Világgazdaság, 2018. október (50. évfolyam, 187-207. szám)

2018-10-19 / 201. szám

magyar gazdaság ­ Indulhat a termelés a pécsi repülőgépgyárban Október végén indul a termelés a Magnus Aircraft 5,2 milliárd fo­ rintból felépülő pécs-pogányi re­pülőgépgyárában, melyet az állam kétmilliárd forinttal támogat. Első ütemben az 1900 négyzetméteres összeszerelő üzem és a 500 négy­zetméteres irodahelyiség épült fel, előbbi kapacitása évi száz repülő­gép gyártását teszi lehetővé. A má­sodik ütemben megvalósuló 5000 négyzetméteres kompozitelem­­gyártó üzemmel évi kétszáz repülő fölé emelkedik a teljesítmény. I­VG ­ Százötven euróig vámmentes a külföldről rendelt áru Tavaly 18 millió külföldről érkezett küldeményt kezelt a Magyar Posta, az idén 20 százalékos emelkedés vár­ható. A karácsony előtti hetekben a legtöbb árut Kíná­ból rendelik meg. A vámszervek jelezték: az interneten cégtől, webáruházból megrendelt és az EU-n kívülről ér­kező áruk 22 euró értékig vám- és adómentesek, 150 euróig vámmentesek, de 27 százalék áfát fizetni kell utá­nuk, 150 euró fölött pedig áfa- és vámteher is van rajtuk. Ha az EU-n kívüli magánszemély csomagot küld magyar magánszemélynek, 45 euróig nem kell vámot és adót fi­zetni érte, 150 euróig vámmentes, de áfát fizetni kell, 150 és 700 euró között 2,5 százalék vámot és 27 százalék áfát, efölött áfát és vámtarifa szerinti összeget vagy kére­lem alapján 2,5 százalék vámot kell fizetni. I V. GY. ■ Lendületben a tejágazat A legfontosabb cél a versenyképes­ség növelése a tejágazatban, ezért a tárca több intézkedéssel is segíti a tejelő tehenek tartásával foglal­kozókat - mondta Nagy István ag­rárminiszter. Az ágazat kibocsátása tavaly 171 milliárd forint volt. I­VG ADÓKEDVEZMÉNY • Több pénz maradhat a háromgyermekes anyák zsebében Tízmilliárdokba kerülne az új szja-elengedés RÁSKI PÉTER Mivel még nem nyújtották be hivatalosan a javaslatot, ezért számos nyitott kérdés van a terve­zettel kapcsolatban, az viszont látható, hogy csaknem kétszázezer anyának nyújthat könnyebbséget a sze­mélyi jövedelemadó elengedése. A háromgyermekes nők sze­­mélyijövedelemadó-men­­tessége 40 és 140 milliárd forint közötti bevételkiesést okoz­na a költségvetésnek, ami a teljes, 2000 milliárd forintos szja-bevé­­tel 2 és 7 százaléka közötti arány - mondta a Világgazdaság kérdé­sére Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője. A nagy bizonyta­lanság annak tudható be, hogy az adókedvezmény részletei nem is­mertek, mivel egyelőre olyan sza­kaszban jár a tervezet, hogy nem terjesztették be hivatalosan a par­lament elé. Németh Dávid szerint 170-200 ezer közötti azoknak a családoknak a száma, akik érvé­nyesíthetik a kedvezményt. Regős Gábor, a Századvég makrogazda­sági csoportjának vezetője lapunk kérdésére hozzáfűzte: a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az idei első fél évben a 3,1 millió al­kalmazott 6,2 százaléka vett igény­be három vagy több gyermek után adókedvezményt. Ennek alapján az szja-mentességet 193 ezren vehe­tik igénybe, amennyiben a jelenleg három gyermeket nevelők kapják meg a jogosultságot az adókedvez­ményre - tette hozzá a makrogaz­dasági elemző. Nem lesz elhanyagolható a hatá­sa a háromgyermekes anyák szja-A SZEMÉLYIJÖVEDELEMADÓ-BEVÉTELEK ALAKULÁSA 1 milliárd forint mentességének, azonban a családi adókedvezmény miatt nem várha­tó annyira tetemes adóelengedés, mint elsőre gondolnánk - hangsú­lyozta Regős Gábor. A háromgyer­mekes anyák nagy része már így is teljes mértékben mentesül az szja­­fizetés alól, nagyjából bruttó 300 ezer forintig csak munkaerőpiaci járulékot kell fizetniük. A Század­vég szakértője kiemelte: amennyi­ben a családi adókedvezményt az apák veszik igénybe, akkor az szja­­elengedés hatása is nagyobb lehet. Németh Dávid a már meglévő adó­­kedvezménnyel való harmonizációt várja, ezzel ugyanis szabályozhat­ják, hogy pontosan hogyan vehetik igénybe a két kedvezményt párhu­zamosan a házaspárok - a családi adókedvezmény a járulékok jóváírá­­sára is alkalmas. Az intézkedés se­gíthet a gyermekes anyák visszaté­résében a munkaerőpiacra, akár a magasabb bérrel, akár azzal, hogy a munkáltató alacsonyabb bérkölt­séggel számolhat az esetükben. A K&H Bank vezető elemzője felhívta a figyelmet, hogy a nők foglalkozta­tási rátája Magyarországon számot­tevően alacsonyabb az EU átlagá­nál, és nagymértékben elmarad a magyar férfiak munkavállalási ará­nyától is. A kormányt is megkerestük, hogy részleteket tudjunk meg a tervezetről, azonban azt a tájé­koztatást kaptuk, hogy újabb csa­ládbarát intézkedésekről egyelőre nem született döntés, nemzeti kon­zultáció útján kérik majd ki az em­berek véleményét a további intéz­kedések irányáról. 