Világosság, 1993. január-június (34. évfolyam, 1-6. szám)

1993 / 4. szám - PSZICHOLÓGIA - Szummer Csaba: Értelmezés és narráció a pszichoanalízisben

amely talán nem definiálható, azonban tisz­tázható azon tapasztalatokra való reflexión keresztül, amelyekkel kapcsolatban a megér­tés létrejött. (Mink: i. m. 544. o.) Kétségtelen, az analitikus történetfilozófia meglehetősen élesen fordult szembe a logikai pozitivizmussal és Popper-féle kritikai racio­nalizmussal. Úgy tűnik ugyanakkor, az általa kifejtett „megértés"-fogalom nem kapcsoló­dik közvetlenül a német hermeneutikai tradí­ció eredményeihez. Ennek egyik következmé­nye az, hogy az analitikus filozófiát „általában véve" foglalkoztatja a szövegek értelmezésé­nek problémája, hanem azt próbálja meghatá­rozni, hogy milyen sajátosságok jellemzik azt a fajta nyelvjátékot, amelyet a történészek folytatnak, egy újabb dimenziót jelöl ki a „ma­gyarázat" és a „megértés" mellett, a „narratív magyarázat" dimenzióját, amely, ettől kezdő­dően - újra Minket idézve - „nem önellent­mondásos terminus többé". (Mink: i. m. 544. o.) 32. Gallie, W. B.: Philosophy ams Historical Un­derstanding. Chatto and Windus, London, 1964. 33. Gallie: i. m. 22. skk. o. 34. Mink: i. m. 546. o. 35. Uo. 549. o. 36. Uo. 556. o. 37. Uo. 556. o. Talán nem teljesen véletlen, hogy Mink ugyanazon drámán keresztül szemlélteti tézisét, amelyből Freud az analiti­kus elmélet alaphelyzetét merítette. Erich Frommnak a szimból­umokról és a szimbolizá­­ció természetéről írott The Forgotten Language (Az elfelejtett nyelv) című könyvében az Oidi­­pusz király úgy szerepel, mint a felvilágosodás drámája, annak a folyamatnak az ábrázolása, amelyen keresztül egy ember eljut a sorsát kezdetben körülölelő sűrű homálytól élete legszörnyűbb, legborzalmasabb igazságaiig. És Mink nyilvánvalóan ugyanemiatt, a dráma alaphangulatát meghatározó, szorongató, de egyben felemelő feszültség miatt nyúlt ehhez a két és félezeréves történethez, hogy koncep­cióját vele illusztrálja. 38. Uo. 556. o. 39. Uo. 551. o. 40. Ricoeur, Paul: The Narrative Function, In: Thompson, J. A. (Ed.): Hermeneutics and the Human Sciences. Cambridge University Press, Cambridge, 1981. 41. Például White, i. m.; Mink, i. m. 42. Barthes, R.: 1966. Introduction à­n analyse structurale du récit. Communications, 1966. 8.; Greimas, A. J.: Sémantique struct­urale: recherche de méthode. Librarie Larousse, Paris, 1966. 43. Ricoeur, i. m. 285. o. 44. Uo. 287. o. 45. Scholes, R. E.-Kellogg, R.: The Nature of Narrative. Oxford University Press, New York, 1966. 46. E munkájában Freud így ír: „[Az analiti­kus­ feladata, hogy kiderítse, ami elfelejtődött, azokból a nyomokból, amit az maga után ha­gyott, pontosabban, hogy megkonstruálja azt... Konstrukciós, vagy ha úgy tetszik re­konstruk­ciós munkája nagymértékben emlékeztet va­lamely elpusztult és betemetődött lakóhely vagy egy ősi építmény régészeti feltárására. .. .ahogyan a régész építi fel a megmaradt ala­pokból az épület falait, a padlón talált bemé­lyedésekből határozva meg az oszlopok szá­mát és elhelyezkedését, míg a falak díszítését és festményeit a törmelékben talált maradvá­nyokból rekonstruálja, ugyanígy jár el az ana­litikus is az analízis közben, amikor levonja következtetéseit az emléktöredékekből, az asszociációkból és a személy viselkedéséből. Mind a régésznek, mind pedig az analitikus­nak elvitathatatlan joga van a rekonstrukció­ra, amelynek eszköze a fennmarad­t töredékek kiegészítése és kombinációja." (360. o.) 47. Loch, W.: Some Comments on the Subject of Psychoanalysis and Truth. In: Smith, J. (Ed.): Thought, Consciusness and Reality. Yale University Press, New Haven, 1977. 48. Spence, Donald, P.: Narrative Truth and Historical Truth (Meaning and Interpretation in Psychoanalysis). W. W. Norton & Company, New York, London, 1982. 49. Ennek a vitának a tárgya a meta pszicholó­giának a freudi elméletben betöltött szerepe, végső soron létjogosultsága volt. V­. Gill, Merton M.-Holzmann, P. S. (Eds.): Psychology versus Metapsychology: Psychoanalytic Essays in Memory of G. S. Klein. International University Press, New York, 1976. A me­ta­pszichológia a pszichoanalízis legelvontabb és legspekulatí­vabb elméleti szintje, amely kvázi fizikai fo­galmakkal - lelki energia (libidó), energiasű­rítés és - átvitel (eltolás), energiamegszállás stb. - próbálja magyarázni a lelki folyamatokat. 50. Wallerstein, R.: Preface. In: Spence-Do­­nald, i. m. 66

Next