Világgazdaság, 2019. augusztus (51. évfolyam, 147-166. szám)

2019-08-02 / 148. szám

magyar gazdaság ­ Több százmilliót nyert a Szent István Egyetem Három projektre 452,8 millió fo­ rint támogatást nyert a Szent István Egyetem a Nemzeti Kutatási, Fej­lesztési és Innovációs Hivatal téma­­területi kiválósági programjában. A szőlő- és borágazat változó környe­zethez való alkalmazkodását, a mikroszennyezők környezeti körfor­gásának pontosabb feltárását, vala­mint az agráriumban és a kapcsolódó ágazatokban megjelenő veszélyfor­rások azonosítását és kezelését elő­mozdító kutatás-fejlesztésekre össz­pontosítanak a projektek. I­VG ■ Új Ginop-konstrukciókkal erősítenék meg a piacképes hazai kkv-kat Megkezdődött két újabb pályázati felhívás társadalmi egyeztetése a Gazdaságfejlesztési és innovációs opera­tív program (Ginop) keretében, amelyek együttesen több mint 14 milliárd forint vissza nem térítendő támogatással járulhatnak hozzá 100-130 vállalkozás fejlesztéséhez - kö­zölte Rákossy Balázs, a Pénzügyminisztérium (PM) euró­pai uniós források felhasználásáért felelős államtitkára. A „Magyar multi program II."’ a kiemelt növekedési poten­ciállal rendelkező kis- és középvállalkozások megerősíté­sét, értékhozzáadó tevékenységét és piacbővítési lehető­ségeinek fejlesztését szolgálja, míg a „Magyar multi prog­ram III.­’ az ugyancsak kiemelt növekedési potenciállal rendelkező, feldolgozóipari kkv-k komplex fejlesztéseit kí­vánja elősegíteni - részletezte a PM államtitkára. I­VG Az idei debreceni Farmer-Expón kiállítót várnak a szervezők BUDAPEST AIRPORT Október közepétől büntetik az éjjel le- és felszálló gépeket Újra terítéken a repülőtér reprivatizációja KÖRCSEK RITA ! A kormány azt kéri a Budapest Air­­porttól, hogy a főváros­nak legyen egy működő­képes repülőtere, ha pe­dig a menedzsment ezt nem képes biztosítani, adja el olyan valakinek az üzemeltetést, aki a feladatra alkalmas. O­któber 15-től ezer euró bün­tetést is kaphat az a légi­­társaság, amely megszegi az éjszakai repüléssel kapcsolatos új szabályokat - jelentette be Pal­­kovics László innovációs és tech­nológiai miniszter. Hozzátette: nem zárják le a repülőteret, nem repülési tilalmat rendelnek el, de szeretnék minimálisra csökken­teni az éjszakai repülőgépek for­galmát Budapest felett. A főváros és az ITM a Közlekedéstudományi Intézettel és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakértőivel közösen alakította ki az új szabályozást - tette hozzá a miniszter. A részletekről Tarlós István, Bu­dapest főpolgármestere elmondta: a jövőben a Liszt Ferenc nemzet­közi repülőtéren a hátszél erőssé­gétől függő le- és felszállásoknál a korábbi ötről tíz csomóra emel­ték a megengedett szélerősséget. Ez azt jelenti, hogy a repülőtér­től északnyugati irányban lévő te­lepülésrészek zajszintterhelése csökkenni fog, és a jóval kisebb terheltségű, gyérebben lakott dél­keleti irányba közlekedhet majd több gép. Korábban - Tarlós Ist­ván szerint­­ a gépek 90 százaléka azt a kifutópályát használta, amely a zajterhelést növelte Budapest fe­lett. A zajjal leginkább sújtott Pest­­szentlőrincen a zajszintmérők szá­mát a korábbi 6-ról 13-ra emelték, és a szakemberek javaslatára új mé­rőpontokat is kijelölnek. A repülő­tér környékén lakók pedig több in­teraktív felületen, például telefonos alkalmazás segítségével is rögzíthe­tik a gépek zaját, ha úgy vélik, hogy a zajszintcsökkentés nem valósult meg. Az elmúlt napokban egyéb­ként éjfél és hajnali öt óra között átlagosan 13 repülőgép szállt le Fe­rihegyen. Palkovics László szerint el kell érni, hogy ebben a napszak­ban legfeljebb három-hat gép lan­doljon, a zajterhelés pedig nullára csökkenjen. A repülőtér esetleges reprivatizá­ciójával kapcsolatos kérdésre Pal­kovics László elmondta: a kormány részéről egyelőre arra van szán­dék, hogy Budapestnek legyen egy működőképes repülőtere, de a Bu­dapest Airport (BA) ennek biztosí­tására ma nem képes. Kiemelte: a menedzsmenttel és a tulajdonosok­kal elindult az egyeztetési folyamat arról, hogy változtassanak az infra­struktúrán, a tisztaságon, hogyan A KÖZLEKEDÉSBŐL SZÁRMAZÓ ZAJ szüntessék meg a „birkakarám­­szerű eszközöket", hogy buszokkal szállítsák az utasokat a repülőgé­pekhez, valamint hogy a csomag­kezelés gyorsabb legyen - sorolta a problémákat. A miniszter szerint a repülőtér működtetéséhez szük­séges kompetenciák hiányoznak. Ezért abban maradtak, ha a BA nem képes javítani a repülőtér működ­tetésén, akkor fontolják meg, hogy eladják valakinek, aki erre alkalma­sabb. A tárcavezető hozzátette: a tulaj­donosok is észlelték a problémákat, nem véletlen, hogy az év végével tá­vozik a Budapest Airport éléről Jost Lammers vezérigazgató, és