1920 20*11 20*12 20*13 20*14 20*15 2016 20*17 forrás: KSH, VG-grafika ■ ■ rr v . A közlekedés fejlesztése nettó haszon A vasút kiaknázásában reménykedhet Budapest HECKER FLÓRIÁN | Budapest jövő­jéről ült le egymással beszélgetni Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója, Böszörményi-Nagy Gergely, a De­sign Terminal vezetője és Vörös Gá­bor, az UniCredit Bank ügyvezető igazgatója. Böszörményi azt emelte ki, hogy a magyar főváros 1910-ben Chicago után a világ második leg­gyorsabban fejlődő városa volt, ma pedig egyebek mellett azért nem tudja tartani a lépést, mert nincs megfelelő vállalkozói rétege. Az észt Tallinn városát hozta példának, ahol tízezernél is több startup működik, miközben Budapesten ugyanez leg­feljebb néhány száz. Azt mondta: a Design Terminal elsődleges célja, hogy erősítse a vállalkozói ökoszisz­témát, ennek érdekében ösztöndíjat hoznak létre. Vitézy Dávid azt hangsúlyozta, hogy a városfejlesztés egyik leglé­nyegesebb eleme a közlekedés, ezen belül is a vasút. Szerinte, miközben száz éve a vasút meghatározta Buda­pest szerkezetét, mostanra akadályt látnak benne. Úgy értékeli, hogy a befektetés a közlekedésbe nettó gaz­dasági haszon, amely forintosítható az ingatlanárak alakulásában és az időmegtakarításban is. A problémát abban látja, hogy nem történt meg a vasút integrálása a tömegközle­kedési hálózatba, a vonatok nem ott állnak meg, ahol kellene (például Káposztásmegyer, Müpa, Infopark, Népliget), a fejpályaudvarok mos­tani keretek közötti üzemeltetése indokolatlan. „Értem, hogy annak idején a szénrakodáshoz kellett a hely, de ma többhektárnyi területet foglalnak el teljesen feleslegesen. A Déli pályaudvar akkora, mint a bu­dai várnegyed'' - mondta. Szerinte a Nyugati és a Déli pályaudvar alag­­utas összekötése és a körvasút fel­élesztése elsődleges, a szükséges vasúti pálya kiépítésével a Széll Kál­mán térről negyed órán belül elér­hető lenne a Liszt Ferenc repülőtér. üzleti napilap | www.vg.hu ■ Lázár János végleg leszámolna a dohányzással Akik 2020-ban vagy azután születnek, ne vásárolhas­sanak dohányterméket Magyarországon, akkor sem, ha elérték a 18. életévüket - mondta Lázár János minisz­terelnöki biztos a Tobacco Hungary konferencián. Azt ja­vasolja a kormánynak, hogy tegyen újabb lépést a do­hányzás szigorításáért. Szerinte ez a dohányzás teljes korlátozása lehet jogi és állami eszközökkel, a cél az, hogy a két év múlva születő generáció egész életében ne dohányozhasson legálisan Magyarországon. Kifogá­solta azt is, hogy itthon nem szabályozott a gépjármű­ben való dohányzás. A folyamat legvégén Magyarország dohány- és füstmentes ország lehet, a világon elsőként. A kormány még nem foglalkozott a kezdeményezéssel, mert hivatalos javaslat egyelőre nem érkezett. I­VG KÖLTSÉGVETÉS­I Nyolcezer fős létesítmény épül Drágul a kispesti stadion VG ! Mintegy 14,6 milliárd forint költségvetési forrásból épülhet meg az új Bozsik-stadion Kispesten - de­rült ki a Magyar Közlönyből. A kihir­detett rendelet szerint a költségek felső korlátja 16,9 milliárd forint le­het, az összeget a 2018-as, 2019-es és a 2020-as büdzséből finanszíroz­hatják. Lényeges, hogy a jövő évi, 9,4 milliárdos keretből 3,2 milliár­­dot március végéig, a maradék 6,2 milliárdot pedig még az év első fe­lében kell biztosítani. A stadionnak nyolcezer férőhelyesnek, UEFA 4-es kategóriájúnak kell lennie. Megjelent a tavalyi költségvetés maradványértékeinek felhasználá­sa is, összesen 23,4 milliárd forint újraelosztásáról döntöttek. A men­tőállomások felújítására, újjáépíté­sére kétmilliárd forint jut, az egyhá­zi programokra pedig ötmilliárdot szán a kormány. Megemelik a Mi­niszterelnökség alá tartozó állami cégek tőkéjét, mintegy 1,3 milliárd forintot különítenek el erre a cél­ra, míg a határ menti és a vajdasá­gi programok hárommilliárd forintot kapnak. A kormányzati kommuniká­ciós keret hatmilliárd forinttal bővül, beruházások előkészítésére 2,5 mil­liárdot szánnak, kétmilliárd forint értékben pedig termőföldeket vesz az állam. További programokra öt­­milliárd forintot szán a kormány, eb­ből hulladékmentesíthetik a Felső- Tiszát, a Kárpátaljának nyújtott 1,5 milliárdos támogatás pedig 2019-től beépül a jövőbeni költségvetésekbe is. Jövő januártól 106 millió forintot átcsoportosít az Egészségbiztosítási Alap gyógyító-megelőző ellátásaira, valamint 638 millió forinttal többet biztosít az összevont szakellátásra. FOTÓ: BUDAPEST HONVÉD FC

Next