Világgazdaság, 2019. február (51. évfolyam, 23-42. szám)

2019-02-22 / 38. szám

14 régió üzleti napilap www.vg.hu JÁRMŰGYÁRTÁS Az ágazat a gazdaság legfőbb motorja a környező országokban A régiónk lett az autóipar fellegvára tudósítóinktól .A szomszédos országokban az autóipar­nak van a legnagyobb súlya a gazdaságban, az ága­zat egyben a legnagyobb foglalkoztató is. Ráadásul további növekedés előtt áll még Ukrajnában is, ahol gyakorlatilag egyszereplős a személyautó-gyártás.­ ­ Fiat lett a Zastavából Az 1953-ban a Jugoszláv Szövetségi Köztársaságban Zavodi Crvena Zastava né­ven alapított üzem az egykori Jugoszláv Királyság területén működő, a hadsereg számára teherjárműveket gyártó Vojno Tehnicki Zavod jogutódja volt. A környe­ző országokban csak Zastava néven ismert üzemben gyártották a Zastava 101-es és a Yugo típusú személyautókat. Mivel azonban fegyvert is gyártottak, az üzemet 1999-ben a NATO gépei lebombázták. 2006-tól Zastava 10 néven Fiat Puntókat gyártottak szabadalom alapján, majd 2008-ban felfüggesztették a járműgyártást, az üzemet a Fiat vette át, és megkezdte a Fiat 500L modell gyártását. A környező országokban, az elmúlt években tapasztalt látványos gazdasági bővü­lés egyik legfontosabb motorja az egyre bővülő autóipar volt. A nagy külföldi gyártók gyakorlatilag el­lepték a régiót, a beszállítókkal együtt százezeknek adnak munkát. Romániában két nagy autógyártó van jelen, Szlovákiában négy míg Szerbiában egy üzem, a Fiat gyárt járműveket. Ukrajnában Skodákat szerelnek össze kis számban, ott in­kább a buszgyártás mutatja a növe­kedés jeleit. Csökkenti a létszámot a Volkswagen Szlovákiában Szlovákia négy autógyára, a pozso­nyi Volkswagen, a nagyszombati Peugeot Citroen, a zsolnai KIA Mo­tors és a nyitrai Jaguar Land Ro­ver tavaly összesen több mint 1,08 millió gépkocsit gyártott, ami ab­szolút csúcsnak számít - jelentet­te a Szlovák Autóipari Szövetség (ZAP). Alexander Matusek, a ZAP elnöke közölte, az autógyártás a teljes szlovák ipar 46,8 százalékát teszi ki, az ország kiviteléből pedig tavaly 35 százalékkal részesedett. Az ezer főre jutó legyártott autók száma elérte a 198 darabot, ezzel Szlovákia megőrizte világelsősé­gét (Magyarország idevágó mu­tatója 60 körüli, az európai uniós átlag pedig 40), miközben az októ­bertől üzemelő negyedik autógyár, a nyitrai Jaguar Land Rover még nem indította be teljesen a gyár­tást. Az ágazat legnagyobb mun­káltatója továbbra is a Volkswagen, amelynek 13 700 alkalmazottja van. Azonban nem kizárt, hogy az ágazat elérte a maximumát, ugyan­is a pozsonyi VW 2019 elején be­jelentette, fokozatosan mintegy 3 ezer fővel csökkenti állományát, ebből négyszázan visszatérnek az Audi Hungáriához. A Jaguar most futtatja fel a termelését, a napja­inkban 1500 főt foglalkoztató tár­sasághoz az idén további 850 sze­mélyt vesznek fel. Ha pedig az évi 150 ezer gépkocsira tervezett ka­pacitást felfuttatják 300 ezerre, akkor az indiai Tata Group kezé­ben lévő telephely 2800-ra növeli a foglalkoztatottak számát. A Jaguar munkásainak fizetése 997 és 1740 euró között mozog - eredetileg 900 eurónál kezdődtek volna a bérek, ám az ágazatban tapasztalható