Világgazdaság, 2021. február (53. évfolyam, 21-40. szám)

2021-02-02 / 22. szám

2021. február 2., kedd TESZT Nem csak városi közlekedésre kínálják a modellt A BMW legyártotta a jövő autóját MIKLÓS-ILLÉS KÁLMÁN : Szá­mos elektromos BMW ér­kezik a következő évek­ben, az első kézzelfogha­tó újdonság pedig már itt is van az iX3-as képében, íme, a hazai utakon szer­zett benyomások. N­em kell bennfentesnek lenni ahhoz, hogy lássuk, az autó­iparban sosem tapasztalt változások jönnek. Az Egyesült Ki­rályság és Kalifornia már egyértel­művé tette, hogy az akkumulátoros­elektromos autóké a jövő, a tervek szerint náluk 2035-től már nem le­het forgalomba helyezni belső égé­sű motorral ellátott modelleket. Az Európai Unió eközben javában dol­gozik az Euro 7-es normán, amely - ha a jelenlegi formájában lépne életbe - lényegében mindent elle­hetetlenítene, amiben nem az ak­kumulátoros-elektromos technika dolgozik. Szóval kár is lenne vitat­ni az iX3-as létjogosultságát, amely­nek jóvoltából az X3-as a BMW el­ső olyan sorozata, amely benzines, dízel, plug-in hibrid és elektromos hajtáslánccal is választható. A töb­bi X3-assal ellentétben azonban a villanyos verzió nem amerikai gyártásból érkezik, hanem a kínai vegyesvállalat, a BMW Brilliance Automotive terméke. Bár a kék betétekről és a televe­­sekről gyorsan beazonosítható a kü­lönbség a hagyományos X3-asokhoz képest, az autóban ülve az első be­nyomásom az volt, hogy szinte min­denben ragaszkodtak a kiindulási Első blikkre csak az indítógomb és a váltókar kék betétje árulko­dik arról, hogy ez az elektromos változat alaphoz. Szó sincs arról, hogy ext­rém, futurisztikus belső fogadna minket (mint mondjuk az i3-asban), aki nem vezetett korábban elektro­mos autót, az is azonnal kiismeri magát. És persze amellett sem me­hetünk el szó nélkül, hogy az iX3-as is hozza az X3-as alaptulajdonsága­it, a több mint korrekt helykínálatot és a tisztességes méretű rakteret - az 510 literes csomagtér 40 literrel kisebb, mint a benzines vagy dízel­változatoké. Ami a műszaki tartalmat illeti, az e-motort, a teljesítményelektro­nikát és a váltót közös házba épí­tették - a BMW a többi elektromos modelljénél, az iNEXT-nél és az i4- esnél is ezt az építési elvet köve­ti a jövőben. A 400 voltos, 80 kilo­wattórás akkumulátor ugyan nem számít különösen nagynak (a Mer­cedes EQC-é ugyanekkora, az Au­di e-troné 95 kilowattórás), de 30 százalékkal nagyobb az energiasű­rűsége, mint például az i3-as akku­jának. A 188 cellából álló telepből 74 kilowattórát tudunk hasznosíta­ni, ami a WLTP-ciklus szerint 460 kilométeres hatótávolságot ered­ményez. Nyilván vannak olyan kö­rülmények, ahol ezt el lehet érni, de a menetpróbán (5 fok) igyekeztünk úgy használni az autót, ahogy azt a tulajdonosok is tennék: páramente­sítéssel, az összes fontos komfort­­funkció használatával 330 kilomé­teres hatótávot jelzett a fedélzeti számítógép. Ez már lehetővé teszi, hogy ne csak városi-elővárosi autó­ként gondoljunk az iX3-asra, főleg, hogy 150 kilowattal lehet tölteni, vagyis ha találunk ilyen villámtöl­tőt, tíz perc alatt száz kilométerre elegendő energiát vételezhetünk. És milyen vezetni? Pihentető és eseménymentes, maximum azt emelhetjük ki, hogy a menetpe­dál lenyomására egészen érdekes mesterséges hangot bocsátanak ki a hangszórók - Hans Zimmer és Renzo Vitale zenész nevéhez fű­ződik az Impressive szinthez járó akusztikai élmény. A BMW ugyan hangsúlyozza, hogy a saját fejlesz­tésű, teljesen új elektromotor 17 ez­res percenkénti fordulatra képes, és ezáltal hozza a márkától elvárha­tó vezetési élményt, őszintén szól­va csak azt észleli a vezető, hogy a 286 lóerő teljesítmény bőséges, és hogy finoman hívható le. Nincs olyan érzésünk, hogy padlógázra a nyakunkba szakad a tengernyi nyo­maték, a hátsókerék-hajtás miatt a nedves úton amúgy is azt tapasz­taltuk, hogy a vezérlésnek pórázon kell tartania a nyomatékot. Apropó, hátsókerék-hajtás! Mivel a prémi­umkategóriában az összkerékhaj­­tást egyre