Világgazdaság, 2019. szeptember (51. évfolyam, 167-187. szám)
2019-09-12 / 175. szám
2019. szeptember 12., csütörtök rr _ MUNKAERŐ Itthon mindössze néhány száz aktív képzett ember van, a szakma a fennmaradásért küzd Nyugati vizeken a magyar hajóvezetők LATYÁK BALÁZS | Óriási emberhiány mutatkozik a hazai tapasztalt kapitányokból, miután a nyugati országok egyszerűen elhalászszák a szakembereket. Magyarországon óriási a hiány hajóvezetőkből, nem véletlen, hogy a cégek sokszor a már nyugdíjas szakembereket hívják vissza dolgozni. Azokat a hajóvezetőket, akiknek megfelelő a szaktudásuk, a nyugati cégek akár háromszor több fizetésért csábítják el - mondta el a Világgazdaság érdeklődésére a Személyhajósok Szövetségének főtitkára, Horváth Imre. A humán erőforrás deficitje egész Európában megfigyelhető - tette hozzá -, ráadásul a kielégítő ismeretekkel A kielégítő ismeretekkel rendelkező személyzet létszáma is folyamatosan apad, ami esetenként már a hajók elindítását is gátolja rendelkező személyzet létszáma is folyamatosan apad, ami esetenként már a hajók elindítását is gátolja. A főtitkár úgy összegezte a helyzetet, hogy gyakorlatilag az egész szakma küzdelmet vív. A hajózásban a bér és az üzemanyag teszi ki a költségek túlnyomó részét. „A nyugati országokban egy tapasztalt hajóvezető minimum négyezer eurót (átszámítva 1,3 millió forint) kap havonta, miközben itthon a hasonló felkészültségű szakemberek átlagbére csupán 350-500 ezer forint." Ebből adódóan a nyugat-európai vizeken, elsősorban a Rajnán és a nagyobb francia folyókon, több száz magyar hajóvezető dolgozik, itthon viszont az aktív szakemberek száma csak 300- 400-ra tehető. A főtitkár szavaival nagyrészt Bencsik Attila, a Magyar Hajózási Országos Szövetség alelnöke is egyetértett, ugyanakkor kiemelte, hogy hazánkban rendkívül magas szintet képvisel a hajósképzés, ezért nem meglepő, hogy a magyar szakemberek igencsak keresettek. A képesítést nyújtó intézmények közül Magyarországon a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány Hajós Akadémiája a legsikeresebb. A hajóvezető-oktatás itt két részből áll: A és B kategóriás vezetői engedélyt lehet megszerezni, mindkettőhöz társul elméleti és gyakorlati vizsga is. Az utóbbi alapesetben négy évig tart, ezalatt legalább két évet matróz- vagy ennél magasabb szintű szolgálatban belvízi nagy hajón kell tölteni. Ezután egy jóváhagyott képzésen kell részt venniük a hallgatóknak, tizenhárom tárgyból kell a vizsgát tenniük, majd a sikeres teljesítést igazolni kell a hatóság előtt. Az alelFOLYAMI HAJÓSOK ÁTLAGOS HAVI BÉREpesítést. A Személyhajósoknak elmondta azt is, hogy Magyar piac Nyugati piac Szövetségének főtitkára a az oktatásban való részvé- Matróz 150-200 ezer forint 264-396 ezer forint képzéssel kapcsolatban artelre és a szakvizsga létére- Hajóvezető 350-450 ezer forint 1,05-1,18 millió forintra az alapvető problémáiéra nemcsak Magyarország , „ ra is kitért, hogy a mai kör. , f , SzemélytaMaielaaiS.,___ ... c V , , gon van lehetőség, hanem zegben felnövő fiataloknak az Európai Unió bármely más tagállamában nem vonzó az a viszonylag hosszú időtartam, is. Hogy a magyarok közül hányan választják amíg valaki feljut a hajózási szakma ranglétert a lehetőséget, arra vonatkozóan Bencsik rájának a csúcsára. Még annak ellenére sem, Attila nem tudott pontos adatokat, azt azon- hogy ezalatt jóval kedvezőbbek a kereseti lóban elmondta, hogy itthon hajóvezető-képzés-hetőségek, mint a szárazföldön. Sokakat mrre évente harminc-negyvenen jelentkeznek, oszt el az is, hogy a munka gyakori távollét- és mintegy húsz-huszonöten szerzik meg a kétel jár. SZÁLLÁSHELYEK • Kitart a SZÉP-kártya lendülete Kisebb kihasználtság, nagyobb bevétel ST . Átlagosan 8 százalékkal magasabb szobaárak és összességében is 8 százalékkal magasabb bruttó árbevétel a kereskedelmi szálláshelyek első hét hónapjának mérlege. A Köz ponti