Világgazdaság, 2021. augusztus (53. évfolyam, 147-167. szám)

2021-08-02 / 147. szám

2021. augusztus 2., hétfő Alig lízingelnek autót a magyarok BARÁT MIHÁLY I Az autófinanszírozás kis szele­tét adják a magánszemélyek a lízingpiacon, pe­dig a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása is hoz ügyfeleket. A visszafogott érdeklődést a fo­gyasztási hitelek népszerűsége is magyarázhatja. A megszokottnál is kisebb volt a magánvásárlók ará­nya a retail autófinanszí­rozásban az első negyedévben: a Magyar Lízingszövetség adatai szerint a 64,15 milliárd forint finanszírozott összegnek csak nagyjából a 21 százalékát adták a lakossági ügyfelek, ami 13,3 mil­liárd forintot tett ki. A szervezet adataiból az látszik, hogy a bő 64 milliárdos piacból 47,6 milliárd forintot adtak a személyautók, 0,4 milliárdot a motorkerékpá­rok, a fennmaradó rész pedig a kishaszonjárművekhez kapcso­lódott. A FINANSZÍROZOTT ÖSSZEG ALAKU­LÁSA* az első negyedévben (Mrd Ft) A darabszám alapján mért megoszlásnál már valamivel job­ban állnak a magánvásárlók, mi­után náluk az átlagos vásárlási és finanszírozási érték is alacso­nyabb, illetve a használt jármű­vek aránya magasabb, mint a cé­geknél. A lízingszövetség adatai szerint 2021 első három hónapjá­ban a magánszemélyek összesen 2323 új és 2204 használt járművet finanszíroztattak a lízingcégek­kel, ami a 13 ezres összdarabszám nagyjából 35 százalékának felel meg. (Figyelemre méltó egyéb­ként, hogy a lakossági ügyfelek majdnem annyi használt jármű­re - túlnyomórészt személyautóra - kötöttek finanszírozási szerző­dést, mint újra.) A magánszemélyek vissza­fogott szerepvállalása a jármű­lízingpiacon azért is szembetűnő, mert a nagycsaládosok autóvásár­lási programja is ösztönzőleg hat a keresletre. A Magyar Lízingszö­vetség korábbi tájékoztatása sze­rint 2020-ban a lízingtársaságok összesen 11,6 milliárd forinttal finanszírozták a nagycsaládosok autóvásárlásait. Összesen 3924 lí­zingszerződést kötöttek, vagyis autónként átlagosan 2,96 millió forinttal finanszírozták a vásár­lásokat a lízingtársaságok. Tóth Zoltánnak, a szervezet fő­titkárának a tájékoztatása szerint a 2019 júliusa óta tartó program indulásától számított másfél év­ben összesen 5742 lízingszerző­dést kötöttek a lízingcégek, és 16,9 milliárd forint finanszírozást nyújtottak a nagycsaládosoknak. Tóth Zoltán emlékeztetett arra is, hogy az Emberi Erőforrások Mi­nisztériumának adatai szerint a lízingcégek a nagycsaládosokhoz került autók mintegy 29 százalé­kához nyújtottak finanszírozást. A visszafogott lakossági keres­letnek több oka is lehet. Az egyik, hogy az utóbbi években a lakossá­gi ügyfelek egyre inkább személyi kölcsönből kezdték finanszírozni az autóvásárlásaikat, miután a tartósan alacsony kamatkörnye­zet következtében ezek árazása egyre kedvezőbbé vált. A másik ok, hogy a koronavírus-járvány, illetve az új kocsik jelentős drá­gulása miatt a lakossági vásár­lók figyelme a korábbinál is job­ban a használt autók felé fordult, ami szintén nem támogatta a lí­­zing előtérbe kerülését, a kisebb értékű és idősebb autókat csak vi­szonylag drágán vagy egyáltalán nem finanszírozzák a cégek. Az állami támogatás mellett nyújtott és szintén szabad felhasz­nálású babaváró kölcsön megjele­nése sem használhatott a kereslet­nek, bár ez utóbbi felhasználási­­ módjairól nincsenek pontos ada­tok a piacon. A személyautóknál, a magyar lízingpiacon Forrás: Magyar Lízingszövetség, VG-grafika A finanszírozott összeg ötödét adták magánszemélyek az első negyedévben VILÁGGAZDASÁG MAGYAR GAZDASÁG MNB: nem kell beavatkozni VG­­ Az eredmények alapján nincs szükség felügyeleti beavat­kozásra az Európai Bankhatóság (EBA) stressztesztjében részt ve­vő egyetlen hazai tulajdonú hi­telintézet, az OTP csoport eseté­ben - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB). A felmérés a részt vevő európai bankok sokkellen­álló képességét hivatott vizsgál­ni hároméves időhorizonton, egy hipotetikus kedvezőtlen makrogazdasági forgatókönyv alapján. A stresszteszten ös­­­szesen ötven európai bank vett részt, amelyek együttesen az EU bankszektorának mintegy 70 százalékát fedik le. A felmérés­ben azért vett részt egyetlen ma­gyar tulajdonú hitelintézetként az OTP csoport, mert a mérlegfő­összege meghaladta az EBA által meghatározott 30 milliárd eurós küszöböt. A stresszteszt legfon­tosabb tényezőjének számító tő­kepozíció alapján az OTP ered­ménye a három évvel ezelőttihez képest kissé romlott, de még így is bőven az érvényben levő SREP tőkekövetelmény felett marad­na a stresszteszt időhorizont­ján. A csoport elsődleges alap­tőke-mutatója (CETI) a tavalyi 14,24 százalékos szintről 11,20 százalékra­­ átmeneti rendelke­zésekkel 15,43-ról 11,28 százalék­ra­­ változna a hároméves sakk­pálya végén. HIRDETÉS

Next