Világosság, 1983. január-június (24. évfolyam, 1-6. szám)

1983 / 6. szám - Csorba László: A gondolkodó Mednyánszkyról: Sarkantyú Mihály: Mednyánszky László (1852-1919)

A GONDOLKODÓ MEDNYÁNSZKYRÓL • Sarkantyú Mihály: Mednyánszky László (1852—1919)* Az igényes ismeretterjesztés és az elmélyült szakkutatás közös nyereségként tarthatja számon a Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata legújabb albumsorozatának nemrég megjelent harmadik kötetét. Már maga a kiadvány könyv­­művészeti megformálása, gyönyörködtetés és használha­tóság jó arányérzékkel eltalált, funkcionális egysége is örömet okozhat az olvasónak. Legalább ekkora figyelmet érdemel azonban az igen magas színvonalon reprodu­kált képanyagot kísérő, az albumok hagyományos szöve­geitől előnyösen különböző bevezető tanulmány is. A szerző elöljáróban olyan problematika-vázlatot ígér, ami csupán a Mednyánszky-életmű főbb tipológiai kérdései­nek, és néhány jellemző részletének áttekintésére törek­szik, érzékeltetve egyben a kutatás némely műhelygond­ját is. Munkája azonban jóval több ennél : nem immanens részletekbe beletemetkező pálya- és stílusrekonstrukció (ami természetesen önmagában sem lenne érdektelen és értéktelen produkció), hanem a művészettörténet-írá­sunkban mindmáig sajnálatosan ritka művelődéstörténe­ti szemlélettel és igényességgel megformált olyan alkotói portré a festő és gondolkodó Mednyánszkyról, ami szá­mottevő eredményekkel gazdagítja az időben még nem is oly távoli Osztrák—Magyar Monarchia — tágabban a magyarországi polgári átalakulás — művelődéstörténe­téről, szellemi életéről meglévő ismereteinket. A tanulmánynak esszéisztikus ívet biztosít az a mind­végig vonatkoztatási pontként érvényesített felismerés, hogy Mednyánszky—felső pillantásra oly sajátosnak látszó személyes és alkotói életútja során megteremtett — élet­műve „csupán” egyike az európai történelem talán leg­különösebb államalakulatának agóniájában született mű­vészi csúcsteljesítményeknek. Ez a „csupán” persze — jól tudjuk — európai rangot jelent, és egyben lehető­séget annak a tárgyi-természeti-szellemi környezetnek minél mélyebb megismerésére, amely a művész ecsetje nyomán félelmetesen ismerősen, és mégis szuverén, egye­di „titokzatossággal” jelenik meg vásznain. Sarkantyú Mihály avatott tolmácsolása nyomán ismerve fel a legfon­tosabb motívumokat, tényszerű kapaszkodókat kapunk egy különös ember belső világának megismeréséhez. A remekművek „titokzatosságát” boncolgatva pedig egy ritkább, de nem kevésbé izgalmas szellemi élményben is részünk lehet: a szerző — művészettörténésznél talán ritkábban látható következetességgel — visszafelé is haj­landó feltenni a kérdést, és úgy elemezni a Mednyánsz­­ky-ouvre legfontosabb darabjait, mint a festő „jellegze­tesen monarchiabeli” emberi és művészi sorsproblémái­ra megfogalmazott válaszokat. Sarkantyú elemző rekonst­rukciója tehát nemcsak arra figyelmeztet, amit a monar­chia viszonyai megértetnek Mednyánszkyról, hanem — ez­zel egyenrangú, épp Mednyánszky jobb megismeréséhez nélkülözhetetlen tanulságként — arra is, amit Med­nyánszky a monarchiáról mondani tud és akar. Századunk utolsó negyedéből visszatekintve kétségkívül „egy átmeneti kor átmeneti figuráinak” látszanak azok a csekély számú, jobbára szerényebb társadalmi jelentő­ségű arisztokrata csoportok, amelyek ugyan tevékeny ré­szesei, esetleg vezetői voltak a társadalmi-politikai gon­dolkodás konzervatív áramlata látványos századvégi meg­újulásának, mégis épp a lényeget tekintve különböztek irányzatuk derékhadától. Az újkonzervatív gondolkodás kapitalizmus-kritikájának alapelemeit — szociális érzé­kenység, aktív társadalom-organizáció igénye, szélsőségei­től megfosztva szabályozott gazdaságra törekvés, „anti­­liberális” humanizmus stb. — ugyanis ők valóban komo­lyan, mély szubjektív hitellel vallották politikai „credo”­­juknak, és nem csupán olyan hatásos propaganda­­szólamgyűjteménynek, amelynek demagóg hangoztatá­sával teremthető tömegbázis a valódi, de elhallgatott cél — a születési kiváltságrendszer továbbéltetése — bizto­sításához. Nyilván nem véletlen, hogy ezek az arisztokra­ta csoportok többé-kevésbé elmaradtak osztályuk anya­gi színvonalától, és életmódjukkal is egy Közép-Európá­­ban hiányzó társadalmi típus, az „arisztokrata értelmi­ségi” megteremtésére törekedtek. Személyes kapcsola­tait, életmódját és munkásságának tágabb szemléleti ke­reteit tekintve közéjük — közelebbről Justh Zsigmond, Czóbel István, Ambrus Zoltán stb. köréhez — tartozott Mednyánszky László is. Az újkonzervatív és a szocialista áramlatoknak azt a libe­ralizmus-kritikában gyökerező közös — bár közismerten különböző megoldásokat involváló — meggyőződését, hogy az egyén nem elszigetelten, hanem csakis szocia­­bilitásában, a mindenkori társadalmi közeg aktív kör­* Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata, 1981. 375

Next