lecseré­lik a teljes menedzsmentet is. A zaj­terhelések miatti bírság összegét a BA abba a zajvédelemmel kapcso­latos alapba helyezi, amelyből a re­pülőtér környékén lévő házak szi­getelését és ablakcseréjét végzik - erősítette meg a miniszter. Már a tulajdonosok is észlelték a ferihegyi problémákat TERHELÉSI HATÁRÉRTÉKEI I­dB « » « © Üdülő- Kisvárosi, Nagyvárosi Gazdasági terület falusi lakóterület lakóterület terület ■ Nappal 6-22 óra között ■ Éjjel 22-6 óra között Forrás: Vibrocomp. VG-grafika ­ Nem azonosítottak korrupciós kockázatot a bírósági rendszerben Az Európa Tanács mellett működő Korrupció Elleni Álla­mok Csoportjának (GRECO) jelentése egyetlen esetben sem azonosított korrupciós kockázatot a magyar bírósági rendszerben - közölte az Országos Bírósági Hivatal (OBH). Ugyanakkor drasztikusan korlátoznák a bírák mentelmi jo­gát; a jelentés szerzői szerint kizárólag a bírói tevékenysé­gével összefüggésben, lényegileg csak a tárgyalóteremben illethet meg valakit az immunitás. Az OBH azonban ellen­zi, hogy szűkítsék a mentelmi jogot, amely „a bírói függet­lenség és integritás egyik sarokköve, bármiféle korlátozá­sa veszélyes és káros”. A GRECO korlátozná a bírók kiren­delésének lehetőségét is, noha soha nem fordult még elő, hogy az OBH elnöke a csoport hozzájárulása nélkül ren­deljen ki bírót más szolgálati helyre. I­VG NÖVÉNYVÉDELEM MOSZ: betarthatatlan a permetezőgépekre előírt felülvizsgálati kötelezettség Szürkezónába kerülnek a magyar agrártermelők KELEMEN ZOLTÁN­­ Módosította az Agrárminisztérium (AM) a növény­­védelmi tevékenységről szóló ren­deletet, és előírja, hogy az öt évnél idősebb, nem felülvizsgált gépekkel tilos növényvédelmi tevékenységet végezni. Ez a rendelet betarthatat­lan - mondta a Világgazdaságnak Horváth Gábor, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) főtitkára. A szükséges felülvizsgálatokat ugyan­is öt nap alatt - vagyis a rendelet megjelenése és hatálybalépése kö­zötti időben - nem lehet elvégezni. Különösen úgy nem, hogy a Nemze­ti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) honlapján elérhetőnek kel­lene lennie egy listának, amely a fe­lülvizsgálat elvégzésére jogosulta­kat tartalmazza, de ez a lista nem létezik. A MOSZ főtitkára elmond­ta, hogy a növényvédelmi gépek háromévenkénti időszakos műsza­ki felülvizsgálatát már három éve előírták, de a megfelelő rendszer ki­építésére azóta sem került sor. A rendelet egyértelművé tette, hogy milyen végzettséggel jogosult valaki a permetezőgépek felülvizs­gálatára, valamint azt is, hogy el kell végezni egy ehhez szükséges alapképzést is. Az ilyen képzések még meg sem kezdődtek. Az ebből fakadó problémák kiküszöbölésére a rendelet december 31-ig felmen­tést ad a képzés elvégzésére a felül­vizsgálatot végzőknek. A termelők­nek ugyanakkor nem ad haladékot, nekik már a rendelet megjelenését követő ötödik napon meg kell felel­niük minden előírásnak, ez azonban nyilvánvalóan nem lehetséges. Az agrártárca a Világgazdaságnak az­zal indokolta a jogszabály beveze­tését, hogy a permetezőgépek felül­vizsgálatára vonatkozó előírás már 2003 óta szerepel a hazai növény­védelmi jogszabályokban, 2009-ben pedig megjelent egy uniós irányelv, amely kötelezően előírta a felülvizs­gálati rendszer bevezetését. A mos­tani módosítás az irányelvnek való megfelelést szolgálta. A tárca közöl­te: a rendelet hatályos, de a hozzá kapcsolódó ellenőrzések során a ko­rábban szerzett, még érvényes tanú­sítványt vagy a vizsgára jelentkezés visszaigazolását is elfogadják. Az AM arra törekszik, hogy há­rom évben belül a Magyarországon használt összes permetezőgép be­kerüljön a nyilvántartásba, és át­essen egyszer a felülvizsgálaton. Az elmúlt három évben több mint kétezer gép vizsgáztatása történt meg az akkori, önkéntesen igény­be vehető vizsgáztató állomásokon. A felülvizsgálatot végzők listáját a Nébih teszi majd közzé a honlapján, amint az állomások bejelentkeznek a nyilvántartásba. (Érdeklődők van­nak, de nyilvántartásba való felvé­teli kérelem egyelőre nem érkezett a hivatalhoz.) Jelenleg nem létezik adatbázis a Magyarországon hasz­nált permetezőgépekről, a rendelet­­módosításnak részben az is volt a célja, hogy nyilvántartás szülessen. Azoknál a gépeknél, amelyek az elmúlt években már átestek a felül­vizsgálaton, és erről érvényes ta­núsítással rendelkeznek, a növény­­védelmi hatóság el fogja fogadni a vizsgáló állomás tanúsítványát. Akik még nem intézkedtek a gépe­ik felülvizsgálatáról, azoknál a ha­tóság az éves ellenőrzések során figyelembe veszi, ha a termelő iga­zolni tudja, hogy már jelentkezett a vizsgálatra, de még nem került sor­ra - részletezte a szaktárca. üzleti napilap) www.vg.hu

Next