Világgazdaság, 2019. november (51. évfolyam, 210-229. szám)

2019-11-04 / 210. szám

magyar gazdaság ­ Megdrágul a kgfb Átlagosan 15 százalékkal nőnek a kötelező gépjármű-felelősségbiz­­tosítás (kgfb) jövő évre meghirdetett tarifái - közölte a Magyar Biztosítók Szövetségének kommunikációs ve­zetője az M1 tévécsatornán. Lambert Gábor magyarázata szerint a drágu­lás oka az átlagosnál több baleset és az, hogy munkaerőhiány van autószerelőből és karosszériásból. Rámutatott, hogy a hazai kgfb-díjak Európában még mindig a legala­csonyabbak. (Igaz, az országonkénti összehasonlítás reálisabb lenne át­lagjövedelemre vetítve.) I­VG A hazai versenyképesség javulása ellenére sem sikerült még jelentős fordulatot elérni Ismét helyzetbe hozzák Magyarországot LATYAK BALÁZS ! Holnap újra összeül a Nemzeti Ver­senyképességi Tanács - értesült a Világgazda­ság. Az ülésen szó es­het a gazdasági lassulás miatti gazdaságvédelmi megoldásokról is. A versenyképesség főként tu­dás, mentalitás, korszerű menedzsment, hatékony és takarékos állami működés kérdése. Az állam egyik legfontosabb felada­ta, hogy elhárítsa az akadályokat az innováció útjából, ami össze­függ a bürokráciacsökkentéssel, a meggondolt és komoly megtérülé­si szemléletű állami költekezéssel. A Nemzeti Versenyképességi Ta­nácsnak (NVT) a jövőben e te­rületeken kellene javaslatokat megfogalmaznia - mondta a Világ­­gazdaságnak Csath Magdolna, az NVT tagja. A versenyképesség ja­vulásához fontos lenne a bizalmi szint emelése, hiszen a bizalom­­hiány gyakran túlzott bürokráci­ához vezet, ami pedig költséges. Még többet kell tenni a regioná­lis versenyképességi különbségek csökkentéséért, a lemaradó régi­ók, megyék, falvak felemeléséért. Saját erőforrásainkat okosan kell hasznosítanunk, a nemzeti vagyo­nunkat pedig gyarapítanunk, és arra törekednünk, hogy folyama­tosan javítsuk az életszínvonalat és az életminőséget. A holnapi ülésen a gazdasági las­sulás miatti gazdaságvédelmi meg­oldások is szóba kerülhetnek. „A jól célzott állami támogatásokkal kap­csolatban fel kell tenni a kérdést, hogy helyes-e ezeket vissza nem té­rítendő formában, a társadalomnak nyújtandó ellenszolgáltatás nélkül, elsősorban külföldi nagyvállalatok­nak adni. Ez súlyos hatékonysá­gi kérdés, hiszen minden ráfordí­tásnak sok helye lehet, de ott van a legjobb helye, ahol a gazdaságot helyben és hosszabb távon erősíti" -jelentette ki. Az államnak inkább a hazai cégeket kellene erősíte­nie, és csökkentenie a kitettségü­ket egy esetleges világgazdasági válságnak. A kkv-szektor ugyanis rendkívül fontos a gazdaságnak, er­re jut a foglalkoztatás csaknem 70 százaléka. „Ehhez képest alacsony arány jut rá az állami támogatások­ból, holott a versenyképesség javí­tásának a zászlóshajója lehetne" - mondta Csath Magdolna. Szerinte drasztikusan kellene csökkenteni a bürokráciát a szektorban, amelynek szereplőivel érdemi partnerséget és együttműködést kellene kialakí­tania az államnak. A terület mun­kaerőképzése és -továbbképzése is támogatásra szorul. Az oktatás az elmúlt időszakban jelentősen átalakult. Mint Csath Magdolna elmondta, ennek hatá­sairól még nem közölt eredménye­ket a Versenyképességkutató Inté­zet, de látható, hogy a változtatások túlzottan a mostani igényeket, a fi­atalok konkrét hiányszakmákba te­relését akarják kiszolgálni. Ám a közeljövőben többféle képességre lesz szükségük a munkavállalók­nak: digitális tudásra, kreativitás­ra, együttműködési és probléma­­megoldó képességre, mindehhez pedig színvonalasan felkészült és megbecsült tanárok is kellenének. „Ám még mindig alacsony az okta­tók és az oktatómunka megbecsült­sége, és a bürokrácia terjed a felső­­oktatásban. Ez nem teszi motiválttá a jó tanárokat" - hívta fel a figyel­met. Ráadásul alacsony a doktoran­­duszok aránya a tudományos, mű­szaki képzésben végzők, illetve e területeken kutatók között, holott nélkülük elképzelhetetlen a tudás- és innovációalapú gazdaságfejlődé­si útra való áttérés. A Világbank a Doing Business cí­mű tanulmányában már elismer­te a tanács által kezdeményezett változtatások helyességét, nemrég egy hellyel feljebb került Magyar­­ország a Világgazdasági Fórum lis­táján, legutóbb pedig az IMF tanul­mánya mondott hazánkról kedvező B * I -PÉNZROMLÁS I Az euróövezethez viszonyított inflációs többlet gyengítheti a fizetőeszközt Maradhat a forint súlyos alulértékeltsége R. P. I A forint tartósan gyengül­het a középtávú trendek, de főleg az euróövezethez képest várható­an tartós inflációs különbözet alap­ján. A magyarországi valuta évente 0,5-1 százalékkal gyengülhet pusz­tán az alapfolyamatokból fakadóan - válaszolt a Világgazdaság kérdé­sére Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője. Horváth