Világgazdaság, 2021. szeptember (53. évfolyam, 168-189. szám)

2021-09-01 / 168. szám

MAGYAR GAZDASÁG NAGYOT FUT A BABAVÁRÓ A BANKHOLDINGNÁL Óriási érdeklődés mutatkozik a Magyar Bankholding tagjai­nál is igényelhető babaváró köl­csön iránt: indulása óta a Buda­pest Bank, az MKB Bank és a Ta­karék csoport együttesen több mint 211 milliárd forint kölcsönt folyósított az ügyfeleknek. A 2019. július 1. és 2021. június 30. közötti időszakban a Buda­pest Bank 37,17 milliárd, az MKB Bank 35,11 milliárd, a Takarék csoport pedig 139,35 milliárd fo­rint értékben folyósított baba­váró kölcsönt. Az ügyfelek dön­tő többsége a maximális, 10 mil­lió forintos összeget kérvényez­te. A Magyar Bankholding 2021 márciusában fogadta el a tag­bankok egyesítésére vonatkozó ötéves stratégiáját, amelynek meghatározó eleme, hogy Ma­gyarország második legnagyobb bankja a teljes piaci spektrumot ki tudja szolgálni.­ VG GYORSABBAN FIZETNEK A VÁLLALKOZÁSOK A vállalkozások 64 százaléká­nak legalább egy üzleti partne­re késedelmesen fizetett 2021 első fél évében, ez csökkenés az egy évvel korábbi, 65 százalék­hoz képest, ugyanakkor 2 száza­lékpontos emelkedés a fél évvel korábbihoz viszonyítva - ismer­tette az MKIK Gazdaság- és Vál­lalkozáskutató Intézet (GVI) leg­újabb elemzését az MTI-vel. Míg a 20-49 fős és az 50-99 fős cé­gek 8-9 százaléka tapasztalta, hogy a partnereinek több mint a fele késedelmesen fizetett, addig ugyanez a 100-249 fő kö­zötti vállalkozások esetében 3 százalék, a 250 fő felettieknél pedig 1 százalék volt. I VG üzleti napilap www.vg.hu A gyorsforgalmi pályák után az elkerülő utakra helyeződik a hangsúly Útépítési dömping jöhet a városok körül JÁRDI ROLAND : Néhány éven belül minőségi változás várható a na­gyobb városok infra­struktúrájában, ha a többségükben még elő­készítés alatt álló pro­jektek maradéktalanul megvalósulnak. N­agyban javulhat a vidé­ki életminőség, miután több tucat város kaphat elkerülő utat a következő évek­ben - gyűjtötte ki a VG a Nemze­ti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) honlapján elérhető ada­tokból. Hangsúlyeltolódásra le­het számítani az állami infra­­ strukturális projekteknél: bár az elmúlt években több százmil­­liárd forint értékben valósul­tak meg hazai költségvetésből gyorsforgalmiút-építések (példá­ul az M44-es, M85-ös), az autó­pályák koncessziókba adásával ezektől a költségektől megsza­badulhat az állam, az így felsza­baduló forrásokat pedig a helyi, illetve térségi kapcsolatok fej­lesztésére költheti. Tavaly év végén jelent meg az a kormányhatározat, amely fő­ként főúti, városi elkerülő utak, illetve csomóponti és hídfejlesz­­tések megvalósítását teszi lehe­tővé, ennek keretében a kabi­net 82 milliárd forintot biztosít kiemelt társadalmi igényeken alapuló beruházások előkészí­tésére. Ebből a keretből finan­szírozható például Zirc, Baja, Etyek, Győr, Hatvan, Környe, Siófok, valamint Soltvadkert el­kerülő útjának engedélyezteté­se és terveztetése. A felsoroltak közül ez az utóbbi van a legelő­­rehaladottabb állapotban, az 53- as, 54-es főút által keresztülszelt Soltvadkert tehermentesítését szolgáló beruházás már érvé­nyes engedélyekkel rendelkezik. Az ígéretek szerint szeptember­ben a kivitelezői közbeszerzést is kiírhatják, ha így lesz, akkor 2022 tavaszán elindulhatnak a munkálatok, bár