Világgazdaság, 2019. szeptember (51. évfolyam, 167-187. szám)

2019-09-12 / 175. szám

2019. szeptember 12., csütörtök rr _ MUNKAERŐ Itthon mindössze néhány száz aktív képzett ember van, a szakma a fennmaradásért küzd Nyugati vizeken a magyar hajóvezetők LATYÁK BALÁZS | Óriási emberhiány mutatkozik a hazai tapasztalt kapitányokból, miután a nyuga­ti országok egyszerűen elhalász­­szák a szakembereket. M­agyarországon óriási a hiány hajóve­zetőkből, nem véletlen, hogy a cégek sokszor a már nyugdíjas szakembe­reket hívják vissza dolgozni. Azokat a hajóve­zetőket, akiknek megfelelő a szaktudásuk, a nyugati cégek akár háromszor több fizetésért csábítják el - mondta el a Világgazdaság ér­deklődésére a Személyhajósok Szövetségének főtitkára, Horváth Imre. A humán erőforrás deficitje egész Európában megfigyelhető - tet­te hozzá -, ráadásul a kielégítő ismeretekkel A kielégítő ismeretekkel rendelkező személyzet létszáma is folyamatosan apad, ami esetenként már a hajók elin­dítását is gátolja rendelkező személyzet létszáma is folyama­tosan apad, ami esetenként már a hajók elin­dítását is gátolja. A főtitkár úgy összegezte a helyzetet, hogy gyakorlatilag az egész szak­ma küzdelmet vív. A hajózásban a bér és az üzemanyag teszi ki a költségek túlnyomó ré­szét. „A nyugati országokban egy tapasztalt hajóvezető minimum négyezer eurót (átszá­mítva 1,3 millió forint) kap havonta, miközben itthon a hasonló felkészültségű szakemberek átlagbére csupán 350-500 ezer forint." Ebből adódóan a nyugat-európai vizeken, elsősor­ban a Rajnán és a nagyobb francia folyókon, több száz magyar hajóvezető dolgozik, itthon viszont az aktív szakemberek száma csak 300- 400-ra tehető. A főtitkár szavaival nagyrészt Bencsik At­tila, a Magyar Hajózási Országos Szövetség alelnöke is egyetértett, ugyanakkor kiemel­te, hogy hazánkban rendkívül magas szin­tet képvisel a hajósképzés, ezért nem meg­lepő, hogy a magyar szakemberek igencsak keresettek. A képesítést nyújtó intézmények közül Magyarországon a Zoltán Gőzös Köz­hasznú Alapítvány Hajós Akadémiája a legsi­keresebb. A hajóvezető-oktatás itt két részből áll: A és B kategóriás vezetői engedélyt le­­het megszerezni, mindkettőhöz társul elmé­leti és gyakorlati vizsga is. Az utóbbi alapeset­ben négy évig tart, ezalatt legalább két évet matróz- vagy ennél magasabb szintű szolgá­latban belvízi nagy hajón kell tölteni. Ezután egy jóváhagyott képzésen kell részt venniük a hallgatóknak, tizenhárom tárgyból kell a vizs­gát tenniük, majd a sikeres teljesítést igazolni kell a hatóság előtt. Az alel­­FOLYAMI HAJÓSOK ÁTLAGOS HAVI BÉRE­­­pesítést. A Személyhajósok­nak elmondta azt is, hogy Magyar piac Nyugati piac Szövetségének főtitkára a az oktatásban való részvé- Matróz 150-200 ezer forint 264-396 ezer forint képzéssel kapcsolatban ar­telre és a szakvizsga létére- Hajóvezető 350-450 ezer forint 1,05-1,18 millió forint­ra az alapvető problémá­iéra nemcsak Magyarország , „ ra is kitért, hogy a mai kö­r. , f , Szem­élytaMaielaaiS.,___ ... c V , , gon van lehetőség, hanem zegben felnövő fiataloknak az Európai Unió bármely más tagállamában nem vonzó az a viszonylag hosszú időtartam, is. Hogy a magyarok közül hányan választják amíg valaki feljut a hajózási szakma ranglét­­ert a lehetőséget, arra vonatkozóan Bencsik rájának a csúcsára. Még annak ellenére sem, Attila nem­ tudott pontos adatokat, azt azon- hogy ezalatt jóval kedvezőbbek a kereseti ló­ban elmondta, hogy itthon hajóvezető-képzés-­hetőségek, mint a szárazföldön. Sokakat mr­­re évente harminc-negyvenen jelentkeznek, oszt el az is, hogy a munka gyakori távollét- és mintegy húsz-huszonöten szerzik meg a ké­­tel jár. SZÁLLÁSHELYEK • Kitart a SZÉP-kártya lendülete Kisebb kihasználtság, nagyobb bevétel S­­T . Átlagosan 8 százalékkal ma­gasabb szobaárak és összességében is 8 százalékkal magasabb bruttó ár­bevétel a kereskedelmi szálláshelyek első hét hónapjának mérlege. A Köz­­ ponti Statisztikai