Világgazdaság, 2018. január (50. évfolyam, 1-22. szám)
2018-01-02 / 1. szám
2 magyar gazdaság Változik az útdíjfizetés Január elsején több új, költségeket és adminisztrációs terheket csökkentő előírás lépett hatályba az e-matricás rendszerben - közölte a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató. A véletlenül díjköteles útszakaszra tévedő autósok az utazás megkezdését követő hatvan percben is megvásárolhatják a matricát. A D2-es kategóriába tartozó kocsi kedvezménye nemcsak a négy-, hanem már a háromgyermekes családoknak is jár. A motorosok a kínálatból eddig hiányzó kedvezményes havi matricát is vehetnek. VG ■Januártól ismét nő az állami vállalatoknál dolgozók keresete Januárban tovább emelkedik a vasutasok, a postai dolgozók, a regionális közlekedési társaságoknál és a víziközműcégeknél dolgozók bére. A kormány 2017-ben három évre szóló bérfejlesztésről döntött a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó egyes többségi állami tulajdonú gazdasági társaságoknál. Ennek eredményeként 2017 és 2019 között átlagosan 30 százalékos béremelés történik e vállalatoknál, ami több mint 140 ezer munkavállalót érint. A 2018-as béremelés mértéke átlagosan 12 százalék, amihez a kormány 45,6 milliárd forintot biztosít. Az összegből a MÁV csoport 14,2 milliárd forintot, a Magyar Posta Zrt. 11,4 milliárdot, a regionális közlekedési központok 8,4 milliárd forintot és a víziközmű-társaságok 4,6 milliárd forintot kapnak.! D. J. A 4-es metró miatt várhatóan milliárd forintot kell visszafizetni az EU-nak, e célra tartalékot képezett a kormány “ .... üzleti napilap www.vg.hu ■Tovább építik az M44-est A Duna Aszfalt Kft. mintegy 41,4 milliárd forintért építheti meg az M44 gyorsforgalmi út Kondoros és Békéscsaba közötti szakaszát - derül ki az Európai Unió hivatalos lapjából, a TED-ből. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közbeszerzési pályázatára négy ajánlat érkezett: a Duna Aszfalt mellett indult még az SDD Konzorcium - amelynek tagjai a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. -, a Colas és a Strabag. Azok, akik pályáznak az M44- es gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszának, valamint kapcsolódó építményeinek tervezésére és kivitelezésére, január 24-ig adhatják be ajánlatukat. A beruházás részét képezi egy 556 méter hosszú új Tisza-híd építése is. Az értékelés során a legfontosabb szempont az árajánlat lesz. I D. J. TERMELÉKENYSÉG A jövedelmekre eső hányad még jelentősen elmarad a hosszú távú átlagtól Bőven van terük a béremeléseknek RÁSKI PÉTER Az elmúlt időszakban a béremelkedés nemzetgazdasági szinten meghaladta a termelékenység növekedését. A bérhányad azonban nagyjából öt százalékponttal elmarad a sokéves átlagtól, ezért a jelentős reálbéremelések folytatódhatnak. Hosszú távon a bérek növekedésének összhangban kell állnia a munkatermelékenység emelkedésével, a reálbérek viszont a termelékenységet meghaladó mértékben bővültek tavaly - derült ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Inflációs jelentéséből. Csupán két szektorra nem vonatkozott ez a megállapítás: a pénzügyi, biztosítási területen (itt a termelékenység és a bérköltség is csökkent) és az építőiparban dolgozók béremelkedése nem érte el a termelékenység növekedését. A reálbér és a termelékenység öszszehasonlítása önmagában nem ad pontos képet arról, hogy a bérköltségek emelkedése mekkora terhet ró a vállalatokra. A munkaerőköltség változása és a béremelkedés nem volt összhangban az utóbbi időszakban, a szociális hozzájárulási adó öt százalékpontos csökkentése ugyan érdemben mérsékelte a béremelkedés költségnövelő hatását, de nem tudta teljes mértékben kompenzálni. A termelői reál-munkaerőköltség kiszámításával azonban az MNB bemutatta, hogy ágazati szinten mekkora eltérések vannak a vállalati bérkiadásokban, így az egész munkaerőpiacról is pontosabb képet kaptunk, az összesített eredmények alapján pedig a reál-munkaerőköltség változása sokkal közelebb került a termelékenység változásához. Az elmúlt időszaki jelentős emelkedés ellenére a termelékenységhez képest még mindig elmarad a bérdinamika, amit a nemzetgazdasági szinten alacsony bérhányad is jelez. Az elmúlt évtizedekben a bérEgyütt a régióval Az egy főre eső munkaerőköltség növekedése átlagosnak mondható a régiós versenytársakkal összehasonlítva, a magyar index a régióbeliekhez hasonlóan alakul. Az átlagtól jóval magasabb a román mutató, Magyarországon nagyságrendileg hasonló volt a bérnövekedés, mint Csehországban.zek lassabban növekedtek, mint a termelékenység (akárcsak a nyugati országokban), ezért a bérhányad folyamatos, trendszerű csökkenése jellemző. Magyarországon 2015- ben érte