Világgazdaság, 2021. augusztus (53. évfolyam, 147-167. szám)
2021-08-02 / 147. szám
2021. augusztus 2., hétfő Alig lízingelnek autót a magyarok BARÁT MIHÁLY I Az autófinanszírozás kis szeletét adják a magánszemélyek a lízingpiacon, pedig a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása is hoz ügyfeleket. A visszafogott érdeklődést a fogyasztási hitelek népszerűsége is magyarázhatja. A megszokottnál is kisebb volt a magánvásárlók aránya a retail autófinanszírozásban az első negyedévben: a Magyar Lízingszövetség adatai szerint a 64,15 milliárd forint finanszírozott összegnek csak nagyjából a 21 százalékát adták a lakossági ügyfelek, ami 13,3 milliárd forintot tett ki. A szervezet adataiból az látszik, hogy a bő 64 milliárdos piacból 47,6 milliárd forintot adtak a személyautók, 0,4 milliárdot a motorkerékpárok, a fennmaradó rész pedig a kishaszonjárművekhez kapcsolódott. A FINANSZÍROZOTT ÖSSZEG ALAKULÁSA* az első negyedévben (Mrd Ft) A darabszám alapján mért megoszlásnál már valamivel jobban állnak a magánvásárlók, miután náluk az átlagos vásárlási és finanszírozási érték is alacsonyabb, illetve a használt járművek aránya magasabb, mint a cégeknél. A lízingszövetség adatai szerint 2021 első három hónapjában a magánszemélyek összesen 2323 új és 2204 használt járművet finanszíroztattak a lízingcégekkel, ami a 13 ezres összdarabszám nagyjából 35 százalékának felel meg. (Figyelemre méltó egyébként, hogy a lakossági ügyfelek majdnem annyi használt járműre - túlnyomórészt személyautóra - kötöttek finanszírozási szerződést, mint újra.) A magánszemélyek visszafogott szerepvállalása a járműlízingpiacon azért is szembetűnő, mert a nagycsaládosok autóvásárlási programja is ösztönzőleg hat a keresletre. A Magyar Lízingszövetség korábbi tájékoztatása szerint 2020-ban a lízingtársaságok összesen 11,6 milliárd forinttal finanszírozták a nagycsaládosok autóvásárlásait. Összesen 3924 lízingszerződést kötöttek, vagyis autónként átlagosan 2,96 millió forinttal finanszírozták a vásárlásokat a lízingtársaságok. Tóth Zoltánnak, a szervezet főtitkárának a tájékoztatása szerint a 2019 júliusa óta tartó program indulásától számított másfél évben összesen 5742 lízingszerződést kötöttek a lízingcégek, és 16,9 milliárd forint finanszírozást nyújtottak a nagycsaládosoknak. Tóth Zoltán emlékeztetett arra is, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériumának adatai szerint a lízingcégek a nagycsaládosokhoz került autók mintegy 29 százalékához nyújtottak finanszírozást. A visszafogott lakossági keresletnek több oka is lehet. Az egyik, hogy az utóbbi években a lakossági ügyfelek egyre inkább személyi kölcsönből kezdték finanszírozni az autóvásárlásaikat, miután a tartósan alacsony kamatkörnyezet következtében ezek árazása egyre kedvezőbbé vált. A másik ok, hogy a koronavírus-járvány, illetve az új kocsik jelentős drágulása miatt a lakossági vásárlók figyelme a korábbinál is jobban a használt autók felé fordult, ami szintén nem támogatta a lízing előtérbe kerülését, a kisebb értékű és idősebb autókat csak viszonylag drágán vagy egyáltalán nem finanszírozzák a cégek. Az állami támogatás mellett nyújtott és szintén szabad felhasználású babaváró kölcsön megjelenése sem használhatott a keresletnek, bár ez utóbbi felhasználási módjairól nincsenek pontos adatok a piacon. A személyautóknál, a magyar lízingpiacon Forrás: Magyar Lízingszövetség, VG-grafika A finanszírozott összeg ötödét adták magánszemélyek az első negyedévben VILÁGGAZDASÁG MAGYAR GAZDASÁG MNB: nem kell beavatkozni VG Az eredmények alapján nincs szükség felügyeleti beavatkozásra az Európai Bankhatóság (EBA) stressztesztjében részt vevő egyetlen hazai tulajdonú hitelintézet, az OTP csoport esetében - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB). A felmérés a részt vevő európai bankok sokkellenálló képességét hivatott vizsgálni hároméves időhorizonton, egy hipotetikus kedvezőtlen makrogazdasági forgatókönyv alapján. A stresszteszten összesen ötven európai bank vett részt, amelyek együttesen az EU bankszektorának mintegy 70 százalékát fedik le. A felmérésben azért vett részt egyetlen magyar tulajdonú hitelintézetként az OTP csoport, mert a mérlegfőösszege meghaladta az EBA által meghatározott 30 milliárd eurós küszöböt. A stresszteszt legfontosabb tényezőjének számító tőkepozíció alapján az OTP eredménye a három évvel ezelőttihez képest kissé romlott, de még így is bőven az érvényben levő SREP tőkekövetelmény felett maradna a stresszteszt időhorizontján. A csoport elsődleges alaptőke-mutatója (CETI) a tavalyi 14,24 százalékos szintről 11,20 százalékra átmeneti rendelkezésekkel 15,43-ról 11,28 százalékra változna a hároméves sakkpálya végén. HIRDETÉS