Világosság, 1988. július-december (29. évfolyam, 7-12. szám)

1988 / 10. szám - TUDOMÁNYSZOCIOLÓGIA - Pokol Béla: A tudomány értékelési mechanizmusai

TUDOMÁNYSZOCIOLÓGIA A tudomány értékelési mechanizmusai A­ tudományszociológia alig néhány évtizedes múltra tekinthet vissza még a fejlett nyugati or­szágokban is, a tudomány mint társadalmi al­rendszer működési szabályszerűségeiből azon­ban máris egy sor lényeges összefüggést tárt fel. Talán a leglényegesebb kérdést közelítette meg a tudományos szféra megértésében Robert Merton 1957-es cikkében, amikor a tudomá­nyos felfedezések körüli elsőbbségi vitákat néz­te át több évszázad leghíresebb tudósai között, és megpróbálta e viták mögül a tudományos ku­tatás motivációs és jutalmazási rendszerét a fel­színre hozni. Miért harcolt Galilei elsőbbségi jo­gaiért egy sor technikai jellegű felfedezése ese­tében, ugyanígy Newton és Leibniz között csu­pán az emberi hiúság okozta volna az elsőbbsé­gi vitákat? Vagy Henry Cavendish és Lavoisier között éppúgy, mint Darwin harcát saját tudo­mányos elsőbbségének kimutatásáért? (Merton, 1973. 287—290. old.) Ha szociológiailag érvé­nyes lenne az a legtöbb tudós által szubjektíve őszintén vallott állítás, hogy őket csak a tudás­vágy mozgatja, és felfedezéseikkel elsősorban a tudományos ismereteket kívánják bővíteni, ak­kor értelmetlennek tűnne ez a sok évszázadon keresztül nagy tömegben és visszatérően jelent­kező probléma a tudományos elsőbbség körül. Ezt az érthetetlenséget csak fokozza, hogy a tu­dományos szféra tömegesebb megszerveződésé­­vel az utóbbi évszázadokban a tudományos utánpótlás szocializációjában a személytelen­ségre, a partikularitás leküzdésével az univerzá­­lis-objektív nézőpontra való törekvés kap ki­emelt szerepet. És mégis a tudományos elsőbb­ség kérdésében a legnagyobbak éppúgy felfüg­gesztik személyük háttérbe állítását, mint a tu­domány bármely egyszerű közkatonája. Talán legtisztábban Charles Darwin vívódá­sai mutatják meg a mélyben feszülő problémát a tudományos elsőbbség kapcsán. Nézzük az ő esetét! Már az 1830-as évek kezdetétől igyeke­zett kidolgozni és empirikusan bizonyítani a fa­jok közötti evolúcióra vonatkozó elméletét, ami­kor több évtizedes kutatómunka után a „nagy mű” formába öntésének utolsó részleteinél (1858-ban) barátai figyelmeztették, hogy Alfred Russel Wallace egy rövid írásban lényegében hasonló elméletet igyekszik a közeljövőben publikálni. Az első hírekre és ösztönzésekre, hogy gyorsan publikálja munkáját abban a for­mában, ahogyan már elkészült, Darwin még ezt írja: „Én meglehetősen utálom az elsőbbség mi­atti publikálás ötletét, mégis bizonyosan nagyon bosszantana, ha valaki az én doktrínámat előt­tem publikálná.” (Merton 306. old.) Később, amikor Wallace rövid közleménye Darwin mun­kája előtt megjelent, Darwin a tudós kötelező szerénysége, személytelensége és a több évtize­des gyötrő és kemény kutatómunka fölöslegessé válásának érzése között hányódott. Merton ez utóbbi mozzanatból bontja ki a prioritásviták mögötti mélyebb összefüggést: a tudományos munka szisztematikus életvitellé válásával a tudományos elsőbbségben és ennek elismerésében a tudományos tevékenység önálló motivációja és más szférák jutalmazásától (ha­talom, pénz stb.) eltérő, saját jutalmazási mecha­nizmusa működik. A tudós felfedezéseiért, ame­lyet publikálva közkinccsé tesz, szakmai elisme­rést (professional recognition) kap, és ez moti­válja elsősorban kutatásai közben. E gondolat továbbfejlődését és elágazásait ismerve azt mondhatjuk, hogy Merton ezzel a modern tudo­mányos szféra központi szerveződési magvát ra- 705

Next