el a mélypontot, azóta lassú emelkedést figyelhetünk meg. A hosszú távú átlagtól még így is számottevő az elmaradás, vagyis a termelékenységet meghaladó béremelkedésnek továbbra is van tere. A versenyszférára eleve alacsonyabb bérhányad jellemző, nagyjából öt százalékponttal magasabb a teljes nemzetgazdaságban mért mutató a magánszektor számainál. A bérhányad növekedésének hasonló tere van a versenyszférában, mint nemzetgazdasági szinten, mindkét index nagyjából öt százalékpontos elmaradást mutat a hosszú távú átlagtól. AZ EGY ALKALMAZOTTRA JUTÓ MUNKAERŐKÖLTSÉG VÁLTOZÁSA* 2016.1. né. ► 2017. III. né. (százalék) Magyaro.: 6,8 Cseho.: 5,9 M Szlovákia: 5,1 Románia: 9,8 Lengyelo.: 3,1 Forrás: MNB, VG-grafika * a közép-európai régió gazdaságainak versenyszférájában 1/V NGM A szocho 19,5 százalékra csökkent Több marad a cégeknél VGM A hatéves bérmegállapodás részeként január 1-jén csökkent a munkabérek terhe, a szociális hozzájárulási adó (szocho) a 2017-es 22 százalékról 19,5 százalékra mérséklődött, ez nagyjából 200 milliárd forintot jelent a munkaadóknak, amit béremelésre, beruházásokra fordíthatnak - mondta Cseresnyés Péter, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkára. Hozzátette: mivel a versenyszférában az átlagbér emelkedésének mértéke meghaladta a 11 százalékot, ezért a bérmegállapodás értelmében a szocho nem a fixen megállapított 2 százalékponttal, hanem 2,5 százalékponttal csökken 2018-ra. Év elején a minimálbér 8 százalékkal, a szakmunkás-bérminimum pedig 12 százalékkal emelkedett. A 2010 és 2018 közötti időszakban az előbbi 88, utóbbi pedig 100 százalékkal nőtt - hangsúlyozta Cseresnyés Péter. Tavaly az átlagbérek is jelentősen emelkedtek, 2017 első tíz hónapjában 10,2 százalékkal volt magasabb a reálkereset, mint egy évvel korábban, ráadásul 2010 és 2017 között 23 százalékkal nőtt a minimálbér reálértéke. A közszférában 10,7 százalékos volt a bővülés, ami az egészségügyi, a rendvédelmi és oktatás területén dolgozók esetében volt igazán jelentős béremelés az államtitkár szerint. Az egyes országrészek közötti eltérések is csökkentek, az év első kilenc hónapjában Heves és Nógrád, valamint Szabolcs-Szatmár-Bereg és Jász-Nagykun-Szolnok megyében nőttek leginkább a keresetek - hívta fel a figyelmet az államtitkár. i ra.FINANSZÍROZÁS Lakossági oldalról jelentős volt a készpénzfelhalmozás Mínuszban az államháztartás A múlt év első kilenc hónapjában a GDP mínusz 2,3 százaléka, vagyis mínusz 857 milliárd forint volt az államháztartás finanszírozási képessége, ami visszaesés az egy évvel korábbi 56 milliárdos pluszhoz képest - derült ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) közzétételéből. A harmadik negyedévben a negyedéves GDP arányában 2,6 százalékos, 252 milliárd forintos mínusz keletkezett. Az MNB számításai szerint Magyarország maastrichti adósságrátája szeptember végén a GDP 72,4 százaléka, 26 956 milliárd forint volt. Ebből a harmadik negyedév nettó tartozása 405 milliárd forintot tett ki. Az állampapír-állomány összetétele változott az előző negyedévhez képest, a korábbi trendet folytatva nőtt a hosszú lejáratú állampapírok aránya, elsősorban a háztartások és a hitelintézetek vásárolták a magyar kötvényeket. A lakosság nettó finanszírozási képessége jelentős volt az év első kilenc hónapjában, a GDP 4,6 százalékának felelt meg, ami 1725 milliárd forintot jelent. A háztartások elsősorban hosszú lejáratú ár-százaléka a magyar adósságráta A FŐ SZEKTOROK NETTÓ FINANSZÍROZÁSI KÉPESSÉGE az utolsó négy negyedév egyenlege/az utolsó négy negyedév GDP-je (a GDP százalékában) lámpapírokat vásároltak, de jelentős volt a készpénzfelhalmozás, és a részvények is népszerűek voltak, a nyugdíjpénztári megtakarítások szintén növekedtek. Lényeges, hogy ugyan csak kis mértékben, de a lakossági bankbetétek állománya is magasabb volt szeptember végén, mint három hónappal korábban. A kintlévőségek közül elsősorban a jelzáloghitelek és a személyi kölcsönök voltak keresettek, míg az egyéb tartozások jelentősen csökkentek az MNB adatai szerint. A harmadik negyedévben az önkormányzatok nettó finanszírozási képessége 114 milliárd forint volt, a helyi érdekképviseletek elsősorban banki betétekbe tették a felhalmozott vagyonukat. Továbbá a nem pénzügyi vállalatok nettó finanszírozási képessége a GDP mínusz 0,6 százalékát tette ki a 2017. január-szeptemberi időszakban, míg a külföld esetében ez a mutató mínusz 2,7 százalék volt. A bruttó hazai össztermék 72,4 15 ..............-------5-...yv” 0..../.j íy Külföld 11 Nem pénzügyi váll. -15-“.......................................... 2015 2016 2017 Forrás: MNB, VG-grafika Háztartások Pénzügyi vállalatok Államháztartás