmű építése megkezdődött, így most rendelkezésre álltak a ko­rábbi geológiai és más mérési ada­tok is. Mindazonáltal úgy készült a projektcég a beruházásra, mintha az majd zöldmezős lenne, így pél­dául bevetette a legfejlettebb vizs­gálati módszereket, és figyelembe kellett vennie a klímaváltozás vár­ható hatásait is. Az OAH az engedély kiadása előtt közmeghallgatást is fog tartani, várhatóan még az idén. A Paks II. projektcég a közelmúlt­ban kapta meg a jogerős környe­zetvédelmi engedélyt, most tehát a telephelyengedélyre vár, amikor pedig ennek is a birtokában lesz, következik a létesítési engedélyez­tetés. Ez a legnagyobb „falat” a sor­ban. Ehhez el kell készíteni az erő­mű előzetes biztonsági jelentését és azokat a műszaki terveket, amelyek részletesen leírják, hogy a létesít­mény pontosan hogyan épül meg, és miként üzemel majd. Körülbelül egy évbe telik mindezt összeállíta­ni, az elbírálásra pedig az Országos Atomenergia Hivatalnak 12 plusz 3 hónap áll a rendelkezésére. VG v

Next