Világgazdaság, 2019. május (51. évfolyam, 83-104. szám)

2019-05-02 / 83. szám

2 magyar gazdaság ­ Nem aggódik az infláció miatt a jegybank Nem változtatott a Magyar Nemzeti Bank a kamatkondícióin a monetá­ris tanács keddi ülésén, így az alap­kamat maradt 0,9 százalék. Közle­ménye szerint a tanács a 3 százalék fölé kúszó infláció miatt sem aggó­dik, mondván, ezt egyszeri hatások - a dohányadó emelése és az olaj­árak emelkedése - okozták. Márci­usban az infláció 3,7, míg a maginf­láció 3,8 százalék volt. Az indirekt adóktól szűrt maginfláció a februári 3,2 százalékról márciusban 3,5 szá­zalékra emelkedett. I­VG ■ Tovább gyorsult a béremelkedés A várakozásokra jócskán rácáfolva februárban nemhogy lassult, hanem tovább gyorsult a bérek emelkedése, je­lezve a munkavállalók erős bérpozícióját. A KSH ada­tai szerint a bruttó átlagkereset 345 900 forint volt, 12,1 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. Az el­ső két hónapban a bruttó átlagkereset 344 700 forin­tot, a nettó 229 200 forintot tett ki, mindkettő 11,4 szá­zalékkal emelkedett. A fogyasztói árak előző év azo­nos időszakához mért 2,9 százalékos növekedése mel­lett a reálkereset 8,3 százalékkal emelkedett. A bruttó átlagkereset a pénzügyi, biztosítási tevékenység gazda­sági ágban volt a legmagasabb (512 900 forint), míg a közfoglalkoztatottak nagyobb részét magában foglaló humánegészségügyi, szociális ellátás területén a legala­csonyabb (229 500 forint). I­VG milliárd forinttal emelik meg az idei fejlesztésekhez A Mavir jegyzett tőkéjét 15,15 üzleti napilap j www.vg.hu ­ Biztonsági készletből finomíthat a Mol Kedden a kőolajból felhalmozott biztonsági készlet részleges felszabadításáról döntött Palkovics László energiapolitikáért felelős innovációs miniszter, ezzel 400 ezer tonna nyersolaj válik elérhetővé a Mol számára - jelentette be Kaderják Péter, az Innovációs és Technoló­giai Minisztérium államtitkára. E mennyiség a biztonsá­gi tartalék több mint 60 százaléka, de az olaj és az olaj­termékek teljes biztonsági készletének kevesebb mint 30 százaléka. A lépésre azért volt szükség, mert április 19-én szerves klórvegyület okozta szennyeződést észlel­tek a Magyarország ellátását is döntően biztosító Barát­ság kőolajvezetékben, ezért a Mol a múlt pénteken leál­lította az orosz olaj átvételét, és jelezte: igyekszik több olajat hozni az Adria-vezetéken, de finomítójának szük­sége lesz a biztonsági készlet olajára. I­VG BUDAPEST 20301 A rozsdaövezeteket is bevonhatják a város vérkeringésébe a fejlesztők ígéretekre nem indul el építkezés SÁNDOR TÜNDE ! A 20. század hiányosságait hozná be, de a technológiák okozta változásokkal nem foglalkozik a Budapest 2030 mobilitási terv, amely a kötöttpályás közlekedés fejlesztésével hozhatja a legtöbb változást a Világgazdaságnak nyilatkozó szakértők szerint. N­agyon sok olyan kérdéssel foglalkozik a Budapest 2020 mobilitási terv, amelyek már régóta mozgatják az ingatlanfejlesz­tők döntéseit, például telekvásár­láskor. Ám elsietett lenne egy ilyen koncepcionális terv alapján konkrét fejlesztéseket indítani. A 4-es met­róvonal esetében is sok idő telt el a koncepció megfogalmazásától a léte­sítmény átadásáig, és a pálya ki sem épült az eredetileg tervezett nyom­vonal végéig. Ez utóbbi keresztül­húzta a Zuglóban érdekelt befekte­tők számításait - vázolta a fejlesztők megközelítését a Világgazdaságnak Borbély Gábor, a CBRE üzletfejlesz­tési és kutatási igazgatója. A közel­múltban szakmai egyeztetésre bo­csátott elképzelésekben szereplő tervek többsége a múltbeli hiányos­ságok felszámolását célozza, ez üd­vözlendő. Néhány eleme viszont csak felvetés, holott például a körvasútso­ri rozsdaövezet, a belvároson kívüli intermodális kerületi csomópontok és a tervezett új Duna-hidak ese­tében valósan lehet számolni a pi­ac élénkülésével tízéves távlatban. Markáns változás várható az eddig alulhasznosított Duna menti rozsda­övezetekben is. A legnagyobb ingatlanpiaci hatása a metróvonalak meghosszabbításá­nak lehet, az újabb állomások növel­hetik a bekapcsolt területek népsze­rűségét - közölte Nagygyörgy Tibor, a Biggeorge Property vezérigazga­tója. A koncepcióból azonban hiá­nyolja az önvezető gépjárművekkel, az ezekre épülő szolgáltatásokkal és a hatásaikkal kapcsolatos értékelé­seket. Pedig nagyon valószínű, hogy 2030-ra a lakosság egy része önve­zető taxival vagy teleautókkal köz­lekedik, 2040-re pedig szinte biz­tosra vehető e megoldások széles körű elterjedése. Mindez erősen hat majd a tömegközlekedésre, a par­kolásra és a garázsok iránti igény­re. Sok felvevőpontra lesz szükség az anyagban említett Kiss and Ride állomások mintájára. Állami szinten is át kell gondolni, hogy a nagy