ma­gasabb fizetések, továbbá az álta­lános munkaerőhiány miatt a tár­saság felfelé srófolta a bértarifát. A pozsonyi Volkswagennél a bérek 1800 euró, a Peugeot Citroennél 1400, a KIA Motorsnál pedig 1200 euró környékén mozognak, miköz­ben 2018-ban Szlovákiában az át­lagbér 1010 euró volt. Egyszereplős az ukrán személyautógyártási piac Ukrajnában tavaly soha korábban nem tapasztalt mélységbe zuhant az autógyártás, az év folyamán csupán 6600 járművet gyártottak. Személyautóból 5660 darabot, ami 22 százalékos visszaesés az azt megelőző évhez képest. Valameny­nyi személyautó a Csap-Záhony ukrán-magyar határátkelőhelytől alig néhány kilométerre fekvő tisza­­salamoni Eurocar gyártószalagjai­ról gurult le, ahol Skoda-modelleket szerelnek össze. Haszongépjárműből 132 darab került le a szalagokról, ami 73 szá­zalékkal kevesebb a 2017-es ada­tokhoz képest. Tavaly 824 autó­buszt gyártottak Ukrajnában, ami 2,5 százalékos növekedés. Az idei év első hónapjában élénkült a sze­mélygépkocsi-gyártás. Ez idő alatt 893 jármű gurult le a szerelőszala­gokról, ami 53,7 százalékkal több, mint az előző év azonos időszaká­ban. Ám továbbra is az Eurocar gyá­ra a piac majdhogynem kizárólagos szereplője, ahol 73 százalékkal nö­velték a termelést, januárban 828 autót szereltek össze. Az ország­ban ez az egyetlen teljes kapacitás­sal működő, gépjárműveket gyártó cég. Korábban a zaporizzsjai ZAZ- gyárban volt élénk az autógyártás, itt Daewoo-modelleket gyártottak, de miután a 2014-es politikai for­dulat után gyakorlatilag megszűnt a gépjármű-hitelezés, az üzem gyor­san leépült. A folyamatot gyorsította, hogy az elmúlt években több százezer használt autót vittek be a szom­szédos EU-s országokból, jellemző­en Szlovákiából, Lengyelországból és Litvániából, amelyeket külföldi rendszámokkal használtak. Tavaly például 116 800 ilyen járművet re­gisztráltak, kétszer többet, mint az azt megelőző évben. Az elektromos autók vámmentesen vihetők be Uk­rajnába, de az EU-val kötött szabad­kereskedelmi egyezményből követ­kezően legkésőbb 2026-ban végleg megszűnik az uniós tagállamokban vásárolt járművekre kivetett magas ukrán vám. Az országban tavaly 78 387 új jár­művet értékesítettek, ez csak 2,35 százalékkal marad el a 2017-es ada­toktól. A népszerűségi lista élén a Toyota áll 9631 darabszámmal, a japán gyártót a Renault, a VW és a Skoda követi 5 ezer feletti érté­kesítésekkel. A Fiat Szerbia legnagyobb exportőre Szerbia legnagyobb exportőrének a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) számít. A torinói székhelyű Fiat szerbiai leányvállalatának dolgozói tavaly sztrájkkal harcoltak ki mint­egy 7 százalékos béremelést. Átla­gosan most 42 500 dinár (114 750 forint) a nettó átlagbér. Az FCA 67, a szerb kormány 33 százalékban tulajdonosa a vegyes­vállalatnak. Mintegy 2500 dolgozó­ja van a cégnek, de a szerbiai be­szállítókon keresztül még 8-10 ezer munkahely köthető hozzá. Maga a vegyesvállalat 2012-ben 3500 dolgozóval kezdte meg a mű­ködését, és akkor minden munka­hely után 10 ezer eurós állami tá­mogatást kapott. Az FDA kivitele évekig meghaladta, az utóbbi két évben már csak megközelítette az egymilliárd