Világosság, 1982. január-június (23. évfolyam, 1-6. szám)

1982 / 2. szám - Hahner Péter: Danton vagy Robespierre? Egy historiográfiai vita története

vívták, előbújik, hogy imádtassa magát; erős meg­győződése és közismert becsületessége híján a leg­hitványabb embernek nevezhetnénk.”11 II. 1830 táján változik a helyzet. Egyre jobban megerő­södik a történetírók és a forradalmárok körében az a robespierre-ista hagyomány, amely még Babeuftől vette eredetét, s a negyvenes évekre Európa-szerte elterjedt. Babeuf 1794-ben még Robespierre ellen foglalt állást. A rohamosan növekvő nyomor, és barátja, az egykor Robespierre legbelső köréhez tartozó Buonarroti ha­tására azonban hamarosan más szemmel nézte a Közjóléti Bizottság egykori gazdasági intézkedéseit. 1796-ban már meggyőződéses robespierre-istaként szervezi meg az Egyenlők összeesküvését. Világnézetének egyik meghatározó fontosságú eleme az­­a gazdasági pesszimizmus, amellyel nem ismerte fel, hogy a termelőerők fejlődése egy idő után min­denki számára biztosíthatja az alapvető létszükség­leti cikkeket. Az ipari forradalom még nem teljese­dett ki Franciaországban sem, ezért Babeuf csak egy forradalmi diktatúra által ellenőrzött gazdasági élet keretein belül tudta elképzelni a szélesebb tömegek részesedését a korlátozott mennyiségű fogyasztási javakból. Ezt a diktatúrát pedig — mind maga, mind követői számára — Robespierre testesítette meg. Miután az Egyenlők összeesküvését a direktó­rium felszámolta, és Babeuföt kivégezték, tanításait társa, Buonarroti örökítette át a tizenkilencedik szá­zad első felének szocialistái számára. 1828-ban kiadta Conspiration pour l'Egalité dite de Babeuf című em­lékiratait, s ez a könyv igen nagy hatást gyakorolt a baloldali körükre. Kilenc év múlva már önálló kötetet szentel Robespierre emlékének, aki szerinte „ ... az erkölcstelenség áldozata volt ... A népnek sohasem volt nálánál komolyabb és odaadóbb barátja . . . Most azzal vádolják, hogy diktatúrára törekedett. . . De mi azt mondjuk: boldog lenne Franciaország és az emberiség, ha Robespierre diktátor lett volna, s megvalósíthatta volna nagy reformjait!”12 A harmincas években sorra megszólalnak Robespierre egykori kollégái. A nagy Közjóléti Bizottság utolsó élő tagja, Barere szerint ,,a tisztaság és a becsület embere volt, igazi és őszinte republikánus.”13 René Levasseur rajongással ír róla emlékirataiban, s a negyvenes évek elején Laponneraye nemcsak Robes­pierre írásait adja ki, de nővére, Charlotte visszaem­lékezéseit is. A keresztényszocialista Bachez, aki szá­mára a francia forradalom a keresztény civilizáció csúcspontja, s Robespierre az apostola, 1834-ben kezdi el kiadni máig is haszonnal forgatható, negyven kötetes szöveggyűjteményét.14 Mindezek eredményeképpen a negyvenes években növekvő tisztelettel emlegetik Robespierre nevét. George Sand ,,a forradalom legnagyobb, s a történe­lem egyik legnagyobb emberé”-nek nevezte 15, s a maga módján még a forradalmi érzelmekkel egyál­talán nem gyanúsítható Chateaubriand is elismeri jelentőségét, hiszen az „ördögi” jakobinusok leg­­nagyobbjának tekinti. A szocialista írók — Tissot, Esquiros, Cabet, akinek forradalomtörténetét Pe­tőfi Sándor is olvasta — történelmi műveiben egyre előkelőbb helyet foglal el, igazi apológiáját pedig Louis Blanc Histoire de la Révolution-jának kitűnően dokumentált és igen színvonalasan megírt tizenkét kötetében nyeri el.16 E szocialisták fülében annak a párizsi munkásnak a kiáltása visszhangzott tovább, aki az 1795-ös felkelések idején e szavakkal fejezte ki a fővárosi szegények véleményét: „Robes­pierre idején folyt a vér, és volt elég kenyér, most nem folyik a vér, és ínség van. Úgy látszik, ismét egy kis vért kell kiontanunk!”17 A Megvesztegethetetlen népszerűsége ebben az idő­szakban Franciaország határain kívül is kezdett el­terjedni. Angliában nemcsak a chartista O’Brien ne­vezi a „legnagyobb reformernek és törvényhozónak, akit a világ mostanáig megismert”, de a tory Croker is egyedül róla nyilatkozik kedvezően a forradalom vezetői közül.18 Érte rajong az orosz Herzen, Be­­linszkij, és a magyar Vasvári is. Hazánkban már 1839-ben közli a Hasznos Mulatságok Robespierre egyik beszédét, 1848-ban pedig önálló kötetben jele­nik meg „beszéde az alkotmányról”.19 A korszak forradalmárai azonban egyáltalán nem ápolják egyforma szenvedéllyel Robespierre kultu­szát. A — nagy általánosságban robespierre-istának nevezhető — radikálisok és szocialisták mellett megje­lennek azok a szélsőbaloldali irányzatok, amelyek hívei megvetik a „burzsoá” Robespierre-t, de Danton, a liberálisok „kedvence” felé sem fordulnak több rokonszenvvel. A Se istent, se vezért! című lapot kiadó Blanqui, vagy a magát — a világon elsőként — anar­chistának valló Proudhon inkább Robespierre balol­dali ellenzékéhez vonzódott. Ez az irányzat is végig­követhető napjainkig. A blanquistákat és a proudho­­nistákat az anarchisták követték. Kropotkin der­ 11 Thiers, 1. m., 107. o. 12 F. Buonarroti, Observations sur Maximilien Robespierre. Paris: 1837. — Közli: Rudé, I. m. 62. o. 13 Közli: R. R. Palmer, Twelve Who Ruled. Princeton: 1973. 396. о, 14 Mémoires de Levasseur de la Sarthe. Paris: 1828.; A. Laponneraye. Ouvres de Robespierre. Paris: 1840—42.; P. B. Bûchez, — P. C. Roux, Histoire parlementaire . . . Paris: 1834—45. 15 Idézi: Marc Bouloiseau, Robespierre. Paris: 1965. 122. o. 16 Louis Blanc, Histoire de la Révolution Française. Paris: 1847—62.; Cabet-ről lásd: Fekete Sándor, „Petőfi forradalomtörténetének krono­lógiájáról.” Irodalomtörténet, 1976/2. sz. 426—48. o. 1,7 A. Soboul, Les sans-culottes. Paris: 1968. 59. o. 18 Közli: Rudé, I. m., 63—4., 69. o. 19 Robespierre beszéde az alkotmányról. Ford. s a magyar nép figyelmébe ajánlja Greguss Ákos. Szarvas: Ï848, Réthy Lipót.

Next