Világosság, 1987. január-június (28. évfolyam, 1-6. szám)

1987 / 5. szám - ÉRDEK ÉS KÉPVISELET - Szabó Máté: Konszenzus vagy erőszak? A tolerancia határain a nyugatnémet Zöldek

rendező elvével szemben, hanem meg kell vizs­gálni a Zöldek pluralizmusát és toleranciáját, il­letve a keresztény pártok feltételezte és bírálta intoleranciáját és totalitarizmusát. Az alternatív mozgalmak pozitív utópiájának társadalomképe a tolerancia maximalizálására épült­, sőt megkísérli „átlépni” annak határait. A Zöldek ideológiája kapcsolódik az állami erő­szakmonopólium megkérdőjelezése révén az anarchista tradíciókhoz14. Az alternatív utópia kétségbevonja az állam és az államilag kikény­szeríthető jogrend létének szükségszerűségét a társadalmi önigazgatás maximalizálásának kí­sérlete alapján, s ezzel a tolerancia határainak dilemmájába ütközik.15 Ahhoz, hogy az alterna­tív társadalom utópiájában visszaszorulhasson az állam és a jog szerepe, meg kell növekednie a társadalmi konszenzus erejének. Azonban az al­ternatívoknál demokratikus konszenzusról van szó. Itt nem a Tönnies-féle „közösség a társada­lommal szemben”, avagy a durkheimi primitív, „mechanikus” szolidaritás konszenzusa válik eszménnyé. Az „uralommentes kommunikáció, az emberek közötti viszonyoknak ez a már a hatvanas években elterjedt vágyképe”16, az ura­lommentes diskurzus Habermas-féle modelljé­nek megfelelő akaratképzési eljárás alakítja ki ezt az új típusú konszenzust a Zöldek pozitív társadalommodelljében17. A Zöldek pozitív utópiájának megvan a negatív kiegészítése — a fennálló társadalom kritikája és elutasítása. Ez az a pont, ahol a Zöldekkel szemben élesen felvetődik az intolerancia vádja a keresztény pártok oldaláról. Radikalizmus­­utópia—erőszakos, intoleráns politikai stratégi­ák vádpontjai fonódnak össze a Zöldeket totali­tarizmussal vádoló kritikákban, amelyek általá­ban az új társadalmi mozgalmak totalitárius jel­legét tételezik fel. A meghatározott célok eléré­sének abszolutizálása politikai intoleranciához vezethet persze más politikai aktoroknál is, nem csupán az új társadalmi mozgalmaknál. Ami az új társadalmi mozgalmak esetében indokolhatja a totalitarizmus vádját, az az, hogy e mozgal­mak ideológiája létrejöttük okát, motívumát, és a célul tűzött társadalmi változást egyaránt az ökológiai és társadalmi válsághoz kapcsolja. E mozgalmak saját magukat a válság által létre­hozott, ugyanakkor a válságmegoldás céljaival fellépő politikai közösségformáknak tekintik18. A válság, a „kivételes állapot” logikája — mint a nyugatnémet politikai kultúra elemzésénél lát­tuk — hajlamos a félelem mechanizmusainak közvetítésével az intoleranciára és az erőszak al­kalmazására. Jóllehet az új társadalmi mozgalmakat az egyéb politikai közösségformákkal szemben egészében jellemzi a fundamentális konfliktuskészség és a kompromisszummentesség, és ezzel könnyen kerülnek a tolerácia határára, illetve az intole­rancia közelébe, mégsem általános jellemzőjük a totalitarizmus és az intolerancia. A válságmeg­oldó program iránti elkötelezettség csak akkor lesz intoleranciává, ha maga a program abszolu­tizált öncéllá válik, eredeti értelme és megvaló­sítási eszközei terén elvileg kizárják a másféle megoldások tekintetbevételét, sőt esetleg erő­szakot alkalmaznak velük szemben. A Zöldek viszont szigorúan erőszakmentes és diszkurzív úton, a parlamentarizmus kereteinek fenntartá­sával kívánja megvalósítani céljait19. Emellett alkalmazza és elismeri az erőszakmentes politi­kai tiltakozás különféle formáit, pl. az erőszak­­mentes ellenállást avagy az állampolgári enge­detlenséget20, amelyek az NSZK politikai kultú­rájában gyakran az intolerancia vádját vonják magukra. Az NSZK-ban erről széles körű elmé­leti és politikai vita folyt, amelyben Jürgen Ha­bermas az állampolgári engedetlenség tömeges alkalmazását a nyugatnémet politikai kultúra demokratikus kiterjesztéseként, illetve kiegészí­téseként üdvözölte, s utalt annak hagyományai­ra a pluralizmus mintájául szolgáló USA-ban és Angliában21. 11 „Ki akarjuk kísérletezni, hogy meddig terjed a szabadság." Erik van den Abbeele, „Alternatív mozgalmak és társadalmi változások" In: ITDK LevLap 20. 1987/1. 5. o. 14 Szabó Máté, „Az anarchista tradíciók és az új társadalmi mozgalmak”. In: A Magyar Politikatudományi Társaság Év­könyve. 1986. 207—210. o. 15 „... Ugyanazokba az antinómiákba, azaz feloldhatatlan el­lentmondásokba ütközünk bele, amelybe az abszolút toleran­cia hívei: erőszakmentesen az erőszaktevők ellen? Tolerán­san az intoleránsak ellen?” Manon Maren-Grisebach, Philo­sophie der Grünen München, Günter Olzog, 1982. 86. p. 14 U. o. 81. Ł. 17 A kapcsolatok nem hierarchizált formája alakul ki. — Minden személy, minden kezdeményezés és minden cso­port autonóm. — Ők maguk kívánják irányítani saját fejlődésüket. — Létezik egy spontán csere- és együttműködési kapcsolat az azonos meggyőződésű személyek és csoportok között, de az nem sérti senki autonómiáját. — Nem sajátítják ki maguknak kísérleteiket. — A kísérletezés, a fejlődési folyamat, az információk és el­képzelések mindenki számára nyíltak és hozzáférhetőek — még a kívülállóknak is." Abbeele, i. m. 5. o. 18 Szabó, i. m. 17—47. o. 19 Maren-Grisebach, i. m. 80—91. o. 70 „Az erőszakmentesség nem zárja ki az aktív társadalmi el­lenállást” ... „bizonyos körülmények között az állami intéz­kedésekkel szembeni ellenállás nemcsak legitim, hanem szükséges is lehet”. Die Grünen. Das Bundesprogramm 1980. Bonn. 5. p. 21 Habermas, (1985) i. m. 79-121. o.

Next