Hivatal (KSH) teg­napi gyorsjelentése szerint júliusban a külföldi vendégek által eltöltött éj­szakák száma 5,4 százalékkal, a bel­földi vendégek által eltöltötteké 1,5 százalékkal csökkent az előző év azo­nos időszakához mérten. Mindennek eredőjeként a kereskedelmi szállás­helyek január-július közötti időszaká­nak mutatói mind a belföldi, mind a külföldi vendégéjszaka-számok tekin­tetében mínuszba fordultak: összes­ségében 0,5 százalékkal alacsonyabb volument jeleznek 2018 első hét hó­napjához képest. A bevételek növekedése júliusban sem állt meg, a főszezon közepén 4,7 százalékkal nagyobb forgalmat köny­velhettek el a szálláshelyek. A szek­tor legfontosabb mutatója, a szálloda egy szobára jutó szállásdíjbevétele, az úgynevezett revpar a vizsgált idő­szakban 7,7 százalékkal emelkedett tavalyhoz képest, ami a vállalkozá­sok javuló jövedelmezőségét jelzi. Az első hét hónap 300 milliárd forint bruttó árbevétele szerényebb telí­tettség, 59,5 százalékos szállodai szobakihasználtság mellett jelent­kezett, vagyis döntően a magasabb áron is eladható szobák értékesíté­séből tevődik össze. A KSH közlése szerint a Széchenyi-pihenőkártyából származó bevétel volumene tovább­ra is kiugró mértékben nő júliusban 45 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Idén 4,8 milliárd fo­rintot fizettek ki a kártyatulajdono­sok a szálláshelyeken. A Magyar Turisztikai Ügynökség örvendetesnek nevezte, hogy tovább­ra is kiegyensúlyozott a megoszlás a külföldi és a belföldi vendégek, illet­ve vendégéjszaka-számok esetében. A legnagyobb tíz küldőpiac közül hatnál tovább nőtt a vendégéjszakák száma. A bővülés Romániából (7,5 százalék) és az Amerikai Egyesült Ál­lamokból (6,2 százalék) érkezők ese­tében volt a legdinamikusabb az első hét hónapban. Töretlen az emelkedés az Ukrajnából, Izraelből, Franciaor­szágból és Kínából regisztrált ven­dégforgalomban is. KERESKEDELMI SZÁLLÁSHELYEK FORGALMA­­ változás az előző év azonos időszakához képest (százalék) 2019. júl. 2019. jan.-júl. Külföldiek vendégéjszakái (ezer) -5,4 -0,6 Belföldiek vendégéjszakái (ezer) -1,5 -0,4 Összes vendégéjszaka (ezer) -3,2 -0,5 Összes bevétel (Mrd forint) 4,78 Forrás: KSH magyar gazdaság TÖMEGKÖZLEKEDÉS Visszaesett a helyi és a helyközi személyszállítás is Utcahosszal népszerűbb a busz a vasútnál az utasok körében HECKER FLÓRIÁN­­ Csökkent a helyi közösségi személyszállítás teljesít­ménye az idei második negyedév­ben - olvasható a statisztikai hivatal vonatkozó jelentésében. Mint írják, a helyi személyszállítást igénybe vevő utasok száma (ez összesen 527 millió) 0,6 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához ké­pest. Az utaskilométerben mért tel­jesítmény ezzel párhuzamosan ala­kult, és 0,8 százalékkal maradt el a vizsgált időszakban a tavalyi ada­tokhoz viszonyítva. Az utasok mint­egy háromnegyede egyébként a fő­városban használta a szolgáltatást. A helyközi személyszállítást bel­földön ugyancsak kevesebbszer használták, bár 2019. április-júni­usban az utaskilométerben mért teljesítmény (8 milliárd) 2,5 szá­zalékkal nőtt, az utasforgalomban már 1,2 százalékkal (163 millió fő­vel) csökkent a múlt év második ne­gyedéhez viszonyítva. Ezen belül a KSH több kategóriát is elkülönített. A belföldi távolsági személyszállí­tásban az utasszám 1,4 százalékkal mérséklődött, az utaskilométerben mért teljesítmény pedig 1,2 száza­lékkal nőtt. A nemzetközi utasforga­lomban 7,8 százalékkal több utast szállítottak, a teljesítmény ezen a soron 4,9 százalékkal növekedett. A helyközi személyszállítási tel­jesítmény 45 százaléka autóbu- A helyi személyszállítást millióan vették igénybe szén, 30 százaléka repülőgépen, 24 százaléka vasúton realizáló­dott, miközben a belvízi forgalom elenyésző volt. Az utasok számát tekintve az autóbuszos fölény még látványosabb, hiszen a jegyvásár­lók 76 százaléka ezt a megoldást választotta. Vasúton 23 százalé­kuk, repülőn mindössze 1 száza­lékuk utazott. 527

Next