A világháború képes krónikája, 1915 (5. kötet, 53-64. szám)

1915-10-31 / 56. szám

törökön kívül, más államok hadihajói is szabadon járjanak-keljenek és háború esetén szabadon használhassák a török tengerszoroson átvezető tengeri utat. A nyugat-európai hatalmakra nézve most ez azért volt fontos, hogy hadihajóikkal eljuthassanak szükség esetében Oroszország testének déli felé­hez, azonban ennél is életbevágóbb volt az orosz birodalomra nézve, mely­nek évszázados vágya volt a soha be nem fagyó tenger és szabad út a Földközi-tenger felé, hogy déli tartományai nyers terményeinek bőségében meg ne fulladjon, hanem azokat értékesíteni tudja közvetlen és rövidebb úton, másfelől pedig, hogy fekete-tengeri haderejével a Földközi-tengeren is operálhasson. A Fekete-tengert a Márvány-tengertől a Boszporusz tengerszorosa választja el, a Márvány-tengert a Földközi-tengerbe ömlő Égei-tengertől pedig a Dardanellák tengerszorosa. Az 1856. évi párisi kongresszus a Fekete-tengert, melynek sorsa egyébként a Boszporusz és a Dardanellák sorsával egyetemben a Fekete-tenger által határolt két balkáni államot, Romániát és Bulgáriát is érzékenyen érinti, «nemzetközi»-vé tétetett és Oroszországnak megtiltották, hogy a Fekete-tengeren hadiflottát tartson. Az 1871. évi londoni konvenció és az 1878. év berlini kongresszus azután megengedte, hogy az oroszok «zárt tenger»-ükben hadiflottát is tarthassanak. A Fekete-tenger felől jőve az első útszakasz a Boszporusz tenger­­szorosa, amely ugyan mindössze csak 23 és fél kilométer hosszú, tehát olyan utat jelent, amekkorát egy modern hadihajó zavartalanul úszva, egy óra alatt tud megtenni, azonban mindössze 660—3300 méter széles, tehát, meg lévén erősítve, vagy egyáltalán nem vagy csak legnagyobb áldozatok árán forszí­rozható, mert a szoros keskeny volta mellett biztosra vehető, hogy a két parton felállított ágyúk minden lövése telibe talál minden egyes áthaladni akaró hajót. A Boszporusz tengerszorosa a Márvány-tengerbe torkollik, amely azután a 71 kilométer hosszú és 1300—7000 méter széles Dardanella-szoros­­ban találja folytatását. A háború során a Boszporuszról alig esett szó, mert azt csak az orosz fekete-tengeri flotta támadhatta volna, úgy hogy a törökök, jóllehet Boszporusz is meg van erősítve, egészen átengedhették ennek meg­védését a kis török flottának és a Boszporusz bejáratát védő aknamezők­nek. A Dardanellák pedig, ahol a harcok kifejlődtek, a Boszporusszal együtt voltakép elválasztják az európai és ázsiai Törökországot egymástól. Az európai partot a Gallipoli-félsziget alkotja, az ázsiai partot pedig Anatólia török tartomány. A tengerszoros európai partrésze, tehát a Gallipoli-félsziget belső oldala meredek és eltekintve néhány kisebb folyócska kis terjedelmű öbölkörnyé­kétől, 2—300 méter magas hegyek szegélyezik. Itt tehát a partraszállás nem könnyű feladat. Az ázsiai partrész lapos és a szárazföld felé mérsékelt dom­bokban folytatódik. Az egyetlen jelentékenyebb város és kikötő Gallipoli város, mely azonban már jóformán a Dardanellák belső végén, a Márvány­tengerhez közel fekszik, az európai parton. Egyébként sem az európai, sem az ázsiai partnak nincs alkalmas kikötője.

Next