fu­varszolgáltató cégek (Uber, Lyft) és az autógyártók most induló, hason­ló kezdeményezéseit hogyan érde­mes integrálni a hazai környezet­be, továbbá hogyan szabályozza és adóztassa majd meg ezeket állam. A szolgáltatások kitiltása (ahogyan az az Uberrel történt) lemaradást és el­avult szolgáltatási színvonalat ered­ményez, ezért ez nem járható út - összegezte Nagygyörgy Tibor. Az anyag kapcsán sorra teszik közzé előrejelzéseiket a piaci sze­replők. Borbély Gábor hangsúlyoz­ta, az ingatlanfejlesztők inkább reagálnak a változásokra, nem kata­lizátorok. Nagy kérdés, hogy a ter­vezetben szereplő költséges projek­tekből mi valósul meg a következő 11-12 évben. Egyelőre csak öt-nyolc évre lehet előre látni a városfejlő­dés irányát. A fejlesztési célterüle­teken mindenesetre megnöveke­dett kereslettel érdemes számolni. Néhány eldöntött/folyó projekt ! ■ 1-es villamos vonalának meghosz­­­­szabbítása az Etele térig ■ Déli összekötő vasúti Duna-híd át­építése ■ Hungexpo közlekedésfejlesztése ■ Orczy tér felújítása ■ Ferihegyi repülőtérre vezető út re­konstrukciója ■ Blaha Lujza tér közterületi meg­újítása ■ II. Pasaréti út komplex szemléle­tű felújítása ■ P+R parkolók építése ■ B+R rendszerű kerékpártárolók lé­tesítése ■ Fogaskerekű vasút (60-as villa­mos) rekonstrukciója és fejlesztése ■ M2-es gyorsforgalmi út (Budapest - Vác között, 2x2 sávos kialakítással) ■ M3-as zajvédő fal építése • ■ ■ XVII. kerület Cinkotai út és Keresz­túri út összekötése Forrás: Budapesti Mobilitási Terv Ez az árakat is feljebb tornázhatja, de csak lépcsőzetesen, mert egy­­egy terület árfolyama igazából majd a fejlesztések megjelenésével vál­tozik - véli Benedikt Károly, a Duna House marketing- és PR-vezetője. Emlékeztetett, hogy az M3-as met­ró Káposztásmegyerig tartó meg­hosszabbításának hírét néhányszor már beárazták az eladók, amit aztán mindig realizált is a piac. Az 1-es vil­lamos további meghosszabbításának ingatlanpiaci hatása máris látható, akik ott vásároltak lakást, valószí­nűleg a mobilitási terv első nyerte­sei lehetnek. Nagy kérdés, hogy a drága projektekből­­ mi valósul meg a következő 11-12 évben í ­ MNB-LAKÁSÁRINDEX• A főváros elszakadóban a vidéktől VG ! Tovább nyílt a fővárosi és a vi­déki lakásárak közötti olló - derül ki az MNB legfrissebb lakásárinde­xéből. Eszerint 2018 negyedik ne­gyedévében Budapesten mérséklő­dött, de változatlanul erőteljes volt a lakásárak éves növekedése, 22,9 százalékot tett ki, 7,7 százalékpont­tal volt magasabb az országos át­lagnál. A vidéki városokban gyor­sult a drágulás, nominálisan 18,2 százalékot ért el. Ezzel szemben a községekben mindössze 2,3 szá­zalékkal kerültek többe a lakások éves alapon, mert az utolsó negyed­évben 6 százalékkal estek az árak. Országosan és reálértéken 11,6 százalékos volt az éves drágulás. BERUHÁZÁS !Befejeződött a Magyar Zene Házának mélyépítése Három év múlva finiselhet a Liget projekt S. T. I Elkezdődtek a Magyar Zene Házának magasépítési munkái, mi­után a mélyépítés a napokban lezá­rult. Az épület átadása 2021 végére várható. Tervezője a vitág leginnova­tívabb építésze címet is elnyerő japán Fudzsimoto Szú. A Magyar Zene Há­za a Városliget harmadik legnagyobb épülete lesz, csak a nem sokkal előt­te elkészülő Néprajzi Múzeum és az idén startoló Magyar Nemzeti Galé­ria előzi meg. Az ütemezés szerint haladó kivitelezés helyszíni bejárá­sán Gyorgyevics Benedek, a Város­liget Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy a különleges épületet egy bur­kolt, korábban elzárt területen, a ro­mos Hungexpo-épületek helyén épí­tik fel. Építészeti attrakcióként zenei csodák palotájának szánják. A szerkezetépítés startja alkalmá­ból a vezérigazgató összegezte az Munkások a Liget Budapest projekt keretében megvalósuló Magyar Zene Házának építkezésén a Városligetben 2019. április 30-án. A Fudzsimoto Szú japán építész tervei alapján készülő épületet 2021 végén veheti birtokba a közönség egymilliárd eurós Liget Budapest projekt eddigi részeredményeit. Pél­dául már az idén átadják a Szabolcs utcai Országos Múzeumi Restaurá­lási és Raktározási Központot, a Mil­lennium Házává alakuló egykori Olof Palme-házat, a komáromi Csillagerő­döt, valamint Magyarország legna­gyobb játszóterét. Jövőre nyílhat meg a Dózsa György úti, 800 férőhelyes mélygarázs, egy évre rá pedig a Nép­rajzi Múzeum is. Az idén elindulnak az utolsóként, 2022-ben elkészülő projektek is, így az Új Nemzeti Galéria és a Közleke­dési Múzeum átalakítása, amely a Magyar Innováció Házaként fogadja a látogatókat 2022-ben. Jövőre kez­dődik a Városligeti Gyermek- és Ifjú­sági Színház építése. Közben folyik a liget százhektáros parkjának kert- és tájépítészeti megújítása.

Next