a Budapest- Belgrád vasútvonal-beruházás ütemezésétől is nagyban függ a projekt indulása. Jászberény esetében viszont már javában zajlik a kivitele­zés, a jászsági város elkerülője ráadásul már a harmadik üte­ménél tart. Hamarosan megin­dulhat a munka a 26-os főúton Sajószentpéter-Berente mel­lett is, itt a munkaterület át­adása a nyár elején megtörtént. Gyöngyös nyugati elkerülőjé­­nek kivitelezése szintén az őszi hónapokban kezdődhet meg. A Sükösd-Érsekcsanád belső út­hálózatának tehermentesítését szolgáló beruházás engedélyes és kiviteli terveit most szeptem­berig kell leszállítania a terve­zőnek, a kivitelezésre szóló köz­­beszerzést a megbízó NIF ezt követően írhatja ki. Kalocsa, valamint Szekszárd elkerülőjének megépítésére is sor kerülhet a közeljövőben, mi­után a tervezői szerződés mind­két projekt esetében november­ben lejár. Ugyanakkor Karcag és Nagykanizsa lakói még nem lé­legezhetnek fel, a tervezői szer­ződés 2022 májusáig szól. Ahogy Szolnok-Szandaszőlős teher­mentesítő útjára is várniuk kell a helyieknek, a tervező cégnek csak 2023 májusában kell leszál­lítania az engedélyes és kiviteli terveket. Ugyanez elmondható a Tolna megyei Simontornya ese­tében, a NIF a tervezői közbesze­rezését most augusztusban tet­te közzé, várhatóan 2023 végén, 2024 elején, a sikeres közbeszer­zést követően ott is megkezdőd­het a kivitelezés. AZ ORSZÁGOS KÖZÚT­HÁLÓZAT HOSSZA kilométer • • * •­­ 2010 2012 2014 2016 2018 Forrás: KSH, VG-grafika Felpörögtek a beruházások az idei második negyedévben J. R.­­ A második negyedévben a fejlesztések volumene az egy évvel korábbi, a koronavírus­­járvány által leginkább érintett időszakhoz képest 10,8 százalék­kal bővült. A beruházások sze­zonálisan kiigazított volumene az előző negyedévhez viszonyít­va 3,6 százalékkal emelkedett, ezzel kismértékben meghaladta a 2019. harmadik negyedévben mért eddigi legmagasabb szint­jét - közölte a Központi Statisz­tikai Hivatal (KSH). Elsősorban a feldolgozóiparban és a szolgál­tatásban tevékenykedő vállalko­zások gépberuházásai növelték a teljesítményt. A beruházási telje­sítmény 57 százalékát megvalósí­tó, legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozások körében a fejleszté­sek volumene - a tavaly második negyedévben kezdődő visszaesés óta először - számottevően gyara­podott (13 százalékkal), amiben szerepet játszott a járvány miatt ideiglenesen leállított projektek újbóli elindítása is. Ugyanakkor a beruházások 13 százalékát rea­lizáló költségvetési szerveknél a fejlesztések lényegében stagnál­tak. A központi szervek növelték, a helyi önkormányzatok csökken­tették beruházásaikat a bázisidő­szakhoz képest. A járvány negatív gazdasági hatásait a kormány a vállala­tok beruházásainak igen nagy volumenű közvetlen támogatá­sával, a jegybank és állami ban­kok támogatásával, alacsony kamatozású hitelekkel és ga­milliárd forint értékű fejlesztés valósult meg Magyarországon házásokat pedig az 5 százalékos kedvezményes újlakás-áfa vis­­­szavezetése mellett a különböző családtámogatási programok, valamint a lakásfelújítási támo­gatások is élénkítik. A Takarék­bank várakozásai szerint idén 7 százalékhoz közeli növekedés várható, ami bőven ellensúlyoz­za a tavalyi 3 százalékos vissza­esést. A beruházások volume­ne soha nem látott magasságba emelkedett a második