Világirodalmi lexikon 10. P–Praga (1986)

P - Pontoppidan, Erik - Pontoppidan, Henrik

PONTO forjaette de Land (1891—1895, Hajdú H., Az ígéret földje, 1961, bev.: Bóka L.) c., erede­tileg három részben megjelent regény lap­jain kerültek tágabb horizontba. Emánuel Hansted, a könyv központi hőse pap ugyan, de a megváltás, amelyet keres, nem vallásos jellegű. Önmagát a népben, a népet p­edig a szabadságban akarja megváltani — ám mivel a népet is hamisan, nem annak valódi léte, hanem saját prekoncepciói felől köze­líti meg, s az ,,ígéret földjét" is a maga igényei szerint képzeli, mindkét törekvése zátonyra fut a realitáson. Hiába áll be hivatalát otthagyva földművesnek, hiába nősül a parasztok közé, s igyekszik ügyüket képviselni, egészsége megroppan a szokat­lan munkától, felesége, aki érzi, hogy Emá­nuel inkább csak felvállalta őt, mintsem hogy belső, lelki kapcsolata is lenne vele, elhagyja, a parasztok pedig, látva politikai tehetetlenségét, elfordulnak tőle. Az egyik szereplő „Don Quijote kísértetének" nevezi Hanstedet, pontosan megjelölve egyrészt erkölcsi feddhetetlenségét, másrészt azt, hogy a valósággal nem számoló morális tisztaság értéke és létjogosultsága igencsak kérdésessé vált. Emánuel nem egyszerűen önnön társadalmi helyzetének korlátai és általában a társadalmi rend, hanem a ter­mészet és az idő ellen lázad, az intézménye­sültség jellegét és saját múltját véli megvál­toztathatónak, s akárcsak Ibsen tragikus hőseinek, neki is ez a tévedése okozza bukását.­­ A művészi zártságánál, egyete­mességénél és sokrétűségénél fogva joggal Pontoppidan főművének tartott regény, a Lyk­ke-Per (1898—1904, Hajdú H., Szeren­csés Péter, 1928, 2. kiad. Kardos L. elősza­vával, 1959) első pillantásra mintha csak társadalomrajzzá szélesített példázat for­májában ismételné el annak a kis történet­nek a tanulságát, amelyet Andersen rút kiskacsáról szóló meséje ellendarabjának szánt az író: „mi haszna, hogy valaki sastojásból kelt ki, ha baromfiudvarban nőtt fel", mondja az Orneflugt ('Sasröpte', elb., 1893). Per, ,,a huszadik századi férfi prototípusa" ugyanis egyaránt sikeres le­hetne a társadalmi, a tudományos és a magánéletben, ám céljának valóra váltása előtt a döntő pillanatban megtorpan, a múlt benne tovább ható erői megbénítják. Ő azonban nem adja fel a szabadságért folytatott küzdelmet, s végül rátalál a számára egyedül lehetséges konkrét megol­dásra: minthogy önmaga elől nem tud megszabadulni, saját személyiségétől kell megszabadítani, megóvni másokat, mégpe­dig úgy, hogy azok az ő poklainak megta­pasztalása révén elkerülhessék a „kísérte­tek" csapdáit. Tehát nem visszahúzódással, öngyilkossággal, hanem a közösség felé forduló, saját lehetőségeit a végsőkig bejáró példaadással haladhatja meg önmagát a polgári individuum.­­ Formája szerint is a kollektivitás irányába mutat Pontoppidan utolsó, modernsége miatt szerkesztetlen­nek tetsző nagyregénye, a De Dedes Rige (1912—1916, Hajdú H„ A halottak orszá­ga, 1966), amely nem egyetlen központi hős sorsán, hanem számos nagyszabású portrén keresztül mutatja be az első világháborút megelőző évek dán társadalmát. Némiképp Per életútját ismétli meg az egyik férfi főszereplő, s az író itt már nem mulasztja el felvázolni a szubjektív rezignációból fakadó segítőkészség ellenében működő tényezőket sem: az állandósult szorongással el egy fa­natizmus ostoba gőgjét egy volt pap alak­jában; a cselekvésképtelenséggé fokozódott túlreflektáltságot a női főszereplő képében, akit túlfeszített tudatosságának pillanat­nyi szétpattanása hajt a nagy ellenlábas, az ösztön uralma alá, s idézi elő pusztulását; és a közösségeket szétziláló erőket a politikai élet­rajzában. Ez utóbbi a regény nagy újdonsága és maradandóságának záloga. Pontoppidan a politika történetének azt a pillanatát ragadta meg, amikor a sajtó manipulációjának segítségével a hatalom megszüntette nyilvános jellegét, s ezzel elveszett a demokrácia lehetősége. A politi­kai uralom titkos, ellenőrizhetetlen klikkek kezébe került, a személyiség szerepe a belső pártharcokban szinte a nullára csökkent, a hivatalos társadalmi élet nem lehetett töb­bé az egyén kibontakozásának talaja.­­ A szabadságlehetőségek ugyanilyen korláto­zódásáról számol be a rövidebb terjedelmű, torzóban maradt Mands Himmerig ('A férfi mennyországa', reg., 1927), amelynek fő­szereplője mindenét feláldozza azért, hogy közéleti szereplésével segítsen hazája nyo­morúságos állapotán, de kétségbeesve kell belátnia, hogy a manipuláció világában nemhogy az erkölcs és a jobbító szándék, de még az objektív igazság sem tud érvényre jutni. Szokásával ellentétben az író az első megjelenés után nem tömörítette, nem dol­gozta át művét, nem húzta szorosabbra a cselekmény szálait, s ezért ezen a regényén túlságosan is érezhető az aktualitás, a pole­mikusság, a heves indulat felháborodott hangja, ami a művészi érték rovására megy.­­ Pontoppidan utolsó befejezett műve Brindringer ('Emlékezések', 1933—1940) c. önéletrajza, amely a gyermek- és ifjúkor hangsúlyosabb taglalásával az író szellemi érését, világképének kialakulását állítja kö­zéppontba, érzelmi életéről szemérmesen 741

Next