Világgazdaság, 2019. augusztus (51. évfolyam, 147-166. szám)
2019-08-02 / 148. szám
magyar gazdaság Több százmilliót nyert a Szent István Egyetem Három projektre 452,8 millió fo rint támogatást nyert a Szent István Egyetem a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal tématerületi kiválósági programjában. A szőlő- és borágazat változó környezethez való alkalmazkodását, a mikroszennyezők környezeti körforgásának pontosabb feltárását, valamint az agráriumban és a kapcsolódó ágazatokban megjelenő veszélyforrások azonosítását és kezelését előmozdító kutatás-fejlesztésekre összpontosítanak a projektek. IVG ■ Új Ginop-konstrukciókkal erősítenék meg a piacképes hazai kkv-kat Megkezdődött két újabb pályázati felhívás társadalmi egyeztetése a Gazdaságfejlesztési és innovációs operatív program (Ginop) keretében, amelyek együttesen több mint 14 milliárd forint vissza nem térítendő támogatással járulhatnak hozzá 100-130 vállalkozás fejlesztéséhez - közölte Rákossy Balázs, a Pénzügyminisztérium (PM) európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkára. A „Magyar multi program II."’ a kiemelt növekedési potenciállal rendelkező kis- és középvállalkozások megerősítését, értékhozzáadó tevékenységét és piacbővítési lehetőségeinek fejlesztését szolgálja, míg a „Magyar multi program III.’ az ugyancsak kiemelt növekedési potenciállal rendelkező, feldolgozóipari kkv-k komplex fejlesztéseit kívánja elősegíteni - részletezte a PM államtitkára. IVG Az idei debreceni Farmer-Expón kiállítót várnak a szervezők BUDAPEST AIRPORT Október közepétől büntetik az éjjel le- és felszálló gépeket Újra terítéken a repülőtér reprivatizációja KÖRCSEK RITA ! A kormány azt kéri a Budapest Airporttól, hogy a fővárosnak legyen egy működőképes repülőtere, ha pedig a menedzsment ezt nem képes biztosítani, adja el olyan valakinek az üzemeltetést, aki a feladatra alkalmas. Október 15-től ezer euró büntetést is kaphat az a légitársaság, amely megszegi az éjszakai repüléssel kapcsolatos új szabályokat - jelentette be Palkovics László innovációs és technológiai miniszter. Hozzátette: nem zárják le a repülőteret, nem repülési tilalmat rendelnek el, de szeretnék minimálisra csökkenteni az éjszakai repülőgépek forgalmát Budapest felett. A főváros és az ITM a Közlekedéstudományi Intézettel és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakértőivel közösen alakította ki az új szabályozást - tette hozzá a miniszter. A részletekről Tarlós István, Budapest főpolgármestere elmondta: a jövőben a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren a hátszél erősségétől függő le- és felszállásoknál a korábbi ötről tíz csomóra emelték a megengedett szélerősséget. Ez azt jelenti, hogy a repülőtértől északnyugati irányban lévő településrészek zajszintterhelése csökkenni fog, és a jóval kisebb terheltségű, gyérebben lakott délkeleti irányba közlekedhet majd több gép. Korábban - Tarlós István szerint a gépek 90 százaléka azt a kifutópályát használta, amely a zajterhelést növelte Budapest felett. A zajjal leginkább sújtott Pestszentlőrincen a zajszintmérők számát a korábbi 6-ról 13-ra emelték, és a szakemberek javaslatára új mérőpontokat is kijelölnek. A repülőtér környékén lakók pedig több interaktív felületen, például telefonos alkalmazás segítségével is rögzíthetik a gépek zaját, ha úgy vélik, hogy a zajszintcsökkentés nem valósult meg. Az elmúlt napokban egyébként éjfél és hajnali öt óra között átlagosan 13 repülőgép szállt le Ferihegyen. Palkovics László szerint el kell érni, hogy ebben a napszakban legfeljebb három-hat gép landoljon, a zajterhelés pedig nullára csökkenjen. A repülőtér esetleges reprivatizációjával kapcsolatos kérdésre Palkovics László elmondta: a kormány részéről egyelőre arra van szándék, hogy Budapestnek legyen egy működőképes repülőtere, de a Budapest Airport (BA) ennek biztosítására ma nem képes. Kiemelte: a menedzsmenttel és a tulajdonosokkal elindult az egyeztetési folyamat arról, hogy változtassanak az infrastruktúrán, a tisztaságon, hogyan A KÖZLEKEDÉSBŐL SZÁRMAZÓ ZAJ szüntessék meg a „birkakarámszerű eszközöket", hogy buszokkal szállítsák az utasokat a repülőgépekhez, valamint hogy a csomagkezelés gyorsabb legyen - sorolta a problémákat. A miniszter szerint a repülőtér működtetéséhez szükséges kompetenciák hiányoznak. Ezért abban maradtak, ha a BA nem képes javítani a repülőtér működtetésén, akkor fontolják meg, hogy eladják valakinek, aki erre alkalmasabb. A tárcavezető hozzátette: a tulajdonosok is észlelték a problémákat, nem véletlen, hogy az év végével távozik a Budapest Airport éléről Jost Lammers