Világosság, 1973. január-június (14. évfolyam, 1-6. szám)

1973 / 1. szám - Szigethy Gábor: Petőfi

És Petőfi Sándor 1849. július 31 -én délután öt órakor Fejéregyháza és Héjjasfalva között, a Sárpatak hídjá­­nál, egy kövön üldögélt, ha hinni lehet a forrásoknak, lehajtott fejjel sétálgatott is, és közben jegyezgetett. Előző éjszaka ágyat se látott s az elmúlt tíz nap utaz­gatásaitól s izgalmaitól is megviselten indult kora haj­nalban a csatába. Polgári ruhában, fegyver nélkül. De nem meghalni. Mert Petőfi nem akart meghalni. Tudós életrajzírók majd mindig úgy tették s teszik fel a kérdést: meg akart-e halni Petőfi Sándor? Vajon valóban életét befejezni ment a segesvári csatatérre? Vajon csak vállalt s tetszetősen alakított szerepe so­dorta őt fegyvertelenül a lőporfüstös pokol közepére, hogy jövendölését igazolhassa s az utókor méltán tisz­telhesse benne a világszabadságért csatatéren elesett hőst, akinek földi maradványa a névtelenek közös sír­jában pihen? A tények az ellenkezőjét bizonyítják. Petőfi két nappal korábban, feleségéhez írt utolsó le­velében így ír: ,,Szopik-e még a fiam? válasszátok el minél elébb, s tanítsd beszélni, hogy meglepjen”. Aki meglepetésre vágyik, az nem a halálra készül. És az sem, aki jegyzeteket készít az ágyúdörgésben. És az sem, aki menekülni akar. Gyalokay Lajos olyan ember volt , amilyen­ vissza­emlékezéseiben is akadnak szép számmal téves adatok, időködösítette tények, másképpen látni akart esemé­nyek, de a költő egyéniségét nem tudta meghamisítani, még akkor sem, ha az ellene bizonyított. Íme egy rész­let 1887-ben megjelent emlékezéseiből: „— Jöjj ve­lem — mondám kezét megragadva — kocsimat innen nem messze állítottam fel, azon menekülhetünk, gya­log vagy, elvágnak vagy elfognak. — Azt hiszed —­ felelé­g — hogy van olyan bolond, aki ebben a pokolban megállni merné helyét, kocsisod is elfutott, mint a többi. Nézd — ezzel a felénk közelítő lovascsapatra mutatott — itt nem lehet menekülni, ne gondolj most kocsidra, hanem jer oldalt, ott talán megszabadulhatunk. Látván habozásomat, ezen szavakkal: „nincs idő gondolkodni, én megyek, Isten veled!” — kirántotta kezét az enyémből és leugorva a töltésről elrohant.” Gyalokay természetesen életben maradt. A lassú fel­fogású, józanul méricskélő, emlékezéseiben szépelgő katonatiszt azonban még közel negyven év múltán sem veszi észre, hogy akkor és ott Petőfi sokkal inkább akart menekülni, mint ő, mert sokkal inkább tisztá­ban volt a veszedelemmel. 36 Csakhogy a Gyalokay-félék mindig életben maradnak, mert nem értik a veszedelmet s mert mindig akad egy véletlenül szabadon hagyott ösvény, egy rejtekúton felejtett kocsi, egy jószívű ellenség, aki futni hagyja őket. Mert miként az életük, az ilyeneknek a halála sem ér sokat. Petőfi pedig menekült. Mert élni akart. „Potomság” — mondta, amikor a fejéregyházi úton vágtatva közelgő lovasokra figyelmeztette a menekülő tábori orvos, Lengyel József. Potomság — és tovább jegyezgetett! S az orvos, aki évek múltán is pironkodó magyarázkodással mentegette magát, hogy lovára nem vette fel a gyalogosan visszamaradó költőt, nem ér­tette, miért s mire mondj­a a csapzott hajú, kimerülten rátekintő költő, a közelítő ellenséggel szembenézve: potomság. Hogyan is érthette volna a derék vidéki körorvos, aki előbb a mások s most csak a saját életének megmenté­sével volt elfoglalva, hogy egy ezred vágtató lovas, egy vesztett csata, egy menekülő hadsereg ott és ab­ban a pillanatban: potomság. Hisz egy ember élete akkor már mit se számított. Még akkor sem, ha azt az egy embert Petőfi Sándornak nevezték. De ezt ott talán csak Petőfi Sándor tudta. És a költő, amíg az ispánkúti kaptatóra próbált zilálva fölkapaszkodni, remélve, hogy eléri a kukoricást, ami­ben elrejtőzhet, talán Rómeóra gondolt. A félbeha­gyott fordításra. A derékbatört életsorsra. Hogy miért is kellett a két fiatalnak meghalnia s milyen ostoba véletlenek özönének kellett bekövetkeznie, hogy végül is boldogok ne lehessenek. Mert Romeo fiúja eljut a döghalállal sújtott Mantovába, megvinni Júlia halá­lának hírét, de Lőrinc barát küldöttét már nem enge­dik be a városfalak közé ; mert Romeo előbb ér a krip­tába, mintsem Júlia magához térne; mert Júlia egy perccel a herceg s a család érkezése, a tisztázó magya­rázatok érkezése előtt döfi szívébe a tőrt, mert Ró­meónak pont akkor és ott kell halálos párbajba keve­rednie Tybalttal, és éppen Rómeót sújtja száműzetés, és ... és ... és ... ! Tízezer véletlen egybeesése okozza hát csupán Romeo és Júlia halálát? Pedig Romeo és Júlia sem akar meghalni. Élni szeretnének. És boldogok akarnak lenni. De lázadásuk, érzelmi tiltakozásuk a megmerevedett szokások, a mindenki számára kötelező mértékek, a konvencionális tiszteletadás, az önállótlan gondolko­zást kánonná emelő közrend, a feudális anarchiát feu­dális renddel leplező zsarnokság ellen­i kihívás. Petőfi sem alkudozott. És nyíltan és világosan beszélt. Félreérthetetlenül. „Felszabadultunk a Metternich­­kompánia alól, s kaptuk a Batthyány-ministériumot. Erre ugyan elmondhatni, hogy »eben gubát«. Amaz tetteivel törekedett vesztünkre, emez tétlenségével

Next