Világosság, 1974. július-december (15. évfolyam, 7-12. szám)

1974 / 8-9. szám - Fröhlich Ida: A kinyilatkoztatás könyve

526 során nyerte, így tehát már helyet kapnak benne a korábban a prófé­ták által is sürgetett szociális intéz­kedéseket tükröző törvények; ilyenek a Deut. 15. intézkedései az ún. jóbél év rendszeréről — azaz az adósrabszolgák hét évenkénti kötelező szabadonbocsátásáról — a lesüllyedő kisparasztság érdekében. A 2 Kir. 22:3-23:3 könyv­ megta­lálást leíró elbeszélésének irodalmi szempontból komoly hagyomány­történeti jelentősége van. A törté­netben minduntalan felbukkannak a Szináj-tradíció, a Jahvénak Mó­zessel és népével kötött szövetsé­géről szóló elbeszélés elemei, ame­lyeknek felhasználásával Jósijáhu - vagy inkább a Királyok könyvé­nek szerkesztője - újra megeleve­níti a korábbi szövetség történetét. Erre a kapcsolatra közvetlenül is utal az elbeszélés, amikor a megta­lált törvénykönyvet rögtön Mózes személyéhez kapcsolja, és azono­sítja a Szináj-hegyi törvényekkel. Az elgondolást számos más, stilá­­ris jegy is alátámasztja. Jósijáhu ünnepélyesen, az egész nép előtt olvastatja fel és iktatja törvénybe a Deuteronomiumot­­ az aktus ün­nepélyességének hangsúlyozása és a népgyűlés történeti szerepének bizonyítása mellett ez az elem szin­tén a mózesi szövetségre utal, ahol Jahve Mózesnek szintén az egész nép jelenlétében nyilatkoztatja ki törvényét (Ex. 19:10 2,5). A Szináj tradícióhoz hasonló a törvény és a szövetség hagyományának felfo­gása is a Krónikák könyvének el­beszélésében. Az adott történeti szituácóban — amelyben a tartós politikai függetlenségnek csak a re­ménye csillan meg — a Szináj-tra­dícióhoz hasonlóan hangsúlyozza az elbeszélés a saját törvény meg­létét, és ennek alapján a nép saját, kizárólagos istenével kötött szö­vetséget, a kiválasztottság hagyo­mányának alapját. Nem véletlen az sem, hogy az elbeszélés szerint a törvény beiktatása után Jósijáhu a peszah­ot - az egyiptomi fogság­ból való menekülés ünnepét - fé­nyes külsőségek között üli meg, „amilyet nem tartottak a bírák napjai óta” (2 Kir. 23:22). Távolabbról a Szináj-hegyi szövet­ség törvény adása és a jóslási szö­vetség törvény­ megtalálásra vo­natkozó elbeszélése ugyanannak az ismert irodalmi fikciónak, az „égi levél”, az égtől írásban kapott isteni üzenet motívumának körébe tartozik . Mózes írást - kőtáblákra vésett törvényeket - kap a szövet­ség megkötésekor. A Jósijáhu ne­véhez kapcsolódó hagyomány ugyancsak isteni eredetű; Jahve szándékának megfelelően megta­lált könyvről beszél. A motívum nem ismeretlen a Biblia más helyén sem ; Ezékiel prófétának látomásá­ban könyvtekercset tartó kéz jele­nik meg, átadja az írást, amelyet a próféta lenyel. Az irat hatására isteni sugallat szállj­a meg, és pró­fétáini kezd. (Ez. 2:8-3:3). Az idézett bibliai helyek mellett az „égi levél” motívuma megtalálha­tó görög irodalmi szövegekben, apokrif és pszeudepigrafikus, ha­­giográfiai iratokban, középkori legendákban, sőt, a mormon val­lásalapító, Joseph Smith 1823-ból származó, bibliai utánérzésektől áthatott leírásában is, amely a mormon vallás aranytáblákra írt szent könyveinek megtalálását mondja el. Ezeket az elbeszélése­ket gyűjti össze és elemzi részlete­sen egy nemrég megjelent munka, Wolfgang Speyer Bücherfunde in der Glaubenswerbung der Antike (Könyvleletek az antik vallási pro­pagandában, Göttingen 1970.) c. könyve. A szerző vizsgálódásainak körét azokra az elbeszélésekre szű­kíti le, amelyek az írásos kinyilat­koztatás tana mellett egy sajátos mozzanatot, a kinyilatkoztatást tartalmazó könyv megtalálásáról, vagy újra-felfedezéséről szóló be­számolót is tartalmazzák. Anyagát is a megtalálás helye szerint cso­portosítja, égből a földre érkezett könyvek; sírokból és földből elő­került iratok; templomokból, könyvtárakból és levéltárakból származó, isteni eredetű könyvek. Az égből származó könyvekhez fűződő történetekben egy jellegze­­zetes csoport különül el a többitől. Plutarkhosz, Fabius Maximus élet­rajzában (2:3) az Itáliában Hanni­bál hadjárata alatt feltűnő baljós előjelek közt említi a Faleriiben talált égi eredetű táblákat, rajtuk Hannibálra utaló felirattal. Phó­­tiosz egyházatya Izidorosz életraj­zában említést tesz egy Kisázsiá­­ban, Emesza közelében földre hul­lott tűzgolyóról, amelyen szintén írás található, és a kérdezőnek szó­ban jóslatokat is ad. A más ókori forrásokban és újkori hiedelmek­ben is feltűnő elbeszéléstípus jel­legzetessége, hogy az isteni kinyi­latkoztatás az égből lezuhanó kőre írva, vagy kőben elrejtve érkezik az emberek közé. Az elképzelés kétségkívül a meteoroknak a pri­mitív vallásokban ismeretes tiszte­letével kapcsolatos; az égből érke­ző meteorkő a villám képének pár­ja, tehát a viharisten, vagy az ele­mek felett uralkodó isten mitikus logika szerinti megjelenési formája, amely gyors és félelmetes megjele­nésével egyben hatásos kifejezője az elképzelésnek. A kopt gnoszti­­kus Pisztisz Szophia c. iratban az égi levelet sziklán találják meg (c. 134). Az az irodalmi szokás, hogy az írá­sos kinyilatkoztatást égből érkező kövekhez kapcsolják, magyaráz­ható a meteorköveknek már emlí­tett, az ókorban általános, de más területeken és korokban is ismert tiszteletével. A primitív vallások­ban egyébként is rendkívül elter­jedt a kövek tisztelete, eredetüktől függetlenül. A szentként tisztelt köveknek isteni erőt - így többek közt az isteni kinyilatkoztatás elő­idézéséhez szükséges képességet is - tulajdonítottak. Közismert, és a Speyernél elemzett történetek ér­dekes párhuzama felépítésében a Gén. 28:11-ben elbeszélt történet, amely szerint Jákob, útban Hárán felé, alkonyatkor megpihenve feje alá egy követ tesz. Almában Jahve

Next