vezérigazgató, és lecserélik a teljes menedzsmentet is. A zajterhelések miatti bírság összegét a BA abba a zajvédelemmel kapcsolatos alapba helyezi, amelyből a repülőtér környékén lévő házak szigetelését és ablakcseréjét végzik - erősítette meg a miniszter. Már a tulajdonosok is észlelték a ferihegyi problémákat TERHELÉSI HATÁRÉRTÉKEI IdB « » « © Üdülő- Kisvárosi, Nagyvárosi Gazdasági terület falusi lakóterület lakóterület terület ■ Nappal 6-22 óra között ■ Éjjel 22-6 óra között Forrás: Vibrocomp. VG-grafika Nem azonosítottak korrupciós kockázatot a bírósági rendszerben Az Európa Tanács mellett működő Korrupció Elleni Államok Csoportjának (GRECO) jelentése egyetlen esetben sem azonosított korrupciós kockázatot a magyar bírósági rendszerben - közölte az Országos Bírósági Hivatal (OBH). Ugyanakkor drasztikusan korlátoznák a bírák mentelmi jogát; a jelentés szerzői szerint kizárólag a bírói tevékenységével összefüggésben, lényegileg csak a tárgyalóteremben illethet meg valakit az immunitás. Az OBH azonban ellenzi, hogy szűkítsék a mentelmi jogot, amely „a bírói függetlenség és integritás egyik sarokköve, bármiféle korlátozása veszélyes és káros”. A GRECO korlátozná a bírók kirendelésének lehetőségét is, noha soha nem fordult még elő, hogy az OBH elnöke a csoport hozzájárulása nélkül rendeljen ki bírót más szolgálati helyre. IVG NÖVÉNYVÉDELEM MOSZ: betarthatatlan a permetezőgépekre előírt felülvizsgálati kötelezettség Szürkezónába kerülnek a magyar agrártermelők KELEMEN ZOLTÁN Módosította az Agrárminisztérium (AM) a növényvédelmi tevékenységről szóló rendeletet, és előírja, hogy az öt évnél idősebb, nem felülvizsgált gépekkel tilos növényvédelmi tevékenységet végezni. Ez a rendelet betarthatatlan - mondta a Világgazdaságnak Horváth Gábor, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) főtitkára. A szükséges felülvizsgálatokat ugyanis öt nap alatt - vagyis a rendelet megjelenése és hatálybalépése közötti időben - nem lehet elvégezni. Különösen úgy nem, hogy a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) honlapján elérhetőnek kellene lennie egy listának, amely a felülvizsgálat elvégzésére jogosultakat tartalmazza, de ez a lista nem létezik. A MOSZ főtitkára elmondta, hogy a növényvédelmi gépek háromévenkénti időszakos műszaki felülvizsgálatát már három éve előírták, de a megfelelő rendszer kiépítésére azóta sem került sor. A rendelet egyértelművé tette, hogy milyen végzettséggel jogosult valaki a permetezőgépek felülvizsgálatára, valamint azt is, hogy el kell végezni egy ehhez szükséges alapképzést is. Az ilyen képzések még meg sem kezdődtek. Az ebből fakadó problémák kiküszöbölésére a rendelet december 31-ig felmentést ad a képzés elvégzésére a felülvizsgálatot végzőknek. A termelőknek ugyanakkor nem ad haladékot, nekik már a rendelet megjelenését követő ötödik napon meg kell felelniük minden előírásnak, ez azonban nyilvánvalóan nem lehetséges. Az agrártárca a Világgazdaságnak azzal indokolta a jogszabály bevezetését, hogy a permetezőgépek felülvizsgálatára vonatkozó előírás már 2003 óta szerepel a hazai növényvédelmi jogszabályokban, 2009-ben pedig megjelent egy uniós irányelv, amely kötelezően előírta a felülvizsgálati rendszer bevezetését. A mostani módosítás az irányelvnek való megfelelést szolgálta. A tárca közölte: a rendelet hatályos, de a hozzá kapcsolódó ellenőrzések során a korábban szerzett, még érvényes tanúsítványt vagy a vizsgára jelentkezés visszaigazolását is elfogadják. Az AM arra törekszik, hogy három évben belül a Magyarországon használt összes permetezőgép bekerüljön a nyilvántartásba, és átessen egyszer a felülvizsgálaton. Az elmúlt három évben több mint kétezer gép vizsgáztatása történt meg az akkori, önkéntesen igénybe vehető vizsgáztató állomásokon. A felülvizsgálatot végzők listáját a Nébih teszi majd közzé a honlapján, amint az állomások bejelentkeznek a nyilvántartásba. (Érdeklődők vannak, de nyilvántartásba való felvételi kérelem egyelőre nem érkezett a hivatalhoz.) Jelenleg nem létezik adatbázis a Magyarországon használt permetezőgépekről, a rendeletmódosításnak részben az is volt a célja, hogy nyilvántartás szülessen. Azoknál a gépeknél, amelyek az elmúlt években már átestek a felülvizsgálaton, és erről érvényes tanúsítással rendelkeznek, a növényvédelmi hatóság el fogja fogadni a vizsgáló állomás tanúsítványát. Akik még nem intézkedtek a gépeik felülvizsgálatáról, azoknál a hatóság az éves ellenőrzések során figyelembe veszi, ha a termelő igazolni tudja, hogy már jelentkezett a vizsgálatra, de még nem került sorra - részletezte a szaktárca. üzleti napilap) www.vg.hu