fontosabbnak tartják a kuncsaftok, egy szabadidő-autónál nehéz indokolni a hiányát. HlLlíÚl­ilir­íl: fclüillit»Midii'1m ám BMW IX3| Max. teljesítmény (kW/LE) 210/286 Max. forgatónyomaték (mm) 400 Hossz./szél./mag. (mm) 80 Tengelytáv (mm) 2864 Fordulókor (m) 12,1 Saját tömeg (kg) 2260 Csomagtér (1) 510-1560 0-100 km/h (s) 6,8 Max. sebesség (km/h) 180 Átlagfogyasztás (1/100 km) 18,6 A modell alapára (Ft) 22 990 000 £ i DIZÁJ& Callum jelentős örökséget hagy maga után Nyugdíjba vonul a Ford vezető formatervezője i ííVtl GERGELY Moray Callum 38 éves karrierjének több mint a fe­lét a Fordnál töltötte, ahol a Ford és Lincoln márkák megjelenésé­ért felelt 2014 óta, például az ak­tuális Mondeót, Mustangot vagy az új Mustang Mach-E villanyautót is neki köszönhetjük. Callum kar­rierje a Chrysler brit részlegénél indult, majd a Peugeot-Citroennél folytatódott. 1988-tól a Ford tulaj­donában lévő Ghia stúdióban dol­gozott. 1995-ben a Fordhoz került, ahonnan az akkor a Fordhoz kötő­dő Mazdához távozott, majd 2006- ban visszatért a detroiti gyártó­hoz. 2014-ben vette át a Lincoln és a Ford márkák vezető formaterve­zői pozícióját. Utódja, Anthony Lo a Renault külső megjelenéséért fe­lelős formatervezői pozíciót hagy­ja ott, április elsején kezd dolgozni Detroitban, egy hónap lesz az át­állásra. Callum számos közkedvelt modellt alkotott meg autó-motor Közel a valósághoz A Volvo Cars mozgó vezető­üléssel, haptikus visszajelzésű kor­mánykerékkel és egy kristálytiszta képet adó VR szemüveggel felsze­relt szimulátort helyezett üzem­be. A szimulátor természetesen nem játékra, hanem a biztonsági technológiák fejlesztésére, ellen­őrzésére szolgál, a mérnökök célja pedig az, hogy olyan értékes infor­mációkat szerezzenek az emberek és az autó közötti interakciókból, amelyek elősegíthetik az új biz­tonsági, vezetéstámogató és auto­nóm vezetési funkciók fejlesztését. A szimulátor érdekessége, hogy a tesztelők az egész testfelületet be­borító Teslasuit öltözetet vesznek fel, amely monitorozza a felhasz­náló testének reakcióit. A rendszer alkalmas az önvezető autókban uta­zás megtapasztalására is, azaz hogy miként viselik a sofőrök, hogy nem feltétlenül ők vannak vezető hely­zetben. ■ Szélesebb, erősebb, gyorsabb Az Abt Sportsline úgy véli, az Au­di RS5-tulajdonosok egy része bizto­san legyorsulná a típu­stestvéreket, te­hát eldöntötték, hogy eszközt adnak a kezükbe. Sonoma zöld metálra fé­nyezték a vasat, a 21 colos keréktár­csák matt versenyaranyszínűek. Van mindemellett sárvédő kopoltyú, hát­só kis szárny, koptató és egyéb díszek karbonmintásan, magas fényű lakkal bevonva. Az Abt Power S motortuning a gyárilag 450 lóerős autónak plusz 80 paripát ad, e mellé érkezik 80 new­tonméter extra nyomaték is, amel­­­lyel az összállomány már 680 newton­méter. I AM ■ Visszahívás A Mercedes eVito és eSprinter model­ leknél korrodálódhat az akkumulátor­ház, ezért a gyártó visszahívást rendelt el. A kiegészítő padlóburkolat ellenére előfordulhat, hogy víz (télen sós lé) ke­rülhet az akkumulátorházra, ami korro­­dáláshoz vezet, és ez az autó mozgás­képtelenségét okozhatja, és rövidzár­lat miatt tűzveszélyes. A márkaszerviz­ben lebontják az alsó burkolatot, meg­tisztítják az akkumulátorházat és ellen­őrzik az épségét, és ha már előrehala­dott korrodálódást észlelnek, kicserélik az akkumulátort. I AM ■ Új villanyautó Az Alibaba kínai webáruház és a Shanghai Auto együttműködésé­ben készül az új IM villanyautó, amely­nek jövőre indul a forgalmazása. Egy szedánnal kezdenek, de rögtön utá­n világítást millió LED-pixel biztosítja na érkezik a szabadidő-autó is. A kocsi igazi műszaki csemegéket tartalmaz majd, a világítást például 2,6 millió LED-pixel biztosítja - a töltésről való visszajelzést például animációval kap­ja az ember -, de az alapfelszerelés­hez tartoznak a menet közbeni vezeték nélküli töltéshez szükséges adapterek, amelyek segítségével 11 kilowatt telje­sítménnyel tud energiát felvenni az ak­kumulátor. i AM

Next