Világirodalmi lexikon 15. Taa–tz (1993)

T - tai-nung irodalom - Taira no Tadanori - Tairov, Alekszandr Jakovlevics

terre ('Jegyzetek Angliáról', tan.-ok, 1872); Notes sur Paris. Vie et opinions de M. Fré­déric Thomas Graindorge (1867. Mikola [Wohl­ Janka, Graindorge Tamás: Párisi jegyzetek. Összegyűjtötte és kiadta Hip­polyte Taine, 1905); Hippolyte Taine, sa vie et sa correspondance ('Hippolyte Taine élete és levelezése', 4 köt., 1902—1907).­­ Ma­gyarul még: A jelenkori Franciaország ala­kulása (Toldy L., Csíky G., 5 köt., 1881); K. Schrattenthal: Hippolyte Taine és Schvarcz Gyula (1889); 1 cikk (n.n. Jövendő, 1904, 49.); Balzac (Halasy A., 1908); La Fontaine (Geőcze Sarolta, 1909); Bonaparte Napo­leon (Baglyasi B., 1919); Napoleon (Kuncz A., 1922). O írod.: Lettres à une inconnue par Taine (P. Mérimée bevezető tanulmá­nyával, 1874); Monod: Renan, Taine, Mi­chelet (1894); Zsilinszky M.: Taine Hip­polyte Adolphe mint történetíró (1895); Zeitler: Die Kunstphilosophie von Hip­polyte Taine (1901); Alexander B.: Taine Hippolyte emlékezete (1903); Szigetvári: Taine és a miliő-elmélet (Akert, 1904); Le­febre: Hippolyte Taine (1904); J. Schlaf: Kritik der Taineischen Kunsttheorie (1906); A. Aulard: Taine historien de la Révolution française (1907); Hatvany L.: H. Taine levelei (Nyűg, 1908, 2.; uo., 1908, 3.; uo., 1908, 4.); Nagy J.: Taine egyénisége (Budapesti Szemle, 1911, 14.); Jablonkay G.: Taine miliő-elmélete (1912); V. Giraud: Essai sur Taine, son oeuvre et son influence (1912); Ambrus Z.: Nagy halottak ravata­lánál (Vezető elmék, 1913); Nagy J.: Taine elmélete az értelemről (1915); uő: Taine (1922); A. Cresson: Hippolyte Taine, sa vie, son oeuvre, sa philosophie (1951); Salamon L.: Hippolyte Taine (Május kék madara, 1971); L. Weinstein: Hippolyte Taine (1972); E. Colins: Taine. Essai­n de biogra­phie intérieure (1976); Szávai J.: Az angol irodalom története. Előszó (Ima az Akro­poliszon, 1977); uő: Hippolyte Taine. Port­ré (Magyar Rádió, 3. műsor, 1978. nov. 10.); F. Léger: La Jeunesse d'Hippolyte Taine (1981); Péterfy J.: Taine: De l'intelli­gence. Az elméről (közreadta és bevezette Bögöly J. Á., ItK, 1989, 1—2.); Konrádiné Gálos Magda: Egy világhírű francia tudós. Hippolyte Taine két levele Justh Zsig­mondhoz (Békési Élet, 1990, 2.). Nagy Géza tai-nung irodalom:­­*•taj-nung irodalom Taira no Tadamori (1144—1184. febr. 7.): japán Heian kori költő. Az ugyancsak költő Taira no Tadamori fia. A­­»Heike monoga­tari szerint kitűnt a harci művészetekben. Magas tisztséget töltött be a Palotaőrség­ben, de később tartományi kormányzóként távol került az udvartól. A Taira családban számos író, költő akadt, de Taira no Tada­nori közülük is kiemelkedik. Mestere a Hei­an- és a Kamakura-kor híres költője, Fuji­wara no Toshinari volt. Műveit egy kötet­ben, Tadanorisha ('Tadanori versgyűjte­ménye') c. gyűjtötte össze. Szerepelnek Ta­ira költeményei a Goshirakawa császár ren­deletére Fujiwara no Toshinari válogatásá­ban készült waka gyűjteményben a Senza­ishuban ('Ezer év [waka] gyűjteménye', 1187), valamint a Gohorikawa császár ren­deletére Fujiwara no Sadaie szerkesztésé­ben összeállított Shinchokusensha ('Új csá­szári gyűjtemény', 1234) utáni császári gyűjteményben. Az előbbibe egy költemé­nye került, de mivel kegyvesztett lett az udvarnál, ismeretlen költőként jegyzik. Az utóbbiban kilenc költeménye szerepel. Ő Kiváló nyelvi érzékkel találta meg költe­ményeiben a legmegfelelőbb fordulatokat, kifejezéseket, versei mély érzelmekről ta­núskodnak. Az ichinotanii csatában vesz­tette életét. O Hatása kimutatható a ké­sőbbi költőgenerációk műveiben. O Ma­gyarul: 1 vers (Franyó Z., Évezredek húrja­in, 1958). Varrók Ilona Tairov, Alekszandr Jakovlevics (művész­név); Kombitt (eredeti név); (Romni, 1885. júl. 6.—Moszkva, 1950. szept. 25.): orosz rendező. 1905-ben lett színész, majd há­rom évvel később rendező. 1913-ban a moszkvai Szabad Színházban bemutatta az A. Schnitzler szövege nyomán Dohnányi E. által megzenésített Pierrette fátyola c. pantomimjátékot. Az 1. világháború idején a némafilmmel is próbálkozott. 1914-ben feleségével, Alisza Koonyen színésznővel együtt — aki korábban K. Sztanyiszlavsz­kij társulatában játszott — létrehozta a Kamara Színházat, amelynek haláláig ve­zetője maradt. Legfőbb céljuk az avantgarde törekvések és kísérletek megvalósítása mel­lett a művésziség megőrzése volt, miközben az előadások a kínai játékkultúrától kezd­ve a kortárs orosz futurista színház színpad­technikai újításait is ötvözték. 1917 előtt a sokszor rendkívüli hősök magasztos szen­vedélyeit bemutató repertoárjukon szere­pelt többek között Kálidásza szanszkrit költő műve, a Sakuntalá c. dráma. Az októ­beri forradalom után, az akkori elvárások­nak megfelelően ugyancsak a nagy egyéni­ségeket állították a középpontba. A követ­kező három évtizedben a színtársulat Szta­nyiszlavszkijivel a realista színházra, vo­natkozó rendezői elvei nyomán működött.

Next