eurót. Átlagosan 100 ezer járművet gyártottak évente Kragujevacon. A gyártósorokról 2018 februárjában gördült le az öt­százezredik autó. Sajtóértesülések szerint 2019 második felében már új típust is gyártanak majd Szerbiában. Ez minden bizonnyal a hibrid meg­hajtású Fiat 550L lesz. Korábban a cégvezetés már jelezte, hogy ez a modell alkalmas arra, hogy elekt­romotorral is felszereljék. A szerbiai autóipar jellemzője, hogy szaktudást alig igénylő mun­kakörökben dolgozó munkaválla­lókkal gyártatnak alkatrészeket más országban működő gyártóso­rok ellátásához. A Szerbiában be­jegyzett mintegy száz, autóiparhoz köthető vállalat éves bevétele azon­ban így is jelentős, 3 milliárd euró­­ra becsülhető. Többnyire műanyag alkatrészeket, üléshuzatokat, kábe­leket gyártanak az üzemekben, de készítenek az országban akkumu­látorokat és gumiabroncsokat is. A legtöbb autóipari beszállító külföldi tulajdonban van, és többnyire csak betanított munkásokat foglalkoztat. Jól fogynak a romániai SUV-ok A rekordok éve volt 2018 a romá­niai autóiparban: a termelés abszo­lút, az értékesítés pedig tízéves csú­csot döntött. Az ágazat teljes tavalyi árbevétele meghaladta a 25 milliárd eurót, az export több mint 30 száza­lékát tette ki. A csaknem hatszáz cé­get tömörítő autóipar tavaly a romá­niai GDP 15 százalékát állította elő. A trend folytatódására min­den esély megvan, idén ugyanis félmilliónál több személygépko­csi készülhet az országban. A két autógyár, az Automobile Dacia és a Ford Romania szerelősorairól tavaly 480 ezer jármű gördült le, ami 16 százalékkal haladja meg a korábbi, 2013-as 411 ezres rekor­dot. A 2017-hez viszonyított növe­kedés hozzávetőleg 30 százalék volt. A Dacia két év csökkenést kö­vetően tornázta fel a termelést 335 ezer egységre, míg a kisebbik piaci szereplő, a Ford egyetlen év alatt szinte megháromszorozta a terme­lést, 49 771 darabról 145 ezerre. Utóbbinál az EcoSport modell szá­mított zászlóshajónak, a Dacia ese­tében pedig a Duster volt a növe­kedés motorja. A termékek zöme ugyan exportra ment, de a belföldi kereslet is szé­pen gyarapodott. A tavalyi év első 11 hónapjában 171 345 új személy­­gépkocsi talált gazdára, ami a leg­nagyobb mennyiség az elmúlt tíz évben, 2017-hez képest pedig 20 százalékos növekedés. Robbanás­szerűen nőtt az elektromos és a hib­rid járművek eladása is, köszönhe­tően a tekintélyes összegű állami szubvenciónak. Az utóbbi idők legnagyobb ará­nyú, 250 millió eurós bővítését a német Daimler járműgyártó hajtot­ta végre, amely kettős tengelykap­­csolós, nyolcfokozatú, automata se­bességváltókat kezdett gyártani a Fehér megyei szászsebesi üzemé­ben. A sebességváltók amerikai, mexikói és kínai Mercedes-üzeme­­ket szolgálnak majd ki. A romániai gépjárműiparban 220 ezer ember dolgozik, többségük a beszállítók alkatrészgyártó üzeme­iben. A legnagyobb munkáltató a gumiabroncsokat és alkatrészeket gyártó Continental 20 ezer dolgo­zóval, többségüket Erdélyben, a brassói, nagykárolyi, nadabi, nagy­szebeni és temesvári gyártóegysé­gekben foglalkoztatják. A legna­gyobb gyár a Dacia mioveni üzeme, ott 18 ezer munkavállaló áll alkal­mazásban. in.. FOTÓ: AFP

Next