Világirodalmi lexikon 2. Cam–E (1972)

C (folytatás) - Cary, Henry Francis - Casaccia, Gabriel - Casals Monteiro, Adolfo - Casal, Julián del - Casal, Julio

CASAL díjas The House of Ghildren ('A gyerme­kek háza', 1941) Proust módszerét kö­vetve a felnőtt szemével idézi vissza a gyermekkor emlékeit. Legjelentősebb al­kotása a harmadik csoportbeli trilógia: a Herself Surprised ('Meglepetten', 1941), A To Be a Pilgrim ('Zarándoknak lenni', 1942) és a The Horse's Mouth ('Hiteles forrás', 1944; film, ua.: R. Neame, angol, 1958). Mindhárom kötet cselekményét más, a többi kettőtől merőben külön­böző életfelfogású szereplő beszéli el. A negyedik csoportba tartozó Ghester Nimmo trilógia már az írói erők hanyatlá­sáról tanúskodik. Az élet szeretetét sötét filozofálás váltotta fel, de iróniával átszőtt szemléletmódja, csiszolt stílusa, Flaubert­ T. emlékeztető művészi igé­nyessége mindvégig megmaradt.­­ Főbb művei még: The African Witch (reg., 1936; Juhász V.: Varázslók, hercegek, katonák, 1939); The Process of Real Freedom ('Az igazi szabadsághoz vezető út', tan., 1943); Marching Soldier ('Mene­telő katona', költ., 1945); Art and Reality ('Művészet és valóság', tan., 1958); The Captive and the Free ('A fogoly és a sza­bad', reg., 1959); Spring and Other Stories (elb. gyűjt.,­ Lénárt E., Tévelygő csecse­mők, 1961). O Magyarul még: 1 elb. (Devecseriné Guthi E., Mai angol elbeszé­lők, 1958). O írod: E. Starkie: Regény­írás dosszié rendszer alapján (Híd, 1961, 4.). R. Bloom: The Indeterminate World: a Study of the Novels of Joyce Cary (1963), Katona Anna Cary [ke­ri], Henry Francis (Gibraltár, 1772. dec. 6.—London, 1844. aug. 14.): angol irodalmár, műfordító. Élete fő­műve Dante Isteni színjátékának teljes fordítása blank­ verse-ben (1805 —1812), amelyet Gob­ridge tett népszerűvé előadá­saiban. Casaccia [kászáksziá], Gábriel (1907 — ): paraguayi író. Hazája egyik legismertebb mai regényírója. A costumbrismo követő­jeként kezdte irodalmi munkásságát: Hombres, mujeres y fantoches ('Férfiak, nők és bábuk', reg., 1930), Mario Pereda (reg., 1939). Pályája csúcsa a naturaliz­mushoz közel álló La babosa ('Az úticsiga', reg., 1952), amelyben egy a fővároshoz közel fekvő falu erkölcsi romlottságát és anyagi nyomorát vázolja. A regény érdekessége, hogy kétnyelvű: a dialógu­sok általában guaraní nyelven íródtak.­­ Főbb művei még: El Guadú (elb., 1938); El pozo ('A kút', elb., 1947). Inotai András Casais Monteiro [kázáis monteiru), Adolfo (Porto, 1908. júl. 4. — ): portugál költő, kritikus. Coimbrában járt a böl­csészeti fakultásra, 1930 körül csatlako­zott a Presenga c. folyóirathoz. 1936-ban ellenzéki magaviselete miatt letartóztat­ták. Kiszabadulása után Lisszabonban telepedett meg, ahol mint fordító és az­ Editorial Inquérito lektora működött. 1954-ben kivándorolt Brazíliába. 1962 óta az araraguai egyetemen az irodalom­elmélet tanára.­­ Mint költő 1929-ben lépett fel Gonfusáo ('Zűrzavar') c. köteté­vel. Ezt követte a Sempre e sem fim ('Minduntalan és vég nélkül', é. n.), Ganto da nova agónia ('Az új agónia éneke', 1942), Noste aberta nos quatro ventos­('Minden szélnek nyílt éj', 1943), Európa (1945). E korszaka nyers, érdes, ritmus­talan verseiben a költőt főleg a spanyol polgárháború, majd a második világ­háború eseményei késztetik résztvevő­humanista állásfoglalásra. Azóta írt ver­sei: Simples cangoes da terra ('A föld egyszerű dalai', 1949), Veo sem pássaro dentro ('Repülés madár nélkül', 1954) szabályosabbak, bennük a költő horatiusi attitűdöt fejez ki az elfutó élettel szem­ben. önéletrajzi regénye: Adolescencia ('Serdülőkor', 1949). Az utolsó két év­tizedben elsősorban mint kritikus műkö­dött, ezen a téren tevékenységét gyakran polemikus impresszionizmus jellemzi. Főbb idevágó munkái: O románce e os seus­problémas ('A regény és problémái', 1950); Glareza e mistério da critica ('A kritika világossága és rejtélye', 1961); A palavra essencial ('A lényeges szó', 1965). Rónai Pál i Casal [kászál], Julián del (La Habana, 1863. nov. 7.—uo., 1893. okt. 21.): kubai költő. Jogi tanulmányait apja halálakor (1885) félbeszakítva, tisztviselő és külön­böző folyóiratok munkatársa lett. Tuber­kulózisban halt meg.­­ A modernismo­egyik kezdeményezője. A melankólia, a lemondás finomhangú lírikusa. Első ver­seskötete, az Hojas al viento ('Levelek a szélben', költ.-ek, 1890) még a romantika világát tükrözi; második, a Nieve, bocetos antiguos ('Hó, antik vázlatok', költ.-ek, 1892) a parnasszista iskolához áll közel, a sokszínűséget, a formák plasztikus megjelenítését kedveli; a harmadikban, a Bustos y rimashan ('Mellszobrok és rímek', költ.-ek és prózai írások, 1893) a­ modernista irányzat valamennyi jellem­ző elemét együtt találjuk. O írod.: G. Duplessis: Julián del Casal (1945). J. M. Monner Sans: Julián del Casal y el modernismo americano (1952) Gsép Attila Casal [kászál] Julio (Montevideo, 1889­— 1954), uruguayi költő, Spanyolok-ban*

Next