Világosság, 1989. január-június (30. évfolyam, 1-6. szám)

1989 / 1. szám - KORTÖRTÉNET - Lányi Gusztáv: Autonómia és természetes észjárás: Karácsony Sándor és tanítványai reformtörekvéseiről

Autonómia és természetes észjárás Karácsony Sándor és tanítványai reformtörekvéseiről* Karácsony Sándor kiterjedt munkásságának egyik központi törekvése a reform volt, mint ezt — többek között — A magyar észjárás és közok­tatásügyünk reformja című, 1939-ben megjelent munkája már címében is hirdeti.­ Természete­sen a reform (mint olyan) és Karácsony Sándor gondolatai, törekvései nem azonos kört vagy halmazt képeznek, csak metszik egymást. Egyfe­lől ugyanis nyilvánvaló, hogy például az 1930-as évek Magyarországának konkrét társa­dalmi-gazdasági és politikai viszonyai határoz­zák meg A magyar észjárás reformkoncepciójá­nak korabeli jelentését, másfelől azonban ezt a jelentést Karácsony sajátos gondolkodásmódja, személyisége, mentalitása is igen erőteljesen szí­nezte. Ugyanakkor mind a „külső” társadalmi­politikai, mind a „belső”, a személyből adódó kontinuitás és diszkontinuitás dialektikáját is ajánlatos figyelembe vennünk. Ha mármost mindezen tényezőket elemző módon ugyan, de együtt akarjuk kezelni, akkor Karácsony reformgondolatainak egyik „érték­terhes” fogalmát, az autonómiát ajánlatos ki­emelnünk. Karácsony ugyanis a mellérendelés társadalmi-politikai ideáját követve — az eltor­zult „külső” hatalmi és a szintén elkorcsosult, széteső „belső” lelki függőség alóli felszabadu­lás jegyében — az egyéni és társadalmi autonó­mia lehetőségeit kereste. Azt mondta: „elfogu­latlanul és bátran éljük a magunk életét”.­ Elfo­gulatlanul és bátran élni is persze sokféle mó­don lehet, továbbá egy ilyen „kijelentés” plakát­ra pingált üres jelszó is maradhat . Karácsony­nál azonban azt jelentette: elfogulatlanul és bát­ran élni a magunk életét csak akkor tudjuk, ha függetlenek vagyunk: én és te, azaz mi függetle­nek vagyunk, tehát egymás mellett, egymás vi­szonyában, a kölcsönösség által vagyunk függet­lenek. Karácsony társaslélektani rendszerében ez olyan „társadalmi logizma”, amely szerint az én szabadságom és a te szabadságod egymást föltételezi. Csak akkor szenvedhetjük el a köl­csönös cselekvést — mondja Karácsony —, ha mindketten szabadok vagyunk: ha szabadok va­gyunk mint egyének (én és te) és ha szabadok vagyunk mi, többek között magyarokként is (ha például nem vagyunk „német gyarmat”). Elfo­gulatlanul és bátran élni a magunk életét tehát azt jelenti, hogy teljesül — a Karácsony-féle tár­sadalmi, művelődési, politikai stb. reformcse­lekvés ideájának jegyében — a (magyar) társa­dalmi alapviszony: a mellérendelés.A Karácsony persze ezt a társaslélektani mellé­rendelő viszonyt igen komplex módon, nem­csak a társadalmi-politikai szférában elemezte, hanem a nyelvi, művészi, vallási stb. dimenziók­ban is, ráadásul mindezen dimenziókat és életszférákat mindig egymáshoz viszonyítva is értelmezte.­ Mindazonáltal talán nem tévedek * Részlet a Magyarság, protestantizmus, társaslélektan című nagyobb lélegzetű munkából, mely Karácsony Sándor és ta­nítványai munkásságával foglalkozik. — Munkámban s az itt közölt részletében is használom a „karácsonyista”, sőt eseten­ként a „karácsonyizmus” terminusokat, de ezt nem az egykori stigmatizáló jelentésében teszem (nem beszélve az „alexand­­rista” és „alexandrizmus”, különösen a 40-es évek végén, az 50-es évek elején elterjedt, a Karácsony-kör tagjait megbé­lyegző elnevezéséről, lásd erre pl.: Antal László: „Magyar alexandrizmus”, Politika, 1947. aug. 23., 10. o.). Célom, mint­egy a Max Weber-i „értékmentesség" jegyében, pusztán annyi: a Karácsony-tanítványok csoportjellemző jegyeinek jelölése.­­ Exodus kiadás, Bp. 1939, 2. kiadás: Magvető („Magyar Hír­mondó” sorozat), Bp. 1985. 2 A magyar észjárás, 1939, 8. o. 3 Karácsony Sándor: A magyar világnézet, Exodus kiadás, Bp. 1941, XXVIII. o. 4 Karácsony Sándor társaslélektani rendszerét megkiséreltem bemutatni és elemezni a következő tanulmányomban: „Kará­csony Sándor társaslélektani rendszere”, Magyar Filozófiai 43 KORTÖRTÉNET

Next