Világirodalmi lexikon 16. U–Vidz (1994)

V - vámpírirodalom - vámpírtörténet

VAMPI Stokernek a — később külön említendő — Dracula-figura megírásakor; hatása alatt a francia Ch. Nodier és C. Bérard kétkötetes vámpírregényt írt (Lord Ruthwen ou les vampires, 'Lord Ruthwen avagy a vámpí­rok', 1820). A. Dumas színpadra alkalmaz­ta, s ezt követően Nodier, Carmouche és Jouffray A vámpír c. darabját is előadták a párizsi színházak.­­ A híres 19. sz. eleji vámpírtörténetek sorába tartozik E. T. A. Hoffmann Vampirismus (1820, Trócsányi Z., A vámpír, 1919) c. elbeszélése a szépsé­ges vérszívó leányról, Auréliáról, valamint a P. Mérimée La Guzla ('A guzla', 1827) c. kötetében közölt vámpíreset, melynek az író 1816-ban maga is tanúja volt Szerbiá­ban. 1828-ban a német zeneszerző, H. A. Marschner szerzett hírnevet (R. Wagnerre is ható) Der Vampyr ('A vámpír') c. operá­jával, amely a német színpadokon csaknem egy évszázadon át műsoron maradt. A. K. Tolsztoj az orosz néphagyományból merí­tette Opir ('Vámpír', 1841) c. elbeszélésé­nek témáját. Hoffmann és Nodier alapján Th. Gautier is írt vámpírnovellát Síron túli szerelem (magyar ford.: Szoboszlai Margit, Galaktika, 1983, 51.) c., s Ch. Baudelaire­től két vámpírköltemény is ismert — Le Vampire (Babits M., A vámpír, Baudelaire válogatott versei, 1957); Métamorphoses du Vampire (uő, A vámpír metamorfózisa, uo.) —; az utóbbit A romlás virágai c. köte­téből 1857-ben a cenzúra kihagyatta, mint „erkölcstelen és szemérmetlen" verset, s csak a későbbi kiadásokban jelenhetett meg. Ez idő tájt, a 19. sz. derekán egyéb­ként egy Th. Preskett nevű — ma már elfe­ledett — angol szerző írta a leghosszabb, legvéresebb és legszenzációsabb vámpír­ponyvaregényt (Varney, the Vampyre of the Feast of Blood, "Varney a vámpír, avagy a vértivornya'). A 19. sz. második felében a lidérces kísértethistóriák nagy­mestere, az ír J. Sh. Le Fanu (1814—1873) egyben a legsikerültebb vámpírtörténet szerzője is. Carmilla c. novellájában első­ként hasznosította a néphiedelmek motívu­mai mellett a vámpirológia (Calmet és má­sok) műveit.­­ Új fejezetet nyitott a vám­pírhistóriák történetébe az ír B. Stoker Dra­cula (1897, Bartos T., Drakula gróf váloga­tott rémtettei, 1985) c. regénye. A Dracula ('ördög') név eredetileg Vlad Te­pes, a ke­gyetlenségéről hírhe­dt 15. sz.-i havasalföl­di vajda ragadványneve volt, akinek figu­ráját Stoker egybeötvözte a főrangú vámpí­rok rémalakjaival, s az erdélyi Kárpátok kísérteties tájain játszódó történet óriási sikert aratott. Milliós példányszámban ad­ták ki, világszerte lefordították — magya­rul már a megjelenését követő évben foly­tatásokban közölte a Budapesti Hírlap —, napjainkig újra és újra megfilmesítik, s a 20. sz.-i horror műfa­jokban is igen divatos figura köré fonódó mondakör az effajta írá­sok szerzőinek fantáziájában egyre tovább variálódik, bővü­l.­­ A századforduló utá­ni, jórészt Le Fanu és Stoker nyomdokain haladó angol és amerikai vámpírtörténet­írók többsége ma már elfeledett (mint a 20. sz. elején működő angol F. G. Loring és R. M. James), és D. H. Lawrence The Lovely Dame ('A szép nő') c. vámpírelbeszélése sem tartozik az író jelentős alkotásai közé. Az angol W. F. Harvey Miss Avenal (ua., 1946) c. novellája a mások energiájából táplálkozó „energiavámpír" ötletével tű­nik ki, színvonalával pedig R. Ruddorf The Dracula Archives ('A Dracula-archívum', 1970) c. regénye.­­ Az amerikai vámpír­történetek közül F. M. Crawford For the Blood is the Life ('Mert a vér az élet', 1911) c. regénye érdemel említést, és próbálko­zott vámpírelbeszélésekkel a­­­Sword and Sorcety egyik klasszikusaként számontar­tott H. P. Lovecraft (The Hunned House, 'Az elátkozott ház', 1924) és baráti körének több tagja (A. W. Derleth, C. A. Smith, R. Bloch) is. Képviselői azonban többnyire igénytelenebb, ideig-óráig számontartott szerzők (H. Davidson, R. E. Sloward, C. Jacobi, O.K. Kline, G. La Spina, E. W­arrel stb.). A -­science fiction egyik, a -* Sword and Sorcery felé mutató vonulata is ötvöző­dik olykor a vámpírtörténetekkel, amint ez R. Bradbury (The Man Upstairs, 'Ember a másodikon', 1947), R. Matheson (T­om Le­gend, 'Legenda vagyok', 1954), F. Brown (Blood, 'Vér', 1955) és mások írásaiban megfigyelhető. O­­­*démonológia, kísértet­történet, rémtörténet) ; Irod.: C. de Plancy: Dictionnaire infernal (1818, reprint 1980); R. Amador: De la vie du sang au point du vue des croyances populaires (1844); Ipolyi A.: Magyar Mythologia (1854); S. Hock: Die Vampyrsagen und ihre Verwertung in der deutschen Literatur (1900); M. Sum­mers: The Vampire, his Kith and Kin (1928); uő: The Vampire in Europe (1929); H. Ludlum: A Biography of Dracula (1961); R. Vadim (szerk.): Histoire des vampires (1961); T. Faivre: Les vampires (1962); M. L. Carter (szerk.): The Curse of the Undead (1970); D. Sturm—K. Völker: Von denen Vampyren oder Menschensau­gern. Dichtungen und Dokumente (1971); R. Florescu—R. T. MacNally: Dracula. The Biography of Vlad the Impaler (1973); D. Gifford: A Pictorial History of Horror Movies (1973); L. Wolf: The Annoted Dra-

Next