András, a Takarékbank vezető elemzője úgy véli, a forint alulértékelt, pedig a külső finanszírozási többlet alap­ján erősödnie kellene. A Világgazdaság kalkulációja sze­rint a kumulált infláció 2010-2020 AZ EURÓ-FORINT ÁRFOLYAM ÉVES ÁTLAGÁNAK ALAKULÁSA | forint Számos indikátor indokolatlanul rosszabb, mint a visegrádi orszá­gokban - véli az elemző között 32 százalékos lehet, míg az eurózóna pénzromlási üteme 15 százalék körüli. Az elemzők ugyan­erre az időszakra a magyar fizető­­eszköz 21 százalékos leértékelését vetítik előre, így ha más tényező­ket nem veszünk figyelembe - már­pedig a termelékenység szempont­jából nincs számottevő eltérés­­, a forint egyértelműen alulértékelt. Igaz, mivel Magyarország kis, nyi­tott, exportvezérelt gazdaság, a ki­vitelének kifejezetten kedvez a sta­bil devizaárfolyam, és előnyös lehet az uniós bérversenyben is. A forint a The Economist Big Mac index leg­utóbbi, júliusi felmérése szerint is alulértékelt az euróval szemben, az árfolyama a nyers adatok alap­ján 32,3 százalékkal alacsonyabb, míg az egy főre jutó GDP-vel iga­zított adatokkal az alulértékeltség 13,8 százalékos. Az euró-forint árfolyam a követ­kező hónapokban a 330-335 forin­tos sávban alakulhat az ingadozó globális hangulat, a recessziós fé­lelmek és a jelentős shortállomány miatt - mondta Horváth András. Számos indikátor indokolatlanul kedvezőtlen a visegrádi országok­hoz képest. A lengyelországi adós­besorolások egy-két osztályzattal magasabbak a hazainál, míg a piaci árazást tükröző kockázati többletek (CDS-felárak) esetében minimális, alig 10 bázispont a különbség a két ország között - mutatott rá a Taka­rékbank szakértője. Virovácz Péter szerint a forint külső sokkok miatt alulértékelt, de azután sem várha­tó, hogy a 320-as szint alá erősöd­jön, hogy megszűnik a befektetők kockázatkerülése. A negatív külső hatások még jó ideig kitarthatnak, ezért az árfolyam már ez év végén vagy jövőre akár a 340-es szint kö­zelébe gyengülhet. 2011 20*13 2015 20*17 20*19 Forrás: MNB, VG-grafika­­ az alsó íz hónap adatai alapján ­ Erősödött a kivitel, nőttek az ipari árak Magyarország augusztusi exportja euróban 2,7 százalék­kal, az importja 1,2 százalékkal nőtt a Központi Statiszti­kai Hivatal (KSH) második becslése szerint. Az áruforga­lom kiviteli többlete 60 millió euró volt, 122 millió euróval nagyobb az egy évvel korábbinál, amikor 62 mil­lió euró volt a deficit. Az első nyolc hónapban az export 3,7 százalékkal, az import 5,4 százalékkal nőtt a múlt év azonos időszakához képest. Az exporttöbblet 3,349 mil­liárd eurót tett ki, 954 millió euróval csökkent. Szeptem­berben az ipari termelői árak 2,2 százalékkal haladták meg az előző év azonos időszakáét az előző havi, 0,9 százalékos emelkedés után - közölte a KSH. A termelői árak összesített éves emelkedését az export forintban mért árai vezérelték a szeptemberi 2,1 százalékos emel­kedéssel a hivatal magyarázata szerint. I­VG * ■ Kérhető a kárenyhítés Megjelentek a referenciaárak és az átlaghozamadatok a 2019. évi kár­enyhítő juttatás iránti kérelem be­nyújtásához. Az idei kárenyhíté­si évben a károsult termelők eddig 296 ezer hektár területre több mint 16 ezer kárbejelentést tettek. Í­VG A jövő évi alapban 25 milliárd forint áll rendelkezésre üzleti napilap i www.vg.hu ­ Térítésre vár az államtól a MÁV A MÁV-Start Zrt.-nek legkésőbb jövőre kell megkapnia azt a 8,1 milliárd forintot, amely még a 2018-as közszol­gáltatási tevékenysége után jár - áll egy új kormányha­tározatban. Az állam ezzel azt a kiadást kompenzálja a vasúti személyszállítónak, amely nem térült meg a jegyárbevételekből az állam által megrendelt szol­gáltatás során. A MÁV-Start anyavállalata bejelentet­te, hogy jövő áprilistól várhatóan hat hónapig tart majd az ország legforgalmasabb vonalának, a Budapest- Cegléd-Szolnok elővárosi vasútvonalnak az emelt szin­tű karbantartása. Az utasoknak az egypályás közleke­dés miatt hosszabb menetidővel, változó menetrend­del, megnövekedett forgalmi nehézségekkel kell majd számolniuk. Az érintett vonalon évente 19 millióan utaz­nak a közlemény szerint. I­VG A kkv-szektor a munkavállallók 70 százalékát foglakoztatja, ezért is rendkívül fontos véleményt a Program a verseny­képesebb Magyarországért című tanulmányban. Ez utóbbi az NVT részvételével készült, és kormány­­program is lett. „De ez nem elég, hi­szen nem új jelenség a versenyké­pességi lemaradásunk, és a javulás ellenére sem értünk el jelentős for­dulatot. Még nem vagyunk a fejlett, tudással versenyző országok között" - fogalmazott Csath Magdolna, aki szerint olyan gazdasági szerkezetet kell kialakítanunk, amelyben az em­berek jó minőségű és jól fizető mun­kahelyeken dolgozhatnak.

Next