Világosság, 1973. január-június (14. évfolyam, 1-6. szám)

1973 / 1. szám - Csalog Zsolt: Etnikum? Faj? Réteg?: Adalékok a "cigányság" fogalmához

tívok, magas születési arány és rossz biológiai állapot, alacsony iskolázottság. Ugyanakkor azonban az is világos, hogy a leírt szociális problematika nem szű­kíthető le csak a cigányság körére. Ha országosan ke­ressük társadalmunknak azt a rétegét, amelyet a fenti vonások jellemeznek, kitűnik, hogy annak jelentős hányadát cigányok adják ugyan, de bőségesen tartal­maz nem-cigány elemeket is. Nem pusztán eufemiz­mus, hogy ,,cigánytelep” helyett „szociális követelmé­nyeknek meg nem felelő telepek”-ről beszélünk, e putri­falukban ugyanis igen gyakran megtaláljuk az azonos szinten élő nem-cigány elem jelentékeny százalékará­nyát is. Békés megye telepein például a közelmúltig 20—60%-ot tett ki a magyar-cigányokkal együtt élő, eredetére nézve idegen elem (mezőberényi „London” : kb 30%, „Párizs”: kb 50%, dobozi Lesszik: 60%, szarvasi Krakkó: kb 15% oláhcigány, 40% magyar­cigány, valamint a magyar-cigányokkal keverten lakó 45% magyar és szlovák agrárproletár), amelyet a tár­sadalmi környezet a lényegében azonos szociális szint ellenére sem tartott ,,cigány”-nak. — Másrészről: a cigányságnak az a ma még jelentéktelennek mond­ható hányada, amely — főleg egyéni­ családi egység­ben kiszakadva közösségéből — túljutott a leírt szo­ciális szinten és szakmunkási vagy értelmiségi kategó­riában kielégítő, átlagos szintet ért el, már csak az át­­épülés nyomán jelentkező bonyolult tudati problémák miatt sem vonható ki egy bármilyen megfogalmazású „cigánykérdés” problematikájából. — Mindezek alap­ján egyértelműnek tűnik, hogy a „cigányság” jelen­legi állapotában nem azonos egy bizonyos marginális helyzetű, legalsó szintű szociális rétegünkkel, hanem egy azt csak részben fedő annál kisebb és egyben nagyobb kör. Etnikum-e a magyarországi cigányság? Cigányságunk etnikai tekintetben három élesen elkü­lönülő csoportra oszlik. Döntő többségét adja az ún. magyarcigány csoport, amelynek általában már több generáció óta anyanyelve és egyetlen nyelve a magyar. Ez a csoport kulturális képében is önálló karaktert mutat, foglalkozási struktúrájára századunk első felé­ben jellemző a muzsikus-tevékenység, a vályogvetés, a sármunka. A Kisebbséget jelentő egység a román­cigányok, „beások”, „balajarók” (arányuk csak a Dél- Dunántúlon domináns), akik a század elejéig szinte egységesen faiparos (teknővájó) és erdőmunkás fog­lalkozásúak voltak, anyanyelvük a román nyelv egy dialektusa, máig a magyar környezet nyelvét is meg­tanulva kétnyelvűekké váltak.­­ Ugyancsak kisebb­ségi csoport a cigányság tömbjén belül a még ma is cigány nyelvet beszélő, kétnyelvű ún. oláhcigányság; míg az előző két csoport belső tagozódást alig mutat, ez utóbbi nyelvében és kultúrájában rendkívül diffe­renciált.­ Ma is eleven törzsi-nemzetségi tagolódásához igazodott a közelmúltig a tradicionális foglalkozások (fémműves szakmák, lókereskedés) finom rendje is. Alapvető fontosságú tény, hogy e csoportok egymással úgyszólván nem kommunikálnak. Az oláhcigány tör­zsek máig vagy a közelmúltig endogámok voltak, csak a szigorú társadalmi szerkezet jelenkori lazulásá­val képzelhető el pl. lovári férfi és mására nő házas­sága, de mindenképpen és máig csoporton (oláhci­gányság) belül maradva. Mind a románcigányságnak, mind a magyarcigányságnak döntően több kontaktu­sa van a nem-cigány („magyar”) társadalom külön­féle rétegeivel, mint a három cigány csoportnak egy­mással. Jól kivehető, hogy egymással szembeni merev elzárkózásuk — mivel a helyi, táji érvényű társadalmi hierarchia más-más fokán állnak és a beilleszkedés folyamatában más-más utat járnak — általában tu­datos és ideológiai töltetű. Általános jelenség, hogy a cigány informátoraink aláhúzottan hangsúlyozzák „hasonlóságukat” a „magyarokkal”, ugyanakkor pe­dig nagyfokú eltérésüket más cigány csoportoktól, po­pulációktól, gyakran a ténylegesen rokonoktól is. (Mindez persze már részben egy beilleszkedési hajsza torz szimptómája is, az átépülési igények nyomán je­lentkező meghasonlottság, tudathasadás.) A cigányság egyes csoportjainál máig megfoghatók egy tradicionális kultúra többé-kevésbé eleven motí­vumai vagy összefüggő szövet­ töredékei. Ilyenek a hagyományos cigány iparok (csengőöntés, szegkovács­­ság stb.) jórészt középkori szintű technológiái, az oláhcigányok női viseletének egyes elemei, a románci­gányok néhány archaikus telepén még fellelhető spe­cifikus építkezés és lakberendezés, az oláhcigány és románcigány szöveg- és zenefolklór változatos törté­neti múltú és eredetű rétegei stb. Fontos azonban hang­súlyozni, hogy ezek az etnikusan meghatározó speci­fikumok általában csak az egyes csoportokra (vagy — az oláhcigányság esetében — esetenként a csoport­nál is kisebb egységekre­ kiterjedő jellemzői a kultúrá­nak. A magyarországi cigányság egészére jellemző, etnikusan meghatározó kulturális specifikumokat ki­mutatni aligha tudunk. Úgyszintén fontos azt is aláhúznunk, hogy a kultúr­­szint kvantitatív jelzői nem tévesztendők össze a kul­túra etnikus jellegét meghatározó specifikumokkal. Mindazok a jobbára negatív jelenségek, amelyeket a köztudat­okkal vagy ok nélkül a „cigányság”-hoz asz­­szociál — és amelyek esetenként lehetnek valóban jellemzők a cigányság egészére vagy csoporttagolódás­tól függetlenül nagy részére (pl. a magas gyermekáldás mint „szokás”, általános viselkedési szokások stb.) — általában nem etnikus értékűek, hanem az utóbbi szá­zadok nyomorszintjéből adódó másodlagos tünetek.­ ­ Részletesen lásd: Erdős Kamil: A magyarországi cigányság. Néprajzi Közlemények III. (1958.) 152—173.

Next