negyed­ rancia programokkal sikeresen ellensúlyozta, ennek eredmé­nye már az idei évben jelentkez­het - mondta Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője. go A szakember szerint a feldolgo­­­­zóipari beruházásokat a rekord- 1 „szintű működőtőke-beáramlás T is támogatja. A lakossági beru­ £ évben, amikor 2760 milliárd forint értékű fejlesztés valósult meg Magyarországon - közölte Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalán. A tárcaveze­tő hozzátette, tavaly a kormány 4000 milliárd forintot fordított a fejlesztések támogatására, vár­hatóan idén is ugyanennyit köl­tenek erre a célra. Jövőre pedig 6000 milliárd forintból ösztön­zi a kabinet a beruházásokat. „Folytatjuk a gazdaság újraindí­tását, a cél az, hogy megőrizzük a magyar gazdaság lépéselőnyét és dobogós helyét az uniós rang­sorban” - összegezte a teendőket a miniszter. 2760 VILÁGGAZDASÁG KIVÁLASZTOTTÁK A 47 MILLIÓ FORINTOS, SIÓFOKOT KIKERÜLŐ ÚT TERVEZŐJÉT A Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. és a Roden Mérnöki Iroda Korlátolt Felelősségű Társaság nyerte el a Siófok elkerülő útjának tervezé­sére kiírt közbeszerzést - derült ki az uniós közbeszerzési értesítő­ből (TED). A 47 milliós megbízásból a nyertes cégek feladata a 65- ös számú főút és a Somlay Artúr utca közötti szakaszra vonatkozó tanulmányterv, illetve előzetes környezeti vizsgálati dokumentáció elkészítése, továbbá a környezetvédelmi határozat megszerzése. Lassult a magyar bérdinamika júniusban J. R.­­ Júniusban a teljes mun­kaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 436300, a kedvezmények nélkül számolt nettó átlagkereset 290200 fo­rint volt, mindkettő 3,5 száza­lékkal magasabb, mint egy év­vel korábban. Az átlagkereset visszafogot­tabb növekedési ütemét a bá­zishatás befolyásolta, mivel 2020 júniusában osztották ki az egészségügyi dolgozók egyszeri, rendkívüli juttatását - közölte a Központi Statisztikai Hivatal. A bruttó átlagkereset a vállalko­zások körében 445900 forintot ért el, ami 6,4 százalékkal ma­gasabb az egy évvel korábbinál, a költségvetésben pedig 417 800 forintot, ami 4,0 százalékkal alacsonyabb, mint az előző év azonos időszakában. A rendsze­res (prémium, jutalom, egyhavi különjuttatás nélkül számított) átlagkereset 404 200 forint volt, 7,7 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. Az év el­ső hat hónapjában a bruttó át­lagkereset a legalább 5 főt fog­lalkoztató vállalkozásoknál, a költségvetési intézményeknél és a foglalkoztatás szempontjá­ból jelentős nonprofit szerveze­teknél 428200, közfoglalkozta­tottak nélkül számolva 439100 forint volt. A nettó átlagkereset kedvezmények nélkül 284800, a kedvezményeket is figyelem­be véve 293­300 forintot ért el. Júniusban jelentősen lassult a béremelkedés dinamikája, ami azonban a bázishatással, a ta­valyi évben az egészségügyben kifizetett egyszeri juttatással magyarázható - kommentálta a közzétett adatokat Regős Gábor, a Századvég makrogazdasági üz­letágvezetője. Az elemző hozzá­tette, hogy az egyes ágazatokat eltérő folyamatok jellemezték, a pandémia során jelentős ká­rokat elszenvedő turizmusban például stagnáltak a bérek, míg az építőiparban 10 százalék fe­letti növekedést mértek. Regős várakozásai szerint jövőre meg­határozó lesz a minimálbér és a garantált bérminimum emelésé­nek üteme.

Next