Statisztikai Hivatal (KSH) tegnapi gyorsjelentése szerint júliusban a külföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 5,4 százalékkal, a belföldi vendégek által eltöltötteké 1,5 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához mérten. Mindennek eredőjeként a kereskedelmi szálláshelyek január-július közötti időszakának mutatói mind a belföldi, mind a külföldi vendégéjszaka-számok tekintetében mínuszba fordultak: összességében 0,5 százalékkal alacsonyabb volument jeleznek 2018 első hét hónapjához képest. A bevételek növekedése júliusban sem állt meg, a főszezon közepén 4,7 százalékkal nagyobb forgalmat könyvelhettek el a szálláshelyek. A szektor legfontosabb mutatója, a szálloda egy szobára jutó szállásdíjbevétele, az úgynevezett revpar a vizsgált időszakban 7,7 százalékkal emelkedett tavalyhoz képest, ami a vállalkozások javuló jövedelmezőségét jelzi. Az első hét hónap 300 milliárd forint bruttó árbevétele szerényebb telítettség, 59,5 százalékos szállodai szobakihasználtság mellett jelentkezett, vagyis döntően a magasabb áron is eladható szobák értékesítéséből tevődik össze. A KSH közlése szerint a Széchenyi-pihenőkártyából származó bevétel volumene továbbra is kiugró mértékben nő júliusban 45 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Idén 4,8 milliárd forintot fizettek ki a kártyatulajdonosok a szálláshelyeken. A Magyar Turisztikai Ügynökség örvendetesnek nevezte, hogy továbbra is kiegyensúlyozott a megoszlás a külföldi és a belföldi vendégek, illetve vendégéjszaka-számok esetében. A legnagyobb tíz küldőpiac közül hatnál tovább nőtt a vendégéjszakák száma. A bővülés Romániából (7,5 százalék) és az Amerikai Egyesült Államokból (6,2 százalék) érkezők esetében volt a legdinamikusabb az első hét hónapban. Töretlen az emelkedés az Ukrajnából, Izraelből, Franciaországból és Kínából regisztrált vendégforgalomban is. KERESKEDELMI SZÁLLÁSHELYEK FORGALMA változás az előző év azonos időszakához képest (százalék) 2019. júl. 2019. jan.-júl. Külföldiek vendégéjszakái (ezer) -5,4 -0,6 Belföldiek vendégéjszakái (ezer) -1,5 -0,4 Összes vendégéjszaka (ezer) -3,2 -0,5 Összes bevétel (Mrd forint) 4,78 Forrás: KSH magyar gazdaság TÖMEGKÖZLEKEDÉS Visszaesett a helyi és a helyközi személyszállítás is Utcahosszal népszerűbb a busz a vasútnál az utasok körében HECKER FLÓRIÁN Csökkent a helyi közösségi személyszállítás teljesítménye az idei második negyedévben - olvasható a statisztikai hivatal vonatkozó jelentésében. Mint írják, a helyi személyszállítást igénybe vevő utasok száma (ez összesen 527 millió) 0,6 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest. Az utaskilométerben mért teljesítmény ezzel párhuzamosan alakult, és 0,8 százalékkal maradt el a vizsgált időszakban a tavalyi adatokhoz viszonyítva. Az utasok mintegy háromnegyede egyébként a fővárosban használta a szolgáltatást. A helyközi személyszállítást belföldön ugyancsak kevesebbszer használták, bár 2019. április-júniusban az utaskilométerben mért teljesítmény (8 milliárd) 2,5 százalékkal nőtt, az utasforgalomban már 1,2 százalékkal (163 millió fővel) csökkent a múlt év második negyedéhez viszonyítva. Ezen belül a KSH több kategóriát is elkülönített. A belföldi távolsági személyszállításban az utasszám 1,4 százalékkal mérséklődött, az utaskilométerben mért teljesítmény pedig 1,2 százalékkal nőtt. A nemzetközi utasforgalomban 7,8 százalékkal több utast szállítottak, a teljesítmény ezen a soron 4,9 százalékkal növekedett. A helyközi személyszállítási teljesítmény 45 százaléka autóbu- A helyi személyszállítást millióan vették igénybe szén, 30 százaléka repülőgépen, 24 százaléka vasúton realizálódott, miközben a belvízi forgalom elenyésző volt. Az utasok számát tekintve az autóbuszos fölény még látványosabb, hiszen a jegyvásárlók 76 százaléka ezt a megoldást választotta. Vasúton 23 százalékuk, repülőn mindössze 1 százalékuk utazott. 527